LIMITA DE TIMP PENTRU FIECARE RUGACIUNE (AS-SALAAT)

moscc

LIMITA DE TIMP PENTRU FIECARE RUGACIUNE (as-SALAAT)

BISMILLAH

Bismillahi wa Alhamdulillahi wa salaatu wa salaamu ala Rasulillah!

“..Rugaciunea [As-Salat] este oranduita pentru dreptcredinciosi la ore fixe.”
[al-Nisa’ 4:103]
Acest verset ne arata ca Rugaciunile sunt obligatorii si ca au timpuri fixe, stabilite, si ele nu sunt valide in alte timpuri (decat cel specific fiecarei Rugaciuni). Aceste timpuri sunt bine cunoscute printre Musulmani, tineri sau batrani, stiutori sau ignoranti, si ei au invatat asta de la Profetul lor (salAllahu aleihi wa sallam) care a spus:”Impliniti Rugaciunea asa cum m-ati vazut pe mine.”
[Tafseer al-Sa’di, p. 204]

Allah a poruncit slujitorilor Sai cinci Rugaciuni pe timpul zilei si al noptii la un timp specificat prin intelepciunea lui Allah, astfel incat slujitorul sa ramana in contact cu Domnul Sau prin intermediul Rugaciunii, tot timpul. Si aceasta este din binecuvantarea lui Allah!

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Timpul pentru Zuhr incepe cand soarele a trecut de zenit si umbra omului este egala in lungime cu inaltimea lui, pana cand vine timpul de ‘Asr. Timpul de ‘Asr dureaza pana cand soarele devine galben. Timpul pentru Magrib dureaza pana amurgul s-a stins. Timpul pentru Isha dureaza pana la miezul noptii. Timpul pentru Subh (Fajr) dureaza de la inceputul zorilor atata timp cat soarele nu a inceput sa rasara. Cand soarele a inceput sa rasara, atunci incetati sa mai va rugati (sa mai impliniti Rugaciunea), pentru ca el rasare intre cele doua coarne ale Sheytanului.” [Muslim 612]

TIMPUL PENTRU ZUHR

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:” Timpul pentru Zuhr incepe cand soarele a trecut de zenit si umbra omului este egala in lungime cu inaltimea lui, pana cand vine timpul de ‘Asr”.

Inceputul Rugaciunii de Zuhr incepe atunci cand soarele trece de zenit-adica a trecut de cea mai inalta parte a cerului si a inceput sa coboare catre vest.
Daca vrem sa aflam timpul de zenit cu ajotorul ceasului, impartim timpul dintre rasaritul soarelui si apus la jumatate, si acesta este timpul de zenit. Daca de ex. soarele rasare la 6 a.m. si apune la 6 p.m., atunci zenitul este la ora 12 la pranz.
Timpul pentru zuhr se sfarseste atunci cand incepe timpul de ‘Asr.

TIMPUL PREFERAT PENTRU ZUHR

Implinirea Zuhr in primele ore in timpul iernii si in ultimele ore in timpul verii este mustahab (recomandat). Totusi, nu trebuie sa se piarda Zuhr in adunare (Jama’at) daca se tine mai devreve in timpul verii, pentru a da prioritate timpului in care este mustahab.
Profetul salAllahu aleihi wa salllam a spus:”Pe vreme foarte fierbinte, intarziati Zuhr pana cand devine (un pic) mai racoare, deoarece severitatea caldurii vine din furia Iadului. Focul Iadului s-a plans Domnului Sau spunand:”O, Doamne! Partile mele se mananca ( se distrug) unele pe celelalte.’ Asa ca Allah i-a permis sa ia doua respiratii, una in iarna si alta in vara. Respiratia din timpul verii este la timpul la care simtiti cea mai severa caldura si respiratia din timpul iernii este timpul cand simtiti cel mai sever frig.” [relatat de Abu Huraira in Bukhari]

