CE INVALIDEAZA SI CE NU INVALIDEAZA WUDHU!

baie-orientala

CE INVALIDEAZA SI CE NU INVALIDEAZA WUDHU

BISMILLAH

Bismillah wa Alhamdulillah wa salaatu wa salaamu ala Rasulillahi!
In acest articol urmeaza sa lamurim ce anume invalideaza si ce nu invalideaza wudhu, precum si unele conceptii gresite. Veti gasi pe blogul meu alte articole care se  adreseaza aceluiasi topic, inclusiv  Tayamum (ablutiunea uscata) si Ghusl (baia completa), precum si efectuarea Rugaciunii pas cu pas.

CE INVALIDEAZA WUDHU

A) ELIMINAREA DE URINA SAU FECALE [Qur’an 5:6, Trimidhi: 3535]

B) ELIMINAREA DE GAZE

Abu Hurairah a relatat ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa salam a spus:”Allah nu accepta Rugaciunea celui care a eliminat gaze pana nu face o noua ablutiune.” Un om dintre Hadhramaut l-a intrebat pe Abu Huraira:”Ce inseamna sa elimini gaze?”. El a raspuns:”Vant (gaz) cu sau fara zgomot”.
[Ref: Al Bukhari si Muslim]

Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Nu este wudhu (adica nu este necesar sa refaceti wuddhu) pana cand nu este un zgomot sau un miros.” [at-Tirmidhi, 74; hasan saheeh hadeeth]

Acest hadith si altele asemanatoare pe acelasi topic au fost citate ca dovada de Imam Ibn al-Mubaraak si altii ca sa arate ca wudhu devine invalid datorita emiterii de gaze prin partea din spate.

Imam at-Tirmidhi (rh) a spus:
Aceasta este opinia invatatilor, ca nu trebuie sa faca wudhu decat daca elimina un gaz si aude un zgomot sau simte un miros (adica are certitudinea ca a eliminat gaze, si nu este doar o impresie).

Abdullah ibn al-Mubaarak a spus:”Daca nu este sigur ca a eliminat gaze, nu trebuie sa faca wudhu pana cand nu este atat de sigur incat ar putea sa jure. Si a spus:”Daca un gaz este emis din partea din fata a femeilor, trebuie sa faca wudhu.”

Acesta este si punctul de vedere al lui ash-Shaafa‘i and Ishaaq.
In hadisul lui Abbad ibn Tameem, se relateaza ca un om s-a plans Mesagerului lui Allah salAllahu aleihi wa sallam ca i s-a parut ca a simtit ceva in timp ce facea Rugaciunea. El salAllahu aleihi wa sallam a spus: “Nu intrerupe (Rugaciunea) pana nu auzi un zgomot sau simti un miros.” [al-Wudoo, 134]

Dar daca o persoana este sigura ca a eliminat gaze, in acest caz wudhu-ul lui este invalid. Daca o persoana are de-a face cu astfel de ganduri (incertitudini), trebuie sa le ignore si sa-si asume ca este pur (tahir), pentru ca daca se gandeste prea mult la asta, gandurile vor persista.

An-Nawawi (rh) a spus in Sharh Saheh Muslim:”Cuvintele Profetului salAllahu aleihi wa salam, “pana cand nu auziti un zgomot sau simtiti un miros”, inseamna: pana nu este cunoscut ca unul dintre cele doua este prezent; Insa auzitul zgomotului sau simtirea mirosului nu sunt conditii pentru ca wudhu sa devina invalid, in acord cu consensul Musulmanilor (adica, daca este convins ca a eliminat gaze, nu trebuie neaparat sa constante fie zgomotul, fie mirosul pentru a considera ca wudhu-ul sau a devenit invalid, ci numai daca nu este convins si are doar impresia ca a scapat ceva gaze, cele doua conditii se impun pentru a asigura certitudinea).

Acest hadis este unul dintre lucrurile de baza in Islam si un important principiu de fiqh, care arata ca lucrurile raman asa cum sunt pana nu este ceva cert care sa le anuleze, si simplul fapt ca te indoiesti, nu le afecteaza.
Astfel, daca cineva este sigur ca se afla in stare de puritate si nu este sigur de faptul ca wudhu-ul sau a fost invalidat, el este considerat ca se afla in stare de puritate, si nu conteaza daca suspiciunea (dubiul) sau a intervenit in timpul, ori in afara Rugaciunii. Aceasta este opinia majoritatii invatatilor.

