POSTUL din SHAWWAL- CE este, CAND postim, CUM postim?

fasting-sawwal

POSTUL din SHAWWAL

CE este, CAND postim, CUM postim?

Alhamdulillahi Rabbil ‘Alamin!

Shawwal este luna Islamica ce urmeaza imediat dupa Ramadan, prima zi din aceasta luna este Eid al-Fitr. A posti sase zile din Shawwal dupa postul obligatoriu din Ramadan este Sunnah Mustahabbah, si nu este wajib. Este recomandat sa postim sase zile din Shawwal, deoarece este considerata o mareata virtute care are o rasplata pe masura. Cine posteste aceste zile i se inregistreaza o rasplata echivalenta cu postul pe un an intreg, dupa cum reiese dintr-un hadis sahih, in care Profetul ﷺ a spus:

”Oricine posteste in Ramadan si apoi posteste sase zile din Shawwal, este ca si cum a postit toata viata.” [Muslim, Abu Dawood, Tirmidhi si altii]

“Postul in Ramadan urmat de sase zile din Shawwal este ca un post continuu.” [Muslim, cu autoritatea lui Abu Ayyub]
Intr-o alta relatare:”Oricine posteste sase zile dupa (Eid) al-Fitr a completat un an”.(oricine face o fapta buna va avea zece rasplati ca ea).

In acord cu o alta relatare:”Allah a facut pentru fiecare fapta buna (hasanah) zece ca ea, asa ca o luna este postul pentru zece luni, si postul de sase zile completeaza anul.”[An-Nasa’i, Ibn Majah.Sahih at-Targhib wa’t Tarhib 1/421]

S-a relatat de Ibn Khuzaymah cu cuvintele:”Postul in luna Ramadan primeste rasplata pentru zece ca el, iar postul pentru sase zile primeste rasplata a doua luni, iar acesta este postul pentru un an intreg.”

Hanbali si Shafi’i fuqaha au explicat ca postul de sase zile din Shawwal dupa postul din Ramadan este ca si cum ai fi postit un an intreg de post obligatoriu, deoarece multiplicarea rasplatii se aplica chiar si pentru postul voluntar (nafil), deoarece fiecare hasanah primeste rasplata a zece ca el. Ma shaa Allah!

Un alt important beneficiu al postului de sase zile din Shawwal este si acela ca rectifica deficientele postului obligatoriu din Ramadan, pentru ca nimeni nu este lipsit de greseala sau de pacate care pot avea un efect negativ asupra postului.

In Ziua Invierii, unele dintre faptele noastre nafile (voluntare) vor fi luate in considerare pentru a indrepta (recupera) greselile si lipsurile din faptele noastre obligatorii.

“Primul lucru pentru care oamenii vor fi trasi la raspundere in Ziua Invierii va fi Rugaciunea lor (salah). Stapanul nostru, Laudat fie El, va spune Ingerilor Sai- desi El stie mai bine-“Uitati-va la Rugaciunea slujitorului Meu, daca este completa sau incompleta.’ Daca este perfecta, va fi inregistrata ca perfecta, iar daca ceva lipseste, El va spune:’Uitati-va daca slujitorul Meu are vreo Rugaciune voluntara (nafil).’ Daca a facut Rugaciuni voluntare, [Allah] va spune:’Completati faptele obligatorii ale slujitorului Meu din fapetele sale voluntare.’. Apoi toate faptele sale vor fi socotite in acelasi maniera.”[Abu Dawood]

Cand Incepem Sa Postim Cele Sase Zile Din Shawwal?

Se poate posti imediat dupa Eid Al-Fitr, deoarece este haram sa postim in ziua de Eid, si se pot posti cele sase zile oricand pe parcursul lunii Shawwal, insa cele mai bune fapte sunt cele care sunt implinite cel mai devreme.
Aceste zile nu trebuie neaparat postite imediat dupa Eid; este permis sa se posteasca consecutiv sau separat pe parcursul lunii Shawwal, in functie de posibilitate si de capabilitatea fiecaruia. Sunt multiple posibilitati in legatura cu acest post, deoarece este un post Sunnah.
[Fatawa al-Lajnah ad-Da’imah, 10/391]

Este totusi de preferat sa ne grabim pentru ca niciodata nu putem sti ce probleme ar putea interveni, dar nu este nicio problema daca amanam pana la mijlocul sau sfarsitul lunii. Trebuie specificat totusi ca postul celor sase zile consecutiv si la inceputul lunii este superior.

