OBLIGATIILE SOTULUI si SOTIEI in ISLAM!!!

Mariage-en-Islam-4

OBLIGATIILE SOTULUI si  SOTIEI in ISLAM

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!
Islamul a impus sotului datorii fata de sotia sa, si vice versa, si dintre acestea datorii sunt unele care sunt impartasite de amandoi.
In acest articol, cu Voia lui Allah, vom descoperi care sunt acestea, cu dovezi din Coran si Sunnah si opinii ale Invatatilor.

1. OBLIGATIILE SOTULUI

OBLIGATIILE FINANCIARE
Sotia are drepturi financiare fata de sotul sau, cum ar fi mahr (dota/zestre), cheltuieli si locuinta.
Mahr reprezinta suma de bani la care sotia are drept de la sotul ei atunci cand contractual de casatorie este completat sau cand mariajul este consumat. Este un drept pe care barbatul este obligat sa il plateasca sotiei.

Si oferiti femeilor zestrea (mahr) de buna voie, iar daca ele se lipsesc nesilite de ceva, atunci voi cheltuiti-o dupa cum doriti, cu placere!” Coran 4:4

Mahr este un simbol al onoarei si respectului si un semn care arata dorinta barbatului de a-si asuma responsabilitatea si de a-si indeplini obligatiile. Shareea’h nu a stipulat o limita pentru mahr peste care nu se poate trece, insa incurajeaza ca mahr sa fie simplu.

-CHELTUIELILE

Invatatii Islamului sunt de acord in privinta faptului ca sotii trebuie sa cheltuie pentru sotiile lor, cu conditia ca sotia sa fie disponibila pentru el. Daca ea il refuza sau se revolta, atunci nu mai este indreptatita la aceste cheltuieli. Motivul pentru care este obligatoriu sa se cheltuie pentru ea, este acela ca sotia este disponibila pentru sotul ei datorita contractului de casatorie, si ea nu poate sa paraseasca casa sotului ei fara permisiunea sotului. Ceea ce se intelege prin cheltuieli este asigurarea nevoilor ei si a locuintei. Ea are aceste drepturi chiar si daca este bogata.

Cel instarit sa cheltuiasca dupa averea sa, iar cel a carui inzestrare este masurata sa cheltuiasca din ceea ce i-a dat Allah. Allah nu sileste pe nimeni decat dupa cum El i-a dat.” Coran 65:7

Aisha Hind bint Utba (sotia lui Abu Sufyan) a venit si a spus:”O Trimis a lui Allah! Abu Sufyan este zgarcit. Este ceva rau daca cheltuiesc ceva din averea lui pentru copii nostri?” El salAllahu aleihi wasallam a raspuns:”Nu este niciun rau pentru tine daca ii hranesti din ea just si rezonabil (fara extravaganta).” (Sahih Bukhari 640)

Intr-o alta relatare: Sotia lui Abu Sufyan a venit la Mesagerul lui Allah salAllahu aleyhi wasallam si a spus:”Abu Sufyan este zgarcit. El nu ne intretine adecvat pe mine si pe copii, dar (sunt constransa) sa iau din averea lui (o parte din ea) fara stiinta lui. Este vreun pacat pentru mine? Mesagerul lui Allah salAllahu aleyhi wa sallam a raspuns:”Ia din averea lui ceea ce este sufficient pentru tine si pentru copii tai in mod obisnuit (in mod rezonabil)”. (Sahih Muslim 4251)

LOCUINTA

Acesta este tot un drept al sotiei, care inseamna ca sotul ei trebuie sa ofere o locuinta in acord cu posibilitatile si abilitatile sale. Faptul ca sotul are obligatia de a cheltui este indicat in Coran, Sunnah si de consensul invatatilor.

