CUM OBTINEM SUCCESUL IN VIATA?

CUM OBTINEM SUCCESUL IN VIATA?

 

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin, was alaatu wa salaamu ala Rasulillah!

Cum putem obtine succesul in aceasta viata si in cea de Apoi? Ce fel de succes sau prosperitate doreste Islamul sa obtina aceasta Ummah in viata lumeasca?

Pace sufleteasca, satisfactie, fericire si lipsa grijilor..acestea sunt lucruri pe care fiecare si le doreste, si acestea sunt modalitatile prin care oamenii pot duce o viata buna si pot gasi fericirea si bucuria completa..

Islamul, care este o religie completa, un sistem complet de viata, ne arata mijloacele prin care putem obtine aceste lucruri, alaturi de alte mijloace practice, dar nimeni nu le poate combina pe toate, cu exceptia credinciosilor; unii oameni pot obtine unele dintre ele, dar vor fi lipsiti de altele.

In acest articol veti gasi un sumar al mijloacelor prin care putem atinge acest scop pentru care fiecare dintre noi se straduieste. In unele cazuri, cei care obtin multe dintre ele, vor duce o viata buna, o viata de bucurie; in alte cazuri, cei care vor esua in a le obtine pe toate, vor trai o viata presarata cu greutati. Si sunt si altii care sunt intre, in functie de mijloacele pe care sunt in stare sa le atinga.

ACESTE MIJLOACE SUNT:

1-Credinta si faptele bune

Acesta este cel mai maret si cel mai fundamental dintre mijloace.

Allah ne spune:

Pe cel ce face o faptă bună – bărbat ori femeie – şi este adevarat credincios ( in Monoteismul Islamic), îl vom dărui Noi cu o viaţă bună (in aceasta lume cu respect, satisfactie si provizii obtinute halal (in mod permis)). Şi Noi îi vom răsplăti pe ei după [faptele] cele mai bune pe care le-au săvârşit (cu Paradisul in Viata de Apoi).” [Coran, Surah  al-Nahl 16:97] 

Allah ne spune noua si ne promite ca oricine va combina credinta cu faptele bune va avea o viata buna si o buna rasplata in aceasta viata si in Akhirah (Viata de Apoi).

Motivul pentru aceasta este clar: cei care cred in Allah, cu credintă sinceră care îi motiveaza sa faca fapte bune si care schimba inimi si atitudini si ii calauzeste pe Calea cea Dreapta in aceasta lume si in Viitoarea, urmeaza principiile si orientarile prin care ei trateaza orice lucru care li se intampla, fie ca sunt cauzatoare de fericire si entuziasm sau de anxietate, griji si suparare.

Ei trateaza lucrurile pe care le plac prin acceptarea lor si oferirea de multumiri pentru ele si folosirea lor intr-un mod adecvat (bun). Atunci cand le trateaza in aceasta maniera, creeaza in ei un simt al entuziasmului si speranta ca vor fi recompensati pentru multumirea pe care au aratat-o, care este mult mai importanta decat lucrurile bune care li se intampla.

Si ei trateaza lucrurile rele, grijile si necazurile prin  rezistență la acelea la care pot rezista, atenuându-le pe acelea pe care le pot atenua și indurând cu răbdare  pe acelea pe care nu le pot evita. Astfel, ca rezultat al lucrurilor rele,  ei vor obtine o multime de beneficii, experienta, putere, rabdare si speranta rasplatii, care sunt mult mai importante, si care diminueaza greutatile prin care sunt nevoiti sa treaca, si le inlocuiesc cu fericire si spernta pentru binecuvantarile si rasplata lui Allah.

Intr-un hadeth autentic, Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Cat de minunata este situatia credinciosului,  pentru ca toate treburile sale sunt bune. Daca ceva bun i se intampla, el aduce multumiri pentru asta si aceasta este bine pentru el; daca ceva rau i se intampla, el indura cu rabdare, si aceasta este bine pentru el. Si asta nu i se aplica nimanui in afara de credincios.” [Muslim 2999]

Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) ne spune in acest hadeeth ca, credinciosul intotdeauna castiga, iar rasplata pentru faptele sale intotdeauna se multiplica, indiferent de ce i se intampla, bun sau rau.

2 – A fi bun cu oamenii in vorba si fapta si toate modurile de a face bine.