TIMPUL PENTRU ‘ASR

Timpul de ‘Asr dureaza pana cand soarele devine galben”
Timpul pentru ‘Asr incepe cand timpul pentru Zuhr se sfarseste- atunci cand lungimea umbrei unui obiect devine egala cu obiectul in sine. Sunt doua timpuri pentru sfarsitul ‘Asr.
Timpul preferat- dureaza de la inceputul ‘Asr pana cand soarele devine galben. Definirea acestui timp cu ajutorul ceasului variaza in functie de anotimp.
Timpul de necesitate-acesta dureaza de la momentul in care soarele devine galben pana la apus, deoarece Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine prinde o raka’t din ‘Asr inainte ca soarele sa apuna, a prins ‘Asr.”[al-Bukhaari, 579; Muslim, 608]

Ce inseamna timp de necesitate?

Atunci cand cineva este distras de la implinirea ‘Asr de o activitate esentiala si de neevitat si care il imipedica de a face Asr inainte ca soarele sa devina galben si atunci face ‘Asr chiar inainte ca soarele sa apuna. In acest caz, el a facut Rugaciunea la timp si nu a pacatuit, deoarece acesta este un timp de necesitate. Daca cineva este fortat sa amane Rugaciunea, nu este niciun pacat asupra lui atata timp cat o face inainte ca soarele sa apuna.

TIMPUL PENTRU MAGHRIB

Timpul pentru Maghrib dureaza pana amurgul s-a stins”.
Timpul pentru Maghrib incepe imediat ce timpul pentru ‘Asr a expirat, adica cand soarele a apus, pana cand rosul amurgului s-a stins (a disparut). Cand rosul amurgului a disparut de pe cer, timpul pentru Maghrib a expirat si timpul pentru Isha incepe.
Definirea acestui timp cu ajutorul ceasului variaza in functie de sezon. Cand observi ca rosul amurgului a disparut la orizont, este semnul ca timpul pentru Maghrib s-a sfarsit.

TIMPUL PENTRU ISHA

Timpul pentru ‘Isha dureaza pana la miezul noptii
Timpul pentru Isha incepe imediat ce timpul de Maghrib s-a sfarsit pana la miezul noptii.
Cum calculam miezul noptii?
Miezul noptii se calculeaza intre apusul soarelui si inceputul Rugaciunii de Fajr, impartit la jumatate. Astfel, daca de ex. soarele apune la 5 p.m. si Fajr incepe la 5 a.m., atunci miezul noptii este la 11 p.m.
Mai multe amanunte mai jos in articol!!

TIMPUL PENTRU FAJR

Timpul pentru Subh (Fajr) dureaza de la inceputul zorilor atata timp cat soarele nu a inceput sa rasara. Cand soarele a inceput sa rasara, atunci incetati sa mai va rugati (sa mai impliniti Rugaciunea), pentru ca el rasare intre cele doua coarne ale Sheytanului”.
Timpul de Fajr incepe de la debutul celui “de-al doilea crapat al zorilor”(al-fajr al-thaani) si se sfarseste odata cu inceputul rasaritului soarelui. “Al doilea crapat de zori” insemna luminozitatea ce apare la orizont in partea estica si se extinde de la nord la sud. Primul crapat de zori (al-fajr al-awwal) are loc aproximativ cu o ora inainte.

AMANAREA FAJR PANA CAND SOARELE APROAPE RASARE

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Timpul pentru Fajr este de la crapatul zorilor, atata timp cat soarele nu a inceput sa rasara.” [Muslim 612]
Daca cineva implineste Fajr in acest interval de timp, atunci el a facut Rugaciunea la timp. Rugaciunea de Fajr dureaza pana cand soarele incepe sa rasara.