An-Nawawi a spus:”Companionii nostri au spus:’este mustahabb sa postesti sase zile in Shawwal. Si au mai spus:’este mustahabb sa postesti aceste zile consecutiv si la inceputul lui Shawwal, dar daca separi zilele sau le amani, este permisibil. Nu avem nicio disputa in legatura cu aceasta problema, si aceasta este si opinia lui Ahmad si Dawood.” [Al-Majmu’ Sharh al-Muhadhdhab]

Putem Posti In Shawwal Daca Avem De Recuperat Zile De Post Din Ramadan?

In aceasta privinta, parerile invatatilor difera, si recunosc ca aceasta este o chestiune pe care am dorit neaparat sa o clarific.
Prima opinie este aceea ca, daca cineva are de recuperat zile din Ramadan, trebuie mai intai sa le recupereze, si apoi sa posteasca cele sase zile zile din Shawwal, pentru ca nu poate posti pana nu completeaza Ramadanul.
[Fatawa al-Lajnah ad-Da’imah, 10/392]

Combinarea Intentiilor?

Anumiti juristi Musulmani spun ca este recomandata postirea lor separata pentru a obtine o rasplata mai mare. Altii spun ca nu este o problema combinarea intentiilor.

Sheikh Atiyyah Saqr (seful comisiei pentru Fatwa de la Al-Azhar) a spus:”Cel care are zile lipsa de post din Ramadan poate posti cele sase zile optionale din Shawwal cu dubla intentie, de a recupera zilele lipsa si de a posti cele sase zile din Shawwal. El sau ea vor obtine beneficiu dublu simultan: recuperarea zileleor lipsa si rasplata postului celor sase zile din Shawwal, pentru ca este stabilit in Islam ca faptele sunt judecate dupa intentii.
Totusi este recomandat, sa se recupereze zilele lipsa din Ramadan separat, pentru extra rasplata.
Aceasta este asemanator cu punctul de vedere in ce priveste recomandarea de a efectua doua rakat pentru a saluta Moscheea inainte sa te asezi. Aceasta recomandare este indeplinita oricand cineva intra in Moschee si implineste doua rakat, chiar daca intentioneaza sa implineasca o Rugaciune prescrisa (obligatorie) sau oricare alte doua rakat voluntare, pentru ca important este aici sa le implinesti inainte sa te asezi, si acest lucru este indeplinit prin efectuarea fie a unei Rugaciuni prescrise fie a uneia voluntare.”
In acord cu autorul Al-Bahgah, se obtine rasplata salutarii Moscheii, implinind orice Rugaciune inainte sa te asezi, chiar si daca nu a intentionat sa salute Moscheea.
Bazat pe aceste lucruri, este permisibil sa se posteasca sase zile in Shawwal intentionand simultan sa recupereze zilele lipsa din Ramadan si sa ofere postul din Shawwal, in special daca este interesat de obtinerea rasplatii postului din Shawwal, dar gaseste ca este epuizant pentru el/ea sa le posteasca separat.

De asemenea se cunoaste ca multi dintre companioni, inclusiv Aisha (ra), amanau recuperarea zilelor lipsa din Ramadan pana in luna Sha’ban (luna de dinaintea Ramadanului), iar recuperarea postului din Ramadan este clar stabilit ca se poate face pana la sosirea urmatorului Ramadan.

In ce priveste combinarea intentiilor, in acord cu Shafi’i, este permisa combinarea lor pentru a obtine rasplata dubla, precum cel care intra in Moschee inainte de Zuhr si incepe prin a oferi doua Rakat Sunnah. Facand astfel, el va avea rasplata pentru Sunnah de dinainte de Zuhr precum si pentru Tahiyyat al-Masgid ( salutarea Moscheii).

<In ce priveste combinarea intentiilor (recuperarea zilelor lipsa din Ramadan (qadha) si postul celor sase zile din Shawwal), primordial trebuie sa se faca intentia pentru Qadha (recuperare Ramadan) si in acelasi timp sa se aiba in minte ca postul este oferit in Shawwal. Facand asta, este de sperat ca prin Indurarea lui Allah, alaturi cu recuperarea zilelor din Ramadan, se va primi si rasplata postului in Shawwal. Dar este important ca intentia principala sa fie cea de recuperare Ramadan.

