DE CE NE FOLOSIM DE CALENDARE PENTRU RUGACIUNI?

PRAYER-TIMES

DE CE NE FOLOSIM DE CALENDARE PENTRU RUGACIUNI?

BISMILLAH

Bismillahi wa Alhamdulillahi wa salaatu wa salaamu ala Rasulillah!

In acest articol:

1-De ce ne folosim de calendare pentru Rugaciuni?

2-Timpul pentru Fajr

3-Cand facea Profetul Muhammad saws Rugaciunea de Fajr

DE CE NE FOLOSIM DE CALENDARE

Pentru unii ar putea parea neobisnuita aceasta intrebare, avand in vedere ca, toti suntem obisnuiti astazi sa ne folosim de aceste calendare de Rugaciuni, fie ca ne aflam intr-o tara ne-islamica sau intr-o tara in care putem foarte usor sa auzim si adhanul (chemarea la Rugaciune).

Una dintre analogiile care s-au facut anul acesta privind hotararea zilei de Eid al-Fitr cu patru zile inainte, fara a se mai tine cont de porunca clara, explicita si indiscutabila privind obligativitatea vederii lunii noi (al-hilal / semiluna), subiect explicat intr-un alt articol, a fost si aceea ca astazi, ne folosim de calendare de Rugaciuni si nu infingem un bat in pamant pentru a ne masura umbra sa spunem, pentru a determina timpul de Zuhr.

Pe langa faptul ca aceasta anologie (nefiind singura) este una ironica, m-am decis sa explic si acest subiect pentru voi.

Intr-un alt articol am aratat care este limita pentru fiecare Rugaciune, si veti gasi link-ul mai jos, si chiar va recomand sa cititi articolul daca nu ati facut-o inca si chiar sa-l recititi! Jazakum Allahu khairan!

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/08/19/limita-de-timp-pentru-fiecare-rugaciune-as-salaat/

Calendarul este o metoda pe care oricine o poate folosi, atunci cand are nevoie. Nu exista nicio porunca si nicio indicatie a Profetului salAllahu aleihi wa sallam care sa arate ca Musulmanul trebuie sa-si determine individual timpul Rugaciunii dupa pozitia soarelui.

Allah a facut usor pentru Musulmani ca aceste calendare sa fie disponibile pentru a ne arata in detaliu timpul fiecarei Rugaciuni, zi dupa zi, iarna sau vara, pentru diferite orase din fiecare tara. Si de asemenea sunt moschei peste tot in lume, care fac chemarea la Rugaciune, care arata ca timpul unei anumite Rugaciuni a inceput.

Adhanul de acum 1400 de ani, adhanul de astazi, este echivalent cu calendarul pe care il folosim noi toti, indiferent de tara sau orasul in care ne aflam. Alhamdulillah- Toata Lauda I se cuvine numai lui Allah!

Nu trebuie nici sa infingem un bat in pamant, nici sa mergem in camp deschis sa scrutam orizontul si nici nu trebuie sa ne cataram pe acoperis. Astaghfirullah!

Daca fiecare persoana ar fi trebuit sa cerceteze orizontul pentru a determina timpul pentru Fajr, sau sa masoare umbra, cat de lunga sau scurta este pentru a determina timpul de Zuhr si Asr, ar fi fost ceva ce ar fi insemnat o mare povara pentru aceasta Ummah, si este ceva ce nu este parte a acestei minunate religii, pentru ca aceasta minunata religie nu a venit sa-si impovareze adeptii.

Shaykh ‘Abd al-Rahmaan al-Barraak  a spus:”Timpul dintre crapatul zorilor si rasaritul soarelui este de aproximativ o ora si jumatate, asa cum se arata in calendar. Calendarele au devenit un mijloc pentru oameni pentru a cunoaste timpul Rugaciunii, la ora si minut si trebuie sa se acorde o atentie deosebita acestui lucru, deoarece cele cinci Rugaciuni zilnice sunt baza Islamului, asa ca Musulmanii trebuie sa le implineasca la timpul prescris, dupa cum Allah ne spune (vezi Coran 70:23, 2: 238, etc).”

Avand in vedere ca, calendarele sunt rezultatul efortului uman care poate fi uneori subiect al anumitor erori sau greseli ca orice alt efort uman, ele sunt extrem de importante si folositoare si in majoritatea cazurilor ele sunt corecte in stabilirea timpurilor Rugaciunilor, cu exceptia anumitor greseli care pot aparea in determinarea timpului pentru Fajr.

TIMPUL PENTRU FAJR

Timpul pentru  Salaat al-Fajr incepe de la crapatul zorilor pana cand rasare soarele. Oricine efectueaza Rugaciunea in acest interval se considera ca a facut Rugaciunea la timpul prescris. Oricine intentionat amana Rugaciunea dupa ce soarele a rasarit a comis un pacat major, si trebuie sa acordam o deosebita atentie timpului fiecarei Rugaciuni si sa nu amanam pana cand timpul ei se sfarseste.

