Trei Metode Pentru a Determina Inceputul si Sfarsitul Ramadanului

new moon

Trei Metode Pentru A Determina

Inceputul Si Sfarsitul Ramadanului

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil Alamin wa salaatu wa salaamu ala Rasulillah!

Metodele pentru a determina inceputul si sfarsitul lunii Ramadan si a altor luni calendaristice Islamice, sunt trei la numar, si anume:

1) Vederea lunii noi

Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Postiti cand o vedeti (luna noua) si intrerupeti (postul) cand o vedeti (luna noua).” [Saheeh Muslim]

2) Acceptarea marturiei unei persoane de incredere

Ibn Umar radyAllahu anhu a relatat:”In timpul Profetului sall Allahu aleihi wa sallam, companionii au mers sa se uite dupa semiluna. Asa ca i-am spus Profetului, sall Allahu aleihi wa sallam ca am vazut-o. Asa ca a postit si le-a spus companionilor sa posteasca.” [Sunan Abu Dawud]

Abdullaah ibn `Abbaas radyAllahu anhu a spus:”Un beduin a venit la Profet, sall Allahu aleihi wa sallam si a spus:”Am vazut luna (Ramadanului). El, sall Allahu aleihi wa sallam a intrebat:”Marturisesti ca nu este alta divinitate demna de adorare in afara de Allah (Laa ilaha ill Allah)?” El a spus:”Da”. Apoi l-a intrebat:”Marturisesti ca Muhammad este Trimisul lui Allah?” Beduinul a raspuns:”Da”, si el a marturisit ca a vazut luna. Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Bilal, anunta oamenii ca trebuie sa posteasca maine.” [Sunan Abu Dawood]

3) Sa completezi luna cu 30 de zile cand este cerul acoperit de nori si nu se poate vedea luna

Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Daca cerul este noros, atunci completati numarul (pana la 30 de zile).” [Saheeh Muslim]

Asadar, opinia corecta dupa care se poate actiona este cea indicata de cuvintele Profetului sall Allahu aleihi wa sallam:”Postiti cand o vedeti (luna noua) si intrerupeti postul cand o vedeti (luna noua Shawal) si daca este noros completati luna cu treizeci de zile.”

Aceasta este baza pentru determinarea inceputului si sfarsitului Ramadanului prin vederea reala a lunii noi.

Shari’ah Islamica cu care a fost trimis Profetul sall Allahu aleihi wa sallam este universala si dainuitoare in veci, pana la Ziua Judecatii, adica este valabila pentru orice timp si loc, chiar daca stiinta este avansata sau nu, chiar daca exista telescoape sau nu, chiar daca sunt oameni care sunt capabili sa faca calcule astronomice sau nu.

Vederea lunii (a semilunii) este ceva ce toti oamenii din toate timpurile si locurile pot face, chiar si daca telescoapele sau calculatiile nu au ajuns la ei.

Allah stie ce progrese sau pana unde va ajunge stiinta astronomiei si a altor stiinte, insa totusi a spus:”..Asa ca oricare dintre voi vede (semiluna din prima noapte) luna (Ramadanului), sa  tina post in acea luna….”  [al-Baqarah 2:185] , iar Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Postiti cand o vedeti (luna noua) si intrerupeti postul cand o vedeti..”

Asadar, inceputul si sfarsitul Ramadanului sunt conectate cu vederea reala a lunii, si nu cu calculele astronomice, chiar si daca Allah stia ca astronomii isi vor dezvolta stiinta pana la punctul in care vor fi capabili sa calculeze pozitia lunii si a stelelor.

Musulmanii sunt obligati sa urmeze ceea ce Allah a prescris pentru ei prin intermediul Profetului sall Allahu aleihi wa sallam, bazandu-si inceputul si sfarsitul postului pe vederea reala a lunii. Acesta este consensul invatatilor, iar cel care difera in acest sens si se bazeaza pe calcule nu se poate conta pe el. Si Allah stie cel mai bine!

[Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/106]

Intrebare: Care este modul Islamic prin care se determina inceputul lunii? Este permis sa ne bazam pe calculele observatoarelor astronomice pentru a stii cand incepe si cand se termina luna? Este permis ca Musulmanii sa foloseasca telescopul?

Raspuns: Modul Islamic prin care se cunoaste cand a intrat luna noua este prin vederea de catre oameni a lunii noi. Trebuie sa fie facuta de oameni care sunt de incredere din punct de vedere religios, precum si al abilitatii lor fizice de a vedea.

Daca ei vad luna noua, apoi oamenii trebuie sa actioneze in consecinta,  prin inceperea postului daca este vorba despre luna noua a Ramadanului, sau prin incheierea  postului (Ramadanului), daca este vorba despre luna noua a Shawwalului.

Nu este permis pentru cineva sa se bazeze pe calculele astronomice in absenta vederii lunii noi. Totusi, daca vederea este confirmata de observatoarele astronomice, atunci este valid, datorita generalitatii spuselor Profetului (sall Allahu aleihi wa sallam):”Daca o vedeti (luna noua), atunci incepeti postul, si daca o vedeti, atunci incheiati postul vostru.” [relatat de Abu Hurayrah; Inregistrat in Al-Bukhaaree & Muslim]

În ceea ce privește calculele simple, nu este permis să se bazeze pe ele și nici să actioneze conform lor.

In legatura cu folosirea telescoapelor- care au lentile ce maresc luna noua- nu este nimic gresit in asta, cu toate ca nu este o obligatie. Asta deoarece, ceea ce reiese din Sunnah, este faptul ca trebuie sa ne bazam pe vederea normala si pe nimic altceva. Totusi, daca cineva foloseste telescopul- pentru a confirma vederea lui- atunci această observare este implementată.

[Fataawa Ramadhan fee as-Siyaam wal Qiyaam wal-i’tikaaf wa zakaat al-fitr p.62]

Acelasi lucru se aplica si in cazul postului in ziua de Arafah si Ashura, deoarece sunt lucruri care au legatura cu vederea lunii, si de regulile inceperii lunii noi sau nu.

In Saheeh Muslim este relatat de la Jabir ca Profetul sall Allahu laeihi wa sallam a spus in Predica sa de Adio:”Las in urma mea ceva ce, daca veti adera la ea, nu veti rataci dupa aceea. Ea este Cartea lui Allah“. In versiunea lui al-Hakim se spune:”Cartea lui Allah si Sunnah mea.” (Clasat ca saheeh/autentic de al-Albani in Saheeh al-Jami’, 2937). 

S-a relatat de la al-Miqdam ibn Ma’di Yakrib(RA) ca Mesagerul lui Allah sall Allahu aleihi wa salam a spus:

Cu adevarat, mi s-a dat Quranul si ceva similar cu el alaturi de el. Dar in curand va veni o vreme cand un om se va rezema  pe divanul sau cu stomacul plin, si va spune:’ Trebuie sa aderati la acest Quran; ce gasiti ca spune ca este permis, luati-l ca permis, si ce gasiti ca spune ca este interzis, luati-l ca interzis’. Dar, cu adevarat, orice va interzice Mesagerul lui Allah, este ca si cum Allah interzice”.[Tirmidhi, 2664-hasan gharib, clasat ca hasan de al-Albani]

Vezi si:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/06/22/chemarea-la-unitate-in-ramadan/

37667: Should they follow the European Council even though they use astronomical calculations?- https://islamqa.info/en/37667

http://www.fiqhcouncil.org/node/77

 

Advertisements

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s