CARE ESTE BOALA CARE PERMITE INTRERUPEREA POSTULUI?

lampa ramadan

CARE ESTE BOALA CARE PERMITE INTRERUPEREA POSTULUI?

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

Primesc multe intrebari de la surori in privinta unor anumite boli sau tratamente pe care ele le iau si despre posibilitatea de a intrerupe postul.

In acest articol imi doresc sa clarific in shaa Allah, care este boala de care ar trebui sa suferi pentru a avea permisiunea sa intrerupi postul si sa recuperezi ulterior, sau sa nu tii post deloc si sa hraneasti un sarman pentru fiecare zi de post.

Cei mai multi dintre invatati, inclusiv cei patru imami, sunt de parere ca bolnavul nu are permisiunea sa intrerupa postul decat daca boala este severa.

Ce inseamna boala severa?

1-boala s-ar inrautati prin post

2-vindecarea s-ar intarzia prin post

3-postul ar cauza  greutati foarte mari, chiar si daca nu ar inrautati boala sau nu ar intarzia vindecarea

-Invatatii i-au mai inclus si pe cei care se tem ca s-ar imbolnavi din cauza postului.

Ibn Qudaamah (rh) a spus in al-Mughni (4/403): 

“Felul de boala care permite intreruperea postului este boala severa care s-ar inrautati prin post sau cand exista temerea ca vindecarea s-ar intarzia. I s-a spus lui Ahmad:”Cand poate o persoana bolnava sa intrerupa postul? El a spus:”Cand nu este in stare sa posteasca”. S-a spus:’asa cum este febra?’. El a spus:”Ce boala este mai rea decat febra?’

Persoana sanatoasa care se teme ca se poate imbolnavi daca posteste este ca o persoana bolnava care se teme ca boala lui se va inrautati; amandoi au permisiunea sa intrerupa postul, deoarece bolnavului i se permite sa intrerupa postul din cauza temerii ca postul poate sa-i agraveze boala sau sa o lungeasca, iar teama ca postul poate cauza imbolnavire este similara cu asta.

Al-Nawawi  a spus in al-Majmoo’, 6/261: 

Persoana care nu este capabila sa posteasca din cauza unei boli de care spera ca se va vindeca, nu este obligata sa posteasca..  Acest lucru se aplică în cazul în care întâmpină dificultăți evidente în tinerea postului și nu este supus condiției sa ajunga la punctul în care acesta nu mai este în măsură să posteasca. Mai degrabă companionii noștri au spus: Permisiunea de a nu posti este supusa condiției ca postul îi provoacă dificultăți pe care ii este greu să le suporte.”

Al-Nawawi a spus:”In legatura cu persoana care este usor bolnava si care nu sufera nicio greutate evidenta, nu este permis sa intrerupa postul, si nu este nicio diferenta de opinie intre noi in aceasta privinta.” [Al-Majmoo’, 6/261]

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen a spus:

“Persoana bolnava care nu este afectata de post, precum cel care are o raceala usoara sau o durere de cap, sau o durere usoara de dinti sau ceva asemanator, nu-i este permis sa intrerupa postul. Chiar daca unii invatati permit din cauza versetului “..si oricine este bolnav..” [[al-Baqarah 2:185], 

Noi spunem ca regula mentionata in Verset este conectata de o conditie, care insemna ca atunci cand intrerupe postul il usureaza de greutate, dar daca postul nu-l afecteaza, atunci nu este permis sa intrerupa postul, si trebuie sa posteasca.”

[Al-Sharh al-Mumti’, 6/352]

CEI CARE TREBUIE SA IA TRATAMENT PE PARCURSUL ZILEI

Anterior am descries tipurile de boala care fac permisa intreruperea postului. Aceasta este orice boala care cauzeaza dificultati intense pentru cel care posteste, sau daca este o teama ca boala s-ar agrava sau vindecarea s-ar intarzia prin tinerea postului. Daca cineva se afla in una din situatiile mentionate, este permis pentru el sa nu posteasca in Ramadan.

Daca cineva nu se incadreaza in categoriile mentionate dar totusi urmeaza un tratament pentru o anumita afectiune, o poate face o data la intreruperea postului (Magreb) si o data la suhur (inainte de adhan Fajr), si nu este permis sa intrerupa postul in acest caz, deoarece nu are o scuza pentru a intrerupe postul.

Daca insa acest lucru nu este posibil, si nu are alta solutie decat sa ia tratamentul in timpul zilei, atunci este permis sa nu posteasca.

Daca boala este una la care este speranta de vindecare, atunci cel care a interupt postul va trebui sa recupereze zilele de post pe care le-a pierdut, deoarece Allah ne spune:

“..insa, Acela care este bolnav sau in calatorie, [va posti] un numar [egal] de alte zile..” [al-Baqarah 2:184]

Astfel, cel care este bolnav in Ramadan, sau se imbolnaveste pe parcursul Ramadanului, trebuie sa astepte pana se vindeca si apoi sa recupereze zilele pierdute pe care nu le-a postit.

