CE TREBUIE SA STII DESPRE RUGACIUNEA DE EID!

eid-getty

CE TREBUIE SA STII DESPRE RUGACIUNEA DE EID!

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

In acest articol veti gasi raspunsuri la unele intrebari legate de implinirea Rugaciunii de Eid, dupa cum urmeaza:

1. Ce statut are Rugaciunea de Eid

2. Rugaciunea de Eid pentru femei

3. Este mai bine pentru femei sa mearga la Rugaciunea de Eid sau sa stea acasa?

4. Este permis sa implinim Rugaciunea de Eid, acasa?

5. Descrierea Rugaciunii de Eid

*Ce statut are Rugaciunea de Eid?

Invatatii difera in privinta Rugaciunii de Eid. Opiniile lor sunt:

Rugaciunea de Eid este Sunnah mu’akkadah (sunnah confirmata). Aceasta este opinia lui Imam Maalik si Imam al-Shaafa’i. 

Rugaciunea de Eid este o obligatie comuna. Aceasta este opinia lui Imam Ahmad (Allah sa aiba mila de el)

Rugaciunea de Eid este o datorie pentru fiecare Musulman si este obligatorie pentru barbati; cei care nu o fac fara sa aiba nicio scuza pacatuiesc. Aceasta este opinia lui Imam Abu Haneefah (rh) si care a fost de asemenea relatat de la Imam Ahmad.

Printre cei care favorizeaza aceasta opinie a fost si Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah si al-Shawkaani (rh). 

[ al-Majmoo’, 5/5; al-Mughni, 3/253; al-Insaaf, 5/316; al-Ikhtiyaaraat, p. 82.]

Cei care sunt de a treia parere au citat mai multe texte ca dovezi, printre care:

-Versetul in care Allah spune:”Deci implineste Rugaciunea pentru Domnul tau si jertfeste.” [al-Kawthar 108:2] 

Ibn Qudaamah a spus in al-Mughni:”Opinia binecunoscuta este ca se refera la Rugaciunea de Eid.”

Altii invatati au spus ca acest Verset se refera la Rugaciune in general si nu doar la Rugaciunea de Eid, asa ca intelesul acestui Verset este acela ca ni s-a poruncit sa ne dedicam Rugaciunea si sacrificiul lui Allah Singur, si acesta este asemanator cu Versetul:

Spune (O, Muhammad saws):”Intr-adevar, Rugaciunea (Salaah) mea, sacrificiul meu, viata mea si moartea mea Ii apartin lui Allah, Rabbil ‘Alamin (Domnul Lumilor: oameni, jinni si tot ce exista).” [al-An’aam 6:162] 

Aceasta opinie a fost impartasita de Ibn Jareer (12/724) si Ibn Katheer (8/502). 

-Faptul ca Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a poruncit oamenilor sa iasa pentru Rugaciunea de Eid si chiar a poruncit femeilor sa iasa si ele.

Al-Bukhaari (324) si Muslim (890) au relatat ca Umm ‘Atiyyah (ra) a spus:”Mesagerul lui Allah sall Allahu aleihi wa sallam ne-a poruncit sa le aducem (pe femei) la (Eid) al-Fitr si (Eid) al-Adha, si sa aducem fetele adolescente, femeile la menstruatie si virginele, insa femeile la menstruatie sa stea departe de Rugaciune, dar sa fie martore la bine si la adunarea Musulmanilor. Am spus:”O, Mesager al lui Allah! Daca una dintre noi nu are jilbab? El a spus:”Sora ei sa-i imprumute un jilbab.”

Dovada din acest hadis ca Rugaciunea de Eid este obligatorie este mai puternica decat dovada din Versetul citat anterior.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen a spus in Majmoo’ al-Fataawa (16/214): 

“Ceea ce cred este ca Rugaciunea de Eid este fard ‘ayn (o obligatie individuala) si nu este permis pentru barbati sa o omita, ci ei trebuie sa participe, deoarece Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a poruncit asta. El a poruncit chiar si femeilor, incluzand virginele si celor care de obicei stau in izolare, sa iasa pentru Rugaciunea de Eid, si a poruncit femeilor la menstruatie sa vina la Rugaciunea de Eid, insa le-a spus sa stea departe de locul de Rugaciune.

