BARFA SI CONSECINTELE EI

BARFA

 barfa si consecintele ei

BISMILLAH

Alhamdulillah wa salaatu wa salaamu ala Rasulillah!

In acest articol:

-Introducere: Folosirea neadecvata a limbii

-Ce reprezinta “Ghibah”-definitiile bârfei

-Ascultarea Bârfei

-Cura impotriva Bârfei

-Ghibah inimii

-Situatii cand Ghibah este permisa

-Ispasirea pentru Ghibah

-Concluzii

Allah ne spune:

“O, voi cei care credeti! Feriti-va cu strasnicie de banuieli, caci unele banuieli, sunt pacat (banuielile si gandurile rele despre cineva, fara dovezi)! Nu va iscoditi si nu va ponegriti unii pe altii! Oare voieste vreunul dintre voi sa manance carnea fratelui sau mort?[Nu!] Voi ati urat aceasta (asa ca urati barfa)! Si fiti cu frica de Allah, fiindca Allah este Iertator, Indurator [Tawwab, Rahim].” Coran 49:12

Si nu urma [lucrul despre] care nu ai cunostinta. Auzul, vazul si inima, pentru toate acestea vei fi intrebat(In Ziua Judecatii).”  Coran 17:36

“Si el nu va rosti niciun cuvant, fara sa aiba langa el un supraveghetor (un Inger) pregatit [sa scrie]”. Coran 50:18

Imam Nawawi a spus:”Este obligatoriu pentru fiecare adult sanatos (din punct de vedere psihic) sa-si pazeasca limba, si sa nu vorbeasca decat atunci cand ceea ce doreste sa spuna aduce un beneficiu clar. Daca  a vorbi sau a ramane tacut, au aceleasi beneficii, este sunnah sa se abtina, deoarece vorba permisibila poate conduce catre ceva nedorit sau interzis, ceea ce se intampla destul de des.”

Abu Huraira(RA) a relatat ca Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine crede in Allah si in Ziua de Apoi, sa spuna ceva bun, ori sa ramana tacut”.[Bukhari, Muslim,Ahmad, Tirmidhi, Ibn Majah]

Nawawi a spus:”Acest hadis arata explicit ca este imperativ sa nu vorbesti cu exceptia a ceea ce este bun, ceea ce inseamna ca are un anumit beneficiu. Daca persoana este in dubiu in ce priveste  beneficiul adus, atunci este mai bine sa ramana tacut.”

Omul rosteste ceva fara sa gandeasca (daca este bine sau rau) si din pricina asta, va cadea in Focul Iadului, mai adânc decat distanta dintre apus si rasarit.” [Bukhari&Muslim]

Acest hadis ne arata dezavantajul folosirii necorespunzatoare a limbii si faptul ca este esential sa gandim inainte sa vorbim.

Intr-o alta relatare, sub autoritatea lui Sahl ibn Sa’d, Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Oricine imi garanteaza ceea ce este intre cele doua falci si ceea ce este intre cele doua picioare, eu garantez Paradisul pentru el.”[Bukhari&Muslim]

Relatat de Uqbah ibn Amir:”Am spus:’O, Mesager al lui Allah! Cum se poate obtine izbavirea?’ El, saws a raspuns:’ Stapaneste-ti limba, stai pe langa casa ta, si plangi pentru pacatele tale.”[Bukhari&Muslim]

Este bine ca timpul liber pe care il avem sa ni-l petrecem acasa in pomenirea lui Allah, recitarea Quranului si in alte acte de adorare, mai ales atunci cand ne temen pentru noi si religia noastra ca nu vor fi in siguranta atunci cand ne amestecam cu alti oameni. De asemenea, Allah il iubeste pe cel care se caieste si plange pentru pacatele sale.

Mu’adh ibn Jabal a spus:”Vom fi noi trasi la raspundere pentru ceea ce spunem?”. Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Sa te piarda mama ta! Este oare altceva care sa tarasca oamenii in Foc pe fetele lor in afara de rodul limbii lor?’[Tirmidhi]

Relatat de Abu Bakrah, de la Pelerinajul de adio al Profetului, sall Allahu aleihi wa salam care a spus:”Cu adevarat, sangele vostru, averea voastra si onoarea sunt sacre (unul altuia), asa cum sunt sacre aceasta zi si acest oras al vostru.”[Bukhari, Muslim]

O, voi cei care ati crezut cu limbile voastre, dar in inimile carora nu a ajuns credinta! Nu-i barfiti pe Musulmani, si nu dezvaluiti secretele lor! Pentru ca cel care dezvaluie greselile fratelui sau, Allah ii va dezvalui greselile sale. Si oricine isi are secretele dezvaluite de Allah, Allah il va dezonora, chiar si daca se ascunde in adancul casei sale.”[Abu Dawood in al-Adab, 4/271,#4880]

Aveti grija la bârfa, pentru ca bârfa este mult mai grava decat adulterul. Un om poate sa comita adulter, si sa bea (vin), si apoi sa se caiasca, si Allah sa-l ierte. Dar, bârfitorul nu va fi iertat de Allah, pana cel pe care l-a bârfit, il va ierta.”[Suyuti, Al-Jami as Saghir, 1/174,#2919…]

Ce reprezinta “Ghibah”-Bârfa?

