ESTE SACRIFICIUL (UDHIYAH) OBLIGATORIU SAU SUNNAH?

Happy_Adha_Eid_Eid_ul_Adha_17

ESTE SACRIFICIUL (UDHIYAH) OBLIGATORIU SAU SUNNAH?

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

In acest articol voi incerca sa sumarizez cateva dintre cele mai importante lucruri legate de sacrificarea unui animal pentru Aid Al-Adha sau Sarbatoarea sacrificiului, cea mai mare sarbatoare a Musulmanilor!

CE ESTE UDHIYAH?

Udhiyah se refera la animalul-oaie, vita, camila- care este sacrificat ca act de adorare pentru Allah, in timpul perioadei de dupa Rugaciunea de Eid in Ziua de Nahr (Eid al-Adha) pana in ultima zi de Tashreek (13 Dhul-Hijjah), cu intentia de a oferi un sacrificiu.
Allah spune:
Spune (O. Muhammad saws):”Intr-adevar, Rugaciunea mea, actele mele de adorare (sacrificiul meu), viata mea si moartea mea ii apartin lui Allah, Stapanul Lumilor (Rabbil ‘Alamin)”. Coran 2:162

ESTE OBLIGATORIU SAU SUNNAH SA SACRIFICAM?

Invatatii difera in privinta regulilor referitoare la sacrificiul (Udhiyah), unii fiind de parere ca este wajib sau obligatoriu, altii ca este o Sunnah confirmata.

Opinia ca este Wagib sau Obligatoriu:

Printre cei care sunt de aceasta opinie ii enumaram pe Imâm al-Awzâ’i, Imâm al-Layth and Imâm Abu Hanîfah,si este una dintre cele doua opinii relatate de Imam Ahmad. A fost de asemenea si opinia lui Ibn Taymiyyah, si una dintre cele doua opinii ale mandhab-ului lui Imam Malik. Ei considera ca este obligatoriu, luand in considerare urmatoarea dovada:
Deci implineste Rugaciunea pentru Domnul tau si sacrifica (numai pentru El Singur).”
[Sûrah al-Kawthar 108:2]

Acest Verset este o porunca si o porunca implica o obligatie. Aceasta este repetata si in cele doua Sahihuri (Bukhari si Muslim) de la Jundub (ra): Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine sacrifica inainte sa se roage, sa sacrifice inca o data in locul sau, si oricine nu a sacrificat, sa o faca in Numele lui Allah.
[Sahîh Muslim vol. 3, nr: 4818-21]

Oricine isi permite sa ofere un sacrificiu dar nu face astfel, sa nu se apropie de locul nostru sau de Rugaciune.
[Musnad Ahmad si Ibn Majah]

Oricine ofera un sacrificiu dupa Rugaciune, si-a completat ritualurile sale (de Eid) si a urmat drumul Musulmanilor.”
[al-Bukhaari, 5545]

‘Abd-Allaah ibn ‘Umar (ra) a spus:”Profetul salAllahu aleihi wa sallam a stat in Madeenah pentru zece ani, si a oferit sacrificiu (in fiecare an de Eid).”
[Ahmad, 4935; al-Tirmidhi, 1507; clasat ca hasan de al-Albaani]

Cei care sunt de parere ca este Sunnah muakkadah (confirmata)

Faptul ca Udhiyah este o Sunnah confirmata este o binecunoscuta opinie a lui Malik si Imam Ahmad si a mandhab-ul lui al-Shafa’i. Trebuie mentionat ca majoritatea invatatilor sunt de aceasta parere, si declara ca este Makruh sa neglijezi un astfel de act de adorare, daca ai capabilitatea de a oferi un sacrificiu.
[Rasâ’il Fiqhiyyah de Shaykh Ibn ‘Uthaymîn; fataawa islamiyyah sheikh bin baz]

