KHULA sau DIVORTUL INTIAT DE SOTIE!

pink-flower-beautiful-hd-wallpaper-1024x768

KHULA sau DIVORTUL INITIAT DE SOTIE!

BISMILLAH

Alhamdulillah wa salaatu wa sallaamu ala Rasulillah!

In acest articol:

-Ce inseamna Khula: definitie si cum se procedeaza

-Exemple de motive acceptabile pentru care o sotie poate sa ceara Khula

-Idaah (perioada de asteptare) in caz de Khula

CE ESTE KHULA SI CARE ESTE PROCEDURA CORECTA?

Khula’ inseamna separarea sotiei de sot, contra unei plati in retur; sotul primeste aceasta plata si o lasa sa plece pe sotia lui, fie ca aceasta plata inseamna mahr-ul pe care i l-a dat la casatorie, ori mai mult sau mai putin decat atat.

Principiul de baza in legatura cu acest lucru este Versetul in care Allah spune:

“..Si nu va este ingaduit pentru voi (barbati) sa luati inapoi (de la sotiile voastre) nimic din ceea ce le-ati daruit [Mahr-ul daruit sotiilor la timpul casatoriei], doar daca se tem amandoua partile ca nu vor fi in stare sa implineasca poruncile lui Allah [adica sa se comporte drept unul cu celalalt]. Iar daca va temeti ca nu veti putea implini poruncile lui Allah, atunci nu este niciun pacat pentru vreunul dintre voi, daca ea  se rascumpara cu ceva [ daca da inapoi Mahr-ul sau o parte din el pentru al ei Al-Kuhl (divort)]. Acestea sunt poruncile lui Allah si nu le incalcati! Aceia care incalca poruncile lui Allah sunt nelegiuiti. [al-Baqarah 2:229] 

Dovada pentru aceasta care provine din Sunnah este urmatoarea.

Sotia lui Thaabit ibn Qays ibn Shammaas (RA) a venit la Profet (sall Allahu aleyhi wa sallam) si a spus:”O, Mesager al lui Allah, nu gasesc nicio greseala la Thaabit ibn Qays în ce priveste caracterul său, sau în privinta devotamentului său religios, dar nu vreau sa comit niciun act de kufr (necredinta) dupa ce am devenit Musulmană.” Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) i-a spus ei:”Ii dai inapoi gradina?” Deoarece sotul ei îi daduse ei o gradina ca Mahr (dota). Ea a spus:”Da.” Profetul (sall Allahu aleyhi wa sallam) i-a spus lui Thaabit:”Ia-ti inapoi gradina si divorteaza de ea.”  [relatat de al-Bukhaari, 5273]

Din acest caz, învăţaţii au înteles ca daca o femeie nu poate sta cu sotul ei, atunci judecatorul trebuie sa-i ceara lui sa o divorteze prin khula’; intr-adevar, el trebuie sa-i ordone lui sa faca asta.

In legatura cu modalitatea prin care se face, sotul trebuie sa-si ia rascumpararea, ori ei amandoi trebuie sa cadă de acord asupra ei, apoi el trebuie sa-i spuna ei: “faaraqtuki” (ma separ de tine), sau:“khaala’tuki (te las sa pleci), sau alte cuvinte asemanatoare.

Talaaq (divortul) este dreptul sotului si nu poate avea loc decat daca este facut de el, deoarece Profetul (sall Allahu aleyhi wa sallam) a spus:”Talaaq este dreptul celui care a consumat mariajul (traducerea sensului; i.e. adica a sotului).” [Relatat de Ibn Maajah, 2081; clasat ca hasan de al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 2041]

De aici învăţaţii au spus ca oricine este fortat sa divorteze de sotia sa prin Talaaq pe nedrept, si divorteaza de ea prin constrangere, atunci divortul sau nu este valid. [al-Mughni, 10/352] 

Presupunand ca sotia cere divortul prin intermediul legii de stat si obtine acest divort, ea va ramane sotia lui, daca nu a divortat prin Khula si nu i-a inapoiat mahr-ul.

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen  (rh) a spus in legatura cu acest lucru:”Acum avem o problema. Adevarul este ca ea este inca casatorita cu el, ceea ce inseamna ca nu se poate casatori cu altcineva, dar in acord cu regulile curtii, ea este aparent divortata de el, si cand iddah ei (perioada de asteptare)  se sfarseste, ea se poate recasatori. Cred ca singura cale de iesire din aceasta problema este ca oamenii buni si drepti sa se implice in aceasta chestiune, si sa aduca reconcilierea intre barbat si sotia lui. Altfel, ea trebuie sa-i dea lui o anumita plata, pentru a se considera o khula adecvata conform shari’ah (legii Islamice).”

[Liqa’ al-baab al-Maftooh by Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen, no. 54; 3/174]

Asadar, o femeie care a obtinut divortul prin intermediul unei curti judecatoresti, va fi divortata in acte, dar din punct de vedere al shari’ah, ea ramane in continuare sotia lui, daca nu a divortat printr-o Khula, asa cum am aratat anterior.

