PERIAJUL DINTILOR SI CLATIREA GURII SI A NASULUI IN TIMP CE POSTIM!!!!

PERIAJUL  DINTILOR  SI CLATIREA GURII SI A NASULUI

IN TIMP CE POSTIM!!!!

Alhamdulillahi Rabbil Alamin a sallatu wa sallamu ala Rasulillah!

In acest articol:

1-FOLOSIREA PASTEI DE DINTI, A SIWAK-ului SI INGHITIREA SALIVEI

2-CLATIREA NASULUI SI A GURII IN TIMP CE POSTIM

3-INGHITIREA  APEI  DIN GRESEALA

4-ESTE VALID WUDHU FARA SA CLATESTI GURA SAU NASUL?

#   #   #

ESTE PERMIS SA NE SPALAM PE DINTI IN TIMP CE POSTIM?

Shaykh Ibn Baaz (RH)  a spus:”Nu este nimic gresit cu asta atata timp cat este atent sa nu inghita nimic, precum este prescris in islam ca pentru cel ce tine post sa utilizeze siwak-ul (betisor pentru curatirea dintilor).” [Fataawa al-Shaykh Ibn Baaz, 4/247] 

Shaykh Muhammad al-Saalih ibn ‘Uthaymeen (RH)  a spus:”Raspunsul este ca este permis, dar este preferabil sa nu se foloseasca, mai ales daca pasta de dinti este prea puternica. In loc de asta, poate sa o faca in timpul noptii.”  [Al-Sharh al-Mumti’ by Ibn ‘Uthaymeen, 6/407, 408]

Ideea este ca este permis periajul dintilor, cu conditia sa sa se clateasca bine  orice urma de pasta de dinti, cu grija pentru a nu ajunge nimic in gat.

In ce priveste folosirea siwaak-ului, hadeeth-urile arata ca este mustahab sa se foloseasca in orice moment, iar Profetul sall Allahu aleihi wa sallam nu a facut nicio exceptie in cazul celui care tine post, mai degraba intelesul general al hadeeth-urilor include toate situatiile, adica se refera si la cel care tine post si la cel care nu tine post.

Este permis sa se inghita saliva dupa utilizarea siwak-ului, dar daca orice particica din siwak ajunge in gura, trebuie sa o scuipe si apoi sa inghita saliva, precum cel care posteste, lui ii este permis sa faca wudhu, apoi sa scuipe apa din gura sa si apoi sa inghita saliva. El nu trebuie sa-si usuce complet  gura de apa folosita la clatirea gurii.

Al-Nawawi a spus in al-Majmoo’ (6/327): 

Al-Mutawalli si altii au spus:’Cand cel care posteste isi clateste gura, el trebuie sa scuipe apa si nu trebuie sa-si usuce gura folosind vreun servet sau ceva asemanator. Nu sunt diferente de opinie intre invatati din acest punct de vedere’.

Grija pentru a nu ajunge nimic pe gat este valabila si in cazul unor tratamente medicale care pot fi folosite pe timpul postului , toate acestea fiind explicate in urmatorul articol:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/02/24/medicamentele-si-tratamentele-medicale-in-ramadan/

CLATIREA NASULUI SI A GURII IN TIMP CE POSTIM

Este dovedit ca Mesagerul lui Allah sall Allahu aleihi wa sallam i-a spus lui al-Laqeet ibn Saburah:”Faci wudhu bine si fa ca apa sa ajunga intre degetele tale, si fii temeinic in clatirea nasului, mai putin cand tii post.”  Asadar, el (sall Allahu aleihi wa sallam) i-a spus lui sa faca wudhu bine, si apoi a spus:” si fii temeinic in clatirea nasului, mai putin cand tii post”. Acest lucru indica ca persoana care posteste poate sa-si clateasca gura si nasul, dar nu trebuie sa fie prea profund cand face asta astfel ca apa sa nu ajunga la gat. In ce priveste clatirea nasului si a gurii, ele sunt esentiale cand se face wudhu si ghusl, deoarece sunt parti obligatorii ale acestor actiuni, fie ca postim sau nu.” [Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (RH)]

Asadar, Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) a punctat faptul ca trebuie sa evitam clatirea excesiva a gurii si nasului in timp ce postim pentru a evita ajungerea apei in gat. In ce priveste simpla clatire a gurii in timp ce postim, nu este nimic gresit in asta, atata tamp cat se evita ajungerea apei in gat.

