PROSTERNAREA DE UITARE (SUJUD al-SEHW)

sujud

PROSTERNAREA DE UITARE (SUJUD al-SEHW)!

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

CAND ESTE PRESCRIS SA IMPLINIM PROSTERNAREA DE UITARE?

Allah a prescris pentru slujitorii Sai o modalitate prin care pot recupera anumite greseli sau scapari pe care le fac in actele lor de adorare si care nu pot fi evitate complet prin indeplinarea altor Rugaciuni (naafile/optionale) , etc.
Unul dintre lucrurile pe care Allah le-a prescris pentru a indrepta greselile ce pot aparea in Rugaciune, este PROSTERNAREA DE UITARE (Sajda Sehw), care este prescrisa numai pentru anumite lucruri si nu pentru orice lucru.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rh) cand a fost intrebat de motivul pentru care se face prosternarea de uitare, si a raspuns:
Cand faci ceva in plus: de exemplu sa faci o ruku (plecaciune) in plus, sau o prosternare, etc.
Cand omiti ceva: sa omiti ceva din partile esentiale sau obligatorii ale Rugaciunii
Cand esti nesigur de ceva: sa nu fii sigur de numarul de raka’h pe care le-ai facut, de exemplu sa nu fii sigur daca ai facut trei sau patru raka’h.

*IN CAZUL IN CARE AI FACUT CEVA EXTRA (in plus), o prosternare, un ruku (plecacine/inclinare), o pozitie stand in picioare sau stand jos, in mod deliberat, atunci Rugaciunea devine invalida, deoarece inseamna ca ai adaugat ceva la Rugaciune care nu a fost poruncit de Allah si de Mesagerul Sau salAllahu aleyhi wa sallam.

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine face o fapta care nu este parte din aceasta chestiune a noastra (Islamul), va fi respinsa.” [Muslim 1718]

Dar daca ai facut ceva in plus din greseala, atunci Rugaciunea nu este invalidata, dar trebuie sa faci sajda sehw dupa ce ai rostit Salam (la incheierea Rugaciunii).

Ibn Mas’ud (ra) a relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa salam i-a condus in Rugaciunea de Zuhr si a facut 5 raka’ah. Cand a terminat i s-a spus:”A fost ceva adaugat la Rugaciune?’ El salAllahu aleihi wa sallam a spus:”De ce intrebati asta?” Ei au spus:’Ai facut cinci (raka’ah).’ Atunci el, salAllahu laeihi wa sallam s-a intors catre qibla si s-a prosternat de doua ori.”
[al-Bukhaari, 4040; Muslim, 572]

Abu Huraira (ra) a spus ca atunci cand Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus salam dupa doua raka’h intr-una dintre cele doua Rugaciuni de amiaza, ori Zuhr ori ‘Asr (care au cate 4 raka’h), si i-au spus despre asta, el salAllahu aleihi wa sallam a completat restul Rugaciunii, apoi a spus salam, apoi s-a prosternat de doua ori (sajda sehw) dupa ce a spus salam.” [ al-Bukhaari, 482; Muslim, 573]

*IN CAZ CA SE OMITE CEVA DIN PARTILE ESENTIALE ALE RUGACIUNII, urmatoarele doua scenarii se aplica:
-Fie isi aminteste inainte sa ajunga la acelasi punct al urmatoarei Raka’ak, asa ca trebuie sa se intoarca si sa efectueaza respectiva parte esentiala si orice urmeaza dupa ea,
-Fie nu isi aminteste pana ajunge la acelasi punct al urmatoarei Raka’ah, caz in care urmatoarea raka’h ia locul celei in care s-a omis o parte esentiala, si trebuie sa recupereze raka’h care a fost invalida (sa mai faca o raka’h in plus).
In ambele cazuri, trebuie sa faca prosternarea de uitare dupa ce a rostit salam.

De exemplu, cineva s-a ridicat in picioare dupa ce a facut prima prosternare a primei raka’h si nu a stat sa faca si cea de a doua prosternare. Cand a inceput sa recite Coranul isi aminteste ca nu a facut si cea de a doua prosternare sau nu a stat intre cele doua prosternari. In acest caz trebuie sa se intoarca si sa stea intre cele doua prosternari, apoi trebuie sa se prosterneze, apoi sa se ridice in picioare si sa continue ce a ramas din Rugaciune, si sa implineasca prosternarea de uitare dupa ce a rostit salam (dupa ce a incheiat Rugaciunea).

