DIVORTUL PRONUNTAT LA FURIE

precious_stones_shape_glass_light_15271_2560x1440

DIVORTUL PRONUNTAT LA FURIE

BISMILLAH

Bismillahi wa Alhamdulillahi wa salaatu wa salaamu ala Rasulillah!
Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu!

Acesta este un prim articol care are ca tema divortul pentru care voi face o categorie dedicata, unde veti gasi in shaa Allah mai multe articole!
Am decis sa incep aceasta serie cu divortul la moment de furie, deoarece aceasta cred ca este principalul motiv pentru care barbatii ajung sa rosteasca pronuntarea divortului (cuvintele de divort)!

Daca furia ajunge la un nivel in care individul nu mai stie ce spune, sau se afla intr-o stare de extrema suparare incat sa-l faca sa rosteasca divortul, si daca nu ar fi fost furios nu ar fi pronuntat aceste cuvinte, atunci nu este considerat divort.

Shaykh Ibn Baaz a spus:

”Daca rostesti cuvintele de divort intr-un moment de furie intensa si fara sa realizezi, si nu te poti controla, atunci divortul nu a avut loc, deoarece shari’ah indica ca divortul nu are loc daca cuvintele sunt rostite intr-un moment de furie intensa si este acompaniat de nerealizarea a ceea ce se intampla”.

Ahmad, Abu Dawood si Ibn Maajah au relatat de la Aisha radiyAllahu anha ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Nu este divort in moment de ighlaaq.”
Majoritatea invatatilor au spus ca ighlaaq inseamna constrangere sau furie (adica furie intensa). Furie care il face pe barbat sa nu stie ce spune, asa ca este considerat ca unul care este inconstient sau nebun, din cauza intensitatii furiei sale. Asadar divortul nu are loc in aceasta situatie. Daca nu realizeaza ce face si nu-si poate controla cuvintele sau actiunile datorita intensitatii furiei, atunci divortul nu are loc (nu este luat in considerare).

Furia poate fi de trei feluri:

1-Cand o persoana este atat de furioasa incat nu mai stie ce face. Acest lucru este asociat cu nebunia, asa ca divortul nu este luat in considerare in acord cu toti invatatii.
2-Cand o persoana este foarte suparata dar este constient de ceea ce face, insa furia lui este atat de intensa incat il face sa rosteasca cuvintele de divort. Si in acest caz, divortul nu are loc in acord cu cea mai corecta opinie a invatatilor.
3-Furia care nu este foarte intensa. In acest caz, divortul are loc, in acord cu toti invatatii.
[Fataawa al-Talaaq, pp. 19-21]

In legatura cu al doilea tip de furie, Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah si studentul sau Ibn al-Qayyim au scris un eseu pe care l-au intitulat Ighaathat al-Lahfaan fi Hukm Talaaq al-Ghadbaan, in care au spus urmatoarele:

Furia este de trei feluri:
1-In care furia nu este atat de intensa incat sa afecteze mintea si gandirea rationala; el stie ce spune si ce inseamna. Nu este nicio disputa ca in acest caz divortul este valid.
2-Cand furia ajunge la o limita in care nu mai stie ce face sau ce spune. Nu este nicio disputa ca in aceasta situatie divortul nu are loc. Cuvintele unui mukallif (adult sanatos mintal) sunt implementate numai daca stie ceea ce spune si ce inseamna, si daca realizeaza cu adevarat.
3-Un fel de furie care se incadreaza intre cele doua categorii mentionate anterior, cand furia trece de nivelul normal dar nu atat de departe incat sa-l faca sa se poarte ca un nebun. In aceasta situatie, opiniile invatatilor difera. Dovezile din Shari’ah indica ca acel divort in acest caz nu este valid, si acesta este un fel de ighlaaq dupa cum au explict Imamii.
[Mataalib Ooli al-Nuha, 5/323; vezi si Zaad al-Ma’aad, 5/215]

Sotul trebuie sa se teama de Allah si sa evite sa pronunte cuvinte de divort (talaaq), astfel incat sa nu conduca la dezintegrarea familiei sale.
Atat sotii cat si sotiile trebuie sa se teama de Allah si sa pastreze limitele Sale, si sa se uite la ceea ce sotul i-a spus sotiei sale intr-o maniera corecta: in cazul unui tip de supare obisnuita, este unicul caz in care divortul are loc, si acesta este cel de al treilea fel in care divortul este valid in acord cu consensul Invatatilor. Ei trebuie sa se teama si sa nu incalce limitele religiei lor.
Bazat pe asta, cuplurile care au si copii, ar trebui sa-i motiveze si mai mult sa evite pronuntarea cuvintelor de divort intr-un mod nesabuit, ca mai apoi, dupa ce divortul a avut loc sa nu fie nevoiti sa caute sa gaseasca o portita de scapare si o cale de iesire sau o concesie in vreo fatwa cu privire la acest lucru.
Ca in orice lucru, preventia este cea mai buna, inainte de a face sau a spune ceva pentru care sa regretam mai tarziu.
Fie ca Allah sa ne binecuvanteze cu intelegerea Religiei Sale si sa ne ajute sa respectam Legile Lui!
Si Allah stie cel mai bine!
[islam q&a]
Va urma, in shaa Allah!Vezi si categoria: 

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/category/sotul-si-sotia-in-islam/

CezarinaS.

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s