“SUNT ASA CUM SLUJITORUL MEU CREDE CA SUNT”

i-am

“SUNT ASA CUM SLUJITORUL MEU CREDE CA SUNT”

<Sunt asa cum slujitorul Meu crede ca Eu sunt –

Sunt asa cum slujitorul Meu se asteapta sa fiu!>

BISMILLAH

Alhamdulillah wa salaatu wa salaamu ala Rasulillah!

Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) a spus:

Allah Preainaltul a spus:”Sunt asa cum slujitorul Meu crede ca sunt (asa cum se asteapta sa fiu). Sunt cu el atunci cand Ma pomeneste. Daca ma pomeneste in sinea sa, il pomenesc si eu in sinea Mea; daca ma pomeneste in adunare, il pomenesc intr-o adunare mai buna. Daca se aproprie de Mine cu lungimea unei mâini, ma aproprii de el cu lungimea unui braț.  Daca se aproprie de Mine cu distanta unui  brat, ma aproprii de el cu distanța dintre cele două brațe întinse. Daca el vine la Mine mergand, Eu ma duc catre el alergand.”

[Sahîh al-Bukhârî (6856) si Sahîh Muslim (4832)]

Comentariile Invatatilor asupra acestui Hadeeth:

Invatatii (Allah sa aiba mila de ei) au comentat asupra acestui Hadith Qudsi (sacru) in care Profetul (sallAllahu aleyhi wa sallam) a spus ca Allah a spus:”Sunt asa cum slujitorul Meu se asteapta sa fiu”, astfel:

Ibn Hajar (rhA) a spus:”Intelesul este: Eu sunt capabil sa fac orice slujitorul se asteapta sa fac.”  [Fath al-Bari]

Imam Nawawi (rhA)  a spus:”Invatatii au spus ca asteptarea a ceea ce este mai bun de la Allah este sa se astepte ca El se va indura de el si-i va usura greutatile.” [Sharh Sahih Muslim]

Imam Nawawi  a mai spus: “al-Qadi ‘Iyad a spus ca asta inseamna ca El il va ierta daca cauta asta, ii va accepta cainta daca se caieste, ii va raspunde daca va face du’a, si il va multumi (satisface) daca cere pentru ceva. S-a spus de asemenea ca se refera la a avea speranta si  cautarea alinarii, si aceasta este mult mai corect.” [Sharh Sahih Muslim]

Ahmad bin ‘Umar al-Qurtubi (rh) a spus:”S-a spus ca spusele Sale:”Sunt asa cum slujitorul meu se asteapta ca Eu sa fiu”, inseamna, cand cineva asteapta un raspuns atunci cand face du’a, cainta lui sa fie acceptata, ceva rau sa fie indepartat de la el, faptele sale care sunt implinite in mod adecvat sa fie acceptate… Iar aceasta este sustinut de spusele sale:”Chemati-L pe Allah fiind siguri ca vi se va raspunde”.

De asemenea, este de datoria celui care se pocăiește, caută iertare, și face fapte bune sa faca un efort pentru îndeplinirea obligațiilor sale, în timp ce el este sigur că Allah va accepta faptele sale bune și ii va ierta păcatele sale, așa dupa cum Allah a promis că El va accepta orice căință sincera și faptelele bune. Așa că, orcine implineste o astfel de faptă și crede și se așteaptă ca Allah nu-i va accepta și că nu va beneficia de ea, acest lucru este deznadejde fata de lui Allah, și face parte dintre cele mai mari dintre  păcatele majore. Oricine moare astfel va avea parte de ceea ce s-a așteptat.” [Al-Mufhim li ma Ushkil min Talkhis Kitab Muslim]

Ibn al-Qayyim (rhA) a spus:”Majoritatea oamenilor, de fapt toti, cu exceptia celor protejati de Allah, isi asuma altceva in afara de adevar, si isi asuma ce este mai rau. Majoritatea oamenilor credd ca sunt lipsiti de drepturile lor, ca au ghinion, ca merita mai mult decat Allah le-a daruit, si este ca si cum ar spune:”Domnul meu a gresit fata de mine si m-a lipsit de ceea ce merit”, iar sufletul sau depune marturie la aceasta, in timp ce limba sa o neaga si refuza sa o spuna deschis. Și oricine sapa în sufletul lui pentru a afla dedesubturile, va gasi asta in el precum focul intr-o explozie … Asa ca, sapa in sufletul tau: esti tu protejat de asta? Daca te afli in siguranta de asta, inseamna ca ai fost protejat de ceva grav. Altfel, nu te vad salvat.”  [Zad al-Ma’ad]

