CINE SUNT CEI SCUTITI DE POST?

autumn-crescent-moon-65137

CINE SUNT CEI SCUTITI DE POST?

BISMILLAH

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!
Dragi frati si surori!

Postul in Ramadan este o obligatie pentru fiecare adult Musulman, sanatatos din punct de vedere mintal si care este rezident si nu calator. Femeile trebuie de asemenea sa nu se afle la menstruatie sau in perioada de sangerare de dupa nastere.
In acest articol vom vorbi despre categoriile de oameni care sunt scutiti de post. Unii dintre ei au datoria de a compensa prin tinerea postului mai tarziu, iar altii nu trebuie sa mai recupereze, ci doar sa plateasca Fidyah.

PENTRU CINE ESTE OBLIGATORIU POSTUL

Cei care trebuie sa posteasca sunt Musulmanii care au atins pubertatea. Copii trebuie incurajati si ei sa posteasca pentru a se obisnui cu postul.

De asemnea, cei care trebuie sa posteasca,  trebuie sa fie sanatosi mintal.
Ali ibn Talin si Aisha (ra) au relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa sllam a spus:”Condeiul s-a ridicat de la trei (persoane): cel care doarme pana se trezeste, copilul pana atinge pubertatea, si nebunul pana cand se insanatoseste.” [Muslim]
Sa fie apt din punct de vedeere fizic.
Sa fie rezident, si nu calator.
Femeile sa nu se afle la menstruatie sau in perioada de lauzie.

CEI SCUTITI DE POST

1. Cei aflati in calatorie –SAFAR
Este permis pentru un calator sa-si intrerupa postul in timp ce calatoreste, chiar si daca se afla sau nu in dificultate pe parcursul calatoriei.

Pentru ca, calatoria sa indeplineasca conditiile exceptarii de la post, trebuie avute in vedere urmatoarele:

-Calatoria trebuie sa fie indeajuns de lunga pentru ca Rugaciunile sa poata fi scurtate

-Calatorul sa nu intentuoneze sa locuiasca in locul in care calatoreste

-Calatoria sa nu aiba un scop pacatos

Exceptarea de la post pentru calator se anuleaza atunci cand:

-Calatorul se intoarce acasa si intra in orasul in care locuieste

-Calatorul decide sa stea pe timp nedefinit, sau pentru o lunga perioada de timp intr-un singur loc, iar locul este potrivit pentru a locui in el. Astfel el devine resident, si va trebui sa implineasca Rugaciunile in intregime sis a nu-si intrerupa postul in Ramadan, deoarece regulile calatorului nu se mai aplica pentru el

2. Bolnavii- MARAD
Daca cineva sufera de o boala care s-ar agrava prin tinerea postului, sau postul ar intarzia recuperarea sau tratamentul, postul trebuie abandonat. De exemplu o persoana cu diabet care trebuie sa manance la un anumit interval fix pentru a-si mentine nivelul de zahar din sange, sau un epileptic care trebuie sa-si ia medicamentele la intervale regulate pentru a preveni convulsiile.

Vezi aici cum trebuie sa fie boala care permite intreruperea postului:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/06/15/care-este-boala-care-permite-intreruperea-postului/

3. Sarcina- HAML
Daca o femeie simte ca daca posteste, fatul ar putea suferi un rau sau pentru ea insasi ca va fi slabita, poate abandona postul

4. Mama care alapteaza- RIDA’AH
Daca mama care alapteaza sau o doica simte ca postul ar putea sa-i dauneze ei sau copilului este permis sa abandoneze postul

5. Slabiciunea –DA’F sau varsta inaintata- KIBAR AS-SINN

a. Daca o persoana este in covalescenta dupa o boala si se teme ca postul ar putea sa-l inbolnaveasca din nou, ii este permis sa amane postul
b. Daca o persoana devine extrem de slabita din cauza varstei inaintate, ii este permis sa abandoneze postul

6. Jihad
a. Daca o persoana trebuie sa participe la lupta si se teme ca postul l-ar slabi, poate sa amane postul
b. Daca lupta este in desfasurare, participantii au permisiunea sa amane postul

7. Foamea si setea puternica

Daca o persoana este coplesita de o foame intensa sau de o sete insuportabila, atunci trebuie sa-si intrerupa postul si sa manance atat cat este nevoie sa-si potoleasca foamea, apoi trebuie sa se retina de la mancare pentru restul zilei si sa recupereze acea zi de post mai tarziu.

Daca cineva devine insetat in timpul Ramadanului, atunci nu este nimic rau daca isi toarna apa pe cap pentru a se racori, sau daca isi clateste gura cu apa. Daca acea sete ii cauzeaza lui un mare rau sau daca exista teama ca ar muri de sete, atunci este permis sa-si intrerupa postul, dar va trebui sa recupereze ziua de post ulterior.

