MOARTEA si DOLIUL in ISLAM!

394453_531575963567203_940977376_n

MOARTEA si DOLIUL in ISLAM

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

Ce semnifica doliul in Islam? Cine poate tine doliu si pentru cine?
Subiectul ce tine de funeralii in Islam este unul ceva mai complex si in shaa Allah in viitor poate voi face un articol complet pe acest subiect!
In acest scurt articol, voi vorbi strict despre inevitabilitatea mortii si doliului din perspectiva Islamului.

In primul rand, fiecare Musulman trebuie sa primeasca vestea mortii (unei rude sau a unui apropiat) cu rabdare, aratand acceptarea Hotararii lui Allah. Chestiunea mortii este ceva ce nu este in controlul nostru, si este poate cea mai mare provocare pe care Allah a lansat-o omenirii. Fiecare fiinta care a aparut pe acest pamant, fara nicio exceptie, este destinata sa moara. Absolut orice fiinta!! Singura certitudine a acestei vieti, este moartea!

A lui Allah este Împărăția cerurilor și a pământului. El da viață și El da moarte. Și voi nu aveți în afara lui Allah, Wali (aliat, protector, ocrotitor) sau ajutor. ” Coran 9:116

Nimanui nu-i este garantata ziua de maine, nimeni nu stie cand si in ce loc va muri.
Și nu spune (niciodată) în privința unui lucru :”Eu voi face asta mâine!’, decât adăugând ‘Dacă voiește Allah’ (in shaa Allah). ‘ Coran 18:23

Niciun suflet nu stie ce va dobandi maine si niciun suflet nu stie in care [loc de pe] pamant va muri. Allah este Atoatestiutor [si] Binestiutor [‘Alim, Khabir].” Coran 31:34

Momentul exact, data si locul mortii pentru fiecare individ este determinat si decretat de Allah Subhanahu wa ta’ala inca inainte de a ne naste pe acest pamant, iar Hotararea lui Allah niciodata nu poate fi alterata sau schimbata.

Niciun suflet nu va putea muri fara de Voia lui Allah, dupa sorocul scris. Cel care va vrea rasplata in aceasta lume, Noi i-o vom da in ea, iar cel care vrea rasplata in Lumea de Apoi, Noi i-o vom da in ea si Noi ii vom rasplati pe cei multumitori.” Coran 3:145

Oriunde ati fi, moartea va va ajunge, chiar de-ati fi in turnuri semete.” Coran 4: 78

Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:

”(ce tine de crearea unei) fiinte umane este pus laolalta in uterul mamei pentru patruzeci de zile, si apoi devine un cheag de sange gros pentru o perioada similara si apoi o bucata de carne pentru o perioada similara. Iar apoi Allah trimite un inger caruia i s-a poruncit sa inregistreze patru lucruri. I s-a poruncit sa scrie faptele sale, mijloacele de trai, moartea sa (timpul si locul exact) si de va fi binecuvantat sau nefericit (in religie). Apoi sufletul va fi suflat in el.” [relatat de Abdullah ibn Masud in Bukhari 4430]

Islamul considera moartea nu ca un final, ci ca o trecere a sufletului intr-o alta etapa, si ca o calatorie catre Viata de Apoi, o tranzitie catre Viata Eterna. Despre subiectul calatoriei sufletului catre Viata de Apoi, am facut mai multe articole si veti gasi link-ul intregii categorii la finalul articolului.

DOLIUL in ISLAM

Perioada maxima de doliu pentru o femeie este de patru luni si zece zile pentru in cazul decesului sotului sau, si trei zile pentru rude si alte persone apropiate.
Aceasta perioada (de trei zile) este considerata suficienta pentru a-si exprima tristetea si durerea. Singura exceptie este perioada de doliu dupa decesul sotului, in care femeia trebuie sa implineasca perioada stabilita, cunoscuta in Islam drept Iddah sau perioada de asteptare, pentru sotul ei decedat.

Aceasta perioada este considerata ca o extensie a mariajului, perioada in care nu are voie sa primeasca nicio propunere pentru un alt mariaj. In perioada prescrisa, vaduvele vor trebui sa indeplineasca anumite cerinte, si de asemenea motivul acestei perioade de asteptare este acela de a vedea daca este sau nu insarcinata. Daca se confirma o sarcina, atunci perioada de doliu se extinde pana la momentul nasterii.

