DORESTE CINEVA SA-SI CONSUME ENERGIA DEGEABA?-PERICOLUL SHIRK-ului MINOR (RIYAA)

red

DORESTE CINEVA SA-SI CONSUME ENERGIA DEGEABA?-PERICOLUL SHIRK-ului MINOR (RIYAA)!!!

BISMILLAH

Riyaa se refera la implinirea de fapte care Ii sunt pe placul lui Allah cu intentia de a cauta si obtine admiratia celorlalti. Intentia in aceste cazuri, este de a-ti arata faptele bune pentru a castiga lauda si admiratia altora, implinirea faptelor cu intentia de a obtine popularitate printre oameni!!!

Dragi frati si surori in Islam!
Inainte de a intra in subiect, vreau sa va rog sa fiti atenti la ceea ce urmeaza. Shirk-ul minor sau Riyaa este un pacat in care multi dintre noi cad cu mare usurinta (Allah sa ne fereasca!), cu atat mai mult astazi cand publicitatea si reclama este foarte simplu de facut, mai ales cu atatea mijloace la dispozitie, iar reteaua Facebook este una dintre scenele cele mai folosite in acest scop.

Riyaa ne face sa ne concentram pe castigarea aprecierii oamenilor in detrimentul cautarii favorurilor lui Allah si acceptarea faptelor noastre. Cati dintre noi facem Du’a pentru ca Allah sa ne accepte faptele? Companionii (Sahaba) radiyAllahu anhu, cei mai buni dintre toate generatiile, isi manifestau intotdeauna temerea fata de acceptarea faptelor lor, fie ca erau dintre cele mari sau dintre cele marunte.

Riyaa ne face sa ne concentram pe aprecierea oamenilor fata de actele noastre virtuoase, ceea ce insemna ca acordam atentie lor si nu lui Allah Subhanahu wa Ta’ala. Allah sa ne fereasca!
Natura lucrurilor este temporara, asa cum poate fi si pozitia noastra la un moment dat. Insa cei care se concentreaza si isi propun ca prin ceea ce fac sa castige Multumirea lui Allah, cunosc ca daca o vor obtine, vor beneficia de ea pe termen lung, atat in aceasta viata cat si in Viata de Apoi.

Dar Sheytan cunoaste cat de usor este sa umpli inimile cu vanitate si starneste in noi dorinta pentru renume si o buna reputatie, lipsandu-ne astfel de fructele faptelor noastre si distantandu-ne de Allah!

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a descris Riyaa dand exemplul unei persoane care implineste Rugaciunea pentru Allah, imbunatatindu-si Rugaciunea atunci cand stie ca altii il privesc.
Allah ne spune:
Si vai acelora care fac Rugaciunea (ipocriti), fiind fara de grija fata de Rugaciunea lor (delasand-o fata de timpul stabilit). Care sunt numai fatarnici (care fac fapte pentru a fi vazuti de oameni), si opresc de la Al-Ma’un (bunatate, ajutor).” 107: 4 – 7

IMPLINIREA ACTELOR DE ADORARE SAU A FAPTELOR BUNE PENTRU INTERESE LUMESTI ESTE CONSIDERAT SHIRK (POLITEISM) MINOR

Orice fapta buna implinita cu intentia de a fi aratata si de a-i multumi pe oameni sau pentru a castiga admiratia lor, nu este acceptata. De exemplu, daca cineva citeste sau recita Coranul pentru a obtine admiratia oamenilor pentru frumoasa lui recitare si nu ca o datorie fata de Allah ci pentru a impresiona oamenii, intra in categoria Shirk-ului minor. Trebuie sa fim foarte atenti in privinta acestui tip de shirk, si sa facem fiecare fapta buna de dragul lui Allah Singur, si nu pentru a ne face o imagine buna sau a ne creste statutul in randul oamenilor.
(Majmoo’ Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Shaykh al-‘Allaamah ‘Abd al-‘Azeez ibn ‘Abd-Allah ibn Baaz, Allah sa aibe mila de el, vol. 9, p. 3)