Acesta este unul dintre mijloacele de indepartare a grijilor si stresului. Prin aceste mijloace, Allah indeparteaza grijile si necazurile atat de la cei drepti, dar si de la altii, insa credinciosul are parte de mai mult, si asta deoarece bunatatea lui față de altii provine din sinceritate si din speranta rasplatii, astfel incat Allah face sa fie usor pentru el sa fie bun cu ceilalti datorita sperantei ca asta va aduce lucruri bune si va indeparta lucrurile rele, prin sinceritatea lui si speranta rasplatii.

Nu este nimic bun în cea mai mare parte a vorbelor lor tainice, în afara acelora care poruncesc milostenia (Sadaqa/ caritatea),  sau Ma’roof (Monoteismul Islamic si toate faptele bune si drepte pe care Allah le-a poruncit), sau  împăcarea între oameni. Iar aceluia care face aceasta, căutând Mulțumirea lui Allah, îi vom dărui mare răsplată.”  [Coran, al-Nisa 4:114] 

Parte a acestei mari rasplati este usurarea de griji si probleme, etc.

3 – Un alt mijloc de indepartare a anxietatii care provine din tensiunea nervoasa si preocuparea cu ganduri ingrijoratoare, este ocuparea timpului cu fapte bune sau cautarea stiintei benefice.

Aceasta te va distrage de la lucrurile care cauzeaza anxietate. In acest mod, o persoana poate uita de lucrurile care-l fac sa fie stresat si suparat, si poate sa devina bucuros si mult mai energic. Acest lucru este un alt mijloc pe care si credinciosul si altii il au in comun, insa credinciosul se distinge prin credinta lui, sinceritate si speranta rasplatii atunci cand se ocupa cu cunoasterea pe care o invata sau o preda, sau cu faptele bune pe care le face.

De asemenea, activitatea cu care se ocupa, trebuie sa fie ceva ce-i place, deoarece aceasta este mult mai probabil sa produca rezultatul dorit. Si Allah stie cel mai bine!

4- Un alt lucru care ar putea împiedica îngrijorarea și anxietatea, este concentrarea tuturor gândurilor asupra zilei de azi și sa nu vă îngrijorați de viitor sau sa plangeti dupa trecut.

Din moment ce  Profetul (pacea și binecuvântările lui Allah fie asupra lui) a căutat adăpost la Allah pentru îngrijorare și regret, din parere de rau pentru lucrurile din trecut care nu pot fi corectate sau schimbate și îngrijorarea care poate veni din cauza fricii pentru viitor. Deci, trebuie să ne concentrăm doar pe ziua de azi și să ne concentrăm eforturile pentru a face lucrurile drept astăzi. Dacă o persoană se concentrează asupra prezentului, va face lucrurile în mod corespunzător și va uita de griji și regrete.

Asadar, o persoana trebuie sa se straduiasca sa obtina ceea ce ii va aduce beneficii in termeni spirituali si lumesti, si sa-I ceara lui Allah sa faca ca eforturile sale sa aiba succes.

Profetul (sall Allahu aleyhi wa sallam) a spus:”Straduiti-va pentru ceea va aduce beneficii si cereti ajutorul lui Allah, si nu fiti neajutorati. Daca orice (rau) vi se intampla, nu spuneti, ‘Daca as fi facut asta sau asta, atunci asta sau asta s-ar fi intamplat’, ci trebuie sa spuneti ‘Qaddara Allah wa ma sha a fa’ala (Allah hotaraeste si ce voieste El se intampla), deoarece (cuvantul) ‘daca’, deschide poarta catre Sheytan.” (Muslim).

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/07/26/folosirea-cuvantului-daca/

Astfel, Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) a descris lucrurile ca fiind de doua feluri:

-Lucruri pentru care o persoana trebuie sa se straduiasca sa le obtina, orice poate din ele, sau sa se indeparteze de ele, ori sa le usureze. In aceasta situatie, o persoana trebuie sa faca eforturi si sa ceara ajutorul lui Allah.

-Lucruri in care asa ceva nu este posibil, caz in care trebuie sa fie impacat si sa le accepte si sa se resemneze față de Vointa lui Allah.

Fara indoiala ca acordarea atentiei acestor principii va aduce bucurie si va usura greutatile si stresul.

