REGULI PRIVITOARE LA ASCULTAREA ANASHEED

music-wallpaper-photo-pr1

REGULI PRIVITOARE LA ASCULTAREA ANASHEED

BISMILLAH
Alhamdulillahi Rabbil Alamin!

Cuvantul Nasheed (pl. Anasheed) in limba Araba inseamna sa ridici vocea atunci cand reciti versuri si sa faci ca vocea sa se auda frumos si delicat.

Sunt anumite conditii carora trebuie acordata atentie in legatura cu aceasta chestiune:
-Sa nu se foloseaca instrumente muzicale interzise
-Sa nu fie atat de mult incat sa iti ocupe mintea si timpul, sau sa te faca sa neglijezi indatoririle obligatorii
-Nasheed-ul nu trebuie recitat de catre femei, sau sa includa ceva haram sau vorbe obscene.
-Trebuie sa fie lipsit de efecte vocale care produc sunete asemanatoare cu cele ale instrumentelor muzicale
-Sa nu contina sunete miscatoare asa cum sunt nasheed-urile din zilele noastre, care ii fac pe cei care le asculta sa nu mai dea atentie cuvintelor, deoarece sunt mai incantati de sunete/melodie.
Surse:Fath al-Baari, 10/553-554-562-563
Musannaf Ibn Abi Shaybah, 8/711
Al-Qaamoos al-Muheet,411

ASCULTAREA DE ANASHEED ACOMPANIAT DE RITM

Dovezile saheeh arata ca instrumentele muzicale sunt haram, si acest subiect l-am tratat in mod detaliat in articolul precedent. Veti gasi link-ul la sfarsit!

Asadar, nu este permis sa acompaniezi nasheed-ul cu niciun fel de muzica, sau efecte care imita muzica, asa cum sunt unele ritmuri care pot fi produse de computer, si care il fac pe ascultator sa se bucure de sunet/melodie.

Shaykh al-Albaani (rh) a spus:’Un alt pacat implicat in asta (in nashed-uri), este acela de a fi executat in maniera cantecelor imorale si efectuat in acord cu regulile muzicii care il fac pe ascultator sa se bucure de el si il pot face sa danseze si sa se comporte intr-o maniera neadecvata.
Astfel, scopul devine melodia si placerea ei, si nu nasheed-ul ca atare. Aceasta este o noua eroare, si este o imitare a oamenilor imorali. Pot conduce la o alta eroare, facandu-i sa se intoarca de la Coran si sa-l paraseasca, dupa cum Allah ne spune:

Si Trimisul (Muhammad saws) va zice:’O, Doamne! Oamenii mei au parasit acest Coran (nici nu asculta la el si nici nu actioneaza conform legilor si invataturilor lui).” Coran al-Furqaan 25:30
[Tahreem Alaat al-Tarb (p. 181)]

Este binecunoscut ca sharia’h interzice ascultarea instrumentelor muzicale datorita efectelor pe care le au asupra inimii, umpland-o cu ipocrizie si facandu-o sa se intoarca de la Cuvantul lui Allah, astfel incat sa nu mai gaseasca bucurie in afara acestor cantece.
Daca sunetul acestor ritmuri sunt asemanatoare cu cele ale instrumentelor muzicale, atunci intra sub aceleasi reguli ca ale instrumentelor muzicale care sunt haram.
Nu se face nicio exceptie in privinta interzicerii instrumentelor muzicale cu exceptia daff (un fel de tamburina) si care poate fi folosita in numai in anumite situatii.

GHIDUL SI CONDITIILE PENTRU CA NASHEED-UL SA FIE PERMIS

Conform studiilor opiniilor Invatatilor de incredere, conditiile pentru ca un nasheed sa fie considerat permis sunt urmatoarele:

1-Cuvintele/versurile sa fie lipsite de cuvinte haram
2-Nasheed-ul sa nu fie acompaniat de instrumente muzicale. Niciun instrument muzical nu este permis cu exceptia duff pentru femei si in numai in anumite ocazii.
3-Trebuie sa fie lipsit de efecte de sunet care imita instrumentele muzicale, deoarece imitarea instrumentelor haram nu este permisa, in special atunci cand efectul este la fel de rau ca in cazul instrumentelor reale
4-Ascultarea nasheed-ului nu trebuie sa devina un obicei care ocupa timpul cuiva si ii afecteaza implinirea obligatiilor, precum citirea Coranului si chemarea altora la Allah
5-Cel care interpreteaza nasheed-ul nu trebuie sa fie femeie in fata barbatilor, sau un barbat cu aspect sau voce fermecatoare in fata femeilor
6-Cel care asculta trebuie sa evite sa asculte la cei cu voci sofisticate care-si misca corpurile dupa ritm, deoarece exista fitnah in toate si o imitare a facatorilor de rau.
7-Trebuie evitata expunerea imaginilor pe copertile benzilor lor, si mai mult mai important, evitarea video clipurilor care acompaniaza nasheed-urile lor, in special cele care contin miscari provocatoare si imitarea cantaretilor imorali
8-Scopul nasheed-ului trebuie sa fie cuvintele si nu melodia

CANTECE ISLAMICE?

