STALPII, OBLIGATIILE SI SUNNAH RUGACIUNII

12022997_1690669611154701_75127614_n

STALPII, PARTILE OBLIGATORII SI SUNNAH RUGACIUNII

BISMILLAH
Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!
Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu!

In acest articol mi-am propus sa va aduc la cunostinta partile esentiale (stalpii) si partile obligatorii ale Rugaciunii, inclusiv Sunnah Rugaciunii, ce anume invalideaza Rugaciunea si cand este necesara prosternarea de uitare (sujud al-sahw). Un articol pe cat de important, pe atat de necesar tuturor Musulmanilor mai vechi sau mai noi.

In primul rand, trebuie sa spunem ca, in ce priveste partile considerate sunnah, daca cineva le omite, chiar si daca o face deliberat, Rugaciunea lui nu va fi invalida, ci ea devine invalida numai daca se omit stalpii si partile obligatorii.

Diferenta dintre un stalp al Rugaciunii si o parte obligatorie, este aceea ca, ATENTIE: la un stalp al Rugaciunii nu se poate renunta, chiar si daca a fost omis din greseala sau deliberat, ci el trebuie implinit pentru ca Rugaciunea sa fie valida.

O parte obligatorie a Rugaciunii poate fi omisa din pricina uitarii, si se poate compensa pentru ea prin efectuarea prosternarii de uitare (sujud al-sahw).

Deci, daca am omis un stalp, deliberat sau din greseala, Rugaciunea devine invalida; daca am omis o obligatie din pricina uitarii compensam prin prosternarea de uitare; daca am omis o parte sunnah deliberat sau din greseala acest lucru nu invalideaza Rugaciunea!

Din acest motiv, este esential sa mentionam care sunt STALPII RUGACIUNII:

1. Statul in picioare (qiyam) in timpul Rugaciunilor obligatorii daca este capabil (pentru Rugaciunea celui bolnav sau cu probleme, veti gasi link-ul la sfarsitul articolului)
2. Takbeerul de incepere a Rugaciunii (rostirea “Allahu Akbar”)
3. Recitarea Al-Fatiha
4. Ruku (plecaciunea) astfel incat mainile sa atinga genunchii, dar cea mai completa forma este aceea de a ne pleca astfel incat spatele si capul sa fie la acelasi nivel (pe aceeasi linie)
5. Ridicarea din ruku
6. A sta in pozitia drept dupa revenirea din ruku
7. Sujud (prosternarea), iar cea mai perfecta forma este aceea de a ne plasa fruntea, nasul, palmele, genunchii si degetele de la picioare ferm pe pamant.
8. Ridicarea din sujud
9. Statul intre doua prosternari (sujud). Statul este suficient, dar Sunnah este sa stai pe piciorul stang si sa tii piciorul drept ridicat cu degetele indreptate catre Qibla
10. A fi relaxat in efectuarea fiecarui stalp al Rugaciunii
11. Tashahud final
12. Statul pentru tashahud final si rostirea celor doua salam la incheierea Rugaciunii
13. Cele doua salam inseamna rostirea de doua ori “al-salaamu ‘alaykum wa rahmat-Allaah”. In Rugaciunile nafile este suficient un singur salam. Acelasi lucru este aplicabil in Rugaciunile funerare
14. Efectuarea stalpilor Rugaciunii in ordinea mentionata aici. Daca cineva deliberat se prosterneaza inainte de plecaciune de exemplu, Rugaciunea lui este invalida; daca face acest lucru din greseala, trebuie sa se intoarca sa faca ruku si apoi sujud.

PARTILE OBLIGATORII:

1. Takbeer (Allahu Akbar), altele decat cel de la inceputul Rugaciunii
2. Rostirea:”Sami’a Allaahu liman hamidah” (Allaah ii aude pe cei care Ii aduc Lauda), atat pentru cel care este imam, cat si pentru cel care implineste Rugaciunea de unul singur
3. Rostirea:”Rabbana wa laka’l-hamd” (Domnul nostru, pentru Tine este Lauda)
4. Rostirea:”Subhaana rabbiy al-‘azeem”(Glorie Domnului meu cel Atotputernic) o data in timpul Ruku
5. Rostirea:”Subhaana rabbiy al-a’laa”(Glorie Domnului meu Cel mai Inalt) o data in timpul Sujud
6. Rostirea:”Rabb ighfir li”(Doamne, iarta-ma) intre cele doua prosternari
7. Primul Tashahud
8. Statul in primul Tashahud