Noi stim ca in Ziua Judecatii vom avea nevoie disperata de Indurarea lui Allah. Putem obtine Indurarea Lui in acea Zi, castigand-o azi, prin dedicarea tuturor faptelor noaste bune, numai lui Allah Singur. Atunci cand implinim fapte bune pentru a castiga admiratia altora, Allah ne va respinge, dupa cum spunea Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam:”Ma tem pentru cei mai multi dintre voi de shirk-ul minorSi a explicat, “este semetirea/falirea. Allah le va spune lor (celor care s-au semetit) in Ziua Invierii:’Mergeti la cei pentru care doreati sa va aratati in lume si cautati rasplata la ei.” (Musnad Ahmad,23119)

Abu Said al-Khudri a relatat:’Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a venit la noi in timp ce discutam despre falsul Mesiah (Ad-Dageal). El a spus:”Sa nu va spun de ce ma tem pentru voi mai mult decat prezenta lui Ad-Dageal?” Noi am spus:”Sigur”! El a spus:”Politeismul ascuns; ca a celui care sta in Rugaciune si isi infrumuseteaza Rugaciunea pentru ca a vazut ca altcineva se uita la el.” (Ibn Majah 4202)

PEDEAPSA IN VIATA DE APOI PENTRU RIYAA

Ignoranta in privinta falirii (semetirii, laudarii) va fi pedepsita in Viata de Apoi. Trebuie sa realizam ca anuleaza rasplata tuturor faptelor noastre bune, si aduce Mania lui Allah asupra noastra. Niciunei persoane nu i-ar placea sa-si iroseasca energia facand ceva ce nu-i va aduce niciun beneficiu si cu siguranta nu i-ar placea sa obtina in schimb Mania lui Allah.

Abu Huraira (ra) a relatat un hadith de la Mesagerul lui Allah care arata clar cum implinirea faptelor de dragul altora poate cauza pedeapsa in Ziua Judecatii:’Unul dintre ei de exemplu, va fi un om avut care va fi adus la Allah, Care ii va spune lui:’Nu am fost Eu indeajuns de generos cu tine incat nu te-am lasat sa ai vreo nevoie de la nimeni?’. El va raspunde:’Cu siguranta O Doamne!’. Allah va intreba:’Atunci ce ai facut cu ce ti-am dat?’. El va spune:’Am pastrat relatiile de rudenie si am dat de pomana’. Apoi Allah ii va spune lui:’Ai mintit. Din contra, ai vrut sa se spuna ca cutare si cutare este atat de generos, si asta s-a spus.(adica ai vrut sa fi apreciat si asta ai obtinut). (Sunan Tirmidhi)

Te rog, citeste acest articol:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/02/05/primii-care-vor-fi-mistuiti-de-foc-in-ziua-invierii1/

PEDEAPSA DIN ACEASTA LUME

Asa cum va fi pedeapsa in Viata de Apoi, asemenea va fi si pedeapsa din aceasta lume. Allah il va expune pe cel ce comite Riyaa si intentia lui rea.
Daca oricine doreste ca faptele sale sa fie cunoscute, Allah va face publica (umilirea lui). Si daca cineva isi dezvaluie in mod ipocrit (faptele sale), Allah il va dezvalui pe el (il va demasca).” (Sahih Muslim)

CAUZELE SI TRATAMENTUL

Inainte de a discuta asupra tratamentului acestei boli, sa vedem care sunt cauzele care contribuie la Riyaa.
O credinta slaba
Cand cineva nu are o puternica credinta in Allah, el va prefera adimiratia oamenilor in detrimentul Multumirii lui Allah.
Teama de a fi criticat
Cineva ar putea sa-si dezvaluie faptele sale bune pentru a evita sa fie criticat. De exemplu, cineva poate merge sa implineasca Rugaciunea la Moschee de teama de a nu fi criticat de oameni.
Invidia pe ce poseda altcineva
Acordarea de importanta posesiunilor lumesti si pofta pentru ceea ce au altii ca statut, pozitie sau avere, poate sa-l faca sa-si expuna propriile achizitii

Pentru a evita tentatia de a ne fali, trebuie sa ne concentram pe urmatoarele lucruri:

