CE TREBUIE SA STII DESPRE MENSTRUATIE

muslimah

CE TREBUIE SA STII DESPRE MENSTRUATIE

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

Sunt multe reguli privitoare la menstruatie. In acest articol, in shaa Allah le vom enumera pe cele mai importante.

RUGACIUNEA

Este haram pentru o femeie aflata la menstruatie sa implineasca Rugaciunea, fie ca este obligatorie sau voluntara, si ele nu sunt valide daca le implineste. Ea nu trebuie sa implineasca nicio Rugaciune in afara de cazul in care ea a fost curata sau a devenit curata cu suficient timp inainte pentru a efectua o rakat completa, caz in care trebuie sa efectueze Rugaciunea, fie ca este la inceputul timpului sau la sfarsit.

De exemplu, daca unei femei i-a venit menstruatia dupa ce a apus soarele, insa ea a avut suficient timp pentru a efectua o rakat completa (dar nu a facut-o), cand va deveni curata va trebui sa recupereze Rugaciunea de Magreb, deoarece ea a avut suficient timp pentru a putea implini o rakat completa inainte sa-i fi venit menstruatia.

Al doilea exemplu este acela al femeii a carei menstruatie s-a terminat inainte ca soarele sa rasara si a fost destul timp incat sa poata efectua o rakat completa. Cand devine curata trebuie sa efectueze Rugaciunea de Fajr, deoarece a avut suficient timp pentru a face o rakat completa.

Daca insa nu a fost timp pentru a face o rakat completa, fie ca vorbim de primul exemplu sau de al doilea, atunci nu trebuie sa recupereze acea Rugaciune, deoarece Profetul sall Allahu aleyhi wa sallam a spus:”Oricine prinde o rakat din Rugaciune, a prins Rugaciunea.” [Convenit] (*adica a facut Rugaciunea la timpul ei).

In ce priveste dzikr, takbeer, tasbeeh, etc, a spune Bismillah inainte de masa, citirea de hadith, fiqh si du’a, sau ascultarea Coranului, nimic din toate acestea nu sunt interzise pentru ea.

In legatura cu femeia aflata la menstruatie si citirea Coranului (Mus’haf), daca priveste la el sau se gandeste in inima ei, fara sa rosteasca cuvintele cu voce tare, nu este nimic gresit in asta. Asadar recitarea Coranului in inima ei este permis. Al-Nawawi a spus in Sharh Muslim:”Este permis si nu este nicio diferenta intre invatati in aceasta privinta.”

Insa daca recita cu voce, majoritatea invatatilor sunt de parere ca nu este permis.

Al-Bukhaari, Ibn Jareer, al-Tabari si Ibn al-Mundhir au spus ca este permis, si aceasta a fost relatat si de la Malik [in Fath al-Baari].

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah a spus in al-Fataawa:

Nu este nicio relatare care sa spuna ca nu ar trebui sa citeasca Coran. Femeile obisnuiau sa aiba menstruatie in timpul Profetului sall Allahu aleihi wa sallam si daca cititul (Coranului) era haram pentru ele asa cum este Rugaciunea, aceasta ar fi fost ceva ce Profetul sall Allahu aleihi wa sallam ar fi explicat, iar Mamele Credinciosilor ar fi stiut, si ar fi transmis oamenilor. Din moment ce nimeni nu a relatat vreo interzicere in legatura cu asta de la Profet sall Allahu aleihi wa sallam, nu este permis sa fie considerat haram…”.

Avend in vedere ca exista o diferenta de opinie printre invatati in aceasta chestiune, trebuie spus ca este mai bine pentru femeia aflata la menstruatie sa nu recite Coranul cu voce tare, in afara de situatia in care este vreo nevoie pentru asta, spre exemplu daca este profesoara si trebuie sa-si invete elevii, sau in cazul in care este o eleva care trebuie sa dea un examen in care trebuie sa recite Coranul, samd.

POSTUL

Este de asemenea haram pentru femeia aflata la menstruatie sa posteasca, fie ca este vorba despre postul obligatoriu sau un post voluntar, si nu este valid daca posteste. Insa va trebui sa recupereze fiecare zi lipsa din postul obligatoriu, conform hadisului lui Aisha:”Menstruatia obisnuia sa se intample si ni s-a poruncit sa recuperam postul, insa nu ni s-a poruncit sa recuperam Rugaciunile.” [Convenit]

Daca unei femei ii vine menstruatia in timp ce posteste, postul ei devine invalid chiar si daca se intampla imediat inainte de Maghrib (apusul soarelui), si ea va trebui sa recupereze acea zi de post daca este vorba despre postul obligatoriu. Daca simte ca ii va veni menstruatia inainte de Maghrib, dar sangele nu a curs pana cand soarele a apus, postul ei este complet si nu este invalidat.

