MANIERELE DE INTAMPINARE A NOU-NASCUTULUI!

white2

MANIERELE DE INTAMPINARE A NOU-NASCUTULUI

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

Copii sunt cei in care fiecare natiune isi pune speranta, ei reprezinta tinerii pe umerii carora se va sprijini chemarea la Islam. Islamul a ridicat statutul copiilor si a stabilit maniere in care sa fie tratati in fiecare stadiu al vietii lor, si dintre acestea fac parte si manierele de intampinare a sosirii lor in aceasta lume.

Profetul nostru salAllahu aleihi wa sallam a fost un exemplu de educare si cultivare a Musulmanilor in practicile Islamului, invatandu-i pe ei cum sa-L adore pe Domnul lor in cel mai bun mod.
De aceea este important ca parintii sa-si creasca copii conform acestor principii, ca mai apoi sa beneficieze de ei in timpul vietii lor si dupa moartea lor.

Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:

Un slujitor va avea rangul sau ridicat si va spune:’O, Domnul meu cum s-a intamplat acest lucru pentru mine?’ El va spune:’datorita fiilor tai care dupa tine au cerut iertare pentru tine.” [Ibn Majah]

Bineinteles ca ceea ce am spus mai devreme se refera in mod egal atat la baieti cat si la fete, iar Islamul a incurajat aducerea pe lume a fetelor, si Allah ii condamna pe cei care sunt mahniti la nasterea unei fete si Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a venit sa inalte statutul acestui dar de la Allah spunand:

Oricine are grija de doua fete pana ajung la maturitate, el si cu mine vom veni impreuna in Ziua Judecatii (ca acestea doua)- si si-a impreunat degetele.” [Muslim]-insemnand in Paradis.

Asadar, poate fi o onoare mai mare acordata fiicelor?

Mai trebuie specificat ca nu este nimic prescris in shari’ah referitor la pregatirea intampinarii unui nou-nascut inainte ca acesta sa se nasca. Insa fiecare poate sa faca Du’a la modul general pentru a-I cere lui Allah sa se nasca sanatos, sa fie dintre cei calauziti, etc.

Ce trebuie sa facem dupa nastere?

TAHNEEK
Este Mustahabb sa se faca tahneek pentru copil si sa se faca du’a pentru el.
S-a relatat de Abu Moosa:

Am avut un baietel (nou-nascut) si l-am dus la Profet salAllahu aleihi wa sallam. El l-a numit Ibrahim, a facut Tahneek cu cateva curmale si s-a rugat lui Allah sa-l binecuvanteze, apoi mi l-a dat inapoi.” [Bukhari 5150, Muslim 2145]

Aceasta inseamna sa inmoi o curmala si apoi sa freci cerul gurii nou-nascutului cu ea imediat dupa nastere sau cat mai curand dupa.
Ibn Hajr a spus:’daca nu se gaseste o curmala uscata, atunci o curmala proaspata trebuie folosita si daca nici asta nu se gaseste, atunci orice dulce.” [Fath 9/588]

Nu este necesar sa se mestece curmala, ci trebuie inmuiata in orice fel. Mestecarea asa cum a fost raportata in Sunnah a fost ceva specific Mesagerului lui Allah salAllahu aleihi wa sallam datorita binecuvantarilor pe care Allah le-a pus in saliva lui.

Se face de catre tata sau mama sau oricine altcineva dintre Oamenii Invatati a caror du’a se spera ca va fi acceptata. Asadar, trebuie sa de faca Tahneek si sa se faca du’a pentru copil, asa cum era practica Companionilor.

Imam Nawawi a spus:’Invatatii sunt de acord in privinta recomandarii tahneek pentru copil dupa nasterea sa.” [Sharh Sahih Muslim 4/122]

Ayshah (ra) a relatat:”Copii nou-nascuti erau adusi la Mesagerul lui Allah si el se ruga pentru binecuvantari pentru ei, si freca o curmala mestecata in cerul gurii lor.” [Muslim]

NUMIREA COPILULUI

Copilul poate fi numit in ziua in care s-a nascut sau mai tarziu in a saptea zi, sau dupa, conform dovezilor din Sunnah.

S-a relatat ca Aisha (ra) a spus:’Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a facut aqeeqah pentru al-Hasan si al-Husayn in a saptea zi, si le-a dat lor nume.”

[Ibn Hibban 12/127. Clasat ca saheeh de al-Haafiz Ibn Hajar in Fath al-Baari, 9/589].