Ibn al-Qayyim a mai spus de asemenea:”Cu cat ai o asteptare mai buna de la Domnul tau si incredere in El, cu atat mai mult te vei baza pe El si iti vei pune increderea in El. De aceea unii au explicat ca adevarata incredere inseamna sa ai asteptari bune de la Allah. In realitate, a avea asteptari bune de la Allah, conduce la a te baza pe El si ati pune increderea in El, deoarece este de neconceput ca cineva sa poata avea încredere în cineva de la care are așteptări proaste sau  nicio speranță, si Allah stie cel mai bine.”[Tahdhib Madarij as-Salikin]

Si a mai spus:”Cel care spera in Allah trebuie sa fie intotdeauna optimist, precaut, și plin de speranță în harul lui Allah, așteptându-se la ceea ce este mai bun de la El.” [Tahdhib Madarij as-Salikin]

Sayyid Qutb (rhA) a spus:”Credinciosii ai caror inimi sunt conectate la Allah, ai caror suflete sunt apropiate de El, care experimenteaza constant harul Sau, ei nu deznadajduiesc fata de Indurarea lui Allah chiar si daca sunt inconjurati din toate partile de dezastre si greutati severe. Credinciosul se afla in mila din umbra credintei sale, in placerea legaturii cu Domnul sau, in  linistea sigurantei in Protectorul sau, chiar si atunci cand se afla in chinurile greutatilor si a dezastrului.”

Si a mai spus:”Inima credincioasa isi asuma ceea ce este mai bun despre Domnul ei, si intotdeauna asteapta ceea ce este mai bun de la El. Se asteapta la bine de la El in vremuri usoare si vremuri grele, si crede ca Allah doreste binele pentru el in orice situatie. Secretul pentru asta este acela ca inima sa este conectata la Allah, iar fluxul de bine de la Allah nu este niciodata intrerupt. Așa că, de fiecare dată când inima este conectata la El,  atinge această fundamentală realitate și o experimentează într-un mod direct și dulce.”  [Fi Dhilal al-Qur’an]

Unul dintre Salaf a spus:”De cate ori o criza apare in drumul tau, utilizeaza asteptarea ta buna despre Allah pentru a o putea indeparta. Aceasta de aduce mai aproape de alinare.” [al-Faraj Ba’d ash-Shiddah]

Sa’id bin Jubayr obisnuia sa spuna in du’a-ul sau:”O, Allah, Iti cer Tie sa-mi daruiesti adevarata incredere in Tine si asteptari bune despre Tine.” [Siyar A’lam an-Nubala]

‘Abdullah bin Mas’ud (radi Allahu anhu) a spus:”[Jur] Pe Cel in afara de Care nimeni nu are drept sa fie adorat, credinciosului nu i s-a dat ceva mai bun decat asteptarile sale bune de la Allah, si [jur] pe Cel in afara de Care nimeni nu merita sa fie adorat, nu este slujitor al lui Allah care sa aiba asteptari bune de la El, fara ca Allah sa nu-i dea lui ceea  ce asteapta, din moment ce tot binele se afla in Mâna Sa.” [Husn adh-Dhann bi Allah]

Jâbir b. `Abd Allah al-Ansârî a relatat ca Mesagerul lui Allah (sall Allahu aleuyhi wa sallam) a spus cu trei zile inainte de moartea sa:”Niciunul dintre voi nu ar trebui sa moara vreodata decat in timp ce se asteapta  la ceea ce este mai bun de la Allah.” [Sahîh Muslim (5125)]

Este gresit pentru orice Musulman sa gandeasca rau despre Allah. Un Musulman trebuie intotdeauna sa creada ceea ce este mai bine despre Domnul sau. Atata timp cat Musulmanul se straduieste sa se angajeze in fapte bune, el trebuie sa se astepte la cel mai bun rezultat, acela ca: Allah ii va accepta faptele bune; ca Allah prin Indurarea Sa il va ierta; si ca Allah il va binecuvanta sa-si traiasca aceasta viata pana la sfarsitul ei, in credinta. De aceea Profetul (sall Allahu aleyhi wasallam) a spus:”Niciunul dintre voi nu ar trebui sa moara vreodata decat in timp ce isi asuma ceea ce este mai bun despre Allah.” [Sahîh Muslim (5125)]

Ibn al-Qayyim a spus:” Nu este nicio indoiala ca asumarea a ceea ce este mai bun despre Allah vine numai ca rezultat al unei conduite drepte. Cel care este dreptcredincios este cel care-si asuma ceea ce este mai bun de la Domnul sau, cunoscand ca Allah il va rasplati pe el pentru faptele sale bune si ca El niciodata nu-si va incalca promisiunea.