Nu este nicio diferenta, nici in cazul in care raportul de certitudine fata de incertitudine este 50-50, sau ca unul dintre ele este mai pronuntat. Nu trebuie sa faca wudhu in niciunul din cazuri.
Acelasi lucru este valabil si in cazul in care nu este sigur ca somnul sau a fost adanc sau nu. Si in acest caz, wudhu-ul sau ramane valid.

Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah (rh) a spus in Majmoo’ al-Fataawa, 21/394:
Acel tip de somn in care o persoana este nesigura de faptul ca a eliminat vreun gaz, nu invalideaza wudhu, deoarece puritatea este stabilita si sigura si nu poate fi indepartata de nesiguranta.” . Alhamdulillah!

C) CONSUMAREA CARNII DE CAMILA
Fie ca este tanara sau batrana, mascul sau femele, gatita sau fripta.
Profetul salAllahu aleihi wa sallam a fost intrebat in legatura cu consumul carnii de camila. El a spus:”Fa wudhu dupa ce mananci (din ea).” [Abu Dawood, 184; al-Tirmidhi, 81. Clasat ca saheeh de Imaam Ahmad si Ishaaq ibn Raahawayh, Muslim 360).

D) SOMNUL ADANC
Asemanator cu somnul din timpul noptii, cand se afla in stare de inconstienta.
[Abu Dawud no. 203 , Ibn Majah no. 477 si Ahmad 1: 111, Trimidhi: 3535 si altii]

E) RELATIILE SEXUALE SAU EJACULAREA (barbatilor si femeilor)

Dupa relatiile sexuale este necesara efectuarea baii complete-Ghusul. Si vom vorbi despre asta la sectiunea Ghusl, in shaa Allah! [Sahih Bukhari: 132 and Muslim: 303]

F) SPALAREA UNEI PERSOANE DECEDATE

Abu Huraira (RA) a relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine spala un decedat trebuie sa faca Ghusl, si oricine cara corpul (decedatului), trebuie sa faca Wudhu.”
[Sunan Abi Dawud, vol. 2, p. 898, #3155]

G) ATINGEREA PARTILOR INTIME IN MOD DIRECT
Fara nicio bariera si cu intentie (nu din greseala).

“Oricine isi atinge organul sexual fara nicio bariera (intre ele) trebuie sa efectueze ablutiunea.” [Ahmad, Ibn Hibban si Al-Hakim, sahih]

Ibn As-Sakin a spus:” Acest Hadith este unul dintre cele mai bune relatate pe acest subiect.”
Ash-Shaf’i a relatat:”Orice barbat care isi atinge organul sau sexual trebuie sa efectueze wudhu. Si orice femeie care isi atinge partile intime, trebuie sa efectueze wudhu. Ibn Al-Qayyim a spus ca acest hadis este cu un lant sahih.

CE NU INVALIDEAZA WUDHU

1. ATINGEREA SAU SARUTAREA SOTIEI (sau  a unei femei mahram)
Aisha (ra) a relatat ca Mesagerul lui Allah salAllahu aleihi wa sallam a sarutat-o in timp ce postea si a spus:”Sarutul nu anuleaza ablutiunea, si nu strica postul.”
[Relatat de Ishaq ibn Rahawaih si al-Bazzar cu un lant bun]

Intr-o alta relatare:”Profetul salAllahu aleihi wa sallam si-a sarutat una dintre sotiile sale si s-a dus la Rugaciune, fara sa efectueze ablutiunea.” [Relatat de Ahmad cu un lant de incredere]

2. SANGERAREA
Aceasta implica sangerarea din cauza unei rani, ventuze, sau sangerari nazale, etc indiferent de cantitatea de sange.
Al-Hassan a spus:”Musulmanii obisnuiau sa faca Rugaciunea chiar si daca erau raniti.” [Al-Bukhari]
Sunt numeroase relatari care indica faptul ca sahaba (companionii) radiyAllahu anhum facea Rugaciunea in timp ce sangele siroia din ei (Umar bin Khattab), sau care au fost loviti de o sageata in timp ce faceau Rugaciunea (Ibbad ibn Bishr), etc si si-au continuat Rugaciunea.
[Abu Dawud, Ibn Khuzaimah, Al-Bukhari]

Wudhu este considerat valid pana cand este o dovada ca s-a anulat. Nu exista nicio dovada relatata de la Profet salAllahu aleihi wa sallam cum ca sangerarea ar invalida wudhu.
Imam An-Nawawi (rh) a spus:”Nu este nicio dovada ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam ar fi facut obligatorie efectuarea wudhu din motiv de sangerare.”
Shaykh Ibn Sa’di (ra) a spus ca, opinia corecta este aceea ca sangerarea si vomitatul nu anuleaza wudhu, indiferent de cantitate, deoarece nu este nicio evidenta care sa arate ca ar strica wudhu, iar principiul general este ca wudhu ramane valid.