Allah ne spune:

Aceia dintre voi care se savarsesc din viata si lasa dupa ei sotii, ele trebuie sa astepte [o perioada de] patru luni si zece [zile]. Dupa ce au implinit timpul lor, nu mai e niciun pacat pentru voi pentru ceea ce fac ele cu sine, dupa cuviinta (adica sunt libere pentru a contracta un nou mariaj). Si Allah este Binestiutor [Khabir] a toate cate le faceti.” Coran 2:234

Umm Atiyah a relatat ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Nicio femeie nu trebuie sa tina doliu pentru o persoana decedata mai mult de trei zile, in afara de sot (pentru care perioada este de) patru luni si zece zile. Ea nu trebuie sa poarte haine colorate, ci numai haine simple. Ea nu trebuie sa-si aplice Kohl in ochi, sau sa foloseasca parfum, cu exceptia a putin parfum (un tip specific de parfum), atunci cand se curata dupa menstruatie.”
(Muslim, 2739)

Umm Habeebah bint Abi Safyaan a relatat ca atunci cand a aflat de moartea tatalui ei, a cerut niste parfum cu care s-a dat pe brate si a spus:”Nu am nicio nevoie de el (de parfum), dar l-am auzit pe Profet salAllahu aleihi wa sallam spunand:”Nu este permis pentru o femeie care crede in Allah si in Ultima Zi sa tina doliu pentru o persoana mai mult de trei zile, cu exceptia sotului (pentru care trebuie sa tina) patru luni si zece zile.” (al-Bukhaari, 4926).

Relatat de Umm Atiyya:”Ni s-a interzis sa tinem doliu pentru mai mult de trei zile pentru un decedat, cu exceptia sotului, pentru care o femeie trebuie sa tina doliu pentru patru luni si zece zile, (in timpul careia) nu putem sa ne punem kohl in ochii nostri, nici sa ne parfumam, nici sa purtam haine vopsite, in afara de ‘Asb (un vesmant specific Yemenului). Dar este permis pentru noi ca atunci cand ne curatam dupa menstruatie si facem baie, sa folosim o bucata dintr-o anumita tamaie. Si era interzis pentru noi sa urmam procesiunile funerare.” (al-Bukhari).

Asadar, femeia ce a devenit vaduva dupa moartea sotului ei, in perioada de doliu prescrisa (4 luni si 10 zile), nu are voie sa foloseasca parfum, nici pe corp si nici pe haine, nici sa se impodobeasca cu henna sau sa foloseasca machiaj, sau sa foloseasca kohl, sau sa foloseasca orice altceva pentru a se infrumuseta. De asemenea nu trebuie sa poarte haine atractive, cum ar fi haine vopsite cu sofran, sau alt tip de vopsea rosie sau alte culori atractive si nici nu poate purta bijuterii.
De asemenea femeia vaduva aflata in perioada de iddah nu are voie sa doarma in alta casa decat casa ei (casa in care a locuit cu sotul ei decedat), cu exceptia motivelor legitime din punct de vedere Islamic, cum ar fi frica pentru siguranta ei, etc. Daca vaduva are o nevoie pentru care trebuie sa iasa din casa pentru un tratament medical, sau un process la tribunal, sau pentru a sustine un examen, sau pentru a merge la cumparaturi daca nu are pe nimeni care sa faca cumparaturile pentru ea, atunci are permisiunea de a face acest lucru pe timpul zilei, atata timp cat se asigura ca se va intoarce in casa sotului ei inainte de magreb (apusul soarelui).

IMBRACAMINTEA DE DOLIU

Shaykh ‘Abd-Allaah ibn Jibreen a spus:”A purta negru in semn de doliu pentru decedat este o forma de bida’h, iar sotiile decedatului trebuie numai sa evite hainele decorative (elegante/luxoase), bijuteriile, machiajul si parfumul in timpul perioadei de doliu. Delasarea muncii obisnuite in timpul doliului este tot o forma de bida’h. (Vaduvele pot face orice munca obisnuita asa cum faceau si inainte). Si Allah stie cel mai bine!” (al-Lu’lu’ al-Makeen, 39).

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen a spus:”Purtarea de haine special pentru a accepta condoleante este o forma de bida’h in opinia noastra deoarece poate indica ca esti nemultumit cu Hotararea lui Allah, Laudat fie El.” Fataawaa al-Ta’ziyah, 38).

Si a mai spus:”Purtarea de negru ca semn de doliu este un simbol fals care nu are nicio baza. La timp de doliu o persoana trebuie sa faca ceea ce este prescris de Islam si trebuie sa spuna:’ Innaa Lillaahi wa innaa ilayhi raaji’oon. Allaahumma’jurni fi museebati wa’khluf li khayran minhaa (lui Allah ii apartinem si la El este intoarcerea noastra. O Allah, recompenseaza-ma pentru pierderea mea si inlocuieste-o cu ceva mai bun). (Fataawa Islamiyah, 3/313).