Pe de alta parte, pacatosul care persista in fapte rele, nedreptate si nesupunere este impiedicat de faptele sale rele de la a-si asuma ceea ce este mai bun de la Domnul sau. Asteptarile bune nu merg niciodata mână in mână cu starea perturbata de nesupunere. Pacatosul este instrainat de Domnul sau pe masura pacatelor sale. Cel care are cel mai bun rezultat la Domnul sau este fara indoiala cel care este cel mai ascultator fata de Domnul sau.”

Al-Hasan al-Basrî a spus:”Credinciosul isi asuma ceea ce este mai bun de la Domnul sau si astfel el implineste cele mai bune fapte. Pacatosul isi asuma ceea ce este mai rau de la Domnul sau, si astfel face fapte rele.”

Profetul (sall Allahu aleihi wa sallam) a spus: ”Allah Preainaltul a spus:”Sunt asa cum slujitorul Meu crede ca sunt (asa cum se asteapta sa fiu). Sunt cu el atunci cand Ma pomeneste. Daca ma pomeneste in sinea sa, il pomenesc si eu in sinea Mea; daca ma pomeneste in adunare, il pomenesc intr-o adunare mai buna. Daca se aproprie de Mine cu lungimea unei mâini, ma aproprii de el cu lungimea unui braț.  Daca se aproprie de Mine cu distanta unui  brat, ma aproprii de el cu distanța dintre cele două brațe întinse. Daca el vine la Mine mergand, Eu ma duc catre el alergand.” [Sahîh al-Bukhârî (6856) si Sahîh Muslim (4832)]

Primul lucru la care ne cheama Allah este sa avem o perspectiva pozitiva despre El in toate situatiile, din moment ce El va fi asa cum slujitorul Sau crede despre El. SubhanAllah!

Cand slujitorul isi asuma ceea ce este mai bun de la Domnul sau si isi pune speranta in providenta Domnului sau, Domnul sau nu-l va dezamagi. Allah nu va lasa ca faptele sale bune sa nu fie rasplatite. Cand slujitorul Il implora pe Allah, el crede ca du’a-ul sau va fi acceptat. Cand se caieste sincer pentru un pacat, el se increde in Allah ca-l va ierta. Cand implineste o fapta virtuoasa, isi asuma ca Allah o va accepta de la el si-l va rasplati pentru ea. Toate acestea sunt parte a ceea ce inseamna sa-ti asumi ceea ce este mai bun de la Allah.

Din acest motiv, Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Cand Il implori pe Allah in du’a, fi convins ca El iti va raspunde.” [Sunan al-Tirmidhî (3401)]

Asumarea a ceea ce este mai bun in privinta lui Allah este unul dintre aspectele credintei noastre in Allah, si este bazata pe credinta noastra in Indurarea Lui, puterea Lui, genereozitatea Lui. Este de asemenea un aspect fundamental al increderii noastre in Allah, care este esentiala pentru credinta noastra monoteista.

Mai mult, Allah ii respinge pe cei care gandesc rau despre El. Allah arata ca asteptarile lor rele despre El ca fiind cel mai clar semn al ipocriziei. El spune despre ipocritii care l-au abandonat pe Profet (sall Allahu aleyhi wa sallam) si pe Companionii sai in timpul Bataliei de la Uhud:

”..iar o alta parte a fost cuprinsa de griji, banuind despre Allah lucruri neadevarate (gresite), intocmai cum fusesera banuielile lor din perioada ignorantei [Al-Jahiliyya]..” [Sûrah Al `Imrân (3): 154]

Si mai spune Allah tot despre ipocriti:

Si pentru ca sa-i chinuiasca pe cei fatarnici (ipocriti) si pe cele fatarnice (ipocrite), pe politeisti si pe politeiste, care nutresc gand rau despre Allah..” [Sûrah al-Fath (48): 6]

Asumarea de catre noi a ceea ce este mai bun despre Allah inseamna sa ne punem speranta si asteptarile noastre in Allah. Noi cunoastem ca Allah poate fi aspru la pedeapsa precum si Cel mai Indurator, insa noi trebuie sa ne punem speranta in Indurarea Lui si sa fim increzatori ca daca ne caim sincer pentru pacatele noastre si ne straduim sa implinim cat mai multe fapte bune, vom obtine iertarea lui Allah. Deznadejdea insasi este un pacat major.

Allah ne spune, transmitandu-ne cuvintele Profetului sau Iacob (aleihi salam):

“..si nu va pierdeti nadejdea in Indurarea lui Allah! Nu-si pierde nadejdea in Indurarea lui Allah, decat neamul de necredinciosi.”
[Sûrah Yûsuf: 87]

La hawla wa la quwata ila billah!

[islamtoday.net & hadithaday.org]

Islamul Pacea Eterna

Advertisements

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s