GHUSL (ABLUTIUNEA COMPLETA)

wHITE

GHUSL (ABLUTIUNEA COMPLETA)

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

IN ACEST ARTICOL:

-CAZURI IN CARE GHUSL ESTE WAAGIB (obligatoriu)
-SITUATII IN CARE GHUSL ESTE MUSTAHAB (PREFERAT)
-DESCRIEREA GHUSL
-GHUSL ACCEPTABIL vs. COMPLET
-GHUSL DUPA TERMINAREA MENSTRUATIEI
-ROSTIREA BISMILLAH
-CLATIREA GURII SI NASULUI
-FEMEILE SI PARUL IMPLETIT
-CE PUTEM SI CE NU PUTEM FACE CAND NE AFLAM IN STARE DE JANABAH?
-POSTUL IN STARE DE JUNUB

Ultima parte din seria articolelor despre purificare, este Ghusl sau baia totala sau ablutiunea completa. Acest articol cuprinde mai multe aspecte ce tin de Ghusl, si anume cand este obligatoriu sau recomandat, care sunt cerintele unui Ghusl acceptabil si al unuia complet, ce putem face si ce nu putem face atunci cand suntem in stare de junub, sau daca este vreo diferenta intre modul in care efectueaza Ghusl barbatii si femeile, si de asemenea cuprinde si un video ilustrativ.

Pentru inceput, trebuie sa cunoastem cand este obligatoriu sa facem Ghusl si cand este Mustahab (recomandat).

CAZURI IN CARE GHUSL ESTE WAAGIB (obligatoriu)

-Emisia de lichid seminal (maniy) este unul dintre lucrurile care fac Ghusl sa fie obligatoriu.
Al-Nawawi a relatat ca este un consens in acest sens. Nu se face nicio distinctie intre barbati si femei, fie ca eliminarea are loc in timpul somnului (in vis) sau cand suntem treji.
Se spune in al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah (31/195):
Fuqaha (invatatii) sunt in unanimitate de acord ca emisia de semen este unul din lucrurile care fac ca ghusl sa fie obligatoriu. Principiul de baza este hadisul lui Abu Sa’eed al Khudri (ra) care a relatat de la Profet salAllahu aleihi wa sallam care a spus:”Apa este pentru apa (adica ghusl trebuie facut atunci cand se emite lichid seminal).” [Muslim 343]
-Actul sexual (penetrarea) chiar si daca nu a avut loc nicio descarcare de lichid seminal (ejaculare).
-Menstruatia si Nifaas (sangerarea dupa nastere). De asemenea Invatatii sunt de acord in unanimitate in aceasta privinta. (al-Mawsoo’ah al-Fiqhiyyah (31/204).

Te intreaba ei despre menstruatie. Spune:’Acesta este Adha (un lucru rau ca barbatul sa aba relatii sexuale cu sotia sa in timpul menstruatiei). Asadar, stati departe de femei in timpul menstruatiei si nu va apropiati de ele pana nu se vor curati (de menstruatie, printr-o baie). Iar dupa ce s-au curatit (dupa ce au facut Ghusl), puteti veni la ele, asa cum v-a poruncit Allah.” [al-Baqarah 2:222].

*Femeia aflata in perioada de dupa nastere trebuie sa faca ghusl odata cu incetarea sangerarii si sa-si reia Rugaciunile. Daca sangerarea continua, ea va trebui sa faca Ghusl la sfarsitul celei de a 40-a zi. (aceasta este perioada maxima).

SITUATII IN CARE GHUSL ESTE MUSTAHAB (PREFERAT)

-Inaintea Rugaciunii Jummah (de Vineri)
Al-Nawawi a spus in al-Majmoo’ (2/232):”Este Sunnah in acord cu majoritatea, iar unii dintre salafi considera ca este obligatoriu.”
Opinia corecta este si cea favorizata de Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah in al-Fataawa al-Kubra (5/307):“Este obligatoriu sa faca ghusl cel care este transpirat sau are un miros care i-ar putea ofensa pe ceilalti.”