Lasati-le (pe femeile divortate) sa locuiasca acolo unde locuiti voi, dupa mijloacele voastre si nu le faceti nicio dauna, ca sa le faceti sa traiasca stramtorate.” Coran 65:6

“..Ele (femeile) au drepturi (asupra sotilor lor in privinta cheltuielilor) similar (cu cele ale sotilor lor) asupra lor (in legatura cu supunerea si respectul) dupa cuvinta (in mod rezonabil). Dar barbatii au o treapta peste ele (in privinta responsabilitatilor pe care le au).” Coran 2:228

Relatat de Mu’awiyah ibn Haydah: Am spus:”O Apostol al lui Allah, cum ar trebui sa ne apropriem de sotiile noastre si cum ar trebui sa le lasam?’ El a raspuns:”Apropiati-va de ogorul vostru cand si cum doriti, da-i de mancare (sotiei) atunci cand mananci si tu, imbrac-o atunci cand si tu te imbraci, nu o insulta si nu o bate.”
ABU DAWOOD (2138)

Mu’awiyah ibn Haidah l-a intrebat pe Trimisul lui Allah, sall Allahu aleihi wa salam:”Ce drepturi poate pretinde o sotie de la sotul ei? El a raspuns:’ Sa-i dai de mancare cat mananci si tu, sa o imbraci cand tu insuti te imbraci, sa nu o lovesti peste fata si sa nu o insulti sau sa te desparti de ea, decat in casa.”[Abu Dawood 2137]

Jabir a relatat ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus in Predica de Adio:”Temeti-va de Allah in legatura cu femeile! Voi le-ati luat sub ocrotirea lui Allah, si actul sexual cu ele a fost facut legitim pentru voi prin Cuvintele lui Allah. Voi aveti drepturi asupra lor ca ele sa nu permite numanui de care nu va place sa stea pe patul vostru (i.e. sa intre in casa voastra). Dar daca fac asta, puteti sa le pedepsiti dar nu sever. Dreptul lor asupra voastra este sa le asigurati hrana si imbracamintea dupa cuvinta.” (Muslim 1218)

BUNUL TRATAMENT
Acesta este un principiu de baza al Islamului. Deoarece a prejudicia sau a provoca un rau celorlati este haram (interzis) in cazul strainilor, si cu atat mai mult in cazul sotiei.
Printre lucrurile asupra carora Allah a atras atentia este si interzicerea lovirii sau bataii intr-o maniera severa.
Sotul trebuie sa aiba o atitudine buna fata de sotia sa si sa fie bun cu ea si sa-i ofere orice lucru din ce ar putea sa-i inmoaie inima fata de el, deoarece Allah spune:
“..si traiti cu ele onorabil” Coran 4:19
Ibn Katheer a spus:”(inseamna) sa vorbesti frumos cu ele, trateaza-le bine si fii atent la faptele tale si la infatisarea ta cat de mult poti; asa cum vrei ca ea sa faca pentru tine, fa si tu pentru ea.”

Abu Huraira a relatat:”Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Fii bun cu femeile” (Bukhari 3153, Muslim 1468)

Tratamentul echitabil si just fata de sotiile sale atunci cand are mai mult decat o sotie, in ce priveste noptile petrecute cu ele, cheltuielile si imbracamintea.

RELATIILE SEXUALE
Sotul este obligat sa aiba relatii sexuale cu sotia sa intr-un mod rezonabil, care este unul dintre cele mai importante drepturi pe care le are asupra lui. Sotul trebuie sa aiba grija de sotia lui in aceasta privinta si trebuie sa-i dea prioritate.
Shayk al-Islam Ibn Taymiyah a spus:”Este obligatoriu pentru sot sa aiba relatii sexuale cu sotia sa atat de mult incat sa o satisfaca, atata timp cat nu-l epuizeaza fizic sau nu-l retine de la a procura cele necesare traiului… (AL-IKHTIYAARAAT AL-FIQHIYYAH MIN FATAAWA SHAYKH AL-ISLAM IBN TAYMIYAH P 246)

2. OBLIGATIILE SOTIEI FATA DE SOT

SUPUNEREA FATA DE SOT
Allah l-a facut pe barbat un Qawwaam (protector si sustinator) al femeii, asa cum un aparator are grija de cei care se afla sub protectia lui, prin virtutiiile fizice si facultatile mentale pe care Allah le-a darui barbatilor si datorita obligatiilor financiare pe care le-a impus asupra lor.