Aceasta opinie este bazata pe urmatorul hadith:
Jabir (ra) a relatat:”Am facut Rugaciunea de Eid al-Adha cu Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam si cand am am terminat (Rugaciunea), a fost adus un berbec, si l-a sacrificat. El, salAllahu aleihi wa sallam a spus:”In Numele lui Allah, Allah este Cel mai Maret (Bismillah Allahu Akbar). Asta este in numele meu si al fiecarui membru al Ummei mele care nu a oferit un sacrificiu.
[Awnul M’abûd Sharh Sunan Abî Dâwûd]

Oricare dintre voi vrea sa ofere un sacrificiu, sa nu ia nimic (sa nu-si taie) din parul si unghiile sale.”
[Sahîh Muslim vol. 3 nr 4869-73]

Imam Malik a spus:”Sacrificiul este sunnah, si nu este obligatoriu. Prefer ca oricine detine pretul unui animal, sa nu il abandoneze (sa nu abandoneze acest act de Sunnah)
[Muwatta Malik : Baab Sacrificial Animals : Book 23, Hadith 13]

Shaikh Ibn Uthaymîn (rahimahullah) urmarindu-i atat pe cei care considera ca este obligatoriu, cat si pe cei care considera ca este sunnah a spus:”Fiecare punct de vedere are dovezile sale. Este sigur pentru cel care are posibilitatea sa ofere un sacrificiu sa nu neglijeze sa faca astfel, deoarece este un act de reverenta fata de Allah, pomenirea Lui si asigurarea ca nu are nimic pentru care sa fie blamat.”

Ibn Qudaamah (r.h.) a comentat in legatura cu hadisul referitor la “cel care vrea sa sacrifice, sa nu-si taie parul si unghiile”, ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a lasat-o la alegerea personala, iar ceva ce este wagib nu este ceva care sa fie lasat la alegerea personala…”.
Ibn Qudaamah a mers mai departe si a spus ca hadith-ul lui Ibn Maajah trebuie inteles ca o confirmare pentru natura recomandabila a sacrificiului, si nu ca dovada a obligativitatii.” [al-Mughnee, 13/360-361]

Shaykh Muhammad ibn ‘Uthaymeen a spus:
Udhiyah este sunnah mu’akkadah pentru cel care este in stare, asa ca o persoana trebuie sa ofere sacrificiul in numele sau si al membrilor casei sale.”
[Fataawa Ibn ‘Uthaymeen, 2/661.]

De asemenea, Shaykh Ibn Baaz a spus:”Nu este nimic in sharia’h care sa indice ca udhiyah este obligatoriu. Opinia ca ar fi obligatoriu este una slaba.”
[Majmoo’ Fataawa Ibn Baaz, 18/36]

Udhiyah nu este obligatoriu pentru cei care nu-si permit sa sacrifice, conform hadisului mentionat anterior in care Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine isi permite sa ofere un sacrificiu dar nu o face, sa nu se apropie de locul nostru sau de Rugaciune”. De asemenea Hajj-ul este un act obligatoriu , cu exceptia celui care nu are mijloace necesare pentru asta, si acesta este un aspect similar cu Udhiyah.

Asadar, pentru cei care isi permit, opinia corecta este aceea ca sacrificiul este un act foarte foarte recomandat (dar nu fard).

Totusi, oare nu am renuntat astazi la multe dintre actele sunnah? Nu cheltuim astazi mai mult decat este necesar pe lucruri de multe ori neimportante?

CINE AR TREBUI SA OFERE SACRIFICIU?

Regula de baza pentru Udhiyah este ca sacrificiul este cerut la un timp fix pentru cel care este in viata in beneficiul sau si in beneficiul casei sale (membrilor familiei care se afla sub ingrijirea sa), fie in viata sau decedati. Daca in timpul acestui sacrificiu el intentioneaza rasplata caritatii sale sa ajunga la parintii sai decedati, rude, sau alti Musulmani, atunci este permis si mustahab (recomandat).

Face parte din Sunnah ca cel care sacrifica sa includa si membrii familiei sale. Astfel ca atunci cand sacrifica animalul sau, trebuie sa zica:”Bismillah Allahu Akbar Allaahumma haatha ‘annee wa ‘an ahli baytee, care inseamna:’O Allah! Aceasta este in numele meu si in numele membrilor familiei mele.”