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/11/09/orcine-implineste-fajr-va-fi-sub-protectia-lui-allah/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/09/03/cel-care-se-trezeste-in-stare-de-junub-si-se-teme-ca-va-pierde-fajr/

CUM STIM DACA AM APUCAT SA IMPLINIM O RUGACIUNE LA TIMP

Invatatii sunt in unanimitate de acord ca cel care a prins o raka’at din Rugaciune inainte ca timpul ei sa expire, a apucat Rugaciunea la timp.
Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine prinde o raka’at din Rugaciune, a prins Rugaciunea.” [ al-Bukhaari (580)si Muslim (607)]

Oricine a prins o raka’at din Rugaciunea de Fajr inainte ca soarele sa rasara, a prins Fajr, si oricine a prins o raka’at din Asr inainte ca soarele sa apuna, a prins Asr.” [ al-Bukhaari (579) si Muslim (608).]

Acelasi lucru este valabil si pentru Zuhr, in cazul in care ai prins o raka’at din Zuhr inainte ca adhanul de Asr sa inceapa, inseamna ca ai prins Rugaciunea de Zuhr la timpul ei.

INTARZIEREA RUGACIUNILOR

Este permisibil sa implinesti Rugaciunea la sfarsitul timpului ei, bazat pe hadith-ul relatat in Muslim (614) de la Abu Musa al-Ash’ari, in care cineva a venit la Profet salAllahu aleihi wa sallam si l-a intrebat despre timpul Rugaciunii, iar Profetul salAllahu aleihi wa sallam i-a explicat lui inceputul si sfarsitul pentru fiecare Rugaciune si a spus:”Timpul este intre acestea doua”.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (rahimullah) a spus:
“Este mai bine sa implinesti Rugaciunea la timpul stabilit de Shari’ah din moment ce Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus raspunzand cuiva care l-a intrebat care este cea mai iubita fapta in fata lui Allah:”Rugaciunea la timpul ei.” [al-Bukhaari, 527; Muslim, 85]
El, salAllahu aleihi wa sallam nu a spus, la inceputul timpului ei. Aceasta pentru ca Rugaciunea implica anumite recomandari Sunnah pentru a implini Rugaciunea uneori mai devreme, iar uneori mai tarziu. Este Sunnah sa faci Isha mai tarziu, dupa ce 1/3 (o treime) din noapte a trecut. Astfel incat o femeie care este acasa si intreaba ce este mai bine pentru mine, sa implinesc Isha cand aud adhanul sau sa o aman pana trece o treime din noapte, noi spunem ca este mai bine sa o amane pana ce trece o treime din noapte, deoarece Profetul salAllahu aleihi wa sallam a intarziat intr-o noapte pana cand oamenii au spus:”O, Mesager al lui Allah, femeile si copii au adormit”, asa ca el a iesit si i-a condus in Rugaciune si a spus:”Acesta ar fi timpul ei, daca n-ar fi fost prea dificil pentru Ummah mea.”
Asa ca, femeia care sta acasa, este mai bine sa intarzie Rugaciunea.”

Trebuie sa mai adaug ca acest lucru este valabil si pentru barbatii care nu implinesc Rugaciunea la Moschee (din motive valide), si bineinteles daca intarzierea Rugaciunii  nu este prea dificila pentru ei.

CARE ESTE LIMITA RUGACIUNII ‘ISHA

Este o opinie care este dedusa din intelesul aparent al hadith-ului care vorbeste despre miezul noptii si aceasta este opinia sustinuta si de Ibn Hazm, ash-Shawkani, al-Albani, si altii care spun ca timpul permis este pana la milocul noptii, dupa care nu mai este permis sa amani ‘Isha.
Ce spun cele patru scoli:

Ibn Qudamah al-Maqdisi (Hambali) a spus in ‘al-Mughni’:
Ceea ce este mai potrivit- cu Voia lui Allah- este sa nu o intarzii dupa ce ce a trecut o treime din noapte. Daca intarzii dupa ce a trecut miezul noptii, este permis. Ceea ce trece de asta este permis doar in caz de necesitate, si regulile sunt asemanatoare cu cele a implinirii ‘Asr in timp de necesitate (in ultima parte, chiar inainte de apusul soarelui, asa cum am explicat anterior). Dincolo de asta, timpul pentru ‘Isha se intinde pana la aparitia zorilor”- adica pana la intrarea Fajr.

al-Kasani (Hanafi) a spus in ‘Bada’i’ as-Sana’i”:
In privinta timpului pentru ‘Isha, este pana la timpul de Fajr, in acord cu punctul nostru de vedere.”