VEZI SI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/06/29/este-prescris-pentru-femei-sa-faca-ghusl-in-ziua-de-vineri/

-Inainte de cele doua Rugaciuni de Eid
-Inainte de Umrah sau Hajj
-Dupa spalarea unui decedat
In ce priveste Ghusl pentru decedat, invatatii sunt de parere ca este unul dintre lucrurile obligatorii, deoarece Profetul salAllahu aleihi wa sallam i-a spus unei femei careia ii murise fiica:”Spal-o de trei ori sau cinci sau mai mult de atat.” [al-Bukhaari (1253) and Muslim (939)]
Invatatii difera in privinta ghusl dupa spalarea unui decedat. Shaykh Ibn Uthaymeen a spus in al-Sharh al-Mumti’ (1/411): “Opinia corecta este aceea ca este mustahab”..
-Cand un necredincios accepta Islamul
Maaliki si Hanbali sunt de parere ca atunci cand un kafir devine Musulman, este necesar sa faca ghusl, bazat pe o relatare a lui Abu Huraira (ra) in care Thumaamah ibn Athaal a devenit Musulman, iar Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Du-l in gradina lui cutare si cutare si spune-i lui sa faca ghusl”. Si sunt si alte exemple. Este posibil ca si unul din motive sa fie faptul ca noii Musulmani se pot afla in stare de janaabah (impuritate datorata relatiilor sexuale) si ghusl este obligatoriu in acest caz.
Hanaf si Shaafa’I sunt de parere ca este mustahab pentru un kafir sa faca ghusl atunci cand devine Musulman, chiar si daca nu este in junub, deoarece multi au devenit Musulmani si Profetul salAllahu aleihi wa sallam nu le-a spus sa faca ghusl. Daca insa cel care vrea sa treaca la Islam este in stare de junub , atunci trebuie sa faca ghusl.
Al-Nawawi a spus:”Acest lucru a fost specificat de al-Shaafa’I si majoritatea companionilor nostri sunt de acord cu asta.”
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen a spus in in al-Sharh al-Mumti’ (1/379):”Pentru a fi in siguranta este mai bine sa faca ghusl.”

DESCRIEREA GHUSL

Pe scurt, cerintele pentru Ghusl sunt urmatoarele:
-Intentia pentru purificare, apoi turnarea apei pe partea dreapta si apoi pe stanga. Apoi apa trebuie sa fie turnata pe cap si sa cuprinda intreg corpul cu apa. Este relatat din Sunnah sa spalarea picioarelor trebuie lasata la sfarsit.
Conform relatarii lui Aisha (ra) care a spus ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam cand facea ghusl atunci cand se afla in stare de janaba, obisnuia sa-si spele mainile, apoi partile intime cu mana sa stanga. Dupa aceea facea Wudhu ca pentru Rugaciune. Apoi a luat niste apa si si-a trecut degetele prin radacina parului sau si a folosit trei maini de apa pe parul sau. Apoi si-a turnat apa pe restul corpului sau si si-a apoi si-a spalat picioarele.” [Muslim 479]

GHUSL ACCEPTABIL vs. COMPLET

Ghusl poate fi de doua tipuri: acceptabil si complet. In cazul unui Ghusl acceptabil este suficient sa faci doar partile obligatorii, fara sa faci alta actiune mustahab sau sunnah.
Este necesara intentia, iar apoi trebuie sa te asiguri ca apa va ajunge in orice parte a corpului, fie ca stai sub un dus sau te scufunzi in mare sau intr-o piscina, si de asemenea trebuie sa clatesti gura si nasul. Acestea sunt conditiile minime pentru ca Ghusl sa fie valid.

In ce priveste un Ghusl complet, trebuie sa facem ceea ce a facut si Profetul salAllahu aleihi wa sallam, respectand toate actiunile sunnah.

Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen a fost intrebat despre cum se face Ghusl.
El a raspuns:”Ghusl se face in doua feluri:
-Prin efectuarea partilor obligatorii, care inseamna sa te asiguri ca apa ajunge pe tot corpul, incluzand clatirea gurii si a nasului. Daca o persoana face ca apa sa ajunga pe tot corpul sau indiferent prin ce mijloc, atunci el a indepartat impuritatea majora si s-a purificat intr-un mod adecvat, deoarece Allah ne spune:
“..Daca sunteti in stare de Janaba (impuritate datorata eliminarii de lichid seminal), atunci curatati-va (printr-o baie totala= Ghusl).” [al-Maa’idah 5:6]

-Si printr-un mod complet, care inseamna sa faci Ghusl asa cum a facut Profetul salAllahu aleihi wa sallam. Atunci cand dorea sa faca Ghusl in caz de Janaba, isi spala mainile, apoi isi spala partile intime si orice alt loc in care a ajuns impuritatea, apoi facea un Wudhu complet, apoi isi spala capul de trei ori cu apa, apoi isi spala restul corpului. Acesta este modul in care se face un ghusl complet.”
[Fataawa Arkaan al-Islam, p. 248]

GHUSL DUPA TERMINAREA MENSTRUATIEI

De asemenea, trebuie amintit faptul ca, nu exista diferente intre Ghusl in caz de Janaba sau un Ghusl ce se efectueaza dupa terminarea menstruatiei, cu exceptia faptului ca este mult mai preferabil (mustahab) sa se frece parul in acest caz, decat in cazul in care facem Ghusl pentru Janabah. Este de asemenea mustahab pentru femei sa aplice parfum in zona intima.

Muslim (332) relatat de la ‘Aisha (ra) ca Asma l-a intrebat pe Profet salAllahu aleihi wa sallam despre Ghusl de dupa menstruatie. El a spus:”Luati apa si frunze de lotus si curatati-va bine, apoi turnati apa peste capul vostru si frecati viguros astfel incat apa sa ajunga la radacina parului. Apoi turnati apa asupra voastra, apoi luati o bucata de material parfumata cu mosc si purificati-va cu ea. Asma a spus:”Cum sa se purifice (cu ea)?”. El a spus:’SubhanAllah! Purifica-te cu ea.” Aisha a spus (soptindu-i) :’Urmeaza locul pe unde vine sangele’. Apoi ea a intrebat despre Ghusl in caz de janabah. El a spus:”Sa ia apa si sa se curateasca bine, apoi sa toarne apa peste capul ei si sa frece ca sa ajunga la radacinile parului, apoi sa toarne apa peste corpul ei.’ Aisha a remarcat:”Cat de bune au fost femeile Ansarilor! Ele nu au lasat ca rusinea sa le impiedice sa inteleaga religia asa cum trebuie.”

ROSTIREA BISMILLAH

Rostirea Bismillah atunci cand facem Ghusl sau Wudhu este Mustahab in acord cu majoritatea si obligatoriu in viziunea lui Hanbali.
Shaykh ibn ‘Uthaymeen a spus:”Rostirea Bismillah este obligatorie in acord cu mandhabul nostru in caz de wudhu, asa ca este si mai mult in caz de ghusl, deoarece aceasta este o purificare mai mare.
Dar opinia corecta este aceea ca nu este obligatorie nici in caz de wudhu sau de ghusl.
[din al-Sharh al-Mumti’]