Este din virtutiile Udhiyah ca un animal este suficient pentru un barbat si familia lui; el nu trebuie sa faca sacrificii separate in numele fiecarui membru (viu sau decedat).
Relatat de Abu Ayyub:”In timpul Mesagerului lui Allah salAllahu aleihi wa sallam, un barbat sacrifica o oaie in numele sau si a membrilor familiei sale, si ei mancau din ea si daruiau ceva si altora.” [Sunan Ibn Majah v: 4, no: 3147. (Saheeh) de Shaikh al-Albanee in Saheeh Sunan Ibn Majah v: 2, no: 2546]

CARE ESTE TIMPUL PENTRU SACRIFICIU?

Animalul poate fi sacrificat NUMAI dupa Rugaciunea de Eid si Khutbah ( si nu cand incepe Rugaciunea sau Khutbah), iar sacrificiul sau este valid sau poate fi facut pana la apusul ultimei zile de Tashreeq, care in acord cu o opinie este ziua de 12 si in acord cu alta in ziua de 13 Dhul-Hijjah.

Asadar, cineva poate sa sacrifice animalul sau incepand cu Ziua de Eid Al-Adha dupa Rugaciune si Khutbah pana la apusul ultimei zile de Tashreeq, respectiv ziua 13 Dhul-Hijjah, in total 4 zile, incluzand si Ziua de Eid.

REGULILE PRIVIND ABTINEREA DE LA TAIEREA UNGHIILOR SI PARULUI

Aceasta regula se aplica NUMAI celor care au de gand sa sacrifice, fie ca este sot sau sotie. Oricine doreste sau intentioneaza sa sacrifice separat de el sau ea, trebuie sa se abtina de la taiere sau indepartarea unghiilor sau a parului (din orice loc al corpului).

Umm Slamah (ra) a relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Daca vedeti luna noua Dhul-Hijah, si unul din voi vrea sa faca un sacrificiu, atunci sa nu taie (nimic) din parul si unghiile sale.”
Iar in alta relatare:”..atunci sa nu ia (sa nu taie) nimic din parul sau, nici din unghiile sale, pana cand ofera sacrificiul.”[Saheeh Muslim]

Opininia majoritatii invatatilor este aceea ca aceste instructiuni ale Profetului salAllahu aleihi wa sallam sunt neconditionate si inevitabile, deoarece aceste instructiuni constituie o obligatie, iar aceasta interzicere semnifica Haram.
Cel care face oricare dintre cele mentionate mai sus in mod deliberat, atunci trebuie sa-si ceara iertare de la Allah, dar nu se cunoaste nicio relatare despre vreo compensatie pentru comiterea acestui pacat in mod deliberat.

Aceasta interzicere se aplica numai persoanei care ofera sacrificiul. Membrii familiei sale care impart alaturi de el rasplata sacrificiului nu trebuie sa se abtina de la aceasta, in acord cu declaratia preponderenta a invatatilor.

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a limitat aceasta regula la cel care ofera sacrificiul, ceea ce indica ca aceasta regula nu este stabilita pentru alti membri pentru care se ofera sacrificiul.

Mai mult, este cunoscut ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a oferit sacrificiu in numele membrilor familiei sale, si nu s-a transmis nimic din care sa reiasa ca le-a ordonat lor sa nu-si taie unghiile sau sa ia ceva din parul sau pielea lor. Daca ar fi fost interzis pentru ei, cu siguranta le-ar fi poruncit lor sa nu faca astfel.

Shaykh Ibn Baaz (r.h.) a spus:”In legatura cu familia celui care are de gand sa ofere sacrificiul, ei nu sunt subiect al niciunei obligatii, si nu este interzis pentru ei sa indeparteze nimic din parul sau unghiile lor, in acord cu cea mai puternica opinie. Aceasta regula se aplica numai celui care intentioneaza sa ofere sacrificiu, celui care a cumparat animalul de sacrificiu din averea proprie.”
[Fataawa Islamiyyah, 2/316].