Bârfa a fost definita foarte clar de catre Profet, sall Allahu aleihi wa sallam:

„S-a relatat de catre Abu Hurayrah (ra) ca Mesagerul lui Allah (sall Allahu aleihi wa sallam) a spus:”Stiti voi ce este gheebah (bârfa)?” Ei au spus:”Allah si Mesagerul Sau stiu mai bine.” El a spus:Sa vorbesti despre fratele tau ceva care ii displace (sa se vorbeasca despre el). Cineva a intrebat:”Si daca este adevarat ceea ce am spus despre fratele meu?”. Profetul (saws) a raspuns:”Daca este adevarat ceea ce ai mentionat despre el, atunci cu siguranta l-ai bârfit. Si daca nu este adevarat ceea ce ai spus, atunci l-ai calomniat.” [Muslim, Ahmad]

Gheebah (bârfa), inseamna sa vorbesti despre un Musulman in absenta lui si sa spui lucruri despre care nu-i place sa fie mentionate sau sa fie raspandite.

Buhtan (calomnia), inseamna sa spui despre un Musulman lucruri care nu sunt adevarate, sau cu alte cuvinte sa minti in privinta lui.

Nameemah (bârfa rau intentionata), inseamna sa-i spui unei persoane ce a spus alta persoana cu scopul de a cauza probleme intre ei.

Ascultarea Bârfei

Cel care asculta la bârfa, este partas la ea. El nu este absolvit de pacatul de a asculta, pana cand fie dezaproba verbal, fie in inima sa in cazul in care se teme. Daca are posibilitatea sa inceapa o alta discutie, sau sa schimbe subiectul conversatiei, atunci este imperativ sa o faca.

Iar cand aud ei vorbe grele, se indeparteaza de ele..”28:55

Fara indoiala ca izbandesc si sunt fericiti(vor avea parte de izbanda si fericire, atat in aceasta lume, cat si in Lumea de Apoi), dreptcredinciosii, care sunt smeriti (au Khushoo) in Rugaciunea lor, si care raman departe de vorbele desarte..” 23:1-3

Oricine este prezent in timp ce un Musulman este umilit in fata sa, si poate sa-l ajute (si nu o face), Allah il va umili pe el in fata [intregii] creatii”.[Ahmad in al-Musnad, 3/487; Suyuti in Al-Jami’ as-Saghir, 2/510#8375]

Oricine protejeaza un credincios de un ipocrit, Allah ii va trimite un Inger sa-l protejeze de Focul Iadului in Ziua Invierii.”[Abu Dawood in al-Adab, 4/272,#4883]

Cine inlatura [un atac] la onoarea fratelui sau, Allah ii va opri fata de la Focul Iadului in Ziua Invierii”.[Tirmidhi-hasan]

Cura impotriva Bârfei

Trebuie sa realizam ca atunci cand bârfim, ne expunem nemultumirii lui Allah Preainaltul. Sa avem mereu in minte ca faptele noastre bune vor merge la cel pe care l-am bârfit, si ne vom incarca cu pacatele sale. Sa reflectam asupra propriilor noastre greseli si sa ne concentram asupra corectarii lor. Sa ne simtim rusinati sa discutam despre greselile altora, in timp ce si noi avem o multime de greseli. In cazul in care suntem lipsiti de greseala, atunci sa-i fim recunoscatori lui Allah pentru binecuvantarea pe care a revarsat-o asupra noastra. Asa cum nu ne este pe plac sa fim bârfiti de altii, sa ne punem in locul celui pe care avem de gand   sa-l bârfim.

Cu siguranta, adevarul conduce catre dreptate, iar dreptatea duce catre Paradis. Si o persoana [continua sa] spuna adevarul, pana cand este considerat in fata lui Allah ca o persoana onesta. Si, cu adevarat, minciuna conduce catre pacat, iar pacatul duce catre Iad. Si o persoana [continua sa] minta pana cand este considerat in fata lui Allah ca un mincinos.”[Bukhari&Muslim]   

Ghibah inimii

Inseamna sa gandesti rau despre Musulmani. Nu trebuie sa gandesti rau despre un Musulman, atata timp cat nu ai cunostinte sigure despre faptul ca a facut ceva rau si de asemenea ca nu are nicio scuza sau justificare pentru ceea ce a facut. Daca cineva te informeaza despre ceva rau despre altcineva, este obligatoriu sa cercetezi. Poate sa fie vorba despre o informatie falsa. Trebuie sa gandesti pozitiv despre fratele/sora  ta in credinta. Sa nu-l spionezi pe fratele tau sub pretextul ca incerci sa afli adevarul. Iar daca intr-adevar esti convins ca a facut ceva rau, atunci sfatuieste-l in secret(in privat).