CLATIREA GURII SI NASULUI

Clatirea gurii si nasului este esentiala in Ghusl in opinia lui Hanafi si Hanbali.
Al-Nawawi a spus discutand diferentele de opinie pe aceasta tema, ca opiniile invatatilor sunt patru:
-aceste actiuni sunt doua dintre sunnah wudhu si ghusl. (Shaafa’i)
-sunt obligatorii atat in wudhu cat si in ghusl si sunt conditii pentru a fi valide. Acesta este punctul de vedere al lui Ahmad.
-sunt obligatorii in ghusl dar nu si in wudhu. Aceasta este opinia lui Abu Haneefah.
-clatirea nasului, dar nu si a gurii este obligatorie in whudu si ghusl. Aceasta a fost relatata de la Ahmad si Ibn al-Mundhir, si aceasta este si opinia mea (a lui Nawawi).
[al-Majmoo’ (1/400)]
Opinia corecta este ceea de a doua, si anume ca, atat clatirea nasului cat si a gurii este obligatorie in Ghusl si este conditie pentru ca Ghusl sa fie valid.
Aceasta este opinia corecta deoarece Allah ne spune:”Curatati-va (printr-o baie completa)”[5:6], si asta include intreg corpul. Interiorul nasului si al gurii sunt parte a corpului ce trebuie purificate, din moment ce Profetul sallAllahu aleihi wa sallam a introdus aceasta in wudhu deorece sunt incluse in Cuvintele lui Allah “spalati-va fetele voastre”[5:6]. Asa cum ele sunt incluse in spalarea fetei si sunt incluse in purificarea necesara in wudhu, de asemenea sunt incluse in ghusl, deorece purificarea in acest caz este si mai importanta.”
[al-Sharh al-Mumti’]
Daca in trecut nu v-ati clatit gura si nasul atunci cand ati facut Ghusl deorece nu cunosteati regulile sau nu credeati ca este obligatoriu, atunci Ghusl se considera ca a fost valid si Rugaciunile de asemenea au fost valide, si nu trebuie repetate

VEZI SI:

 https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/06/07/periajul-dintilor-si-clatirea-gurii-si-a-nasului-in-timp-ce-postim/

FEMEILE SI PARUL IMPLETIT

Femeile care au parul impletit pot face Ghusl fara sa-si despleteasca parul in caz de Janabah, si trebuie sa si-l despleteasca/desfaca atunci cand fac Ghusl dupa terminarea menstruatiei sau a sangerarii de dupa nastere (nifass). [Muslim 497], si de asemenea asa cum am spus anterior sa foloseasca o bucata de panza (sau altceva) parfumata cu care sa-si sterga de trei ori partile intime. [Bukhari Vol 1, Book 6, Nr 312]
In afara de asta, nu este nicio diferenta intre modul in care fac Ghusl femeile si barbatii.
De asemenea, in cazul in care nu se gaseste apa sau apa este insuficienta si trebuie folosita pentru baut, sau este extrem de rece si nu poate fi incalzita, sau folosirea apei poate provoca un rau, atunci se poate face Tayamum (ablutiunea uscata). Pentru detalii, va rog sa cititi articolul dedicat acestui subiect:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/08/07/tayammum-in-ce-situatie-cum-si-cu-ce/

CE PUTEM SI CE NU PUTEM FACE CAND NE AFLAM IN STARE DE JANABAH?

Este HARAM pentru cel aflat in junub sa implineasca Rugaciunea, sa faca Tawaaf (inconjurul Kabbei la Hajj sau Umrah), sa stea in Moschee, sa recite Coran sau sa atinga Mus’haf (Coranul in forma de carte). In afara de asta, orice lucru este PERMIS.

S-a relatat de la Abu Hurairah (ra) ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam s-a intalnit cu el pe unul dintre drumurile din Medinah, atunci cand el se afla in junub. El a spus:”M-am intors si m-am dus sa fac ghusl si apoi am venit. Profetul salAllahu aleihi wa sallam a intrebat:”Unde ai fost, O Abu Hurairah?’. Am spus:”Am fost junub si nu am vrut sa stau alaturi de tine cand nu eram in stare de puritate.” El a spus:”SubhanAllah, Musulmanul nu devine impur.”
[al-Bukhaari, 279; Muslim, 371]

Al-Haafiz ibn Hajar a spus:’Aceasta este o indicatie ca este permis sa amani ghusl si este permis pentru cel aflat in junub sa mearga dupa treburile lui.” [Fath al-Baari, 1/391]

Este mai bine pentru cel aflat in stare de junub sa se grabeasca sa faca ghusl, si este recomandat sa faca wudhu inainte de a atinge mancarea si bautura si inainte sa mearga la culcare. Wudhu in acest caz este mustahab si nu obligatoriu si serveste la reducerea impuritatii.

