ESTE PRESCRIS PENTRU FEMEI SA FACA GHUSL IN ZIUA DE VINERI?

ESTE PRESCRIS PENTRU FEMEI

SA FACA GHUSL IN ZIUA DE VINERI?

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

A face ghusl in ziua de Vineri este mustahab (recomandat) si nu obligatoriu, in acord cu opinia majoritara a invatatilor, cu toate ca unii dintre ei sunt de parere ca ar fi obligatoriu.

Acest Ghusl este prescris pentru cei care participa la Rugaciunea Jumu’ah (Rugaciunea de Vineri in moschee care inlocuieste Rugaciunea Zuhr), fie ca sunt barbati sau femei, cu toate ca barbatilor li se adreseaza Vesetul care le spune sa participle la Rugaciune, dupa cum Allah spune:

O, voi cei care credeţi (Musulmani)! Când se cheamă la Rugăciune [As-Salat], în ziua de Vineri (Rugaciunea Jumu’ah), grăbiţi-vă la pomenirea lui Allah [Khutbah/Predica din Rugaciunea Jumu’ah si Salah (Rugaciunea)] şi lăsaţi negoţul (si orice alt lucru)! Aceasta este mai bine pentru voi, dacă [voiţi să] ştiţi.”   [al-Jumu’ah 62:9]

Daca femeile participa si ele la Rugaciunea Jumu’ah, atunci este prescris si pentru ele sa faca ghusl si sa observe eticheta.

Ibn Hibbaan  a scris in Saheeh-ul sau:”Este mustahab pentru femei sa faca ghusl pentru Jumu’ah daca doresc sa participle. Apoi a citat  hadeeth-ul lui  ‘Uthmaan ibn Waaqid al-‘Umari de la Naafi‘ de la Ibn ‘Umar, care a spus:”Mesagerul lui Allah (sall Allahu aleihi wa sallam) a spus:”Oricine vine la Jumu’ah, barbat ori femeie, sa faca ghusl.”

Autenticitatea acestui hadeeth este stabilita, in afara de cuvintele “barbat ori femeie”. Aceasta adaugare a fost relatata de Ibn Khuzaymah, Ibn Hibbaan, si al-Bayhaqi in al-Sunan,  si a fost o diferenta de opinie daca este saheeh sau nu.

A fost  clasat ca  saheeh de  al-Nawawi (rh) in al-Majmoo‘ (4/405) si de  Ibn Mulaqqin in al-Badr al-Muneer (4/649). 

Al-Haafiz Ibn Hajar (rh ) a spus  in al-Fath (2/358):”Conform relatarii lui  ‘Uthmaan ibn Waaqid  de la Naafi‘, care este relatata de Abu ‘Awaanah, Ibn Khuzaymah si  Ibn Hibbaan in Saheeh-urile lor cu cuvintele:”Oricine vine la Jumu’ah, barbat ori femeie, sa faca ghusl, si oricine nu vine nu trebuie sa faca ghusl”, lantul transmitatorilor este de incredere, insa  al-Bazzaar  a spus:”ma tem ca este oarecare wahm (slabiciune a memoriei) in  ‘Uthmaan ibn ‘Aaqid. [ Tahdheeb al-Kamaal, 19/505 ]

Al-Albaani  (rh) a declarat definitiv ca aceste cuvinte aditionale sunt singulare si l-a clasat ca slab in al-Silsilah al-Da‘eefah (8/430). 

Ceea ce poate sustine opinia ca femeile ar trebui sa faca ghusl pentru Jumu’ah este hadeeth-ul relatat de Ibn Abi Shaybah in  Musannaf  de la ‘Ubaydah bint Naa’il  care a spus:”L-am auzit pe Ibn ‘Umar si pe fiica lui  Sa‘d ibn Abi Waqqaas  spunand:”Oricare dintre voi (femeile) vine la Jumu’ah, sa faca ghusl.” Ceva asemanator a fost relatat de la Tawoos,  si a fost relatat de la  Shaqeeq, ca el obisnuia sa spuna familiei sale, barbati sau femei deopotriva, sa faca ghusl in zilele de Vineri.  [al-Musannaf (2/9)]

A face Ghusl pentru Jumu’ah are sens, deoarece reprezinta curatenie si pune capat mirosurilor neplacute ce pot deranja pe cei prezenti. 

Al-Nawawi (rh) a spus in al-Majmoo‘ (4/405):

“A face ghusl Vinerea este Sunnah, nu obligatoriu, in sensul ca daca nu se face (ghusl) nu reprezinta un pacat, si nu este nicio diferenta de opinie printre noi in aceasta privinta. In privinta celui pentru care este Sunnah, sunt patru puncte de vedere, dar opinia corecta care este sustinuta de texte este aceea ca,este Sunnah pentru oricine doreste la participle la Jumu’ah, barbat, femeie, copil, calator, scalv si altii, datorita intelesului aparent al hadeeth-ului lui Ibn ‘Umar, si deoarece scopul este curatenia, si ei sunt toti la fel in aceasta privinta. Nu este Sunnah pentru cel care nu intentioneaza sa participle, chiar si daca el este unul care ar trebui sa participle la Jumu’ah, datorita intelesului hadeeth-ului si deoarece motivul nu mai este prezent (si anume curatirea), si conform hadeeth-ului lui Ibn ‘Umar, in care se relateaza ca Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) a spus:”Oricine vine la Jumu’ah, barbat sau femeie, sa faca ghusl, si oricine nu vine, nu trebuie sa faca ghusl.” [relatat de  al-Bayhaqi  cu aceste cuvinte si cu un saheeh isnaad.]

Si Allah stie cel mai bine!

Vezi si:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/06/19/baia-sau-dusul-tin-loc-de-wudhu/

 

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s