Daca nu isi aminteste pana cand ajunge la acelasi punct al urmatoarei raka’h, adica s-a ridicat in picioare dupa prima prosternare si nu a stat intre cele doua prosternari si nu a facut cea de a doua prosternare, si nu si-a amintit pana cand nu a stat intre doua prosternari ale celei de a doua raka’h, in acest caz trebuie sa faca a doua raka’h in locul primei raka’h si sa adauge o alta raka’h la Rugaciunea lui, apoi sa incheie cu salam si apoi sa faca prosternarea de uitare.

*OMITEREA UNEI PARTI OBLIGATORII DIN RUGACIUNE, precum omiterea unei parti obligatorii si mutarea catre urmatoarea parte a Rugaciunii.

De exemplu cineva uita sa spuna Subhaan Rabbiy al-A’la (Glorie Domnului meu Cel Preainalt) si nu-si aminteste pana cand se ridica din prosternare. In acest caz, el a omis o parte obligatorie a Rugaciunii din greseala, asa ca trebuie sa-si continue Rugaciunea, apoi sa implineasca prosternarea de uitare inainte de salam, deoarece atunci cand Profetul salAllahu aleihi wa sallam a omis primul Tashahud, si-a continuat Rugaciunea si nu s-a intors sa repete nimic, apoi a facut prosternarea de uitare inainte sa spuna salam.

*IN CAZUL NESIGURANTEI, atunci cand cineva nu este sigur daca a facut ceva extra sau a omis ceva, de ex. nu este sigur daca a implinit trei sau patru raka’ah, unul dintre urmatoarele doua scenarii se aplica:
-Fie inclina sa creada ca una sau cealalta varianta este mai posibil sa fie adevarata, fie ca a facut mai mult, fie ca a omis ceva, caz in care trebuie sa procedeze in acord cu ceea ce crede ca este posibil sa fie adevarat, apoi sa-si continue Rugaciunea, apoi sa faca faca prosternarea de uitare dupa salam.
-Iar daca nu stie catre ce varianta sa incline, sa considere ca a facut mai putine raka’h, sa-si completeze Rugaciunea in acord cu asta, apoi sa faca prosternarea de uitare inainte de salam.

De exemplu, cineva face Zuhr, apoi nu este sigur daca se afla la cea de a treia sau a patra raka’h, dar crede mai mult ca se afla la cea de a treia. Atunci trebuie sa faca inca o raka’h, apoi sa rosteasca salam, si apoi sa faca prosternarea de uitare.

In cazul in care de exemplu cineva implineste Zuhr si nu este sigur daca se afla la a treia sau a patra raka’h, si nici nu inclina catre niciuna dintre variante, atunci sa procedeze ca si cum ar fi la cea de a treia raka’h (sa-si asume varianta cu mai putine raka’h). Asa ca trebuie sa considera ca se afla in a treia raka’h, apoi sa mai faca inca o raka’h, si apoi sa faca prosternarea de uitare inainte sa rosteasca salam.

Astfel, devine clar ca, prosternarea de uitare trebuie facuta inainte de salam daca am omis una dintre partile obligatorii ale Rugaciunii sau daca nu suntem siguri cate raka’ah am efectuat (3 sau 4) si nu inclinam catre vreuna din variante (adica nu avem nicio idee daca ne aflam in a treia sau in a patra raka’h, caz in care trebuie sa ne asumam ca suntem in a treia si mai facem inca o raka’h).

Si trebuie implinit dupa salam daca am adaugat ceva extra la Rugaciune, sau daca nu suntem siguri la ce raka’h ne aflam, insa inclinam sa credem ca este posibil ca una sau celalta varianta ar fi corecte (adica sa credem mai mult ca ne aflam in a treia raka’h, sau sa credem mai mult ca suntem in a patra raka’h), si implinim Rugaciunea in conformitate cu ce credem mai mult.
[Majmoo’ Fataawa al-Shaykh, 14/14-16]

CUM SE FACE?

Prosternarea de uitare se face la fel ca prosternarea din timpul Rugaciunii, si se recita binecunoscuta dzikr- Subhana Rabbiyal-A’la (Lauda Domnului meu Cel Preainalt), iar intre cele doua prosternari se recita de asemenea Rabb ighfir li, Rabb ighfir li (O, Doamne, iarta-ma).
Prosternarea de uitare (sajda sehw), ceea ce se spune in timpul ei si modul cum se efectueaza este exact ca in timpul Rugaciunii.
[Al-Mardaawi said in al-Insaaf (2/159)

CEL CARE ESTE COPLESIT DE GANDURI

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rh) a fost intrebat: Daca o persoana este coplesita de ganduri in timpul Rugaciunii, ce se intampla cu Rugaciunea lui? Cum se poate elibera de aceste ganduri?