Muhammad ‘Alish (Maliki) a spus in ‘Manh al-Jalil’:
Timpul preferat pentru Isha se termina cu prima treime a noptii.”

an-Nawawi (Shafi’i) a spus in ‘al-Majmu”:
Este preferabil sa facem Rugaciunea in prima treime a noptii. Daca timpul preferat a trecut, am ramas cu timpul permis, care este pana la timpul de Fajr (cel de al doilea crapat al zorilor). Acesta este mandhab-ul care a fost relatat de la ash-Shafi’i, si acesta a fost clar stabilit de companionii nostri din trecut si din prezent.”

at-Tahawi (Hanafi) a spus in ‘Mushkil al-Athar’:
“Conform acestor relatari autentice, timpul pentru ‘Isha se imparte in trei categorii:
-de cand intra, pana la prima treime a noptii, si acesta este cel mai bun timp in care poti sa implinesti ‘Isha
-ce este dincolo de asta pana la miezul noptii este mai putin preferabil decat prima varianta
-si ce este peste mijlocul noptii, este cel mai putin preferabil, decat varinta anterioara
Asadar, cele patru mandhab-uri au interpretat hadith-ul, ca timpul in care este permis sa implinesti Isha este pana la timpul de Fajr, cu o puternica descurajare de a intarzia Isha peste prima treime a noptii, nemaivorbind de miezul noptii, mai putin cel care are o scuza buna (cum ar fi boala, preocuparea cu ceva, etc).
In concluzie, este o diferenta de opinie, daca limita de timp este o chestiune de stricta interzicere, sau una de preferinta. In orice caz, cel mai sigur este sa nu delasam Isha mai mult decat miezul noptii, pe cat suntem in stare. Si Allah stie cel mai bine!

TIMPURILE CAND ESTE INTERZIS SA IMPLINIM RUGACIUNEA

Este interzis sa implinim Salah cand rasare soarele, la mijlocul zilei si cand apune soarele.
Uqba b. ‘Amir said (RA) a spus:”Erau trei timpuri in care Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam ne-a interzis sa facem Salah sau sa ne ingropam mortii: cand soarele a inceput sa rasara pana cand este complet sus, cand soarele ajunge la apogeu la pranz pana cand trece de meridian si cand soarele se apropie sa apuna, pana cand apune.” [Muslim]

Durata in care soarele rasare si apune este de aproximativ 20 de minute, iar meridianul este de 35-40 de minute. In timpul acestor perioade nicio rugaciunea obligatorie, esentiala, optionala sau pierduta (Qaza) si nicio prosternare (Sajda Tilawat (prosternarea de recitare) sau Sajda Sahv-prosternarea de uitare) nu este permisa.

Este de asemenea interzis sa mai facem vreo rugaciune voluntara (nafil) dupa Salat Fajr pana cand rasare soarele si dupa Salat ‘Asr pana apune soarele.
Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”..Faceti Rugaciunea din zori (Fajr), apoi incetati sa mai faceti Rugaciunea cand soarele rasare pana cand a rasarit complet (pana cand este complet sus), pentru ca el rasare intre coarnele lui Shaytan si necredinciosii se prosterneaza lui la acel moment. Apoi faceti rugaciunea, pentru ca rugaciunea este asistata si acompaniata (de ingeri), pana ce umbra devine de lungimea unei lanci; apoi incetati rugaciunea, pentru ca la acel timp, Iadul este incalzit. Apoi, dupa ce umbra se muta mai departe, faceti rugaciunea, pentru ca rugaciunea este asistata si acompaniata de ingeri, pana cand impliniti rugaciunea de dupa-amiaza (Asr), apoi incetati sa mai faceti rugaciunea, pana cand soarele apune, pentru ca el apune intre coarnele lui sheytan, si este timpul cand necredinciosii se prosterneaza inaintea lui..” [Muslim]

RUGACIUNEA IN ADUNARE LA MOSCHEE

Cu aceasta ocazie as dori sa reamintesc si chestiunea privind obligativitatea barbatilor de a efectua Rugaciunile Fard (obligatorii) la Moschee.