Tatal sau mama sunt cei care aleg numele copilului, totusi tatal are dreptul de a alege daca nu se inteleg, sau poate sa-i ofere sotiei sale dreptul de a alege un nume pentru copilul lor. Dreptul tatalui provine din principiul ca, copilul este atribuit tatalui, dupa cum Allah spune:
Chemati-i (pe fiii adoptivi) dupa (numele) tatilor lor, caci astfel este mai cu dreptate fata de Allah..”[Coran 33:5]

Este de asemenea cunoscut ca parintii sa permita altcuiva sa numeasca copilul, precum Profetul salAllahu aleihi wa sallam obisnuia sa numeasca unii dintre copii Companionilor sai.
Numele trebuie sa aiba un inteles laudabil, dupa cum Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:

In Ziua Invierii, veti fi chemati dupa numele vostru si numele tatilor vostri, asa ca faceti numele voastre bune.”[Abu Dawud]

Cele mai iubite nume la Allah sunt doua: Abdullah si Abd-Ar-Rahman.

Intr-un hadith relatat de Ibn Umar (ra), Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Cele mai iubite nume la Allah Subhanahu Wa Ta’ala sunt Abdullah si Abd-Ar-Rahman.”

[Sunan Abu Dawood 2833, At-Tirmidhi 3728, Sunan Ibn Majah vol.5]

Apoi este recomandat sa se numeasca copilul dupa un Profet:

Numiti-va dupa numele Profetilor”. [Abu Dawud]

S-a relatat de catre Anas ibn Maalik care a spus:

”Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:’Un baiat mi s-a nascut in aceasta noapte si l-am numit cu numele tatalui meu Ibrahim.” [Muslim 3126]

Acesta este un lucru care va poate asigura ca, copilul vostru va avea   un nume frumos. Puteti alege numele oricarui Profet si bineinteles numele Profetului Muhammad salAllahu aleihi wa sallam.

Relatat de Abu Huraira (ra):’Abul Qasim (Profetul Muhammad saws) a spus:”Numiti-va dupa numele meu, dar nu va chemati dupa Kunyah mea.” (Sahih Bukhari, Vol. 8, # 6188).

Kunyah inseamna numele de familie care este dat copilului cu adaugarea cuvantului “Abu’ (pentru tata) sau Umm (pentru mama). Mesajul acestui hadis este acela ca cineva poate fi numit dupa numele Profetului salAllahu aleihi wa sallam, adica Muhammad sau Ahmad; dar daca aceeasi persoana isi numeste fiul si Qasim, atunci acea persoana nu se mai poate numi pe el insusi Abu-Qasim, deoarece aceasta este Kunyah Profetului salAllahu aleihi wa sallam.

Folosirea numelor Companionilor este de asemenea un lucru recomandat, sau dupa o persoana pioasa, iar apoi poate fi numit cu orice alt nume care are un inteles bun/frumos.

Este interzis sa numesti copilul cu un nume care sa denote devotiune fata de altcineva in afara de Allah, de exemplu: Abd-Nabi sau Abd-Rasul, sau nume care sunt specifice necredinciosilor, sau a pesonajelor cunoscute ca fiind tirani sau persone pacatoase, precum Fir’awn, Qarun, Abu Lahab.
Este nerecomandat sa se dea nume dupa numele Surelor din Coran, precum “Ta Ha” sau “Ya Sin”, dupa cum a fost relatat de la Imam Malik si altii.
Mai multe despre nume interzise in Islam, aici:

https://islamqa.info/en/7180

http://www.zawaj.com/articles/names_prohibited.html

Nume de fete:

http://shariahway.com/muslimnames/muslimbabygirlname.html

Nume de baieti:

http://shariahway.com/muslimnames/muslimbabyboyname.html

Ca Musulmani, trebuie sa acordam o atentie deosebita in procesul de numire a unui copil. Dati nume bune si cu inteles bun copiilor vostri, si nu urmati ideologii fara vreo baza. Criteriul trebuie sa fie regulile Islamului bazate pe Coran si pe Sunnah.

Sunt evidente care arata ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a schimbat numele multor oameni in timpul sau, atunci cand a considerat ca numele lor nu era potrivit.

Unul dintre marii Companioni ‘Abd al-Rahmaan ibn ‘Awf (ra) a spus:”Numele meu a fost ‘Abd ‘Amr’ sau in acord cu alta relatare ‘Abd al-Ka’abah’, si cand am devenit Musulman, Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam m-a numit ‘Abd al-Rahmaan”. (Relatat al-Haakim, 3/306. Al-Dhahabi)

AQIQAH
Dupa cea de a saptea zi de la sosirea nou-nascutului, ca o forma de bun venit si aducere de multumire fata de Cel care daruieste binecuvantari, este prescris sa se sacrifice o oaie.

Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Fiecare copil este in legamant pentru Aqiqah lui care este sacrificat pentru el in a saptea zi, si este numit in ea, si parul sau este ras.” [Abu Dawud]

S-a relatat de la Salmaan ibn ‘Aamir (ra) ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:

Pentru baiat trebuie sa fie o aqeeqah. Sacrificati (un animal ) pentru el si indepartati lucrul daunator (preputul) pentru el.” [al-Tirmidhi, 1515; al-Nasaa’i, 4214; Abu Dawood, 2839; Ibn Maajah, 3164. Clasat ca saheeh de al-Albaani,(rh)in al-Irwaa’, 4/396]

S-a relatat ca Samurah ibn Jundub (ra):

Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:“Un baiat este rascumparat prin aqeeqah. Sacrificiul trebuie facut pentru el in a saptea zi, trebuie sa i se dea un nume si capul sau trebuie sa fie ras.”

[al-Tirmidhi, 1522; al-Nasaa’i, 4220 si Abu Dawood, 2838. Clasat ca saheeh de al-Albaani (rh) in al-Irwaa’ 4/385].

Daca nou-nascutul este baiat, doua oi trebuie sacrificate, iar daca este fata, atunci una singura. Aceasta este opinia majoritatii Invatatilor si a Companionilor.

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Pentru baiat doua oi, iar pentru fata, o singura oaie.” [Ibn Majah]

Relatat de la Umm Karaz ca ea l-a intrebat pe Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam despre Aqiqah si el a spus:

Pentru baiat, doua oi, si pentru fata o oaie, si nu conteaza daca este mascul ori femela.”

[al-Tirmidhi, 1516,- saheeh hasan hadeeth; al-Nasaa’i, 4217; clasat ca saheeh de Shaykh al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 4/391]

S-a relatat de la ‘Aa’ishah ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam le-a poruncit lor (sa sacrifice) doua oi de acelasi fel pentru un baiat si o oaie pentru o fata. [al-Tirmidhi, 1513, hasan saheeh; clasat ca saheeh de al-Albaani in Saheeh al-Tirmidhi.]

Asadar este permis sa se sacrifice o oaie sau o capra, si aceasta este cel mai bine, fie ca este mascul ori femela. In ce priveste sacrificarea altor animale, invatatii difera in opiniile lor.

Sacrificiul trebuie facut de catre tata sau o ruda apropiata, deoarece Profetul salAllahu aleihi wa sallam a facut Aqiqah pentru cei doi nepoti. Este de asemenea obligatoriu sa se mentioneze Numele lui Allah asupra animalului la timpul sacrificiului, iar daca este implinit de catre o ruda apropiata trebuie sa specifice:’aceasta Aqiqah este Aqiqah lui cutare si cutare’, mentionand numele caruia este implinita Aqiqah, dupa cum este relatat intr-un hadith de al-Bayhaqi.

Imaam ibn al-Qayyim (rahimullah) said:
Dintre beneficiile aqeeqah sunt:
-Este un sacrificiu prin care copilul este adus mai aproape de Allah foarte curand dupa ce a sosit in aceasta lume
-Este o rascumparare pentru nou-nascut; aqeeqah il rascumpara pe el astfel incat sa poata mijloci pentru parintii lui
-Este sacrificiul prin care nau-nascutul este rascumparat la fel cum Allah l-a rascumparat pe Ismaeel cu un berbec. (Tuhfat al-Mawdood, p. 69).

CIRCUMCIZIA
Circumcizia este parte a Sunnah al-Fitrah (practica relationata cu inclinatia pura si naturala a omului). Este obligatorie in cazul baietilor deoarece este conectata cu lucruri ce tin de puritate care sunt conditii esentiale pentru Rugaciune.
Este recomandat ca circumcizia sa aiba loc in a saptea zi, dar este obligatoriu ca circumcizia sa se faca pana ca baiatul sa atinga pubertatea.

S-a relatat de la Abu Hurayrah:”Cinci lucruri sunt legate de Fitrah: circumcizia, indepartarea parului pubian, smulgerea parului de la subrat, taierea unghiilor si aranjarea mustatii.”

[al-Bukhaari, 5550; Muslim, 257].