SUNNAH RUGACIUNII IN CUVINTE:

1. Rostirea dupa Takbeer-ul de inceput a unei du’a:” Subhaanaka Allaahumma wa bi hamdika, wa tabaaraka ismuka, wa ta’aala jadduka wa laa ilaaha ghayruka”, care mai poarta numele si de “du’a al-istiftaah-du’a de deschidere”. Explicatia si importanta ei, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/05/31/o-minunata-explicatie-a-dua-ului-din-deschiderea-rugaciunii-as-salat/
2. Cautarea de adapost la Allah de Sheytan cel alungat:”audhu billahi minash-shaytani rajiim”.
3. Rostirea “Bismillah
4. Rostirea “Amin
5. Recitarea unei alte sure dupa Al-Fatiha
6. Recitarea cu voce, in cazul Imamului
7. Rostirea “Subhaana rabbiy al-‘azeem“ in Ruku mai mult decat o data (de 2, 3 ori sau mai mult)
8. Rostirea “Subhaana rabbiy al-a’laa“ in sujud mai mult decat o data
9. Rostirea “Rabb ighfir li” mai mult decat o data intre cele doua prosternari
10. Trimiterea de salutari asupra familiei Profetului salAllahu aleihi wa sallam in ultimul Tashahud si trimiterea de binecuvantari (“Allaahumma salli ‘ala Muhammad wa ‘ala aali Muhammad kama salayta ‘ala Ibraaheem wa ‘ala aali Ibraaheem, innaka hameedun majeed. Allaahumma baarik ‘ala Muhammad wa ‘ala aali Muhammad kama baarakta ‘ala Ibraaheem wa ‘ala aali Ibraaheem, innaka hameedun majeed”) si du’a dupa asta.

SUNNAH IN ACTIUNI

1. Ridicarea mainilor cand rostim Takbeer-ul de deschidere
2. Ridicarea mainilor inainte de Ruku
3. Ridicarea mainilor cand te ridici din Ruku
4. Si lasarea lor in jos dupa asta
5. Plasarea mainii drepte peste cea stanga
6. A privi catre locul de prosternare
7. Tinerea genunchilor cu degetele rasfirate in ruku, si tinerea spatelui drept si a capului paralel cu el
8. Plasarea partilor corpului pe care stai in sujud ferm pe pamant, mai putin genunchii, deoarece este makrooh sa ii apesi ferm pe pamant
9. Tinerea coatelor departate si a pantecelui de coapse; degetele de la picioare indreptate catre qibla, plasarea mainilor la nivelul umerilor cu degetele stranse.
10. Statul muftarishan intre doua prosternari si in primul tashahud, si statul mutawarrikan in al doilea tashahud.
11. Plasarea mainilor pe coapse cu degetele impreuna intre doua prosternari si in tashahud, cu exceptia faptului ca, in tashahud se formeaza un cerc din degetul mijlociu si degetul mare si se arata cu degetul aratator atunci cand Il pomenim pe Allah.
12. A te intoarce catre dreapta si catre stanga atunci cand rostesti salam.
Sunt anumite diferente de opinie in randul fuqaha in legatura cu anumite aspecte; ceea ce este vazut ca obligatoriu de unii este vazut ca Sunnah de altii. Dar acesta este un lucru ce este discutat in detaliu in cartile de fiqh. Si Allah stie cel mai bine!

CE INVALIDEAZA RUGACIUNEA?

Este important sa cunoastem ce ne poate invalida Rugaciunea (As-Salat). Invatatii au enumerat urmatoarele:
– Ceea ce invalideaza Wudhu, de exemplu eliminarea unui vant in timpul Rugaciunii
Neacoperirea awrah in mod deliberat. Daca o anumita parte din awrah este descoperita accidental in timpul Rugaciunii si ceea ce se descopera este doar o mica parte, sau sesizam ca o anumita parte din awrah a fost descoperita si o acoperim imediat, atunci Rugaciunea nu se invalideaza.
Din articolul meu “Vestimentatia in Islam pentru barbati si femei” am extras paragraful referitor la awrah in timpul Rugaciunii:

”Aurah femeii atunci cand face Rugaciunea, este identica cu cea fata de barbatii non-mahram. Este perfect acceptabil pentru o femeie sa poarte un vesmant lung si larg peste hainele sale de interior, asumandu-ne faptul ca femeia face Rugaciunea in intimitatea casei sale. Daca face Rugaciunea la moschee, atunci trebuie sa poarte haine adecvate pentru iesirea in spatii publice si fata de barbatii straini.
In ce priveste Rugaciunea barbatului, pentru a fi valida, trebuie de asemenea sa-si acopere aurah, care este portiunea dintre buric pana dupa genunchi. Totusi, deoarece Islamul este o religie care tine cont de coeziunea si unitatea comunitatii si respectul pentru ceilalti, barbatul trebuie sa aiba mereu in vedere unde se afla. Chiar daca lasarea umerilor si a pieptului descoperite nu invalideaza Rugaciunea, poate sa-i faca pe ceilalti sa se simta inconfortabil. In acord cu spiritul de haya (sfiala), este de dorit pentru Musulmani(barbati si femei) sa aiba grija de lucrurile care ar putea sa-i afecteze atat pe ei, dar si pe cei din jurul lor.” Intregul articol:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/02/11/vestimentatia-in-islam-pentru-femei-si-barbati/

– A te intoarce de la qibla (directia in care se efectueaza Rugaciunea)
– Prezenta de impuritati (najasaah) pe corp sau pe haine sau in locul unde efectuam Rugaciunea. Daca cineva descopera acest lucru sau isi aminteste in timpul Rugaciunii si indeparteza imediat, atunci Rugaciunea este valida. Similar, daca nu si-a dat seama decat dupa ce a incheiat Rugaciunea, atunci Rugaciunea este de asemenea valida.
– Miscari continue si excesive in timpul Rugaciunii fara niciun motiv esential
– Omiterea partilor esentiale (stalpii) ale Rugaciunii, cum ar fi plecaciunea (ruku) sau prosternarea (sujud)
– Repetarea deliberata a unui stalp al Rugaciunii, de exemplu plecaciunea (ruku)
– Efectuarea deliberata a anumitor stalpi (parti obligatorii) ale Rugaciunii inaintea altora
– Rostirea de salam in mod deliberat inaintea de incheierea Rugaciunii
– Schimbarea deliberata a intelesului in timpul recitarii
– Omiterea deliberata a unei parti obligatorii din Rugaciune, cum ar fi primul tashahud. Dar daca o persoana uita, Rugaciunea lui este valida, dar va trebui sa efectueze prosternarea de uitare (sujud al-sahw)
– Decizia de a intrerupe Rugaciunea
– A rade tare (cu voce). Zambetul nu invalideaza Rugaciunea.
– Vorbitul deliberat. Daca cineva vorbeste din greseala din pricina necunoasterii regulilor, Rugaciunea nu se invalideaza.
– Mancatul si bautul
[ Daleel al-Taalib li Nayl al-Mataalib de Shaykh Mar’i ibn Yoosuf al-Hanbali (p. 34); Duroos Muhimmah de Shaykh Ibn Baaz- iaslam q&a]

PROSTERNAREA DE UITARE-SUJUD AS-SAHW

Shaykh Ibn Qudaamah a spus:”Ibn Seereen si Ibn al-Mundhir a spus in legatura cu sujud al-sahw:”Este tasleem (a spune salam) in ele dar nu este tashahud.”

In acord cu al-Nawawi, acesta a spus in legatura cu sujud al-sahw din timpul Profetului salAllahu aleihi wa sallam:”Prosternarea de uitare (sujud al-sahw) consta din doua prosternari, si trebuie spus Takbeer (Allahu Akbar) pentru fiecare prosternare. Ele sunt asemenea prosternarilor din timpul Rugaciunii, pentru ca ele se numesc sujud, si daca ar fi fost diferite, ni s-ar fi explicat. Apoi trebuie sa se rosteasca salaam dupa efectuarea sujud al-sahw, dar nu este tashahud, iar daca cineva trebuie sa faca sujud al-sahw pentru ceva ce a facut in plus in Rugaciune, atunci trebuie sa faca sujud al-sahw dupa salam.
[Sharh Muslim, 5/71). Sursa Islam q@a]
Si Allah stie cel mai bine!

CezarinaS.

IN ACEEASI CATEGORIE:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/09/08/efectuarea-rugaciunii-in-caz-de-boala-si-alte-situatii-speciale/

RUGACIUNEA NOILOR INTRATI IN ISLAM:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/05/22/punctul-de-plecare-la-intrarea-in-islam3132/

PROSTERNAREA DE UITARE:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/12/30/prosternarea-de-uitare-sujud-al-sehw/

 

Sujudruku 2

tashahudtashahud2

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s