Situatii cand Ghibah este permisa

Nedreptatea. Cel care sufera de injustitie este indreptatit sa-l mentioneze pe cel care a comis nedreptatea cuiva care este capabil sa-i restituie drepturile, asa cum ar fi un judecator sau un conducator legitim Musulman.

Cererea de ajutor pentru a interzice raul (pacatul) si sa ajuti pe cineva sa-si schimbe conduita morala. Poate sa-i spuna persoanei de la care cere ajutorul:’Cutare sau cutare, face asta sau asta(pacate). Poti sa-l avertizezi?’. Acest lucru este permis atata vreme cat persoana respectiva are intentia de a interzice raul. Daca insa intentioneaza altceva, acest act devine nepermis.

Cererea unei Fatwa (verdict religios).Cel in cauza, poate sa mentioneze:’Tatal meu/fratele/sotia, etc mi-au facut asta sau asta. Cum trebuie sa procedez?’. Aceste probleme pot fi infatisate in fata unui invatat religios, sau cuiva care are autoritatea sa dea verdicte.

Aisha(RA) a relatat:”Hind, sotia lui Abu Sufyan, i-a spus Profetului, sall Allahu aleihi wa sallam:’Abu Sufyan este un om zgarcit, si nu-mi da mie si copiilor mei cat sa ne ajunga, pana cand nu iau de la el fara ca el sa stie.” El, saws a spus:”Ia atat incat sa va ajunga tie si copiilor tai (cat este nevoie pentru traiul normal).”[Bukhari&Muslim]

Totusi, este mai bine sa evitam sa mentionam numele sau persoana, ci mai potrivit ar fi sa intrebam:’Care este verdictul in cazul in care cineva face asta sau asta?’

Avertizarea, cum ar fi de exemplu, avertizarea unui potential cumparator cum ca vanzatorul este un escroc, sau avertizarea unui student cum ca profesorul sau este un inovator sau un denaturat, sau mentionarea unor vicii sau lucruri rele ale cuiva care doreste sa se casatoreasca.

Fatima bint Qays a spus:”Am venit la Profet, sall Allahu aleihi wa sallam si i-am spus:”Abul Jahm si Mu’awiyah (ambii) m-au cerut(de sotie).” El, saws a spus:” In cel priveste pe Mu’awiyah, el este nevoias si nu are nicio avere, iar  purtarea lui Abul Jahm fata de femei este foarte aspra.”[Bukhari&Muslim]

Din acest hadis reiese faptul ca este permis sa mentionam lucruri adevarate, virtuti si vicii, despre cei care intentioneaza sa intre intr-un legamant de casatorie.

Cel care ii critica pe cei care comit deschis acte de nesupunere cum ar fi: bautul vinului, jocuri de noroc, angajarea in obiceiuri imorale, adulter, ipocrizie, inselatorie.

Este permisa folosirea poreclelor, de exemplu “Al-A’mash”(care inseamna orb) pentru cei care sunt cunoscut sub acest nume, cu scopul de identificare si nu pentru discretitare. Insa, si mai bine este sa nu recurgem la astfel de nume.

Mai multe detalii in articolul dedicat special acestui subiect: https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/04/30/cand-este-permisa-barfa/

Ispasirea pentru Ghibah

Bârfitorul in primul rand, comite un act de nesupunere fata de Allah, si trebuie sa-si ispaseasca pacatul prin cainta si regret. Iar in al doilea rand fata de drepturile fratelui/ surorii sale. Daca cel care a fost bârfit sau calomniat afla, atunci bârfitorul trebuie sa-si ceara iertare de la el/ea si sa-si exprime regretul pentru ceea ce a spus.

“Oricine il nedreptateste pe fratele sau in onoarea sa sau in proprietatea sa, sa rezolve aceasta problema azi inainte sa nu mai poata fi rezolvata cu monezi de aur si argint. Daca are fapte bune in contul sau, ii vor fi luate de la el (si vor fi date celui caruia i-a gresit) in acord cu masura asupririi lui, iar daca nu i-au mai ramas fapte bune, se va incarca cu faptele rele ale tovarasului sau.”[Bukhari-sahih]

Daca persoana care a fost bârfita nu a auzit despre bârfa, atunci cel care l-a bârfit nu este nevoie sa-i spuna, dar trebuie sa ceara iertare de la Allah. De asemenea, trebuie sa-l vorbeasca de bine in absenta sa, asa cum l-a vorbit de rau. Astfel, cainta presupune regretul sincer, sa se opreasca de la bârfa, sa intentioneze sincer sa nu-l mai bârfeasca, si sa mentioneze lucruri bune despre cel pe care l-a bârfit.