5 –Unul dintre cele mai bune mijloace de a te simti impacat/satisfacut/multumit si relaxat si pentru a obtine linistea sufleteasca este pomenirea (dzikr) lui Allah in cantitate mare.

Aceasta  are un mare efect in a aduce multumirea si linistea sufleteasca, deoarece are o influenta speciala si datorita sperantei ca dzikr aduce si o imensa rasplata.

Pe cei ce cred şi ale căror inimi sunt liniştite întru pomenirea lui Allah”, căci prin pomenirea lui Allah se liniştesc inimile. Cei ce cred şi săvârşesc fapte bune, aceia vor avea parte de fericire şi bună întoarcere.” [Coran, al-Ra’d 13:28-29] 

6 – Un alt mijloc care aduce fericire si indeparteaza grijile este eliminarea lucrurilor care cauzeaza ingrijorare si straduinta de a obtine lucruri care produc fericire.

Acest lucru poate fi facut prin incercarea de a uita lucrurile rele din trecut care nu pot fi schimbate, si realizarea ca staruirea asupra lor este pierdere de timp. Asadar, o persoana trebuie sa se straduiasca sa se opreasca de la a se gandi la ele  si de asemenea sa se opreasca de la a se stresa in privinta viitorului, a temerii de saracie si a fricii ca alte lucruri rele i se vor intampla.

Trebuie sa realizeze ca viitorul este ceva ce tine de necunoscut, si ca nimeni nu poate sti ce bine sau ce rau i se poate intampla. Acestea se afla in puterea lui Allah subhanahu wa ta’ala, si tot ceea ce pot face slujitorii Sai, este sa se straduiasca sa obtina lucruri bune si sa indeparteze lucrurile rele. De asemenea, trebuie sa indeparteze gandurile ingrijoratoare in ce priveste viitorul si sa isi puna increderea in Domnul sau pentru a avea grija de situatia lui,

Unul dintre cele mai efective  moduri de a trata grijile in legatura cu viitorul este recitarea acestor du’a-uri pe care Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) obisnuia sa le recite:

Allahumma aslih li deeni alladhi huwa ‘ismatu amri, wa aslih li dunyaya allati fiha ma’ashi, wa aslih li akhirati allati ilayha ma’adi, waj’al al-hayata ziyadatan li fi kulli khayr, wa’l-mawta rahatan li min kulli sharr (O Allah, corecteaza-mi  angajamentul meu religios care este temelia vieții mele și corecteaza-mi lucrurile mele lumești în care se afla  mijloacele mele de trai și acorda-mi binele în Viata de Apoi, la care este întorcerea mea. Fa-mi viața mea  mijloc de acumulare a binelui și fă-mi moartea un răgaz pentru mine de tot ce este rau).”  ( Muslim, 2720). 

Allahumma rahmataka arju fa la takilni ila nafsi tarfata ‘aynin wa aslih li shani kullahu, la ilaha illa anta (O Allah, sper in compasiunea Ta, sa nu ma lasi singur cu problemele mele nici macar o clipire din ochi; si indreapta-mi toate lucrurile mele. Nu este alta divinitate in afara de Tine)”. [Abu Dawood cu un  saheeh isnad nr. 5090; clasat ca hasan/bun de al-Albani in Saheeh al-Kalim al-Tayyib, p.49]

Daca cineva rosteste aceste du’a-uri, care cer ca lucrurile spirituale si lumesti sa fie indreptate si corectate, cu o prezenta adecvata a mintii si cu o intentie sincera, in timp ce se straduieste sa  obtina asta, Allah îi va acorda lui ceea ce a cerut si îi  va schimba grijile cu bucurie si fericire.

7 – Daca cineva se confrunta cu anxietate si suferinta in urma unui dezastru, atunci cel mai efectiv mijloc pentru a se usura este sa se gandeasca la cel mai rau scenariu la care se putea ajunge si sa incerce sa accepte situatia. Cand a reusit asta, trebuie sa incerce sa-l atenueze cat de mult posibil.

Prin aceasta acceptare si aceste eforturi, el se va usura de grijile sale si de suferinte, si in loc de de griji se va stradui sa aduca lucruri bune si sa se ocupe de ceea ce poate dintre lucrurile rele.

De asemenea, straduindu-se sa obtina ceva bun ce il va distrage de la grijile sale in legatura cu calamnitatea suferita (si aici pot fi incluse multe lucruri ce tin de avere, sanatate, etc), el isi va revigora puterea de a rezista la lucrurile rele, si isi va pune speranta si increderea in Allah.