Dar daca nu este speranta de vindecare, atunci nu trebuie sa recupereze zilele de post pierdute, si trebuie sa hraneasca o persoana nevoiasa pentru fiecare zi de post.

Trebuie notat ca trebuie data mancare; banii in loc de mancare nu se iau in considerare.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen a spus in Fataawa al-Siyaam (p.111): 

Este esential de notat ca bolnavul se imparte in doua categorii:

1-Cei pentru care este speranta de vindecare, precum cei cu o boala temporara pentru care este speranta de recuperare.  Acestia trebuie sa astepte pana se refac si apoi sa posteasca. Daca se intampla ca boala sa continue iar persoana sa moara, atunci nu este niciun pacat asupra lui, deoarece Allah a poruncit sa recupereze cu alte zile, dar el a murit inainte sa apuce (sa recupereze din cauza bolii continue). Aceasta este de exemplu o persoana care moare in Sha’ban inainte ca urmatorul Ramadan sa inceapa, si nu trebuie sa se tina post in locul lui. (*adica: cel care trebuie sa recupereze zilele lipsa are permisiunea sa o faca pana la venirea urmatorului Ramadan. Daca a murit inainte sa vina urmatorul Ramadan si nu a apucat sa recupereze, el se afla in timpul permis si nu este niciun pacat asupra lui, si nu a ramas dator cu nimic).

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/06/05/recuperarea-zilelor-de-post-inainte-de-sosirea-urmatorului-ramadan/

2 – Cazul in care boala este continua, asa cum este cancerul (Allah sa ne fereasca pe toti! Ameen!), boli de rinichi, diabet sau alte boli cronice pentru care nu este speranta de vindecare. Acesti oameni au permisiunea de a nu posti in Ramadan, dar trebuie sa hraneasca un nevoias pentru fiecare zi, precum batranii care nu sunt in stare sa posteasca, si care nu trebuie sa posteasca, si care trebuie sa hraneasca o persoana nevoiasa pentru fiecare zi.

Va trebui ca cei care pot sa posteasca cu dificultate (de ex. batranii) sa dea in compensare hrana pentru un Miskeen (sarman) (pentru fiecare zi).” [al-Baqarah 2:184]

In legatura cu maniera de hranire, poate alege intre a darui  unui nevoias sau mai multor nevoiasi  o jumatate de saa’ de mancare precum orez sau ceva asemanator (1/2 de saa’ echivaleaza cu aproximativ 1 kg si jumatate) pentru fiecare zi de post, sau sa faca mancare si sa invite oameni saraci sa manance.

Al-Bukhari a spus: Pentru batranul care nu mai este capabil sa posteasca, dupa ce Anas a imbatranit, pentru un an sau doi a hranit o persoana nevoiasa cu paine si carne si el nu a postit.

RECUPERAREA ZILELOR PIERDUTE

Invatatii sunt in unanimitate de acord ca cel care nu a postit anumite zile in Ramadan trebuie sa recupereze aceste zile inainte de sosirea urmatorului Ramadan.

[Fath al-Baari (4/191)]

Daca recuperarea se intarzie pana cand incepe urmatorul Ramadan, aceasta intarziere poate sa aiba o scuza sau sa nu aiba nicio scuza.

In cel priveste pe cel care a intarziat recuperarea din cauza unei scuze, nu este pacat asupra lui si nu are altceva de facut decat sa recupereze zilele de post lipsa. 

In cel priveste pe cel care a amanat recuperarea fara nicio scuza, el a pacatuit si fara indoiala ca va trebui sa recupereze, iar dupa opinia unor invatati sa si hraneasca un sarman; dar cea mai corecta opinie este aceea ca nu trebuie sa si hraneasca un sarman.

Cine nu poate sa recupereze in vara, dar este capabil sa posteasca in iarna, va trebui sa posteasca in iarna.

Daca boala este una continua in asa fel incat nu poate posti in viitor (dupa ce acest lucru a fost confirmat de un doctor de incredere), atunci este permis sa nu posteasca, si va trebui sa hraneasca o persoana nevoiasa pentru fiecare zi de post.

Daca nu are bani (adica este la randul sau o persoana saraca care nu-si poate permite sa hraneasca un nevoias), atunci (obligatia) fidyah este ridicata in acest caz, si nu trebuie sa mai faca nimic, deoarece Allah Subhanahu wa Ta’ala nu impovareaza un suflet mai mult decat poate indura.

Pentru bolnavii imobilizati sau grav bolnavi, ii rog sa citeasca urmatoarele articole:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/08/07/tayammum-in-ce-situatie-cum-si-cu-ce/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/09/08/efectuarea-rugaciunii-in-caz-de-boala-si-alte-situatii-speciale/

[islam q@a]

Si Allah stie cel mai bine!

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/06/12/intreruperea-postului-fara-un-motiv-valid/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/06/20/cine-sunt-cei-scutiti-de-post/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/06/16/femeile-insarcinate-sau-care-alapteaza-in-ramadan/

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2014-2015.

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s