CONDOLEANTE PENTRU NE-MUSULMANI

Este permis sa oferim condoleante la timp de doliu ne-musulmanilor, sa-i vizitam atunci cand sunt bolnavi si sa-i consolam daca o calamnitate cade asupra lor.
Trebuie neaparat sa cunoastem ca atunci cand ii consolam pe ei, NU trebuie sa cerem iertare pentru ei sau Pradisul pentru cei decedati dintre ei.

Mesagerul lui Allah, sall Allahu aleihi wa sallam a fost impiedicat de catre Allah Subhanahu wa Ta’aala sa se roage pentru unchiul sau Abu Talib . La fel a fost si cazul lui Ibrahim(aleihi sallam) pentru tatal sau.
Allah spune:
Nu se cade, ca Profetul si cei care cred, sa ceara iertare pentru Mushirikun (politeisti, idolatri, necredinciosi in Unicitatea lui Allah) chiar daca ei sunt rude, dupa ce li s-a aratat limpede ca ei sunt oaspetii Iadului (pentru ca au murit in stare de necredinta).” 9:113

In tafsirul lui Ibn Kathir referitor la acest Verset se mentioneaza:
<Cand Abu Talib era pe moarte, Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a mers la el si i-a gasit pe Abu Jahl si pe Abdul bin Abi Umayyah. Profetul sall Allahu aleihi wa sallam i-a spus:’ Spune Laa Ilaha ila Allah’. Abu Jahl si Abdul bin Abi Umayyah i-au spus:’ Vei parasi religia lui Abdul Muttalib?’. Abu Talib a spus:’ Voi ramane in religia lui Abdul Mutalib’. Atunci Profetul, sal Allahu aleihi wa sallam a spus:’ Voi cere de la Allah iertare pentru tine, atata timp cat nu imi va fi interzis sa fac asta’.
Apoi a fost revelat Versetul de mai sus, 9:113.

Mai mult, trebuie sa ne rugam pentru ei intr-un mod potrivit, si sa-i incurajam sa ramana rabdatori si statornici, si sa le reamintim ca acesta este decretul lui Allah. Si Allah stie cel mai bine!

Vezi si:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/02/27/reguli-de-urmat-la-moartea-ne-musulmanilor4066/

Trebuie sa cunoastem ca, indiferent cat de mult bine poti face in aceasta viata, nu va fi de niciun folos daca nu ai ales sa crezi in cel mai mare bine, daca nu ai ales sa-ti dedici viata Creatorului tau si sa-ti petreci viata in supunere fata de El. Acesta este dreptul lui Allah asupra omenirii si acesta este scopul pentru care am fost adusi la existenta!

Spune:”Voiti sa va vestim Noi care sunt aceia care vor avea cel mai mult de pierdut din faptele lor? Aceia a caror ravna in aceasta lume este ratacita, in vreme ce ei isi inchipuie ca fac bine. Aceia care au tagaduit semnele Domnului lor si intalnirea cu El si in desert au fost faptele lor..” Coran 18:103-104

Fie ca Allah sa ne daruiasca intelepciunea de a urma ceea ce El ne-a poruncit si in maniera in care El a legiferat si de a sta departe de tot ceea ce El ne-a interzis, si sa fim dintre cei rabdatori si dintre cei multumitori fata de Allah, cunoscand ca nimic din ceea ce ne-a fost destinat nu avea cum sa ne ocoleasca si nimic din ceea ce nu ne era destinat nu avea cum sa cada asupra noastra si sa fim satisfacuti cu tot ceea ce Allah a hotarat pentru noi, sa ne intrecem in fapte bune si sa ne cerem constant iertare si sa ne savarsim din viata decat fiind Musulmani!

Doamne! Pe aceia pe care il faci sa intre in Foc, Tu il acoperi de rusine, iar pentru cei nelegiuti nu este cine sa-i ajute!
Doamne! Noi am auzit un vestitor (Profetul Muhammad saws) chemand la credinta:”Credeti in Domnul vostru”. Si am crezut.
Doamne, iarta-ne noua pacatele noastre si sterge faptele noastre rele, si ia-ne sufletele impreuna cu cei evlaviosi”. Coran 3:192-194
Ameen, Ya Rabbil ‘Alamin!

CezarinaS.

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/category/viata-dupa-moarte/

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s