Barbatii sunt protectori si sustinatori ai femeilor, datorita [dreptului] pe care Allah l-a daruit unuia asupra celuilat si datorita cheltuielilor [pentru intretinere] pe care le fac din bunurile lor. Iar cele evlavioase dintre femei sunt devotate (lui Allah si sotilor lor), si sunt pazitoare a ceea ce Allah a ordonat sa pazeasca (castitatea si proprietatea sotilor) in absenta [sotiilor lor].” [ al-Nisa 4:34]

Ali ibn Abi Talha a spus relatand de la Ibn Abbaas:”Barbatii sunt protectorii si sustinatorii femeii” inseamna ca ei sunt responsabili de ele, ceea ce presupune ca ea trebuie sa i se supuna lui in materie de supunere pe care Allah a cerut-o de la ea, si sa-i trateze familia bine si sa aiba grija de averea lui”. Aceasta este opinia lui Muqaatil, al-Saddi si al-Dahhaak.(Tafseer Ibn Katheer, 1/492)
Supunerea fata de sot este obligatorie in ce priveste servirea lui si raspunderea la chemarea lui (atunci cand o cere pentru a avea relatii intime) si implinirea nevoilor sale, acestea fiind cele mai bune lucruri pe care le poate face o sotie.

Abu Huraira a relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Daca ar fi sa poruncesc cuiva sa se prosterneze cuiva, atunci as porunci sotiei sa se prosterneze sotului ei.” (Sunan Tirmidhi 1159)

SOTIA CARE ISI SERVESTE SOTUL
Sunt o multime de dovezi (daleel) pentru asta.
Ibn Taymiyah a spus:”Ea este obligata sa-si serveasca sotul in acord cu ceea ce este rezonabil printre cei cu statut similar. Acest lucru variaza in functie de circumstante: modul in care o femeie beduina isi serveste sotul nu este la fel cu modul uneia de la oras, si felul in care o face o femeie puternica nu este la fel ca una slaba”.
(AL-FATAAWA AL-KUBRAA, 4/561)

TRATAREA SOTULUI INTR-O MANIERA BUNA
Sotia trebuie sa-si trateze sotul intr-o maniera buna.
Allah ne spune: “..Ele (femeile) au drepturi (asupra sotilor lor in privinta cheltuielilor) similar (cu cele ale sotilor lor) asupra lor (in legatura cu supunerea si respectul) dupa cuvinta (in mod rezonabil).” Coran 2:228

Al-Qurtubi a spus:”Este relatat de la Ibn Abbas ca asta inseamna: ele (sotiile) au dreptul la o buna companie si un tratament rezonabil din partea sotilor lor, la fel cum ele sunt obligate sa se supuna sotilor lor.”
Ibn Zayd a spus:”Trebuie sa va temeti de Allah in legatura cu ele, asa cum ele trebuie sa se teama de Allah in legatura cu voi.”
Intelesurile sunt similare, iar versetul include toate drepturile si obligatiile mariajului. (TAFSEER AL-QURTUBI, 3/123-124)

RELATIILE SEXUALE
Sotia are obligatia de a se supune sotului ei si de a-i permite sa se bucure de ea fizic, deoarece din moment ce contractual (de casatorie) este incheiat, lui i se permite sa se bucure de ea. Daca sotia refuza sa raspunda cererii sotului ei de a avea relatii intime, atunci ea a facut ceva haram (interzis) si a comis un pacat major, mai putin daca are o scuza valida din punct de vedere al shari’ah asa cum ar fi menstruatia, postul obligatoriu, boala, etc.

Daca ar fi sa poruncesc cuiva sa se prosterneze altcuiva in afara de Allah, as fi poruncit femeilor sa se prosterneze sotilor lor. Pe Cel in Mâna Caruia se afla sufletul lui Muhammad, nicio femeie nu-si indeplineste datoria ei fata de Domnul ei pana nu isi indeplineste datoria ei fata de sotul ei, si daca el o cere chiar si daca se afla pe o șa (de camila), nu trebuie sa-l refuze.”