Daca vin zorii (adhan Fajr) cand femeia se afla la menstruatie, nu este valid pentru ea sa posteasca chiar si daca ar deveni curata imediat dupa ivirea zorilor.

Daca insa a devenit pura imediat inainte de adhan Fajr si posteste, postul ei este valid chiar si daca nu a facut ghusl (ea va trebui sa faca baie in timp util pentru a prinde Rugaciunea de Fajr).

Aceasta este valabil si pentru cel/cea aflat/a in junub (impuritate sexuala), daca intentioneaza sa posteasca, chiar daca nu a facut baie pana sa intre Fajr, postul sau este valid conform hadisului lui Aisha (ra) care a spus:”Profetul sall Allahu aleihi wa sallam obisnuia sa se trezeasca in junub ca rezultat al relatiilor intime si nu a unui vis, si postea in Ramadan.” [Convenit]

*adica isi incepea postul fiind in stare de janaba fara sa fi facut baie. Baia se poate face si dupa adhan Fajr, dar in timp util pentru a nu pierde Rugaciunea de Fajr.

TAWAF IN JURUL KA’BAH

Este haram pentru o femeie aflata la menstruatie sa inconjoare Ka’abah, fie ca este obligatoriu sau voluntar, si nu este valid daca o face, deoarece Profetul sall Allahu aleihi wa sallam i-a spus lui Aisha (ra) cand aceasta se afla menstruatie (in timpul Hajjului):”Fă tot ce fac pelerinii, dar nu inconjura Casa pana nu devi pura.”

In ce priveste alte acte ce tin de Hajj, precum mersul (sa’ee) intre Safa si Marwah, statul pe Arafah, statul peste noapte la Muzdalifah si Mina, aruncatul cu pietre (jamaraat) si alte ritualuri legate de Hajj sau Umrah, nu sunt interzise pentru ea. De asemenea, daca o femeie a completat toate ritualurile Hajjului sau Umrah, si apoi i-a venit menstruatia inainte sa plece acasa, ea poate sa plece fara sa mai faca Tawaaf al-wadaa (tawaf-ul de ramas bun), conform hadisului lui Ibn Abbaas (ra) care a spus:”Profetul sall Allahu aleihi wa sallam le-a spus oamenilor ca ultimul lucru pe care ar trebui sa-l faca este tawaaf in jurul Casei (Ka’abah), insa a facut o exceptie pentru femeile aflate la menstruatie.” [Convenit]

Insa Tawaaf-ul pentru Hajj si Umrah trebuie sa-l faca atunci cand devine pura.

*Este posibil ca partea cu ritualurile Hajj-ului sa fie inteleasa mai greu pentru cei care nu au fost inca. In shaa Allah sa aveti aceasta onoare macar o data in viata. Ameen!

STATUL IN MOSCHEE

Este interzis pentru o femeie aflata la menstruatie sa stea in Moschee si chiar in locul de rugaciune la Eid, conform unui hadis al lui Umm ‘Atiyyah (ra) care a spus ca l-a auzit pe Profet sall Allahu aleihi wa sallam spunand:”Lasati-le pe fetele care au atins pubertatea, femeile in izolare si femeile la menstruatie sa iasa (pentru Rugaciunea de Eid). Dar femeile la menstruatie sa evite locul de Rugaciune.” [Convenit]

RELATIILE SEXUALE

Este haram pentru sot sa intretina relatii intime cu sotia sa aflata la menstruatie, si este haram pentru ea sa-i permita sa faca asta, deoarece Allah spune:

Te intreaba despre [impreunarea] cu femeile in timpul menstruatiei. Spune:”Aceasta este un Adha (un lucru rau). Asadar, stati departe de femei in timpul menstruatiei si nu va apropiati de ele pana nu se vor curati (de menstruatie si vor face baie)!”

[Coran al-Baqarah 2:222]

Iar Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Fă orice in afara de contactul sexual.” [Muslim]

Invatatii sunt in unanimitate de acord ca este haram sa intretii relatii sexuale cu o femeie aflata la menstruatie, insa este permis orice lucru care este mai putin decat contactul sexual, si este mai bine sa se evite zona dintre cordonul ombilical si genunchi, deoarece Aisha (ra) a spus:”Profetul sall Allahu aleihi wa sallam imi spunea sa port un invelis la talie, apoi  el devenea apropiat cu mine cand eram la menstruatie.” [Convenit]

DIVORTUL

Este haram pentru sot sa divorteze de o femeie aflata la menstruatie.