In acest caz, daca cineva este coplesit de ganduri in timpul Rugaciunii, fie ca sunt in legatura cu lucruri lumesti sau chestiuni religioase, cum ar fi cel care cauta cunoasterea si atunci cand incepe sa faca Rugaciunea mintea lui se intreaba in legatura cu chestiuni legate de cunoastere, si asta se intampla in cea mai mare parte a Rugaciunii, cei mai multi dintre invatati sunt de parere ca Rugaciunea lui este valida si nu este invalidata de aceste soapte (waswaas), dar este cu lipsuri severe. Cineva poate fi distras in timpul Rugaciunii, asa ca numai o jumatate, sau un sfert, sau o zecime sau mai putin, este inregistrata pentru el, dupa cum se spune in saheeh al-Musnad 18400; Abu Dawood 796.
Insa el s-a eliberat de datorie, si trebuie sa incerce sa se concentreze cand implineste Rugaciunea, deoarece khushoo (concentrarea si umilinta adecvata) este esenta si spiritul Rugaciunii.

Remediul pentru acest lucru este sa facem ceea ce Profetul salAllahu aleihi wa sallam ne-a comandat, si anume sa scuipam (uscat) catre stanga de trei ori si sa cautam adapost la Allah de Shaytan. Daca vom face astfel, Allah il va indeparta de la noi.

S-a relatat de la Abu’l-Alaa ibn al-Shuhayr ca Uthmaan a spus:”O Mesager al lui Allah, Shaytan vine intre mine si Rugaciunea mea si recitare.” El (salAllahu aleihi wa sallam) a spus:”Asta este Shaytan care este numit Khanzab. Daca il simti, cere adapost la Allah de el si scuipa uscat in stanga ta de trei ori.” Uthman a spus:”Am facut astfel si Allah l-a tinut departe de mine.” [Ahmad, 4/216; Muslim, 4/1728-1729; ‘Abd al-Razzaaq, 2/85, 499, nr. 2582, 4220; Ibn Abi Shaybah, 7/419, 10/353; Ibn al-Sunni in ‘Aml al-Yawm wa’l-Laylah, p. 272, nr. 577.

Daca cineva implineste Rugaciunea in adunare, si nu poate scuipa deoarece sunt oameni in stanga lui, atunci trebuie sa ceara adapost la Allah de Sheytan cel blestemat, si in shaa Allah, Allah il va indeparta de la el. Si Allah este Sursa puterii.
[Fataawa al-Shaykh, 14/88]

MAI ESTE TASHAHUD DUPA SUJUD AL-SAHW?

Nu este Tasjahud dupa sujud al-sahw, deoarece Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam nu a facut astfel.
Shaykh Ibn Qudaamah a spus: “Ibn Seereen si Ibn al-Mundhir au spus (in legatura cu sujud al-sahw): este taslim (salam) in ele dar nu este tashahud.

Ibn al-Mundhir a spus: Tasleem (in sujud al-sahw) este dovedit mai mult decat intr-un singur isnad, dar sunt anumite dispute in ce priveste Tashahud.” (al-Mughni, 2/431, 432)

In acord cu al-Nawawi, dintre lucrurile pe care le-am invatat din hadisul lui Dhoo’l- Yadayn sunt: Sujud al-Sahw care se facea in timpul Profetului salAllahu aleihi wa sallam consta in doua prosternari; trebuie recitat Takbeer (Allahu Akbar) pentru fiecare prosternare. Ele sunt la fel ca prosternarile din timpul Rugaciunii, deoarece ele se numesc sujud, si daca ar fi fost diferite, ni s-ar fi explicat asta. Trebuie sa se rosteasca salam dupa ce se efectueaza sujud al-Sahw, dar nu este Tashahud, si daca cineva trebuie sa faca sujud al-Sahw pentru ceva ce a facut extra in Rugaciune, atunci trebuie facut dupa Salam. (Sharh Muslim, 5/71)./ Sursa: Islam q&a

Si Allah stie cel mai bine!

DE CITIT!!!

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/09/18/stalpii-obligatiile-si-sunnah-rugaciunii/

CezarinaS.

Islamul Pacea Eterna

Advertisements

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s