Rugaciunea in adunare la Moschee este obligatorie NUMAI pentru cei care se afla aproape de Moschee si pot auzi Adhanul (chemarea la Rugaciune) de la Moschee fara ajutorul unor amplificatoare, deoarece exista o relatare in Muslim de la Abu Huraira (ra) care a spus:

Un barbat orb a venit la Profet ﷺ si i-a spus:’O, Mesager al lui Allah, nu am pe nimeni care sa ma aduca la Moschee”, si l-a intrebat pe Mesagerul lui Allah ﷺ pentru a face o concesie in cazul lui si pentru a-i permite sa faca Rugaciunea acasa, si Profetul ﷺ i-a permis. Apoi, cand s-a intors sa plece, l-a chemat inapoi si i-a spus:” Poti sa auzi Adhanul (chemarea la Rugaciune)?”. El a spus:”Da”. Atunci el ﷺ i-a raspuns:”Atunci raspunde-i (chemarii).

Aceasta este si parerea Sahaba (companionilor), radiyAllahu anhum.

Ibn Mas’ood (ra):”Oricine aude Muezinul si nu raspunde fara nicio scuza, Rugaciunea lui nu este valida.”

Abu Moosa al-Ash’ari (ra):”Oricine aude Muezinul si nu raspunde fara sa aiba o scuza, Rugaciunea lui nu este valida.

Ali (ra):”Nu este Rugaciune pentru cel invecinat cu Moscheea in afara de cea in Moschee. S-a spus:’Cine este vecinul Moscheii?” El a spus:”Oricine poate auzi Muezinul”.

Al-Hasan ibn Ali (ra) a spus:”Oricine aude chemarea la Rugaciune si nu vine, Rugaciunea lui nu se ridica deasupra capului sau, in afara de cel care o scuza.

[Al-Salaah wa Hukm Taarikiha, p/ 153]

Astfel, oricine este departe de Moschee si NU poate auzi Adhanul fara amplificatoare, NU este obligat sa implineasca Rugaciunea in adunare in Moschee.

Nu este nimic gresit daca Rugaciunea este implinita acasa sau la locul de munca, alaturi de sotie sau membrii familiei, sau alaturi de colegi, din contra, este chiar mai bine, decat Rugaciunea de unul singur.

Rasplata este mai mare pentru fiecare dintre ei, atat pentru Rugaciunile Fard cat si pentru cele Naafile, cu cat sunt mai multe persoane prezente.

S-a relatat de catre Ubayy ibn Ka’b: Mesagerul lui Allah ﷺ a spus:”..Rugaciunea unui barbat cu un alt barbat este mai buna decat Rugaciunea lui singur, iar Rugaciunea lui cu doi barbati este mai buna decat Rugaciunea cu un singur barbat. Cu cat mai multi oameni sunt, cu atat mai placut Ii este lui Allah.” [al-Nasaa’i, 843; Abu Dawood, 554. See al-Silsilah al-Saheehah, 1912.]

Shaykh Ibn Uthaymeen a spus:”Profetul ﷺ a descris Rugaciunea unui barbat alaturi de un alt barbat ca fiind mai buna decat Rugaciunea lui fiind singur, ceea ce implica o rasplata mai mare.

[Islam q&a.info/theauthenticbase.wordpress.com/central-mosque.com/ islamicacademy.org]

Si Allah stie cel mai bine!

CezarinaS.

Together for Eternal Peace!

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s