RADEREA PARULUI

Tot in cea de a saptea zi dupa nastere, capul copilului trebuie sa fie ras. Cand al-Hasan s-a nascut, Profetul salAllahu aleihi wa sallam i-a spus fiicei sale Fatima:”Rade-i capul si da greutatea parului sau in argint la saraci.”[Ahmad]

Partea dreapta a capului trebuie rasa mai intai, apoi cea stanga dupa cum este mentionat in hadis:
Radeti, si a aratat catre partea dreapta a capului sau, apoi catre stanga.” [Muslim]

Nu este permis sa se rada numai o parte a capului si sa se lase o parte, deoarece aceasta a fost interzis de Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam intr-o relatare in Bukhari.

Intrebarea este daca este sunnah sa se rada si capul fetelor?

Fuqaha difera in legatura cu raderea capului fetelor nou-nascute. Maaliki si Shaafa’I sunt de parere ca trebuie ras asa cum se rade si capul baietilor. Hanbali sunt de parere ca nu trebuie.

Shaafa’I au adus ca dovada pentru raderea parului fetelor un hadis relatat de Malik, al-Bayhaqi si altii de la Muhammad ibn ‘Ali ibn al-Husayn care a spus:”Fatimah, fiica Profetului salAllahu aleihi wa sallam a cantarit parul lui Hasan, Husayn, Zainab si Umm Kalthoom, si a dat greutatea echivalenta in argint pentru caritate.”

Argumentul lui Hanbali este bazat pe faptul ca in principiu femeilor nu li se permite sa-si rada parul, si nu este niciun hadis care sa aiba legatura cu rasul capului nou-nascutului decat in cazul baietilor.

Al-Khallaal a frelatat de la Qataadah ca Ikrimah a spus:’Profetul salAllahu aleihi wa sallam a interzis femeilor sa-si rada parul, iar al-Hasan a spus:’Este mutilare (schimbarea creatiei lui Allah).

Deoarece nu este niciun hadis sahih care sa vorbeasca despre raderea capului unei fete nou-nascute, principiul ramane, si anume ca este interzis ca femeile sa-si rada parul.
[See: Sharh al-Khurashi ‘ala Mukhtasar Khaleel (3/48); al-Majmoo’ (8/406); Kishshaaf al-Qinaa’ (3/29)].

ADHAN IN URECHEA NOU-NASCUTULUI?

Relatat de Abi Rafie care a spus:”L-am vazut pe Profet salAllahu aleihi wa sallam facand Adhanul in urechea lui Al-Hussain la timpul cand l-a nascut mama lui Fatima (radiyAllahu anha).” [Sunan At-Tirmidhi 1514]

Dintre actiunile Sunnah pentru intampinarea nou-nascutului, invatatii au mentionat Adhanul ce trebuie recitat in urechea dreapta a copilului, astfel incat primul lucru pe care il aude in aceasta lume sa fie cuvintele Tawhid-ului, care vor avea un efect binecuvantat asupra copilului. In legatura cu recitarea Iqaamah in urechea stanga, nu este nimic care sa dovedeasca acest lucru (hadisul care arata acest lucru este considerat fabricat). (See al-Silsilat al-Da’eefah, 1/491).

Totusi, trebuie sa mentionez ca Invatatii difera in privinta autenticitatii hadisului mentionat anterior. Unii considera ca se poate actiona conform lui, insa mai tarziu Shaykh al-Albani rahimullah l-a considerat extreme de slab.
Pentru cine isi doreste sa afle mai multe detalii despre acest hadis, recomand urmatoarele link-uri:

https://shaikhalbaani.wordpress.com/2014/08/15/on-giving-the-adhaan-in-the-ear-of-a-new-born-child/

https://www.youtube.com/watch?v=vXD8qCtdLWo

https://www.youtube.com/watch?v=xh_BHXOajhc

In concluzie, cei care decid sa actioneze conform celor care sustin ca este recomandat sa se recite Adhanul in urechea dreapta a nou-nascutului, o pot face, iar cei care decid sa respecte decizia conform careia hadisul este unul slab, de asemenea este in regula. Si Allah stie cel mai bine!

Fie ca Allah sa ne binecuvanteze cu copii dintre cei dreptcredinciosi care sa ne fie incantare in aceasta lume si motiv de ridicare a rangului nostru in Jennah dupa moartea noastra (prin Du’a-urile care le vor face pentru noi)!
Allahumma Ameen!
SalAllahu ala Muhammad! SalAllahu aleihi wa sallam!

CezarinaS.

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s