Totusi este mai bine sa se recupereze zilele de post din Ramadan separat fata de cele sase zile din Shawwal, din moment ce unii invatati sunt de parere ca nu se obtine rasplata pentru un post voluntar (nafl) cand se combina cu postul de recuperare (qadha).> [Vezi Fatawa Darul Uloom Deoband 6/495)]

Una dintre explicatiile date pentru postul celor sase zile din Shawwal ca fiind echivalent cu postul pentru un an intreg este aceea ca faptele bune sunt multiplicate de zece ori, si astfel, postul pe parcursul intregii luni a Ramadanului va conta ca postul pentru zece luni, iar postul celor sase zile in Shawwal inmultite cu zece, vor echivala cu doua luni. Astfel este ca si cum ai fi postit intreg anul. [Vezi Ibn Rajab al-Hanbali’s Lata’if al-Ma’arif 272)]

Aceasta este clar mentionat in hadeeth-ul relatat de Thawban (ra) in care Mesagerul lui Allah (sall Allahu aleihi wa sallam) a spus:”Postul in Ramada este ca postul pentru zece luni, si postul celor sase zile (in Shawwal) este ca postul pentru doua luni, iar aceasta este precum postul pentru tot anul”. [Imam Ahmad  Musnad, Ibn Hibban in  Sahih si Imam Nasa’i in  Sunan,  preluate din Ibn Rajab’s Lata’if 272)

Astfel, pentru a primi aceasta rasplata specifica si anume postul pentru un an intreg, trebuie sa se posteasca intreaga luna Ramadan si apoi sa fie urmat de postul celor sase zile din Shawwal. Din acest motiv, vedem in hadeeth-ul inregistrat in Muslim, in care Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine posteste in Ramadan si apoi continua cu sase zile in Shawwal, este ca si cum ar fi postit tot anul”, ca trebuie sa completam postul din Ramadan inainte de a posti cele sase zile din Shawwal pentru a obtine aceasta rasplata specifica.

Astfel, fara niciun dubiu, este mai bine sa se recupereze zilele lipsa din Ramadan mai intai si apoi sa se posteasca cele sase zile in Shawwal pentru a obtine rasplata maxima a postului pentru tot anul. Totusi, este permis sa se combine recuperarea postului din Ramadan cu postul celor sase zile din Shawwal, cu intentia principala de recuperare a postului din Ramadan. Si Allah stie cel mai bine![Mufti] Muhammad ibn Adam-Darul Iftaa-Leicester/ UK]>

Trebuie spus ca acest punct de vedere nu este impartasit si de alti juristi care nu sunt de acord cu combinarea intentiilor. Ei insista ca trebuie avute intentii separate. Astfel, trebuie recuperate zilele post lipsa, si apoi cu o intentie separata, sa se posteasca cele sase zile din Shawwal.

(vezi aici: https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/09/27/combinarea-intentiilor-pentru-post/ )

De asemenea, este permis sa se posteasca zilele din Shawwal, si mai tarziu sa se recupereze zilele lipsa din Ramadan.
Totusi, trebuie specificat ca cel care posteste separat va avea extra rasplata, si nu trebuie sa fim rigizi in aceasta chestiune, pentru ca Indurarea lui Allah este fara limita.

Sheikh Yusuf al-Qardawi a spus:”Invatatii au pareri diferite daca este permis ca cineva care are zile lipsa din Ramadan sa posteasca un post voluntar inainte de a recupera zilele lipsa. Unii dintre ei cred ca nu este permis sa oferi un post voluntar inainte de a recupera zile de post obligatoriu. In acord cu ei, trebuie mai intai sa recuperezi zilele obligatorii si apoi sa postesti un post voluntar. Altii sunt de parere ca poti oferi un post voluntar inainte sa recuperezi zilele de post lipsa din postul obligatoriu (Ramadan).
Si a mai declarat:”Din punctul meu de vedere, prefer cea de a doua opinie, deoarece s-a relatat ca Aisha(ra), Mama credinciosilor, se intampla sa recupereze zilele lipsa din Ramadan tocmai in Sha’ban. Daca este asa, ce s-a intamplat cu toate posturile voluntare in cele zece luni dintre Ramadan si Sha’ban? Este imposibil de crezut ca nu postea niciun post voluntar in toata aceasta perioada, mai ales ca sunt numeroase relatari care arata ca tinea foarte mult post voluntar.”

In concluzie, variantele sunt urmatoarele:

-Prima varianta si cu cea mai mare rasplata este sa recuperezi zilele de post lipsa (din motive valide-boala, calatorie, menstruatie, lauzie) din postul obligatoriu din Ramadan si apoi sa postesti cele sase zile din Shawwal

-sa postesti zilele din Shawwal si sa recuperezi ziele de post din Ramadan mai tarziu

-sa ai intentia primordiala de a recupera zilele lipsa din Ramadan in luna Shawwal, cu speranta obtinerii rasplatii de la Allah.