Sa ne amintim ca Allah ne priveste
Cunoasterea si admiterea ca stam in fata lui Allah este stadiul de “ihsan”(perfectiunea in adorare).
Abu Huraira (ra) a relatat ca la intrebarea unui om despre ihsan, Profetul salAllahu aleihi wa sallam a explicat:”Ihsan este sa-L adori pe Allah ca si cum L-ai vedea, si chiar daca tu nu poti atinge acest statut al devotiunii, atunci ( asuma-ti) ca Allah te vede”. (Sahih Bukhari)

Constiinta de Allah trezeste in noi frica si respectul fata de Allah. Ceea ce gandesc altii despre noi, devine nesemnificativ. Preocuparea fata de aceasta lume este fara de folos. Cu cat ii dam mai multa importanta, cu atat ne atasam mai mult de ea, iar dorintele si ambitiile noastre vor creste si ne vor atrage in capcana acestei vieti tranzitorii si temporare. Cel care are inima inclinata catre Viata de Apoi, catre Viata Eterna, va cauta Multumirea lui Allah in tot ceea ce face, inainte de a parasi aceasta lume.

Ascunderea actelor de adorare, fara sa le expunem
Sheytan este intotdeauna in cautarea celui care are inclinatia si slabiciunea de a-i impresiona pe ceilalti si trezeste in el dorinta pentru Riyaa.
Putem sa ne ferim de asta prin a face eforturi in a nu ne expune faptele noastre nobile in afara de lucrurile care sunt obligatorii, cum ar fi Rugaciunea in adunare pentru barbati de exemplu. De asemenea trebuie sa avem grija sa nu facem diferente in Rugaciunea noastra in functie de prezenta sau absenta oamenilor.
Profetul salAllahu aeihi wa sallam a spus:”Cel care lasa oamenii sa auda despre faptele sale bune intentionat, pentru a castiga lauda lor, Allah ii va lasa pe oameni sa cunoasca intentia lui reala (in Ziua Judecatii), si cel care face fapte bune in public pentru a se fali si a castiga lauda oamenilor, Allah ii va dezvalui intentia lui reala (si-l va umili).” (Sahih Bukhari)

Reflectarea asupra propriilor greseli
In afara de faptul ca nu trebuie sa dam importanta opiniilor oamenilor, fiecare dintre noi trebuie sa pastraze o constanta verificare asupra propriilor greseli. Constientizarea slabiciunilor noastre este o cale sigura de a ne pastra cu picioarele pe pamant, fara sa ne lasam dusi de orice lauda care vine la adresa noastra. Multumindu-I si fiindu-I recunoscatori lui Allah Subhanahu wa Ta’ala pentru realizarile noastre, devenim constienti ca numai El Singur este Cel care ne-a facut capabili pentru tot ceea ce am realizat, si asta ne va atenua orice dorinta de a ne acorda credit pentru faptele noastre bune.

Cererea de ajutor la Allah impotriva Riyaa
Allah cunoaste fiecare slabiciune umana si tot El ne-a dat si tratamentul. Cel mai bun dintre ele este desigur, DU’A (invocarea, ruga).
Numai pe Tine (Singur) Te adoram, si numai la Tine (Singur) cerem ajutor” Al-Fatiha 1:5
Acest Ayah (Verset) din Surah al-Fatihah trebuie sa ne intareasca credinta si sa ne faca statornici. Atunci cand spunem ca-L adoram numai pe Allah Singur, trebuie sa urmam aceasta declaratie in faptele noastre. Adorarea inseamna supunere si incredere. Este firesc ca telul nostru sa fie acela ca faptele noastre sa fie aceptate. Dorinta pentru faima lumeasca trebuie sa dispara.