EXEMPLE DE MOTIVE ACCEPTABILE PENTRU A INITIA KHULA

Shaykh ‘Abd-Allaah ibn ‘Abd al-Rahmaan ibn Jibreen, a spus:

“Daca unei femei nu-i place tratamentul sotului faţă de ea, de exemplu este foarte strict, foarte nervos si usor de provocat, sau se infurie mult, sau o critica sau o dojeneste pentru greseli mici, atunci ea are dreptul sa ceara Khula (forma de divort initiata de femeie).

Daca îi displace aspectul lui fizic din cauza unei deformari sau urâțenie, sau pentru ca-i lipseste unele dintre facultatile sale, ea are drept pentru khula.

Daca el are lipsuri in ce priveste devotamentul religios, de exemplu nu implineste Rugaciunea, sau neglijeaza Rugaciunea in adunare, sau nu posteste in Ramadan fara o scuza valida, sau daca merge la petreceri unde au loc lucruri haram, cum ar fi adulter, consum de bauturi alcoolice si ascultarea de cantece si instrumente muzicale, etc,- ea are drept la khula.

Daca el o lipseste de drepturile ei in ce priveste cheltuielile cu intretinerea ei, imbracamintea si alte nevoi esentiale, fiind capabil sa asigure aceste lucruri, atunci ea are dreptul sa ceara khula.

Daca nu-i ofera drepturile conjugale deoarece este impotent, sau pentru ca nu o place, sau pentru ca prefera pe altcineva, sau este nedrept in impartirea timpului sau (intre sotiile sale), atunci are dreptul sa ceara khula.”

SE APLICA IDDAH (perioada de asteptare) IN CAZ DE KHULA?

1 – Khula’ – în principiu – poate avea loc numai la cererea soției, precum și cu acordul ulterior al soțului de a pune capăt căsătoriei

2 – ‘Iddah este obligatorie pentru fiecare femeie care isi paraseste sotul, sau care este parasita de sot, indiferent daca cauza este talaaq (divort initiat de sot), anularea mariajului sau moartea sotului, exceptie facand divortul care are loc inainte ca mariajul sa fie consumat, caz in care femeia nu trebuie sa respecte iddah, deoarece Allah spune:

O, voi cei care credeti! Daca va casatoriti cu dreptcredincioase si apoi divortati de ele, inainte sa le fi atins (inainte sa fi avut relatii sexuale), voi nu le puteti impune nicio periada de asteptare [Iddah].” [al-Ahzaab 33:49] 

3 – In legatura cu iddah care urmeaza dupa khula, opinia corecta a invatatilor este ca ea este de un ciclu menstrual, dupa cum indica Sunnah.

S-a relatat de la Ibn ‘Abbaas ca sotia lui Thaabit ibn Qays a incheiat mariajul cu sotul ei prin khula in timpul Profetului (sall Allahu aleihi wa salam), care i-a poruncit ei sa respecte o iddah de un ciclu menstrual. (relatat de al-Tirmidhi, 1185; Abu Dawood, 2229; al-Nasaa’i (3497) clasate ca saheeh de Ibn al-Qayyim). 

Ibn al-Qayyim (rahimahullah) a spus: 

“Faptul ca Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) i-a poruncit femeii care si-a incheiat mariajul  cu sotul ei prin khula sa respecte o perioada de iddah de un ciclu menstrual, este o dovada pentru doua reguli.

Prima este aceea ca ea nu trebuie sa astepte trei cicluri menstruale, ci un singur ciclu este suficient. Asa cum acest lucru este clar in Sunnah, este de asemenea si opinia lui Ameer al-Mu’mineen ‘Uthmaan ibn ‘Affaan, ‘Abd-Allaah ibn ‘Umar ibn al-Khattaab, al-Rabee’ bint Mu’awwadh  si a unchiului ei patern, care a fost unul dintre cei mai mareti Sahabah. Nu cunoastem pe nimeni care sa aiba o opinie diferita…

Aceasta opinie a fost impartasita si de Ishaaq ibn Raahawayh si Imaam Ahmad, si de asemenea si opinia favorizata de Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah. 

Perioada de ‘iddah (in caz de talaaq) a fost facuta de trei cicluri menstruale pentru a lungi timpul in care sotul poate sa-si ia sotia inapoi, astfel incat sotul sa aiba suficient timp sa se razgandeasca si sa aiba posibilitatea sa-si ia sotia inapoi in aceasta perioada.

Dar in caz de khula,  sotia nu se va intoarce iar scopul este simplu si anume sa se stabileasca daca este insarcinata sau nu, asa ca un singur ciclu menstrual este de ajuns. Ei au spus: aceasta nu contrazice regula ca iddah in cazul femeii divortate prin talaaq este de trei luni. In acest caz iddah este asemanatoare, fie ca este un talaaq (divort) final sau unul revocabil.

[Zaad al-Ma’aad, 5/196, 197]

Asadar, iddah in caz de khula (divortul initiat de femeie) asa cum este indicat in Sunnah, este de un ciclu menstrual.

Si Allah stie cel mai bine!

ARTICOLE RELATIONATE:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/11/23/divortul-pronuntat-la-furie/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/11/28/te-divortez-de-trei-ori/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/01/23/cel-mai-cuprinzator-verset-din-coran-in-legatura-cu-drepturile-sotiilor/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/11/14/obligatiile-sotului-si-sotiei-in-islam/

 

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2013-2017. 

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s