Poti de asemenea sa alegi in a posti toate cele sase zile consecuiv sau separat, oricand doresti si ai abilitatea pe parcursul lunii Shawwal. Ramane la alegerea noastra oricare dintre variante care se potrivesc mai bine cu capabilitatea si posibilitatea noastra. Si Allah stie cel mai bine!

Totusi nu trebuie sa trecem cu vederea exemplul companionilor si in mod special al lui Aisha-radiyAllahu anha care a relatat:”Obisnuiam sa fiu datoare cu zile din Ramadan, si nu puteam sa le recuperez pana in Sha’ban, iar aceasta se intampla din cauza pozitiei Mesagerului lui Allah ﷺ [in calitate de sot].[Bukhari 1950, Muslim 1146].

Este greu de crezut ca Aisha (ra) sau companionii, nu mai tineau niciun post voluntar pe parcursul anului, mai ales ca relatarile arata contrariul. Mai mult, Aisha (ra) era sotia Profetului ﷺ si Mama Credinciosilor si nu ar fi putut sa greseasca in aceasta chestiune.

De asemenea, acest hadis reprezinta si dovada ca Ramadanul (zilele lipsa), poate fi recuperat pana la sosirea urmatorului Ramadan, iar in aceasta privinta, nu sunt diferente de opinie.
Tocmai de aceea, cel care moare inainte sa recupereze zilele lipsa din Ramadan, si care se afla in intervalul permis in care are voie sa recupereze (intervalul pana la urmatorul Ramadan), nu are nicio datorie si nu este niciun pacat asupra lui.

Mai mult, Allah ne spune:”..însă, acela dintre voi care este bolnav sau în călătorie, [va posti] un număr [egal] de alte zile...”, insa nu specifica ca aceste zile trebuie recuperate imediat.

De asemenea, in Ziua de Eid al-Fitr, Allah ii iarta pe toti cei care au postit de dragul Lui, si cu speranta in rasplata Lui si si-au indeplinit toate obligatiile fata de El. Allah ii iarta pe toti, atat pe cei care au postit intreg Ramadanul, cat si pe cei care au intrerupt postul din motive valide. Atata timp cat exista intentia ferma de a recupera aceste zile, Allah ii iarta pe toti in egala masura, si nu ii amana pe cei care au de recuperat, pana recupereaza. Intentia este foarte importanta, si fiecare are parte de ceea ce a intentionat. Si fiecare dintre noi, am fi tinut intreg postul, daca nu am fi avut motive valide pentru care sa-l intrerupem.

Cei care sunt de parere ca trebuie recuperate mai intai zilele lipsa din Ramadan, isi motiveaza opinia pe faptul ca trebuie sa dam intaietate faptelor obligatorii si apoi sa facem fapte voluntare. Este foarte corecta aceasta opinie, pentru ca intr-adevar faptele obligatorii (impuse) trebuie sa aiba intaietate, in sensul ca nu trebuie sa renuntam la ceva fard pentru ceva nafil. Totusi, avand in vedere hadisul relatat de Aisha(ra) pe care l-am prezentat anterior, se arata clar ca este permisibil si legal din punct de vedere Islamic sa amani recuperarea zilelor lipsa pana inainte de venirea urmatorului Ramadan, iar acest lucru nu te impiedica sa tii si alte posturi voluntare. Fara indoiala ca cel care recupereaza mai intai zilele de post obligatoriu  si apoi tine oricare alt post voluntar, are o rasplata mult mai mare, insa nu putem sa-i impiedicam pe cei care isi doresc rasplata postului din Shawwal (sau al altor posturi voluntare) si carora le este dificil sa tina ambele posturi, sa se lipseasca de aceasta binecuvantare. Si Allah stie cel mai bine!

Abu Huraira(ra) a relatat ca Profetul ﷺ a spus:”Allah Preainaltul a spus:’Voi deschide razboi impotriva celui care se arata ostil fata de un slujitor credincios al Meu. Si cele mai placute lucruri cu care slujitorul Meu se apropie de Mine, sunt cele pe care i le-am impus (cele obligatorii); slujitorul Meu va ajunge si mai aproape de Mine, daca face Nawafil (se roaga sau face alte fapte voluntare pe langa cele obligatorii) pana ce Eu il voi iubi, si atunci Eu voi fi pentru el urechile cu care aude, ochii cu care vede, mana cu care apuca si piciorul cu care umbla; si daca Imi cere ceva, Eu ii voi da; si daca la Mine cauta adapost, Eu il voi apara.”[Bukhari]

Superb acest hadis, in care aflam ca pentru a ne apropia si mai mult de Allah, pentru a obtine sprijinul Sau in tot ceea ce facem, trebuie sa indeplinim cat mai multe fapte Nawafil pe langa cele obligatorii.