Shaykh Muhammad ibn Saalih al-‘Uthaymeen (rh) a fost intrebat, care este regula pentru cel care isi intrerupe postul obligatoriu din cauza setei?

El a raspuns:’Regula este aceea ca este haram pentru cel care posteste un post obligatoriu,- fie ca este Ramadan sau o zi de recuperare a postului, sau fidyah (post de compensare)- sa-si intrerupa postul. Dar daca setea lui este atat de intensa incat se teme ca ar putea fi vatamat sau ar putea muri, atunci este permis pentru el sa-si intrerupa postul si nu este niciun pacat asupra lui, chiar si daca este Ramadan, daca este atat de rau incat se teme ca ar putea fi vatamat sau ar putea muri.” [Majmoo’ Fataawa al-Shaykh Ibn ‘Uthaymeen, 19/question no. 149]

8. Fortarea

Fortarea inseamna cand o persoana forteaza alta persoana sa faca ceva sau sa nu faca ceva impotriva vointei sale, prin amenintare.

EXCEPTIILE CARE NECESITA COMPENSATIE

O persoana care devine extrem de slabita din pricina varstei sau a unei boli pentru care nu are speranta de recuperare si se afla in imposibilitatea de a posti, trebuie sa hraneasca o persoana pentru fiecare zi de post lipsa. Poate sa fie sub forma de mancare, sau bani pentru a cumpara mancare ce trebuie distribuita celor saraci. Aceasta forma de compensare se numeste fidyah.

Ibn Abbas a spus:”Batranul este scutit de post si trebuie sa hraneasca o persoana in nevoie pentru fiecare zi. El nu mai trebuie sa posteasca alta data.” [Al-Daraqutni and Al-Hakim).
Al-Bukhari a relatat cu autoritatea lui ‘Ata ca l-a auzit pe Ibn Abbas recitand versetul:”Cei care sunt in stare sa posteasca [cu dificultate] dar nu o fac, sa dea in compensare hrana pentru un sarman.” 2:184

Ibn Abbas a spus ca acest verset nu a fost abrogat. Este valid pentru cei batrani si cele batrane care nu pot posti. Ei trebuie sa hranesca pentru fiecare zi o persoana nevoiasa.

O persoana care sufera de o boala cronica si care nu spera sa-si revina si gaseste postul ca fiind foarte dificil este tratat ca o persoana in varsta. Acelasi lucru se aplica si cu cei care sunt angajati in munci foarte grele.

Shaikh Muhammad Abdou a spus ca versetul din Coran care se refera la cei care considera postul foarte greu de suportat, se refera la batrani, bolnavi si oamenii in aflati in circumstante similare, precum si cei care sunt nevoiti sa indeplineasca munci foarte grele, precum minerii, sudorii, etc.

Aceleasi reguli se aplica si celor care sunt inchisi pe viata si care infrunta in tratament greu si daca gasesc ca postul este o povara si daca au suficienti bani incat sa acopere cerintele compensatiei.
Daca cel care indeplineste o munca extrem de grea nu poate sa gaseasca o solutie de a lucra fie noaptea, fie sa-si intrerupa seviciul sau sa si-l schimbe si este fortat sa faca o astfel de munca grea, atunci trebuie sa posteasca pana cand simte ca nu mai poate sa indure sa continue postul, iar apoi sa manance sau sa bea atat cat sa-l tina in forma, si apoi sa continue sa se abtina de la mancare sau baut. De asemenea, va trebui sa recupereze acea zi de post, in zilele in care este mai usor de postit.

Femeile care sunt insarcinate sau care alapteaza pot sa nu posteasca daca se tem pentru ele sau pentru copii lor bazat pe experientele anterioare ori la sfatul unui medic compentent si daca temerea lor este bine fondata! Lor li se cere sa ofere compensatii fara sa mai posteasca ulterior in acord cu Ibn Umar si Ibn Abbas.
Abu Dawood a relatat cu autoritatea lui Ikrimah ca Ibn Abbas comentant versetul “Cei care sunt in stare sa posteasca [cu dificultate] dar nu o fac, sa dea in compensare hrana pentru un sarman” (2:184), spunand:”este o concesie pentru barbatii si femeile batrane si femeile care postesc cu greutate.”
Ei (cazurile prezentate anterior) se pot opri de la post si sa hraneasca o persoana nevoiasa pentru fiecare zi in care nu au postit. Similar, femeile insarcinate sau care alapteaza pot sa nu posteasca daca se tem. Ele trebuie sa compenseze prin hranirea unui nevoias.
Scoala Hanefi este de parere ca aceste femei trebuie sa posteasca mai tarziu, fara sa fie nevoie de hranirea unui sarman. Hanafi si Shafi sunt de parere ca cele care se tem doar pentru copii lor, trebuie sa posteasca ulterior si sa hraneasca un nevoias, in timp ce, daca se tem atat pentru ele cat si pentru copii lor, trebuie doar sa posteasca ulterior.
Mai multe detalii si opiniile invatatilor despre acest subiect, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/06/16/femeile-insarcinate-sau-care-alapteaza-in-ramadan/

