MEDICAMENTELE si TRATAMENTELE MEDICALE in RAMADAN

med2

MEDICAMENTELE si TRATAMENTELE MEDICALE in RAMADAN

BISMILLAH

Alhamdulillah wa sallatu wa salaamu ala Rasulillah!

In acest articol veti gasi o lista  cu un numar de tratamente folosite in domeniul medical; ce intrerupe si ce nu intrerupe postul. Acesta este un sumar a unei cercetari prezentate Consiliului de Fiqh.

URMATOARELE TRATAMENTE SI INVESTIGATII  NU AFECTEAZA POSTUL

-Picaturile de ochi, picaturile de urechi, injectarea (spalaturi) in ureche, picaturi de nas si spray-uri nazale- atata timp cat se evita inghitirea oricarei substante care ar putea ajunge la gât.

-Tablete sau pilule care se plaseaza sub limba (sublingual) pentru tratamentul anginei pectorale etc,  atata timp cat se evita inghitirea oricarei substante care ar putea ajunge la gât.

– Supozitoare (ovule) vaginale, folosirea irigatorului vaginal, utilizarea unui specul sau examinarea digitala interna ginecologica, introducerea unui sterilet in uter, etc.

-Introducerea unui specul sau a unui cateter in uretra (la barbati sau femei), sau injectarea unei substante de contrast pentru un diagnostic imagistic, sau a medicatiei sau curatarea vezicii urinare

-Plombarea, extractia sau pilirea dintilor; folosirea miswak-ului sau a periutei de dinti, atata timp cat se evita inghitirea oricarui lucru care ar putea ajunge la gât.

-Clatirea, gargara sau aplicarea unui tratament local in gura, atata timp cat se evita inghitirea oricarui lucru care ajunge la gât.

-Injenctiile subcutanate, intramusculare sau intravenoase, cu exceptia celor folosite cu scop nutritiv.

-Luarea de sange pentru analize nu afecteaza postul deoarece cantitatea este mica si nu-l slabeste pe cel care posteste.

Shaykh Ibn Baaz a fost intrebat despre acest lucru, si a spus:

“Un test de o asemenea natura nu afecteaza postul, si mai degraba este scuzat, deoarece este ceva necesar, si nu este asemanator cu lucrurile care sunt cunoscute ca rup postul in acord cu shari’ah. [Majmoo’ Fataawa Ibn Baaz, 15/274.] 

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen  a fost intrebat  in Fataawa Arkaan al-Islam, p. 478, despre regulile privitoare la cel care posteste si isi ia analize de sange:

“Cel care posteste nu-si intrerupe postul daca isi ia sange pentru un test…deoarece este o mica cantitate de sange si acest lucru nu afecteaza corpul in modul in care o fac ventuzele. Principiul de baza este acela ca  postul ramane valid si nu poate fi stricat decat de lucruri pentru care exista o dovada in shari’ah ca ele afecteaza postul.

In acest caz nu este nicio dovada ca cel care posteste isi strica postul pentru o asa de mica cantitate de sange. In legatura cu luarea unei cantitati mari de sange pentru persoana care tine post in ideea de a dona unei persoane care are nevoie de exemplu, atunci este vorba despre o cantitate mare de sange care are acelasi efect asupra corpului ca si ventuzele, si acest lucru (donarea de sange) rupe postul.

Astfel, daca postul este unul obligatoriu, atunci nu este permis pentru nimeni sa doneze o cantitate mare de sange, cu exceptia cazului in care cel care trebuie sa primeasca sangele are o mare nevoie si nu poate astepta pana la apusul soarelui, iar doctorii au decis ca sangele celui care posteste il va ajuta si este o imediata nevoie de el.

In acest caz nu este nimic rau in donarea de sange, si el poate sa-si intrerupa postul si sa manace si sa bea pentru a-si recapata puterea, si va trebui sa recupereze ziua in care si-a interupt postul.

-Oxigenul

-Anaestezic,  atata timp cat nu suplimenteaza nutritia pacientului.

-Medicamente care se absorb prin piele, precum cremele, lotiunile si plasturii folositi pentru administrarea medicamentelor prin piele.

-Introducerea unui cateter in vena pentru a examina sau trata vasele inimii sau alte organe.