Intelepciunea Postului din Shawwal

-Un semn al acceptarii postului din Ramadan. Deoarece semnul acceptarii de catre Allah a faptelor bune este asigurat de implinirea faptelor bune similare cu consecventa.
-Insasi consecventa este iubita, pentru ca cele mai iubite fapte de catre Allah si de catre Mesagerul Sau ﷺ sunt cele care sunt implinite constant.
-Semn de multumire. Postul in aceste sase zile sunt o exprimare a multumirii pentru rasplata pe care Allah o acorda in Ziua de Eid. Continuarea postului este un semn a celui care este un “slujitor multumitor”, dupa cum Profetul ﷺ se descria pe el insusi. Iar multumirea (recunostinta) este cheia de a spori si un mijloc de securizare pentru binele si binecuvantarile din faptele noastre.
-Un semn al angajamentului de a continua in adoararea si supunerea noastra fata de Allah.
-Daca cineva este incapabil sa posteasca cele sase zile din Shawwal din motive scuzabile, trebuie sa faca intentia ferma ca daca acesta motiv (scuza) nu ar fi intervenit, el ar fi postit. Daca este sincer in intentia lui, prin Gratia Divina, va avea rasplata intreaga a postului acestor zile, deoarece “faptele se judeca dupa intentii, si fiecare va avea ceea ce a intentionat”, dupa cum Profetul ﷺ ne-a explicat.[Muslim].
Semnul sinceritatii in intentie este acela ca, daca scuza dispare, te grabesti sa implinesti ceea ce ai intentionat.
[Ref: Ibn Rajab, Lata’if al-Ma`arif; Ibn Abidin, Radd al-Muhtar; Hamawi/Ibn Nujaym, Hashiyat al-Ashbah; Nawawi, al-Majmu` Sharh al-Muhadhdhab; si altii]

Mai trebuie sa adaug ca, femeile trebuie sa ceara permisiunea sotului pentru a tine un post voluntar, daca aceasta este prezent.
S-a transmis intr-o relatare a lui Abu Huraira care se gaseste in cele doua sahih-uri, ca Profetul ﷺ a spus:”Nu este permis pentru o femeie sa observe un post voluntar fara permisiunea sotului ei atunci cand el este acasa.”
Se poate spune ca, daca o femeie cunoaste ca sotul ei nu se opune ca ea sa tina post si i-a dat permisiunea in general sa posteasca (ne referim numai la posturile voluntare), atunci ea nu mai are nevoie de permisiunea lui. Totusi, pentru siguranta, este mai bine si mai sigur sa se ceara permisiunea.

Pe cel care face o fapta buna-barbat sau femeie- si este credincios (in Monoteismul Islamic), il vom darui Noi cu o viata buna (in aceasta lume cu respect, satisfactie si provizii bune). Si Noi ii vom rasplati pe ei dupa [faptele] cele mai bune pe care le-au savarsit (cu Paradisul in Viata de Apoi).” Coran 16:97

Articole relationate:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/09/27/combinarea-intentiilor-pentru-post/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/06/05/recuperarea-zilelor-de-post-inainte-de-sosirea-urmatorului-ramadan/

Va rog sa vizionati si aceste  videoclipuri pe acest subiect:

 

 

 

Si Allah stie cel mai bine!

LET’S WORK together FOR ETERNAL PEACE!

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2013-2017.

Islamul Pacea Eterna

Advertisements

2 thoughts on “POSTUL din SHAWWAL- CE este, CAND postim, CUM postim?

  1. Acelasi principiu de a posti ca cel din luna Ramadan?De la asfintit pana la apus?Daca da ,nu inteleg permisiunea sotului pentru ce e?sau se refera la relatii intime in timpul zilei?

    • Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu! Permisiunea sotului pentru posturile voluntare intr-adevar se refera la relatiile intime. Postul obligatoriu sau voluntar, se tin de la intrarea Rugaciunii de Fajr (adhan Fajr), pana la adhan Magreb (apusul soarelui). Singura deoasebire este aceea a intentiei. Pentru postul obligatoriu din Ramadan, intentia se pune de seara pana cel tarziu la suhur (inainte de adhan Fajr), iar pentru oricare alt post voluntar, intentia se poate pune si in timpul zilei respective chiar daca a intrat Fajr.

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s