O, Profetule (saws)! Daca divortati de femei, atunci divortati de ele dupa timpul de asteptare prescris pentru ele (iddah).”

 [al-Talaaq 65:1] 

El nu poate divorta decat daca ea este ori insarcinata ori pura (adica nu este la menstruatie), fara sa fi avut vreun contact sexual cu ea dupa ce ea si-a inchheiat menstruatia, aceasta deoarece ea nu-si poate incepe perioada de asteptare (iddah- care este pana la nastere pentru femeia insarcinata si trei cicluri menstruale pentru femeia care are menstruatie). Subiectul acesta este unul mai amplu, si va face obiectul unui alt articol separat, in shaa Allah.

Alte articole despre divort, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/category/divortul-in-islam/

GHUSL (BAIA)

Dupa ce se termina menstruatia, femeia trebuie sa se purifice printr-o baie complete (Ghusl), deoarece Profetul sall Allahu aleihi wa sallam i-a spus lui Faatimah bint Abu Hubaysh:”Cand iti vine menstruatia, inceteaza sa mai faci Rugaciunea, iar cand se termina, fă Ghusl si implineste Rugaciunea (Salah).” [al-Bukhaari] 

Minimul care este cerut pentru Ghusl este sa te asiguri ca apa a ajuns in fiecare parte a corpului, inclusiv sub par.

Dar este mai bine sa fie facuta in maniera mentionata de catre Profet sall Allahu aleihi wa sallam, atunci cand Asma bint Shakl l-a intrebat cum trebuie sa faca ghusl o femeie care a terminat menstruatia, el a spus:”Trebuie sa-si ia apa si frunze de lotus si sa se purifice, si sa se purifice bine. Apoi trebuie sa toarne apa peste capul ei si sa frece riguros, astfel incat (apa) sa ajunga la radacinile parului ei, si apoi sa toarne apa asupra ei. Apoi ar trebui sa ia o bucata de material care este parfumata cu mosk si sa se purifice cu ea.” Asma a intrebat:”Cum sa se purifice cu ea?” El sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Subhan Allah, sa se purifice cu ea.” Aisha i-a spus ei:”Ea ar trebui sa urmeze urmele de sange (adica sa se stearga cu bucata de material parfumat in zona intima). [Muslim]

Ea nu trebuie sa-si despleteasca parul decat daca este atat de strans incat se teme ca apa nu va putea ajunge la radacina. Acest lucru este bazat pe hadith-ul lui Umm Salamah (ra) in sahih Muslim, cand aceasta l-a intrebat pe Profet sall Allahu aleihi wa sallam:”Sunt o femeie cu parul impletit, trebuie sa-l despletesc cand fac ghusl dupa (terminarea) menstruatiei sau pentru Janabah (impuritate majora ca urmare a intretinerii de relatii sexuale)? El a spus:”Nu, mai degraba este suficient pentru tine sa torni trei pumni de apa peste capul tau, apoi sa torni apa peste tine (pe tot corpul) si vei fi purificata.”

Daca o femeie devine pura, trebuie sa se grabeasca sa faca ghusl pentru a putea face Rugaciunea la timpul ei. Daca este in calatorie si nu are apa, sau are apa dar se teme ca si-ar face un rau daca ar folosi-o, sau este bolnava si apa i-ar provoca vreun rau, atunci trebuie sa faca tayammum in loc de ghusl, pana cand motivul inceteaza, iar apoi trebuie sa faca ghusl.

Si chiar daca considera ca nu mai este timp suficient pentru a face ghusl in mod adecvat pentru a putea prinde Rugaciunea la timp, ea se poate limita la minimum cerut pentru ghusl si sa implineasca Rugaciunea la timp, iar cand va avea mai mult timp, sa se curateasca asa cum trebuie.

Totul despre Ghusl si Tayamum, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/10/03/ghusl-ablutiunea-completa1/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/08/07/tayammum-in-ce-situatie-cum-si-cu-ce/

[Risaalah fi’l-Dima’ al-Tabee’iyyah li’l-Nisa’ de Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rh)]

Si Allah stie cel mai bine!

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/06/02/menstruatia-cand-incepe-si-cand-se-termina/

 

COPYRIGHT : ISLAMUL PACEA ETERNA

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2014-2015
Advertisements

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s