S-a relatat intr-un saheeh hadith ca  ‘Umar ibn al-Khattaab (ra) a spus:”Mi-am sarutat sotia in timp ce tineam post. Am spus:”O, Mesager al lui Allah, astzi am facut ceva grav, am sarutat in timp ce tineam post.’ El (sall Allahu aleihi wa sallam) a spus:”Ce spui despre clatirea gurii in timp ce postesti?’ Am spus:’Nu este nimic gresit in asta.’ El (saws) a spus:”Arunci care este problema?’

[Abu Dawood, al-Sawm, 2037; clasat ca saheeh de al-Albaani in Saheeh Sunan Abi Dawood, no. 2089). 

Comentariul acestui hadith in legatura cu cuvinteleCe spui despre clatirea gurii in timp ce postesti?’, acesta este un semn extraordinar pentru a intelege ca, clatirea gurii nu invalideaza postul.

INGHITIREA  APEI  DIN GRESEALA

Nimic dintre lucrurile care invalideaza postul, in afara de menstruatie si sangerarea dupa nastere, nu invalideaza postul decat daca trei conditii sunt intrunite:

1. Persoana stie ca acel lucru invalideaza postul si are cunostinta despre asta

2. Si-a amintit ca tine post si nu a uitat

3. A facut-o in mod voluntar (deliberat)

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rh) a spus:’Daca persoana care posteste face oricare dintre aceste lucruri care invalideaza postul fara sa vrea sa faca asta (din greseala), atunci postul sau ramane valid. Daca isi clateste gura si ceva apa ajunge in stomac fara ca el sa vrea, atunci postul sau este valid.” [Majmoo’ al-Fataawa 19]

Bazat pe asta, daca apa ajunge in stomac accidental, atunci nu are nimic de facut, deoarece Allah spune:

Si nu este niciun pacat pentru ceea ce savarsiti voi din greseala..”  [al-Ahzaab 33:5] 

ESTE VALID WUDHU FARA SA CLATESTI GURA SAU NASUL?

Partile obligatorii ale wudhu sunt sase: Spalarea fetei – din care fac parte gura si nasul; spalarea mainilor; stergerea capului- din care urechile fac parte; spalarea picioarele pana la glezne; a face acest lucru in ordine si fara intrerupere, asta insemnand sa nu se delase spalarea unei parti pana cand cealalta parte se usuca.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen  (rh)  a spus in al-Sharh: “Cuvintele “din care gura si nasul fac parte” inseamna ca ele sunt parte din fața, deoarece ele sunt situate pe fața, asadar sunt incluse in ele. Bazat pe asta, clatirea gurii si a nasului fac parte dintre partile obligatorii ale wudhu, ele nefiind separate, ci incluse in fața.

Aceasta este similar cu cuvintele Profetului (sall Allahu aleihi wa sallam):”Mi s-a poruncit sa ma prosternez pe sapte oase: fruntea- si a aratat catre nas…”.[Al-Sharh al-Mumti‘, 1/119] 

Invatatatii comitetului pentru Fatwa au spus:

Clatirea gurii si a nasului in wudhu este dovedita de faptele si vorbele Profetului (sall Allahu aleihi wa sallam) si ele sunt incluse in spalarea feței. Asadar, wudhu nu este valid daca ele sunt omise sau una dintre ele este omisa.’[Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 4/78]

Asadar, daca o persoana omite clatirea gurii si a nasului cand se purifica, purificarea lui nu este valida, chiar si daca a facut-o deliberat sau din greseala. 

Opinia ca aceste doua acte sunt parti obligatorii ale wudhu are mai multe dovezi in Sunnah.

Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Cand unul dintre voi face wudhu, sa traga apa in nasul sau si sa-l sufle..”
[Sahīh al-Bukhārī and Sahīh Muslim]

Acest hadith este o dovada clara ca inhalarea apei pe nari este obligatorie in timpul wudhu, din moment ce Profetul sall Allahu aleihi wa salam ne-a poruncit sa o facem.

Mai  mult, Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Faceti wudhu bine, treceti degetele voastre unul prin altul, si exagerati in inhalarea apei (pe nas), mai putin cand postiti.”

[Sunan Abī Dāwūd, Sunan al-Nasā’ī, Sunan al-Tirmidhī, Sunan Ibn Mājah, si Sunan al-Bayhaqī –hadith autentic]

Faptul ca Profetul sall Allahu aleihi wa sallam ne-a poruncit sa exageram in inhalarea apei in nari atunci cand nu tinem post indica ca si daca tinem post, trebuie sa inhalam apa pe nari dar fara exagerare. De altfel, aceasta este o puternica indicatie a naturii obligatorii a acestui act.

In relatarea acestui hadith care se gaseste in  Sunan Abī Dāwūd  si Sunan al-Bayhaqī, este mentionat ca Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Cand faceti wudhu clati-va gura”. Lantul acestui hadith cu adaugarea respectiva a fost autentificat de Ibn Hajar al-`Asqalānī si al-Nawawī. Ibn Muflih si al-Dhahabī  care au spus ca lantul transmitatorilor este bun.

Mai mult, Profetul sall Allahu aleihi wa salam intotdeauna si-a clatit gura si a inhalat apa pe narile sale atunci cand a facut wudhu. Acest lucru ne-a fost transmis de toti Companionii care au avut grija sa implineasca wudhu asa cum a facut-o el (sall Allahu aleihi wa sallam), printre ei numarandu-se: `Uthmān, `Alī, `Abd Allah b. `Amr b. al-`As, Abū Hurayrah, `A’ishah, al-Rabī`, `Abd Allah b. Zayd b. `Asim, al-Miqdām b. Ma`d Yakrib, Ibn `Abbās, Wā’il b. Hajar, si Mu`āwiyah (radyAllahu anhuma).

De fapt, douazeci si doi de Companioni au descris wudhu asa cum facea Profetul sall Allahu aleihi wa sallam si niciunul dintre ei nu a omis sa mentioneze ca si-a clatit gura si a inhalat apa in narile sale.

Ibn Qudāmah  a punctat  in al-Mughnī  ca aceasta era situatia chiar si atunci cand Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) a dorit sa-si scurteze wudhu, facand fiecare act in parte o singura data in loc de trei.

Acest punct de vedere a fost mentionat si de Ibn Taymiyah, Ibn al-Qayyim, si al-Shawkānī.

Ibn `Abd al-Barr a scris in al-Istidhkār (2/13):

Nici macar o singura persoana care a transmis pentru noi de la Profet sall Allahu aleihi wa sallam, nu a spus ca vreodata Profetul sall Allahu aleihi wa sallam ar fi renuntat la clatirea gurii sau  la inhalarea apei in narile sale, nici la wudhu si nici la ghusl.”

Ibn Qudāmah  a punctat:’Este asa, deoarece aceasta actiune a lui este potrivita ca fiind explicatia in detaliu a wudhu asa cum este prescris in Cartea lui Allah, din moment ce ele (gura si nasul) sunt doua parti ale fetei care nu sunt dificil de spalat.’

Practica Profetului sall Allahu aleihi wa sallam atunci cand ne-a aratat cum se efectueaza wudhu, clarifica pentru noi ceea ce Allah a intentionat atunci cand El ne-a poruncit sa ne spalam fetele noastre, ceea ce inseamna clatirea gurii si a nasului impreuna cu spalarea restului fetei.

Invatatii Comitetului de Fatwa au spus:”Daca o persoana uita sa-si spele una dintre partile corpului care trebuie spalate in timpul wudhu, sau omite vreo parte, chiar si daca este mica, daca se intampla in timpul wudhu sau imediat dupa, iar urmele apei sunt inca pe membrele sale si nu s-au uscat inca, atunci trebuie sa-si spele partea pe care a uitat-o si cele care urmeaza dupa. Dar daca membrele pe care a uitat sa le spele , sau o parte din ele, dupa ce membrele sale s-au uscat,  sau isi aduce aminte in timpul Rugaciunii sau dupa ce a terminat Rugaciunea, atunci trebuie sa repete wudhu, ca si cum ar fi uitat sa spele complet.