A fost relatat intr-un hadith sahih ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Din Ummah mea vor fi oameni care vor permite adulterul (zina), matasea, vinul si instrumentele muzicale (ma’aazif). Niste oameni vor ramane de partea unui munte, si ei vor avea turme de oi. Cand un sarac va veni intr-o seara si va cere ceva ce are nevoie, ei vor spune:’Intoarce-te la noi maine’. Apoi in timpul noptii, Allah ii va distruge facand ca muntele sa cada peste ei, in timp ce El ii va schimba pe altii in maimute si porci. Ei vor ramane in aceasta stare pana in Ziua Invierii.”
(Relatat de al-Bukhaari in al-Saheeh mu’allaqan, 51/10; al-Bayhaqi in al-Sunan al-Kubra, 3/272; al-Tabaraani in al-Mu’jam al-Kabeer, 3/319; Ibn Hibbaan in al-Saheeh (8/265-266). Clasat ca saheeh de Ibn al-Salaah in ‘Uloom al-Hadeeth (32), Ibn al-Qayyim in Ighaathat al-Lahfaan (255) si Tahdheeb al-Sunan (5/270-272), al-Haafiz in al-Fath (10/51) si al-Albaani in al-Saheehah (1/140)).

Shaykh Ibn Baaz a spus in Majmoo’ al-Fataawa, 3/423-424):
“Ma’aazif se refera la cantat si la instrumente muzicale. Profetul salAllahu aleihi wa sallam ne-a spus ca la sfarsitul timpului vor veni oameni care vor permite aceste lucruri, la fel cum vor permite alcoolul, zina si matasea. Acesta este un semn al Profetiei, pentru ca toate acestea s-au intamplat.
Hadith-ul arata ca instrumentele muzicale sunt haram (interzise), si ii condamna pe cei care spun ca sunt halal, la fel cum ii condamna pe cei care afirma ca alcoolul si zina sunt premise. Versetele si hadith-urile care avertizeaza impotriva cantatului si a instrumentelor muzicale sunt cu adevarat multe. Oricine declara ca Allah permite cantatul si instrumentele muzicale minte si comite un mare pacat. Ii cerem lui Allah sa ne tina departe de supunerea fata de dorintele noastre si fata de Sheytan. Mai rau si mai pacatosi sunt cei care au spus ca este mustahab. Fara indoiala ca aceasta este ignoranta fata de Allah si fata de Religia Lui; este blasfemie impotriva lui Allah si minciuna in privinta Legilor Sale.
Ceea ce este mustahab (recomandat) este sa bati daff-ul (tamburina simpla) la nunti. Aceasta este mustahab numai pentru femei pentru a anunta nunta si pentru a o distinge de adulter. Nu este nimic rau cu femeile care canta intre ele, acompaniate de daff, atata timp cat cantecele lor nu contin cuvinte care sa incurajeze la pacat sau sa distraga oamenii de la indatoririle lor. Aceasta trebuie sa aiba loc numai intre femei, si nu trebuie sa implice amestecul cu barbatii. De asemenea nu trebuie sa cauzeze deranj pentru vecini. Ceea ce fac unii oamni care amplifica aceste cantece cu difuzoare este rau, deoarece cauzeaza deranj altor Musulmani, vecini sau alte personae.
Nu este permis pentru femei, la nunti sau cu alte ocazii, sa foloseasca alte instrumente in afara de daff. Singura concesie in aceasta privinta se refera numai la femei si numai la folosirea daff-ului.
In ce-i priveste pe barbati, nu este permis pentru ei sa foloseasca niciun fel de instrument muzical, nici la nunti si nici cu alta ocazie. Ceea ce a permis Allah pentru ei este sa se antreneze sa foloseasca instrumente de razboi, sa calareasca si sa se ia la intrecere si ceva asemanator.”

Shaykh al-Islam a spus in al-Fataawa (11/569):
“Cunosc ca in “epoca de aur”, primele cele mai bune trei secole, in Hijaaz, in Syria, in Yemen, in Egypt, in Maghreb, in Iraq, in Khorasan, niciunul dintre oamenii religiosi si dintre cei care-L adorau pe Allah mult, nu se adunau sa asculte la aceste batai din tambur si asa mai departe. Aceasta a fost inventat dupa asta, la sfarsitul celui de al doilea secol, si ori de cate ori imamii le vedeau, le denuntau.”

In ce priveste aceste nasheed-uri care sunt descries ca “Islamice” dar sunt acompaniate de instrumente muzicale, dandu-le nume care sa le dea o anumita legimitate, ele sunt de fapt cantece si muzica, asa numite nasheed-uri Islamice. Ele nu pot fi un substitut (inlocuitor) pentru cantece, pentru ca un rau nu poate fi un substitut pentru un alt lucru rau. Ascultarea lor ca fiind Islamice si ca act de adorare este bida’h si Allah nu permite asa ceva.