Fraza „daca o cere” se refera la sotul care o cere pentru a avea relatii sexuale, iar fraza „chiar si daca se afla pe o șa”, se refera ca chiar si daca ea ar fi in situatia de a calari pe o camila. Hadisul indeamna femeile sa se supuna sotilor si daca ele nu pot sa-i refuze nici cand sunt in asemenea situatie (calarind pe o camila), cum ar putea sa-i refuze in alte cazuri. [Ibn Maajah, 1843; Saheeh al-Jaami’, 5239, 5295]

Nu este drept pentru o nicio fiinta umana sa se prosterneze altcuiva; daca ar fi fost drept ca o fiinta umana sa se prosterneze alteia, as fi poruncit femeilor sa se prosterneze sotilor lor datorita drepturilor mari pe care le au asupra lor….” [Imaam Ahmad, 12153; Saheeh al-Jaami’, 7725]

Ibn Maajah (1853) a relatat ca Abd-Allah ibn Abi Awfa a spus:”Cand Mu’aadh a venit din Siria, s-a prosternat Profetului salAllahu aleihi wa sallam care a spus:’Ce este asta, O Mu’aadh?’ El a spus:”Am fost in Siria si i-am vazut pe ei prostenandu-se arhiescopilor si patriarhilor lor, si am vrut sa fac asta pentru tine?. Mesagerul lui Allah saws a spus:”Sa nu faci asta. Daca ar fi fost sa poruncesc cuiva sa se prosterneze altcuiva in afara de Allah, as fi poruncit femeilor sa se prosterneze sotilor lor. Pe Cel in Mana Caruia se afla sufletul lui Muhammad, nicio femeie nu-si indeplineste datoria ei fata de Allah, pana cand nu-si indeplineste datoria ei fata de sotul ei. Daca o cere (pentru relatii intime) chiar si daca se afla pe o șa de camila, ea ar trebui sa nu-l refuze.” [clasat ca saheeh de al-Albaani in Saheeh Ibn Maajah]

Relatat de Abu Huraira:”Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Daca un barbat isi invita sotia sa se culce cu el si ea refuza sa vina la el, ingerii o blesteama pana dimineata.” (Sahih Bukhari 121)

Al Bahooti a spus:”Sotul are dreptul sa se bucure de sotia lui oricand, atata timp cat nu o retine de la a-si indeplini datoriile obligatorii sau nu ii produce vreun rau; in acest caz el nu are drept asupra ei, deoarece aceasta face parte din ‘a trai cu ele onorabil’. Dar daca nu o distrage de la asta sau nu ii cauzeaza niciun rau, atunci el are drept de a se bucura de ea.” (KASHSHAAF AL-QINAA 5/189).

A NU PERMITE NIMANUI SA INTRE IN CASA, CU CARE SOTUL NU ESTE DE ACORD
Una dintre obligatiile pe care le are sotia fata de sotul ei, este sa nu permita nimanui dintre cei care nu ii sunt pe plac lui sa intre in casa lui.
Jabir a relatat ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus in Predica de Adio:”Temeti-va de Allah in legatura cu femeile! Voi le-ati luat sub ocrotirea lui Allah, si actul sexual cu ele a fost facut legitim pentru voi prin Cuvintele lui Allah. Voi aveti drepturi asupra lor ca ele sa nu permite numanui de care nu va place sa stea pe patul vostru (i.e. sa intre in casa voastra). Dar daca fac asta, puteti sa le pedepsiti dar nu sever. Dreptul lor asupra voastra este sa le asigurati hrana si imbracamintea dupa cuvinta.” (Muslim 1218)

Relatat de Abu Huraira:”Trimisul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:’Nu este permis pentru o femeie sa posteasca (un post nawafil/voluntar) fara permisiunea sotului ei cand el este acasa; si nu trebuie sa permita nimanui sa intre in casa lui fara permisiunea lui; si daca ea va cheltui din averea lui (in scopuri caritabile) fara sa fie comandat de el, el va avea jumatate din rasplata.” [Bukhari 123, Muslim 2238]