Fara dubiu, aceste lucruri sunt de un mare beneficiu in atingerea fericirii si dobandirea linistii sufletesti, precum si aducerea  sperantei rasplatii in aceasta lume si in cea de Apoi. Aceasta este ceva binecunoscut din experienta multora care au incercat acest remediu.

8 – Statornicia inimii si a nu fi tulburat de lucruri imaginare si ganduri rele.

Cand cineva da frâu liber imaginatiei sale si isi lasa mintea sa fie tulburata de aceste ganduri, precum frica de boala sau ceva asemanator, sau furia si confuzia, ori asteptarea ca lucruri rele sa se intample sau pierderea de lucruri bune, il va umple de griji, suparare, stres, boli mintale si fizice si caderi nervoase, care vor avea un efect rau asupra lui si care vor cauza o mare vatamare, dupa cum multi oameni au experimentat.

Insa atunci cand o persoana este dependenta de Allah si isi pune increderea in El, si nu da frâu liber imaginatiei sale si nu lasa ca gandurile rele sa-l copleseasca, si se increde in Allah si are speranta in recompensa Lui, aceasta va indeparta grijile sale si il va usura de boli mintale si fizice. Ii va da o putere de nedescris, confort si fericire inimii sale.

Trebuie notat ca viata, va urma sirul gandurilor voastre. Daca gandurile voastre sunt despre lucruri care vor aduce beneficii in treburile voastre spirituale si lumesti, atunci viata voastra va fi buna si fericita. Altfel, se va intampla contrariul.

Cel care este salvat de toate aceste lucuri este unul care este protejat de Allah si ajutat de El sa se straduiasca sa obtina ceea ce ii va aduce beneficii si îi  va face inima puternica si îi va inlatura anxietatea.

Allah ne spune:

..Iar aceluia care se încrede în Allah, El îi este de ajuns…” [Coran , al-Talaq 65:3] 

Adica, Allah îi  va fi de ajuns, îi  va fi suficient pentru orice il ingrijoreaza in problemele sale spirituale si lumesti. Cel care isi pune increderea in Allah, va avea putere in inima lui si nu va fi afectat de nimic din ce isi imagineaza, si nu va fi tulburat de evenimente, deoarece stie ca acestea sunt rezultatul vulnerabilitatii naturii umane si a slabiciunii si a fricii care nu are nicio baza.

El cunoaste de asemenea, ca Allah a garantat satisfactie completa celor care isi pun increderea in El. Asfel, el isi pune increderea deplina in Allah si gaseste linistea sufleteasca in promisiunea Lui, si astfel grijile si anxietatea sunt dispersate; greutatile se transforma in usurare, supararea se transforma in bucurie si frica se transforma in pace.

Îi cerem lui Allah sa ne pastreze in siguranta si sa ne binecuvanteze cu o inima puternica si ferma, si cu incredere deplina, pentru ca Allah a garantat toate cele bune celor care isi pun (cu adevarat) increderea in El, si a garantat indepartarea tuturor lucrurilor rele si daunatoare pentru ei.

Daca lucruri rele se intampla, sau daca este o temere de ele, atunci trebuie sa numaram multiplele binecuvantari de care ne bucuram, atat pe plan spiritual cât si lumesc, si sa le comparam cu lucrurile rele care s-au intamplat, pentru ca atunci cand le vom compara, vom vedea multiplele binecuvantari de care ne bucuram, si astfel, lucrurile rele vor parea mai putin grave.

[Sursa:  al-Wasail al-Mufeedah li’l-Hayat al-Sa’eedah by Shaykh ‘Abd al-Rahman ibn Sa’di]

ARTICOLE RELATIONATE:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/12/07/stim-sa-reactionam-la-incercari/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/01/03/ruqyah-remediu-pentru-anxietate-depresie-boala-deochi-si-orice-rau/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2013/11/18/dua-pentru-a-cere-protectia-lui-allah-in-timpul-dificultatilor-si-incercarilor/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2013/07/19/pomenirea-lui-allahdzikr-dimineata-si-seara/

TOATA CATEGORIA:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/category/incercarile-si-rabdarea/

 © ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA SAIJARI, 2013-2017.

Reclame

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s