Aisha (ra) a spus:”Cand Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam era in junub si dorea sa manance sau sa doarma, el facea wudhu ca pentru Rugaciune.”[Muslim, 305]

Ibn Umar a relatat ca Umar bin al-Khattab (ra) l-a intrebat pe Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam:”Poate unul dintre noi sa doarma cand este in junub?” El a spus:”Da, daca face wudhu, apoi poate sa mearga la culcare cand este in junub.” [al-Bukhaari, 283; Muslim, 306].

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah a spus:”Este mustahab pentru cel care se afla in stare de junub sa faca wudhu daca vrea sa manance, sa bea, sa doarma sau sa aiba relatii sexuale din nou.”
[Majmoo’ al-Fataawa, 21/343]

Nu este un timp limita in care cel care este in junub trebuie sa faca ghusl, decat daca se apropie timpul in care trebuie sa implineasca un act de adorare pentru care este necesar sa te purifici, asa cum este Rugaciunea. Asadar nu este nicio problema in a intarzia ghusl pana cand se aproprie timpul urmatoarei Rugaciuni, atata timp cat ai efectuat precedenta Rugaciune in stare de tahara (puritate). Dar este recomandat pentru un Musulman sa se grabeasca sa faca ghusl si sa fie cat mai mult in stare de tahara, asa cum este prevazut in Sunnah, deoarece ingerii nu se aproprie de o persoana care este in stare de junub.

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a psus:”Sunt trei lucruri de care Ingerii nu se apropie: corpul celui care moare kafir (necredincios), un barbat care s-a parfumat cu saffron (din cauza coportamentului frivol de a semana cu femeile- Qayd al-Qadeer 3/325), si o persoana care este in junub, pana cand face ghusl.”
[Abu Dawood, 4180; clasat ca saheeh de al-Albaani in Saheeh Abi Dawood, 3522]

Pentru cine nu poate face ghusl imediat dupa ce a avut relatii intime, este suficient sa faca wudhu pentru a reduce janabah si pentru ca ingerii sa se apropie de el/ea.

POSTUL IN STARE DE JUNUB

Purificarea nu este o conditie pentru ca postul sa fie valid.
Aisha si Umm Salamah (ra) au relatat ca se iveau zorii si Profetul salAllahu aleihi wa sallam era in stare de janabaah, dupa ce avusese relatii cu sotia sa, apoi facea ghusl si postea. [Bukhari 1926 si Muslim 1109 cu cuvintele “si nu datorita unui vis”]

Ceea ce este valabil pentru actul sexual este valabil si pentru vis (chiar daca este ceva involuntar).
Invatatii sunt in unanimitate de acord ca postul celui aflat in junub datorat unui vis este valid, Al-Maawardi a spus:”Ummah este in unanimitate de acord ca cel care este in stare de junub din cauza unui vis din timpul noptii si este in stare sa faca wudhu inainte de ivirea zorilor dar nu a facut ghusl si si-a inceput dimineata in junub ca rezultat al unui vis, sau a avut un vis in timpul zilei, postul sau este valid.”[al-Majmoo‘ (6/308)].

Oricum, daca starea de impuritate a intervenit pe parcursul noptii, el poate sa-si inceapa postul (adica poate sa fie in stare de junub la inceperea postului care coincide cu adhan-ul (intrarea) Rugaciunii de Fajr), dar trebuie sa faca ghusl in timp util pentu a nu pierde Rugaciunea de Fajr. De asemenea, daca pe parcursul zilei in timp ce tine post are un vis de pe urma caruia a devenit junub, va trebui sa faca ghusl in timp util, astfel incat sa nu rateze Rugaciunea in timpul careia se afla, deoarece purificarea este conditie esentiala pentru implinirea Rugaciunii.
Si Allah stie cel mai bine!
[sursa islam q&a]

© ISLAMUL PACEA ETERNA

AICI, TOT CE TINE DE PURIFICARE:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/category/wudhu-tayammum-ghusul/

CezarinaS. TOGHETHER FOR ETERNAL PEACE!

VIDEO ILUSTRATIV:

https://www.youtube.com/watch?v=V3rXY7vS0EY

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s