Intentia este factorul decisiv
Nu trebuie sa lasam ca teama de Riya sa ne duca la extrema care sa ne impiedice de la a mai face fapte bune. Asa cum Sheytan trezeste in noi vanitatea si auto-flatarea, el de asemenea isi foloseste mijloacele de a ne face sa evitam implinirea de fapte bune de frica de a ne fali cu ele. Aceste suspiciuni ne pot slabi si eventual ne pot opri de la a face ceea ce Il multumeste pe Allah. Asigurarea ca intentia (neeyah) noastra este pura ne poate ajuta in astfel de situatii. Trebuie sa ne asigura ca suntem sinceri in intentiile noastre si ca Multumirea lui Allah este singurul factor care ne indeamna sa facem bine.
Atata timp cat suntem sinceri in intentiile noastre nu trebuie sa ne ingrijoram. O inima fortificata cu o credinta puternica si o intentie sincera nu este tulburata de soaptele lui Sheytan atunci cand facem fapte bune atat in secret sau pe fata.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen a sugerat sa cautam refugiu la Allah impotriva lui Sheytan cel blestemat si sa continuam sa facem fapte bune si sa nu dam atentie soaptelor (waswasaas) lui Sheytan.
(Majmoo’ Fataawa Al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, Question No. 277)

Cum scapam de soaptele lui Sheytan, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/06/09/cum-scapam-de-soaptele-lui-sheytan/

CONCLUZIE

Scopul vietii Musulmanului este sa devina un “Muhsin”- un facator de bine care implineste faptele sale in totalitate de dragul lui Allah, in acord cu Sunnah Mesagerului lui Allah salAllahu aleihi wa sallam, fara nicio dorinta de a obtine castiguri lumesti, lauda sau faima.

Allah ii lauda pe astfel de credinciosi in mai multe versete din Coran:
“..cel care s-a supus lui Allah (urmand Monoteismul Islamic) si este un Muhsin, va avea rasplata sa la Domnul lui. Ei nu se vor teme si nu vor fi mahniti.” 2:112

“..si care nimanui nu-i face un bine pentru a fi rasplatit (inapoi). Ci numai cautand Fata Domnului sau Cel Preainalt.” 92:19-20

Aisha (ra) a relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Faceti fapte bune asa cum trebuie, sincer si moderat, si primiti vestile bune deoarece faptele bune ale cuiva nu-l vor face sa intre in Paradis.” Ei au intrebat:’Chiar si tu, Mesager al lui Allah?” El a spus:’Chiar si eu, mai putin si pana cand Allah ma protejeaza sau ma acopera cu Iertarea Lui si cu Indurarea Lui.” (Sahih Al-Bukhari).

Intrarea in Paradis depinde depinde in totalitate de iertarea, indurarea si acceptarea lui Allah Cel mai Iertator; satisfactia cu faima lumeasca si simtul sigurantei fata de faptele noastre bune, nu este decat o deceptie. Totul depinde numai de acceptarea lor de catre Allah Subhanahu Wa Ta’ala!

In final, Profetul salAllahu aleihi wa sallam ne-a invatat cum sa ne protejam de shirk:”O, oameni, paziti-va de acest shirk (aceasta forma de politeism), pentru ca este mai subtil decat pasii unei furnici”. Cand cineva a intrebat:’Cum putem sa ne pazim daca este mai subtil decat pasii unei furnici, O Mesager al lui Allah?’. El a spus:’Spuneti:
Allaahumma innee a’udhu bika min an ushrika bika shai’aun wa ana a’lamu wa astaghfiruka limaa laa a’alamu”(O, Allah, caut adapost la Tine de a-Ti asocia ceva Tie cu buna stiinta, si Iti cer iertrea Ta pentru ceea ce am facut fara stiinta). (Musnad Ahmad Hadith 19171)
[iqrasense.com]

Dragi frati si surori in Islam!
Nu uitati ca in Du’a-urile voastre sa-I cereti lui Allah sa va ajute ca faptele si intentile voastre sa fie sincere si doar de dragul Lui, si sa nu uitati sa-I cereti sa va accepte faptele voastre si sa va fereasca de pericolul pe care il reprezinta Riyaa atat in aceasta viata cat si in cea de Apoi, si sa va faca dintre robii Sai cei multumitori si dintre cei de care El este multumit, caci TOTUL depinde de asta!
Ameen, Ya Rabbil ‘Alamin!
SalAllahu ala Muhammad! SalAllahu alihi wa sallam!
CezarinaS.

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/11/22/intentia-este-sufletul-faptei-si-valoarea-ei/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/06/18/rasplata-si-conditiile-pentru-acceptarea-faptelor/

Advertisements

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s