Interzicerea se aplica celui/celei care doreste sa sacrifice in numele sau. Nu este diferenta intre barbati sau femei in aceasta chestiune. Daca o femeie doreste sa sacrifice in numele ei, indiferent ca este casatorita sau nu, atunci trebuie sa se abtina de la indepartarea oricarui par de pe corpul sau sau taierea unghilor, dupa cum este intelesul general al textelor.
[Fatwa of Shaykh Saleh al-Munnajid, Islamqa.com]

Daca totusi o ungjie s-a rupt si deranjeaza, sau tebuie indepartat parul de pe o rana, atunci este permis. Trebuie mentionat ca atat barbatii cat si femeile isi pot spala parul, sau se pot pieptana sau scarpina, chiar si daca este posibil sa cada fire unele fire de par.

Ce trebuie sa faca cel care si-a tuns din par, sau si-a taiat unghiile deoarece nu intentiona sa sacrifice si mai tarziu s-a decis sa sacrifice un Udhiyah in timpul acestor prime zece zile din Dhul-Hijjah?

Shaykh Saleh al-Munnajid a spus:”In acest caz trebuie sa se abtina de la taierea lor
de la momentul in care a intentionat sa sacrifice. In cazul in care cineva nu intentioneaza sa ofere un sacrificiu, dar mai tarziu planifica sa faca Hajj, atunci de asemenea nu trebuie sa-si taie unghiile sau parul, deoarece taierea lor este permisa numai in caz de necesitate. Dar daca el efectueaza un Hajj Tamattu (Hajj+Umrah cu doua Ihram-uri separate), atunci isi poate taia parul dupa efectuarea Umrah si iesirea din Ihram, deoarece este parte din ritual.”

INTELEPCIUNEA DIN SPATELE ACESTEI INTERZICERI

Aceasta interzicere este asemanatoare in unele aspecte cu cea pentru cei aflati in Ihram la Hajj, iar pentru cel care sacrifica, aceasta este un act menit sa-l apropie de Allah prin sacrificiul sau.
“..si nu va radeti capetele voastre pana cand Hadee (sacrificiul) ajunge la locul de sacrificare..”. Astfel, cel care se afla in Ihram isi lasa parul si unghiile sale pana la timpul cand ofera sacrificiul in speranta ca Allah il va salva de Foc. Si Allah stie cel mai bine!

De notat faptul ca cel care intentioneaza sa sacrifice spre deosebire de cel care se afla la Hajj (deci nu se afla in stare de Ihram), nu este interzis pentru el sa se parfumeze sau sa aiba relatii intime cu sotia sa sau sa poarte vesminte cusute, etc.

IMPARTIREA CARNII IN TREI PARTI- ESTE RECOMANDATA DAR NU ESTE FARD

Impartirea carnii in trei este Mustahab (preferabil), o treime sa o pastrezi pentru tine, o treime sa o oferi ca si cadou si o treime sa o oferi ca si caritate.

Shaykh al-Albani a spus:”Distribuirea carnii se face in trei parti. Si acesta este declaratia lui Ibn Mas’ud si Ibn Umar”.

Carnea poate fi distribuita in totalitate saracilor. Impartirea ei in trei este doar un act recomandat.
Si Allah stie cel mai bine!
[the-finalrevelation.blogspot.com]

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA SAIJARI, 2013-2017.

URMARESTE ISLAMUL PACEA ETERNA:

PE PAGINA DE FACEBOOK (LIKE PAGE):

https://www.facebook.com/IslamulPaceaEterna/?ref=aymt_homepage_panel

PE GRUP:

https://www.facebook.com/groups/501221379946302/

INSTALEAZA APLICATIA PENTRU ANDROID SI IOS:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/nou-aplicatia-islamul-pacea-eterna/

ABONEAZA-TE PRIN E-MAIL:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/


Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s