Aceasta este ce este indicat in urmatorea relatare: De la Jabir (ra) care a relatat ca  ‘Umar ibn al-Khattab (rA)  a spus ca cineva a facut ablutiunea si a lasat o mica parte egala cu spatiul unei unghii (nespalata). Mesagerul lui Allah sall Allahu aleihi wa sallam  a vazut asta si a spu: Mergi inapoi si faci ablutiunea cum trebuie (bine). El s-a dus (a facut ablutiunea cum se cuvine) si a facut Rugaciunea.” [Muslim, 243; Ibn Maajah, 666.].  

[Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 4/92]

Cea mai sigura dintre toate opiniile este aceea ca este obligatoriu sa se clateasca gura precum si sa se inhaleze apa prin nari si apoi se sufle. Aceasta deoarece amble au fost parte din practica constanta a Profetului (sall Allahu aleihi wa sallam), asa cum ne-a fost relatat noua de un semnificativ numar de oameni invatati. Putem spune cu usurinta ca practica Profetului sall Allahu aleihi wa sallam in aceasta privinta nu este altceva decat clarificarea instructiunilor generale care ne-au fost date in Coran. Mai mult, tot ceea ce Profetul sall Allahu aleihi wa sallam ne-a poruncit sa facem trebuie luat ca o obligatie in absenta altor indicatori textuali sau contextuali care sa indice contrariul. De asemenea textele generale care descriu ghusl nu fac mentiune speciala pentru aceste doua acte (clatirea gurii si a nasului) care sa indice ca ar fi obligatorii (si totusi sunt). Nu este necesar ca toate obligatiile sa fie mentionate impreuna in acelasi text. Ori de cate ori o comanda este data in absenta unor dovezi contradictorii, trebuie luata ca o obligatie. Acesta este modul sigur pentru a conserva religia si pentru a sta departe de eroare.

Pentru cei care se tem ca pot inghiti apa involuntar, trebuie sa cunoasca ca asta nu inseamna ca sunt scuzati de la a face wudhu asa cum se cuvine, ci daca ar dori intr-adevar sa respecte cuvintele Profetului sall Allahu aleihi wa sallam, trebuie doar sa-si clateasca gura si sa inhaleze apa in nari cu precautie in timpul postului, asta neinsemnand ca obligatia de a clati gura si nasul se ridica de la cei care postesc. Daca din greseala totusi  apa este inghitita, postul ramane valid, asa cum se mentioneaza mai sus in articol.

Yahya a relatat ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:Un adevarat credincios implineste wudhu, iar cand isi clateste gura, pacatele o parasesc. Si cand isi clateste nasul sau, pacatele il parasesc. Si cand isi spala fata sa, pacatele o parasesc chiar si de sub genele lui. Si cand isi spala mainile sale, pacatele le parasesc chiar si de sub unghiile sale. Si cand isi sterge capul, pacatele il parasesc, chiar si din urechile sale. Si cand isi spala picioarele sale, pacatele le parasesc chiar si de sub unghiile degetelor sale ale ambelor picioare.” Si a daugat:”Apoi, mersul sau catre moschee si Rugaciunea lui sunt rasplata in plus pentru el.
[Muwatta Maalik Chapter no.2 – Purity, Hadith no.31]

Reguli privitoare la post, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2013/07/11/totul-despre-post/


DETALII AMANUNTITE SI PARERI ALE INVATATILOR DESPRE OBLIGATIVITATEA CLATIRII GURII SI NASULUI IN WUDHU (in LB. ENGLEZA) AICI:

https://invaider.wordpress.com/2010/04/21/are-the-mouth-and-nose-part-of-fard-wudu/

Si Allah stie cel mai bine!

[sursa islam q&a, islamtoday.net &more]

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s