Perioada de timp dintre ivirea zorilor si rasaritul soarelui este de aproximativ de o ora si jumatate, asa cum se regaseste in calendare.

Trebuie sa cunoastem ca sunt doua tipuri de crapat al zorilor. Primul care este fals (al-fajr al-kaadhib), si care nu este semnul inceputului timpului pentru Fajr sau al retinerii de la mancat, baut si relatii intime din timpul postului in Ramadan; si al doilea, care este adevaratul crapat de zori (al-fajr al-saadiq), care este timpul in care incepe Rugaciunea de Fajr si timpul la care cei care tin post trebuie sa se opreasca de la mancare, bautura si relatii intime. Acesta este timpul la care Allah Subhanahu wa ta’ala se refera:

“..Mancati si beti pana cand puteti sa deosebiti firul alb de firul negru (pana cand se distinge lumina de intunericul noptii), la revarsatul zorilor.”  [al-Baqarah 2:187]

Profetul Muhammad sall Allahu aleihi wa sallam a explicat diferenta dintre cele doua in multe hadith-uri, cum ar fi:

Sunt doua feluri de zori, unul in care mancarea devine haraam si Rugaciunea (Fajr) devine permisa, si unul in care Rugaciunea (Fajr) este haram si mancarea este permisa.”

(Relatat al-Haakim si al-Bayhaqi de la Ibn ‘Abbaas; clasat ca saheeh de al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 4279). 

Diferenta dintre cele doua momente ale ivirii zorilor apar clar si in cuvintele Sahabah si Taabi‘een si ale imamilor care au venit dupa ei.

Ibn Qudaamah a spus:”Pentru a concluziona, timpul ivirii zorilor se refera la aparitia celui de al doilea (al-fajr al-saadiq), in accord cu consensul invatatilor. Acesta este linia alba ce apare la orizont, si se numeste adevaratul crapat al zorilor –“al-fajr al-saadiq”. 

In cel priveste pe primul, el este o linie alba ce apare vertical si nu orizontal. Nu este conectat cu nicio regula si este numit cel fals- “al-fajr al-kaadhib”.  [Al-Mughni, 1/232] 

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen dupa ce a explicat la randul sau diferenta intre cele doua a spus:”Nu este nicio regula din shariah care sa fie conectata cu primul ivit al zorilor (cel fals), precum incetarea mancatului atunci cand se doreste sa se tina post, sau timpul pentru inceperea Rugaciunii de Fajr. Regulile sunt conectate cu cel de al doilea, numit si adevaratul crapat al zorilor.” [Al-Sharh al-Mumti‘, 2/107, 108]

Asadar, doar in privinta timpului pentru intrarea Rugaciunii de Fajr, asa cum se regaseste el in calendarele de Rugaciuni,  trebuie mentionat ca poate sa nu fie foarte exact in acest caz. Pentru a ne afla in siguranta, avand in vedere ca nu se poate ca fiecare dintre noi sa scruteze orizontul in fiecare zi, cel mai bine este sa amanam implinirea Rugaciunii de Fajr, deoarece diferentele nu reprezinta mai mult de 20-30 de minute dupa cum au specificat invatatii.

Astfel, cel mai bine ar fi sa ne oprim din mancat si baut la timpul stabilit in calendar sau cand auzim adhanul, dar sa mai amanam implinirea Rugaciunii de Fajr cu cca o jumatate de ora.

CAND FACEA PROFETUL saws RUGACIUNEA DE FAJR?

Modul in care Profetul sallAllahu aleihi wa sallam obisnuia sa faca Rugaciunea de Fajr era inainte ca sa apara lumina zilei. Acest lucru este aratat de un numar de hadith-uri.

Al-Bukhaari (560) si  Muslim (646) au relatat ca Jaabir ibn ‘Abd-Allaah a spus:”Profetul sall Allahu aleihi wa sallam obisnuia sa se roage Fajr cand era inca intuneric (ghalas).”

Al-Bukhaari (872) si Muslim (645) au relatat de la ‘Aa’ishah radyAllahu anha ca Mesagerul lui Allah sall Allahu aleihi wa sallam obisnuia sa implineasca Fajr cand era inca intuneric (ghalas), iar femeile dreptcredincioase plecau si nimeni nu le putea recunoaste din cauza ca era atat de intuneric incat nu se recunosteau unul pe altul. [Subul al-Salaam]. 

Al-Nawawi a spus:”si nimeni nu le putea recunoaste deoarece era atat de intuneric”, se refera la faptul ca era inca noapte si intuneric.

Al-Dawoodi a spus:”Aceasta inseamna ca nimeni nu putea sa spuna daca erau barbati sau femei (din cauza intunericului).