Si a mai spus (16/217): 

Ceea ce pare cel mai corect in opinia mea, bazat pe dovezi, este ca (Rugaciunea de Eid) este fard ‘ayn (obligatie individuala), si este obligatoriu pentru fiecare barbat sa participle la Rugaciunea de Eid, in afara de cei care au o scuza.”

Shaykh Ibn Baaz a spus in Majmoo’ al-Fataawa, 13/7 in legatura cu opinia ca este

fard ‘ayn:“Aceasta opinie este cea mai probabila sa fie corecta, bazata pe dovezi.”

*Rugaciunea de Eid pentru femei

Rugaciunea de Eid nu este obligatorie pentru femei, dar este Sunnah. Femeile trebuie sa ofere aceasta Rugaciune in locul de Rugaciune alaturi de Musulmani, deoarece Profetul sallAllahu aleihi wa sallam le-a poruncit sa faca astfel.

In acord cu hadisul relatat in sectiunea anterioara, dar si in alte hadisuri, se spune:”Mesagerul lui Allah (sall Allahu aleihi wa sallam) obisnuia sa aduca virginele, adolescentele, femeile in izolare si femeile la menstruatie la cele doua Eid-uri, insa femeile la menstruatie erau tinute departe de locul de Rugaciune si erau martore la adunarea Musulmanilor. Una dintre ele a spus:”O, Mesager al lui Allah, si daca ea nu are jilbab?”. El a spus:”Atunci sora ei sa-i imprumute unul din jilbaburile ei.” [relatat de Tirmidhi; convenit]

Bazat pe aceste dovezi, este clar ca pentru femei, a participa la Rugaciunea de Eid este o sunnah confirmata, dar cu conditia sa nu participe fara a fi imbracate adecvat, conform cerintelor hijabului si fara a se afisa nesabuit. [Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas, 8/284-286]

*Este mai bine pentru femei sa mearga la Rugaciunea de Eid sau sa stea acasa?

Asa cum am demonstrat anterior, este mai bine pentru femei sa participle la Rugaciunea de Eid, deoarece acest lucru a fost poruncit de catre Profet (sall Allahu aleihi wa sallam).

Umm ‘Atiyyah (ra) a spus:”Mesagerul lui Allah (sall Allahu aleihi wa sallam) ne-a poruncit sa le aducem (pe femei) la (Eid) al-Fitr si (Eid) al-Adha, si sa aducem fetele adolescente, femeile la menstruatie si virginele, insa femeile la menstruatie sa stea departe de Rugaciune, dar sa fie martore la bine si la adunarea Musulmanilor. Am spus:”O, Mesager al lui Allah! Daca una dintre noi nu are jilbab? El a spus:”Sora ei sa-i imprumute un jilbab.” [Al-Bukhaari (324), Muslim (890)]

Al-Haafiz a spus:”Aceasta arata ca este mustahab pentru femei sa participle la Rugaciunile de Eid, fie ca sunt tinere sau nu.

Al-Shawkaani a spus:”Acest hadith si altele similare indica faptul ca este prescris in sharee’ah ca femeile sa iasa la locurile de Rugaciune, fara nicio deosebire intre virgine si ne-virgine, tinere sau batrane, femei la menstruatie, etc, atata timp cat ele nu se afla in perioada de ‘iddah (ca urmare a unui divort sau dupa decesul sotului), sau iesirea lor ar putea provoca fitnah sau cele care au o scuza.”

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen a fost intrebat: ce este mai bine pentru femei, sa participe la Rugaciunea de Eid sau sa stea acasa?

El a raspuns:”Este mai bine pentru ele sa iasa pentru Rugaciunea de Eid, deaorece asa a poruncit Profetul (sallAllahu aleihi wa sallam), chiar daca sunt adolescente sau virgine (adica femei care de obicei nu ies afara). El le-a poruncit lor sa iasa, si le-a spus celor aflate la menstruatie sa iasa, dar sa stea departe de locul de Rugaciune. Asadar, femeile la menstruatie trebuie sa iasa impreuna cu alte femei pentru Eid, dar nu trebuie sa intre in locul in care se ofera Rugackiunea de Eid, deoarece locul de Rugaciune este (ca) o moschee si nu este permis pentru femeile la menstruatie sa stea acolo, dar este permis pentru ele sa treaca prin acel loc sau sa ia ceva ce au nevoie de acolo, fara sa stea (fara sa stationeze in locul de Rugaciune). Bazat pe acest lucru, noi spunem: femeilor li s-a poruncit sa iasa pentru Rugaciunea de Eid si sa se alature barbatilor in aceasta Rugaciune, datorita binelui, dzikr (pomenirii lui Allah) si a Du’a-urilor (invocarii lui Allah) care au loc acolo.”

[Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 16/210] 

Si a mai spus:”Insa ele trebuie sa arate decent, fara sa poarte podoabe, machiaj sau parfum, pentru a combina urmarea Sunnei cu evitarea producerii de fitnah. Ceea ce fac unele femei prin purtarea de podoabe, machiaj sau parfum se datoreaza neglijentei din partea tutorilor lor. Aceasta insa nu anuleaza regula generala a shari’ah prin care femeilor li s-a poruncit sa iasa pentru Rugaciunea de Eid.”

*Este permis sa implinim Rugaciunea de Eid, acasa?

Asa cum am aratat in prima parte a acestui articol, Rugaciunea de Eid este o obligatie individuala (fard ‘ayn) pentru fiecare barbat care este capabil sa o faca, conform cu cea mai corecta opinie a invatatilor.

Daca cineva nu poate sa participe la Rugaciunea de Eid din cauza sanatatii, atunci nu trebuie sa faca nimic. Dar este prescris sa o faca acasa?

Este o diferenta de opinii printre invatati in aceasta privinta, dar majoritatea sunt de parere ca este prescris, in afara de Hanafi.

Al-Muzni a relatat de la al-Shaafa’i in Mukhtasar al-Umm (8/125):”Trebuie sa faca Rugaciunea de Eid de unul singur in casa sa, precum poate si calatorul, sclavul si femeia.”

Al-Mardaawi a spus in al-Insaaf (Hanbali):”Daca a pierdut Rugaciunea (de Eid), este mustahab pentru el sa o recupereze in aceeasi maniera (cum a facut-o imamul).”

Ibn Qudaamah a spus in al-Mughni (Hanbali):”El are optiunea: daca doreste poate sa faca Rugaciunea de unul singur, daca doreste, poate sa faca Rugaciunea in adunare.”

 In al-Durr al-Mukhtaar ma’a Haashiyat Ibn ‘Aabideen (2/175 – Hanafi) se spune:”El nu trebuie sa faca rugaciunea de unul singur, daca a pierdut-o cu imamul.”

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah a fovorizat opinia Hanafi si de a fost de asemenea considerata mai corecta si de catre  Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, dupa cum se spune in  al-Sharh al-Mumti’ (5/156). 

In Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah li’l-Iftaa (8/306) se spune:”Rugaciunea de Eid este o obligatie comuna  (fard kifaayah): în cazul în care aceasta este efectuată de suficienți oameni, păcatul de a nu o face se sterge de la restul.”

Daca cineva pierde Rugaciunea de Eid si doreste sa o recupereze, este mustahab pentru el sa faca astfel, asa ca trebuie sa o implineasca intr-o maniera adecvata, dar fara khutbah ce o urmeaza (predica care se tine dupa Rugaciunea de Eid). Aceasta este opinia lui Imam Maalik, al-Shaafa’i, Ahmad, al-Nakha’i si a altor invatati.

Principiul de baza in aceasta privinta fiind cuvintele Profetului (sall Allahu aleihi wa sallam):”Daca veniti la Rugaciune, atunci veniti mergand, calm si cu demnitate. Orice prindeti (din Rugaciune), faceti, si orice pierdeti, recuperati.”

Si a fost relatat de la Anas (ra) ca daca a pierdut Rugaciunea de Eid cu imamul, el isi strangea familia impreuna si scalvii eliberati, iar apoi sclavul sau eliberat ‘Abd-Allaah ibn Abi ‘Utbah se ridica si ii conducea in Rugaciune doua Raka’ah, spunand takbeer in ele.

Daca cineva soseste in ziua de Eid cand imamul tine Khutbah, atunci trebuie sa stea sa asculte khutbah, apoi sa recupereze Rugaciunea dupa aceea, astfel incat sa combine ambele beneficii.

[Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas] 

*Descrierea Rugaciunii de Eid

Rugaciunea de Eid este aceea in care imamul conduce oamenii intr-o Rugaciune din doua Raka’ah.

Umar (ra) a spus:”Rugaciunea de al-Fitr este (formata) din doua Raka’ah si Rugaciunea de al-Adha este din doua Raka’ah, complete si nu scurtate, de pe limba Profetului vostru, si cel care fabrica minciuni este osândit.” [al-Nasaa’i, 1420 si  Ibn Khuzaymah. Clasat ca saheeh de al-Albaani in Saheeh al-Nasaa’i.]

S-a relatat de la Abu Sa’eed care a spus:”Mesagerul lui Allah (sallAllahu aleihi wa sallam) obisnuia sa iasa in ziua de al-Fitr si al-Adha la locul de Rugaciune, si primul lucru pe care-l facea, era sa implineasca Rugaciunea.” [al-Bukhaari, 956]

In prima raka’ah se spune  Takbeerat al-ihraam (adica se rosteste“Allaahu akbar” pentru inceperea Rugaciunii), dupa care se spune inca sase sau sapte takbeer in plus (deci in total se spune de sapte ori “Allahu Akbar” si se ridica mainile de fiecare data pana in dreptul umerilor sau al lobilor urechilor, exact ca la inceputul oricarei alte Rugaciuni), conform hadith-ului lui  ‘Aa’ishah (radyAllahu anha):”Takbeer-ul pentru al-Fitr si al-Adha este din sapte takbeer in prima rak’ah si din cinci takbeer in cea de a doua (rak’ah), in afara de Takbeer pentru ruku.” [Abu Dawood; clasat ca  saheeh de al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 639]. 

Apoi trebuie sa recite al-Faatihah, si apoi Surat Qaf in prima rak’ah. In ceea de a doua rak’ah trebuie sa se ridice in picioare si sa spuna takbeer de cinci ori si sa recite al-Faatihah si apoi Surat al-Qamr.

Profetul (sallAllahu aleihi wa sallam) obisnuia sa recite aceste doua sure in timpul celor doua Eid-uri.

Iar daca doreste, poate recita Surat al-A’la in prima rak’ah si Surat al-Ghaashiyah in cea de a doua, pentru ca a fost relatat ca Profetul (sallAllahu aleihi wa sallam) obisnuia sa le recite la Rugaciunea de Eid.

Imamul ar trebui sa reinvie Sunnah recitand aceste Sure, astfel incat Musulmanii sa devina familiari cu Sunnah.

Dupa incheierea Rugaciunii, imamul trebuie sa tina o khutbah (predica). O parte din khutbah trebuie sa se adreseze in mod special femeilor, spunandu-le ce sa faca si ce sa evite, dupa cum obisnuia sa faca si Profetul (sallAllahu aleihi wa sallam).

[Fataawa Arkaan al-Islam de Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen (rh), p. 398; Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 8/300-316)].

Timpul Rugaciunii de Eid este între momentul când soarele s-a ridicat la înălțimea unei sulițe deasupra orizontului și care trece meridianul ei, pana când începe timpul pentru Dhuhr, adică din momentul în care rugăciunea naafil (voluntara) devine permisă până în momentul  când soarele este direct deasupra capului pe cer, chiar înainte de a începe timpul pentru Dhuhr (cca. 20-30 de minute dupa ce a rasarit soarele pana la aprox. 20-30 de minute inainte de adhan Dhur).

Si Allah stie cel mai bine!

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2013/08/04/reguli-de-urmat-pentru-eid1/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/10/06/ascultarea-eid-khutbah/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/08/22/daca-ziua-de-aid-coincide-cu-ziua-de-vineri/

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA SAIJARI, 2013-2017.

URMARESTE ISLAMUL PACEA ETERNA:

PE PAGINA DE FACEBOOK (LIKE PAGE):

https://www.facebook.com/IslamulPaceaEterna/?ref=aymt_homepage_panel

PE GRUP:

https://www.facebook.com/groups/501221379946302/

INSTALEAZA APLICATIA PENTRU ANDROID SI IOS:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/nou-aplicatia-islamul-pacea-eterna/

ABONEAZA-TE PRIN E-MAIL:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/

 

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s