SA NU TINA UN POST VOLUNTAR (NAFIL) FARA PERMISIUNEA SOTULUI
Relatat de Abu Huraira:”Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”O femeie nu trebuie sa posteasca (un post optional) decat cu permisiunea sotului daca el este acasa.” (Sahih Bukhari 120)
Nu este permis pentru o femeie sa tina post (voluntar) cand sotul ei este present fara permisiunea lui, si ea nu trebuie sa permita nimanui sa intre in casa lui fara permisiunea lui.” (Abu Dawood 2452)

O femeie nu trebuie sa posteasca o zi- alta decat in Ramadan- in timp ce sotul ei este prezent, decat cu permisiunea lui”. (Sunan Tirmidhi 101-sahih)

“Fara permisiunea lui” se refera la postul altul decat postul in Ramadan. Aceste relatari indica faptul ca este haram pentru sotie sa tina un post voluntar fara permisiunea sotului. Aceasta este opinia majoritatii Invatatilor. Aceste hadisuri mai arata si ca dreptul sotului asupra sotiei este mai important decat faptele voluntare, deoarece dreptul sau este o obligatie, si implinirea a ceea ce este obligatoriu este mai important decat faptele voluntare.

A NU IESI AFARA DIN CASA FARA PERMISIUNEA SOTULUI
Unul dintre drepturile sotului fata de sotia sa este acela ca ea nu trebuie sa iasa in afara casei fara permisiunea lui.
S-a relatat cu autoritatea lui Zayd ibn Khaalid ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Nu le impiedicati pe slujitoarele lui Allah sa mearga la Moscheile (Masjids) lui Allah.” [Ibn Hibbaan]
In accord cu o alta relatare a lui Ibn Umar, Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Cand sotia cere permisiunea (de a merge la Moschee sau la Eid, sau sa viziteze o persoana bolnava), el nu trebuie sa o impiedice.” [Bukhari]
Comentand hadisul, Al-Qastallani a spus:”Acest hadis nu se restrictioneaza doar la mersul la Moschee. Mai degraba este general si include atat locuri de adorare cat si altele.”
Astfel, Hadisurile arata ca femeii nu i se permite sa iasa fara permisiunea sotului.

Ibn Muflih al-Hanbali a spus:“Este haram pentru o femeie sa iasa din casa sotului ei fara permisiunea lui, cu exceptia cazurilor de necessitate sau obligatii ale shari’ah.” (Al-Adaab al-Shar’iyyah, 3/375) [islam Q&A]

Acestea fiind spuse, as dori sa inchei acest articol, (nu insa si subiectul), cu inca cateva hadisuri care exemplifica rolul pe care sotia il are in relatia cu sotul sau.

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Aceasta viata lumeasca este o placere si cea mai buna dintre placerile ei este femeia dreptcredincioasa care te multumeste cand o privesti, ti se supune cand ii poruncesti si iti protejeaza onoarea si averea atunci cand esti absent.” [Sahih Muslim]

S-a relatat cu autoritatea lui Umm Salamah, ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Orice femeie care moare in timp ce sotul ei este satisfacut de ea, va intra in Paradis.”[At-Tirmithi: Hasan]

Daca o femeie se implineste cele cinci Rugaciuni zilnice, posteste in Ramadan, isi pastreaza castitatea si se supune sotului ei, i se va spune:” Intra in Paradis pe oricare dintre porti doresti!” [ Relatat de Ahmad (1664)si de altii]

Trebuie clarificat faptul ca, ascultarea sotului nu este o forma de desconsiderare la adresa caracterului femeii, ci mai degraba este un aspect al supunerii fata de Allah Subhanahu Wa Ta’ala si un act virtuos care o aduce pe femeie mai aproape de Domnul ei, ceea ce ar trebui sa o faca sa se simta onorata.

Profetul Muhammad salAllahu aleihi wa sallam, cel mai bun exemplu de urmat pentru intreaga omenire a spus:
Credinciosii cu cea mai minunata credinta, sunt cei care au cel mai bun comportament, iar cei mai buni dintre noi, sunt cei care sunt cei mai buni fata de sotiile lor.”[Tirmidhi]

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/08/19/ele-va-sunt-vesmant-voua-iar-voi-le-sunteti-vesmant-lor/

Si Allah stie cel mai bine!

CezarinaS.

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s