[din Sharh Muslim de al-Nawawi. Aceste hadith-uri arata ca Profetul sall Allahu aleihi wa sallam obisnuia sa implineasca Fajr la inceputul timpului ).

Ibn Qudaamah a spus in al-Mughni (1/540): 

In legatura cu Rugaciunea de Fajr, este bine sa se implineasca cand este inca intuneric. Aceasta este opinia lui Maalik, al-Shaafa’i si Ishaaq. Sunt de asemenea dovezi in acest sens relatate de la Abu Bakr, ‘Umar, Ibn Mas’ood, Abu Moosa, Ibn al-Zubayr si ‘Umar ibn ‘Abd al-‘Azeez.

Am incercat prin acest articol sa explic de ce este absolut corect sa urmam calendarele de Rugaciuni, si nu este nimic rau in asta si nu contravine niciunei reguli a Shariah. Calendarele  sunt acelasi lucru cu adhanul si nu contravine niciunei porunci, si este perfect valabil si legal. Nu exista niciun text care sa specific vreo obligatie individuala pentru a ne determina singuri timpul Rugaciunii, si nu este de datoria noastra sa calculam timpii Rugaciunii. Singura obligatie pe care o avem este aceea de a respecta intervalul fiecarei Rugaciuni si de a o efectua la timpul ei.

In schimb, obligativitatea declararii inceperii si terminarii Ramadanului, declararii celor doua Eid-uri, a inceperii Hajj-ului, ziua de Arafah sau Ashura sunt chestiuni ce tin de vederea lunii noi (semilunii) cu ochiul liber sau chiar si ajutati de telescop.

Neaparat citeste si:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/07/03/trei-metode-pentru-a-determina-inceputul-si-sfarsitul-ramadanului/

Religia Islamica este singura religie in care indemnarea la cunoastere, achizitionarea de cunostinte, raspandirea cunoasterii este ridicata la rang de obligativitate, iar sunnah nu s-a opus niciodata progresului sau stiintei.

Din contra, mai ales in ce priveste pozitia lunii, fazele lunii, nasterea lunii, stiinta usureaza foarte mult sarcina de a vedea luna cea noua (semiluna), insa calendarul astronomic nu va putea niciodata sa inlocuiasca Sunnah!

Nu este niciun motiv pentru a nu implini ceea ce este stipulat in Coran si Sunnah in privinta obligativitatii vederii lunii noi, si nimic nu ne impiedica sa ne folosim de mijloacele moderne pentru a face previziuni in ce priveste posibilitatea vederii semilunii in diferite parti ale lumii, insa acest lucru nu insemna ca avem vreun drept de a modifica ceea ce Allah si Trimisul Sau sall Allahu aleihi wa sallam au stabilit pentru intreaga omenire, in toate locurile si in toate timpurile, indiferent de gradul de cunoastere sau de civilizatie la care s-a ajuns.

Nu este alta lege mai buna decat Legea lui Allah, si nicio lege si nicio stiinta nu poate sa inlocuiasca Legea lui Allah, si nu este alt drum mai bun decat drumul Mesagerului lui Allah sall Allahu aleihi wa sallam.

Sa nu uitam ca, Coranul neaga credinta celui care refuza sa se supuna Mesagerului Sau, sall Allahu aleihi wa sallam si care nu accepta regulile lui.

Insa, nu![Jur] pe Domnul Tau! Ei nu vor avea credinta [cu adevarat] pana ce nu te vor face pe tine [O, Muhammad saws] judecator pentru toate disputele dintre ei si nu vor mai gasi in sufletele lor nicio impotrivire fata de ceea ce tu ai hotarat si nu se vor supune cu desavarsita (totala) supunere [hotararii tale].” Coran 4:65

Nu pot sa inchei acest articol fara sa nu redau un fragment dintr-un citat al  Shaykh ul-Islaam Ibn Taymiyyah, pe care il regasiti in intregime intr-un alt articol al meu:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/09/05/acesta-este-un-mesaj-pentru-intreaga-umanitate/

Citez:”..Asa ca, nu este ‘Aqeedah (credinta) cu exceptia Aqeedah (credintei) Mesagerului lui Allah sallAllahu aleihi wa salam, si nu este nicio realitate in afara de realitatea lui, si nu este nicio metoda in afara de metoda lui, si nu este nicio legislatie (Sharee’ah) in afara de legislatia (Sharee’ah) lui. Nimeni din toata creatia nu poate ajunge la Allah, si la multumirea Lui, si la Paradisul Lui, si la Genereozitatea Lui, si la Protectia Lui, decat prin urmarea Mesagerului Sau, sallAllahu aleihi wa salam, in interior si exterior, in declararatiile inimii si in credinta sa, și in condițiile inimii și realitățile sale, și in declarațiile de limbii și in acțiunile la membrelor sale.” [‘Majmoo’ Fatawa’ 10/430-431]

Si Allah stie cel mai bine!

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2014-2015.

 

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s