CANTATUL SI DANSATUL LA SARBATORI

Este permis pentru femei sa bata daff-ul si sa cante cantece premise in ocazii premise, cum ar fi Eid si alte celebrari.

Shaykh al-Albaani (rh) a spus:”Este permis pentru femei sa anunte mariajul prin baterea daff-ului (numai), si prin cantece premise in care nu se regasesc descrieri ale frumusetii sau fraze imorale…” [Adaab al-Zafaaf, p. 93.]

S-a relatat de catre ‘Aa’ishah (ra) ca ea a luat o femeie in noaptea nuntii ei si a dus-o la un barbat dintre Ansar, iar Profetul salAllahu aleihi wa sallam i-a spus:’O Aa’isha, a fost ceva diverisment/distractie ? Pentru ca Ansaar iubesc distractia.” [al-Bukhaari, 4765]

S-a relatat de catre Abu Ishaaq:’L-am auzit pe ‘Aamir ibn Sa’d al-Bajali spunand:’L-am vazut pe Thaabit ibn Wadee’ah si Qarazah ibn Ka’b al-Ansaari la nunta, si erau cantece. Am vorbit cu el despre asta si ei a spus ca este o concesie care le-a fost acordata privind permiterea cantatului la nunti si plansul la morti, atata timp cat nu este bocit.” [al-Bayhaqi, 14469]

S-a relatat de catre Muhammad ibn Haatib al-Jamahi:’Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:’Ce face diferenta intre haram si halal este batutul daff-ului si vocile.” [al-Tirmidhi, 1008; al-Nasaa’i, 3316; Ibn Maajah, 1886. Clasat ca hasan de al-Albaani in Adaab al-Zafaaf, p. 96.]

Aceasta este ce este permis pentru femei la nunti. Singurul instrument muzical care este permis pentru ele este daff, si nu altele precum tabl. Diferenta dintre ele este ca tabl este acoperit la ambele capete, in timp ce daff este deschis la un capat si acoperit la celalalt.
In legatura cu dansul, acesta nu este permis in fata barbatilor, mahram sau non-mahram sau a femeilor din cauza fitnah ce se poate produce datorita miscarilor corpului. Nu este nicio garantie ca unele femei nu merg la barbatii lor sa descrie ceea ce au vazut la dansatoare si la miscarile lor, ceea ce poate cauza probleme.

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Nicio femeie sa nu se uite la alta femeie si apoi sa o descrie sotului ei ca si cum el s-ar uita la ea.” [al-Bukhaari, 4839.]

Miscarile ademenitoare ale unei femei sunt parte din awrah ei, si nu este permis pentru ea sa arate nimanui in afara de sotul ei.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rh) a spus:’In legatura cu dansul femeilor nu putem spune ca este permis, deoarece se cunosc incidente care au avut loc intre femei din aceasta cauza. Iar daca este vorba despre barbati este si mai rau, deoarece vorbim despre barbati care imita femeile, iar pacatul implicat este bine cunoscut. Daca dansul se petrece intr-un grup mixt de barbati si femei, aceasta este si mai rau, din cauza tentatiilor ce sunt implicate, mai ales la o petrecere de nunta.” [Fataawa Islamiyyah, 3/187]

In privinta cuvintelor folosite in cantece, ele nu trebuie sa contina descrieri haram, sau sa provoace dorinte, sau cuvinte interzise de shari’ah, sau anumite pomeniri (adhkaar) inventate, etc.

Si Allah stie cel mai bine!
[Sursa: Islam q&a]

Dragi frati si surori!
Am clarificat pentru voi si am incheiat acest subiect, care sunt convinsa ca nu este pe placul majoritatii, mai ales ca nu corespunde cu dorintele unora sau multora dintre Musulmani, avand in vedere ca pacatul muzicii si a folosirii instrumentelor muzicale este atat de larg raspandit!

Acesta insa nu este un motiv sau o scuza de a urma ceea ce fac altii, indiferent cat de putini sau multi ar fi ei, si nici criteriul dupa care sa ne calauzim, si aceasta nu este valabil numai pentru acest subiect, pentru ca singurul model de urmat pentru intreaga omenire, pana la sfarsitul timpului este ultimul Mesager al lui Allah salAllahu aleihi wa sallam!

Si de te-ai supune celor mai multi de pe pamant,

ei te-ar abate de la calea lui Allah,

caci ei nu urmeaza decat banuielile [lor]

si ei nu fac decat sa nascoceasca minciuni.” Coran 6:116

Fie ca Allah sa ne permita sa cunoastem Adevarul si sa-l urmam si sa stam departe de tot ceea ce se opune acestui Adevar!
Allahumma Ameen!
SalAllahu ala Muhammad! SalAllahu aleihi wa sallam!

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/01/09/muzica-instrumentele-muzicale-si-islamul3953/

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2015-2016.

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s