-Laparoscopia in scop de diagnoza sau tratament chirurgical al organelor abdominale.

-Biopsia ficatului si a altor organe, atata timp cat nu este insotita de administrarea de nutrienti

-Gastroscopia, atata timp cat nu este insotita de administrarea de nutrienti

-Introducerea de medicamente sau instrumente in creier sau coloana vertebrala

-Vomitatul involuntar (vomitatul provocat/indus, invalideaza postul)

Chiar si daca aceste proceduri medicale si tratamente mentionate mai sus nu afecteaza postul, la recomandarea si cu acordul unui medic (mai bine Musulman) de incredere, acestea se pot amana dupa intreruperea postului, daca acest lucru nu cauzeaza niciun rau pacientului.

INJECTIILE CU INSULINA

Nu este nimic rau in tratamentul cu injectiile cu insulina pe parcursul zilei in scop de tratament, si nu trebuie recuperate zilele de post. Acolo unde exista posibilitatea ca aceste injectii sa fie administrate in afara orelor de post, fara sa cauzeze niciun rau pacientului, atunci este mai bine.

[Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas, 10/252]

MEDICATIA SUBLINGUALA (pastilele care se plaseaza sub limba pentru a se dizolva si pentru a fi absorbite de catre corp)

Aria sublinguala, in acord cu medicii,  este aria cu cea mai rapida cale de absorbtie a medicamentelor. Aceasta este cea mai rapida metoda pentru cei cu probleme ale inimii (angina).

Acest tip de medicatie nu invalideaza postul deoarece este absorbita in gura si nimic nu intra in stomac. Cel care utilizeza un astfel de tratament trebuie sa fie atent si sa se asigure ca nu inghite nimic din ceea ce s-a dizolvat in gura inainte ca sa fie absorbit.

Consiliul Islamic de Fiqh a mentionat: Urmatoarele lucruri nu sunt considerate ca intrerup postul: medicamente care sunt plasate sub limba pentru a trata angina pectorala si alte probleme, atata timp cat se evita inghitirea a ceea ce ar putea sa ajunga in gat.. 

[ Majallat Majma’ al-Fiqh al-Islami (10/2/96, 454); Muftiraat al-Siyaam al-Mu’aasirah, by Dr. Ahmad al-Khaleel, p. 38, 39]

BOALA ESTE DE MAI MULTE FELURI

-Boala care nu afecteaza postul, asa cum este o raceala usoara sau o durere de cap sau de dinti moderata si ceva asemanator. In acest caz nu este permis sa se intrerupa postul, chiar daca unii dintre invatati permit bazat pe versetul:”..si oricine este bolnav..” [al-Baqarah 2:185

Dar noi spunem ca aceasta regula este bazata pe un motiv, si anume, daca a nu posti este mai usor. Daca acesta este cazul, atunci spunem ca, sa nu postesti este mai bine, dar daca postul nu are niciun efect asupra lui, atunci nu este permis sa intrerupa postul si trebuie sa posteasca.

-Daca postul este dificil pentru persoana bolnava, dar nu il vatameaza, atunci este makrooh (neplacut, nerecomandat) pentru el sa posteasca si este Sunnah pentru el sa intrerupa postul.

-Daca postul este dificil pentru el si-i cauzeaza rau,  precum cel care sufera de o boala de rinichi sau diabet sau cazuri similare in care postul ii face rau. In acest caz, postul este haram. Vedem unii oameni bolnavi care refuza sa intrerupa postul chiar daca este dificil pentru ei sau le cauzeaza rau. Noi spunem ca ei gresesc deoarece refuza sa accepte genereozitatea lui Allah si concesia pe care El le-a dat-o lor, si ei isi fac rau singuri, cu toate ca Allah a spus:

Si nu va ucideti voi insiva..” [al-Nisa’ 4:29

[al-Sharh al-Mumti’ de Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, vol. 6, 352-254]

Pentru mai multe detalii despre boala, cine sunt cei care pot inrerupe postul, cine sunt cei care trebuie sa recupereze si cine sunt cei care trebuie sa compenseze prin hranirea sarmanilor, va rog sa cititi acest articol:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/06/15/care-este-boala-care-permite-intreruperea-postului/

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2013-2017. 

Advertisements

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s