EXCEPTIILE CARE NECESITA RECUPERAREA POSTULUI

Cei care sunt bolnavi si au speranta de recuperare si cei care calatoresc, pot sa nu postesca, dar trebuie sa compenseze prin recuperarea zilelor de post pierdute mai tarziu.
Allah ne spune:”..iar cel care este bolnav ori in calatorie [sa posteasca] un numar egal de alte zile.” 2:184

Boala care necesita intreruperea postului este boala severa care se poate agrava sau prelungi prin post.
In acord cu Ibn Qudamah, un invatat al scolii de fiqh Hanbali:”Este relatat ca unii dintre primii invatati au extins aceasta exceptie la toate tipurile de boli, incluzand si o durere de dinti, bazandu-se pe faptul ca, exceptia din Coran este una generala, si de asemenea opinia ca o persoana aflata in calatorie este scutit de post chiar si daca nu are nevoie de aceasta scutire. Prin urmare, acelasi lucru se aplica si unei persoane bolnave.”
Al-Bukhari, Ata si Zahiri subscriu si ei acestei opinii.

Pentru cei care se afla in calatorie, se pune intrebarea: Ce este preferabil: sa posteasca sau sa nu posteasca?

Hanafi, Shafi si Maliki prefera postul pentru oricine il gaseste usor. Sa nu posteasca este preferabil pentru cei care gasesc postul foarte dificil.
Umar ibn Abd Al-Aziz prefera ceea ce este usor pentru persoana in cauza. Prin urmare, cel care gasesc postul in Ramadan usor in ciuda calatoriei si postitul ulterior mai mult o povara, este preferabil pentru el sa posteasca. Si nu exista perioada mai buna de post in afara de Ramadan.

In cazul in care postul sau intreruperea postului sunt la fel, exista o relatare de la Aisha (ra), ca Hamzah ibn ‘Amr al-Aslami (ra) i-a spus Profetului salAllahu aleihi wa sallam:”Sa postesc in calatorie?”- si el obisnuia sa posteasca mult. El salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Daca vrei, atunci posteste; si daca nu vrei, atunci nu posti.” [Convenit]

Distanta care face ca un calator sa fie scutit de post este aceeasi cu cea care permite scurtarea Rugaciunilor. De asemenea, durata in timpul careia se afla in calatorie in care un calator este scutit de post este aceeasi cu durata in care ii este permis sa scurteze Rugaciunile.
Majoritatea invatatilor definesc termenul de distanta ca fiind aproximativ 80 de kilometri. Altii, si aceasta este si parerea favorita a lui Ibn Taymiyah, spun ca nu distanta conteaza, ci ‘urf – ceea ce se considera in mod obisnuit ca fiind calatorie. Asa ca, orice considera oamenii ca fiind calatorie este calatorie, si intra in categoria regulilor shareea’h in privinta calatoriei.

In ce priveste durata, invatatii difera in aceasta privinta, unii considerand patru zile si altii extinzand pana la douazeci de zile. Dar este general acceptabil sa spunem ca, atata timp cat un calator nu-si pune in minte sa stea ca rezident in locul catre care a calatorit, el continua sa fie un calator. Si Allah stie cel mai bine!

OBLIGATIA DE A INTRERUPE POSTUL SI

RECUPERAREA ULTERIOARA

Toate scolile sunt de parere ca femeile trebuie sa intrerupa postul atunci cand se afla la menstruatie sau in perioada de lauzie. Iar daca postesc, postul lor este invalid.
Ele trebuie sa recupereze ulterior, conform unei relatari a lui Aisha (ra) care a spus:”Cand eram la menstruatie in timpul Profetului salAllahu aleihi wa sallam, ni s-a poruncit sa compensam pentru post dar nu si pentru Rugaciune.” [Bukhari&Muslim]

Si Allah stie cel mai bine!

CezarinaS.

Islamul Pacea Eterna

Advertisements

One thought on “CINE SUNT CEI SCUTITI DE POST?

  1. Pingback: TOTUL DESPRE POST | Islamul Pacea Eterna

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s