3. VOMITATUL

In legatura cu cantitatea care este vomitata, fie ca este putina sau multa, nu exista niciun hadis autentic care sa indice ca ar anula ablutiunea.

4. VORBITUL IN TIMPUL/DUPA WUDHU
Vorbitul, rasul, etc nu invalideaza wudhu, insa rasul cu voce tare invalideaza Rugaciunea.

ALTE LUCRURI LEGATE DE WUDHU

1 – Unii oameni presupun ca nu este permis sa efectuezi wudhu in timp ce esti neacoperit (adica sa faci wudhu in timp ce faci un dus).
AbdulAziz Ibn Baz a spus:”Acoperirea partilor intime nu este o conditie pentru corectitudinea wudhu. [Fatawa Ibn Baz 10/101]

2 – Unii oameni presupun ca daca spala membrul/membrele din partea stanga inainte de cele din partea dreapta, ablutiunea lor nu este corecta.

Imam Nawawi a spus:”Invatatii sunt de acord cu faptul ca, spalarea membrelor incepand cu partea drepta inaintea celor din partea stanga in Wudhu este Sunnah, dar daca este spalat inainte membrul stang inaintea celui drept, atunci o virtute este pierduta, dar Wudhu este corect.”
[Sharh Saheeh Muslim 3/160]

3 – Multi oameni isi ridica degetul in timp ce fac marturisirea de credinta (shahadah) dupa completarea wudhu.

‘Allaama Ibn Uthaymeen a spus:”Nu cunosc nicio dovada pentru acest lucru.”
[Fatawa noor ala Darb 8/117]

4 – Unii oameni cred ca daca atingi ceva impur trebuie sa refaci Wudhu.
Atingerea lucrurilor considerate impure (najas) nu anuleaza wudhu. De exemplu: atingerea toaletei, sau calcatul in ceva impur, schimbarea sau spalarea scutecelor copiilor, curatarea toaletelor, atingerea urinii sau a sangelui, etc. Insa trebuie sa te speli pe maini sau locul unde au ajuns aceste impuritati.

‘Allaama Ibn Uthaymeen a spus:”Calcarea pe impuritati nu invalideaza Wudhu. Insa trebuie sa cureti locul ce este afectat de impuritati.” [Fatawa Ibn Uthaymeen 52/119]

Daca o femeie isi spala copilul, baiat sau fata, si atinge partile intime ale copilului, nu trebuie sa faca wudhu, ci doar sa-si spele mana/mainile, deoarece atingerea partilor intime fara dorinta nu necesita wudhu. [Majmoo’Fataawa Ibn ‘Uthaymeen (11/203)]

5- Persoanele care sufera de flatuenta si care elimina gaze continuu, sau cei cu incotinenta urinara, sau femeile care au sangerare continua-Istihadah (alta decat menstruatia), trebuie sa faca wudhu pentru fiecare Rugaciune Fard (obligatorie), si sa continue sa faca Rugaciunea chiar daca se intampla in timpul ei, una din situatiile prezentate.

Cu acelasi wudhu poate face si oricate Rugaciuni voluntare, (wudhu-ul sau ramane valabil pana la intrarea urmatoarei Rugacuni Fard) insa pentru urmatoarea Rugaciune fard, trebuie sa-si reinoiasca Wudhu-ul.

Ibn Hajar (rh) a spus:” Regula sangelui non-mentrual (Istihadah) este aceeasi cu regula oricarui lucru care anuleaza wudhu. Ea trebuie sa faca Wudhu pentru fiecare Rugaciune, dar nu poate face mai mult decat o Rugaciunea Fard cu acel wudhu, chiar daca face Rugaciunea la timp sau o recupereaza mai tarziu, din cauza intelesului aparent al hadith-ului:”Trebuie sa faci Wudhu pentru fiecare Rugaciune. Aceasta este opinia majoritatii invatatilor.” (Fat-h al-Bari)

Si Allah stie cel mai bine!

CezarinaS.

CUM SE EFECTUEAZA CORECT WUDHU, AICI: https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/06/02/wudhu-asa-cum-facea-profetul-saws/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/category/wudhu-tayammum-ghusul/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/11/08/rugaciunea-asa-cum-facea-profetul-salallahu-aleyhi-wasallam/

 

TOGETHER FOR ETERNAL PEACE!

Va urma, in shaa Allah!

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA SAIJARI, 2013-2017

Islamul Pacea Eterna

 

Anunțuri

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s