Al-Hasan al-Basri a spus:”Ispasirea pentru Ghibah este sa te rogi de iertare pentru cel pe care l-ai bârfit”[Majmoo al-Fatawa].

Ispasirea in legatura cu cel care a fost bârfit este sa se ceara iertare pentru el”.[Suyuti, Al-Jami as-Saghir, 2/390,#6259]

[Lucrare preluata din“Mukhtasar Minhaj al-Qasideen”-sumar al lui Ibn Qudamah din  sumarul lui Ibn Jawazi la lucrarea lui al-Ghazali-Ulum al-Deen]

CONCLUZII:

Inainte sa inchei acest articol as dori sa mai amintesc inca doua hadisuri relevante pentru acest subiect.

Abu Dawood a relatat ca Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:” Cand am fost ridicat la cer (in timpul Al-Isra wal Miraj), am trecut pe la niste oameni  care aveau unghii de cupru cu care isi zgariau fetele si piepturile lor. Am spus:’Cine sunt acesti [oameni], O Gibril?’. El a raspuns:’ Acestia sunt cei care au consumat carnea oamenilor (i-au bârfit pe oameni) si au atentat la onoarea lor (vorbindu-i de rau).”

Abu Musa As’ari a relatat:”L-am intrebat pe Trimisul lui Allah, sall Allahu aleihi wa salam:’Care este cel mai minunat dintre Musulmani?’. El, saws a raspuns:’Este cel de a carui limba si maini, Musulmanii se afla in siguranta’.[ Bukhari&Muslim]

Cu alte cuvinte, dragi frati si surori in Islam, trebuie sa luam foarte in serios acest lucru.

Este necesar sa constientizam dimensiunea acestui pacat grav si consecintele lui, pentru a ne putea cai, pentru a ne putea opri de la comiterea acestui pacat, care din pacate este foarte putin luat in seama de majoritatea oamenilor, pentru unii dintre ei, devenind chiar o placere sau o distractie, iar pentru altii, ceva absolut normal.

Tocmai datorita usurintei cu care se comite acest pacat si al nerecunoasterii lui, consecintele sunt extrem de grave.

Avand in vedere tot ceea ce am mentionat in acest articol, trebuie sa ne promitem ca din acest moment, ne vom gandi de doua ori inainte de a vorbi. O alta solutie, este aceea de a evita pe cat posibil intalnirile, sau convorbirile telefonice, in special cu cei pe care ii stim ca recurg la bârfe, avand in vedere ca si cel care asculta este partas la bârfa, daca nu se retrage din discutie sau daca nu atrage atentia.

Un alt aspect, ar fi acela, ca timpul liber pe care il avem sa-l folosim in scopuri benefice, cum ar fi pomenirea lui Allah, sa citim si sa invatam ceva nou despre religia noastra, avand in vedere ca prin aceste activitati, ne vom apropia si mai mult de Allah, stiinta si credinta noastra vor creste, si implicit, dragostea fata de Allah. Si garantez, ca cel care a dobandit cunoastere si nutreste o iubire sincera pentru Allah, chiar nu mai are nevoie de altceva, iar aceasta iubire, inseamna de fapt supunerea fata de ceea ce Allah a poruncit, si oprirea de la tot ceea ce Allah a interzis.

Abdullah ibn ‘Amr ibn al-‘As a relatat ca Trimisul lui Allah a zis:”Un Musulman este acela care nu face rau celorlalti Musulmani cu limba si mainile sale, si un emigrant(Muhajir) este acela care renunta la ceea ce Allah a interzis.”[Bukhari&Muslim]

Cel ce vrea sa fie izbavit de Focul Iadului si sa ajunga in Rai, trebuie sa moara in credinta fata de Allah si Ziua de Apoi, si sa se poarte cu ceilalti asa cum ar vrea ca ceilalti sa se poarte cu el.”[Muslim]

Stiu ca acesta este un ideal, cu adevarat greu de atins intr-o lume care se degradeaza pe zi ce trece si in care bunele maniere sunt pe cale de disparitie. Acesta insa nu este un motiv ca si noi sa procedam la fel, din contra, sa dam dovada de rabdare, cunoscand ca vom fi rasplatiti pentru acest lucru, si sa nu uitam ca bunele maniere sunt tinute la loc de cinste de catre Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

“Ii garantez o casa in partea de jos a Paradisului pentru cel care renunta la argumente chiar daca are dreptate, si o casa in mijlocul Paradisului pentru cel care renunta la minciuna chiar si daca este in gluma, si o casa in cel mai inalt loc din Paradis, pentru cel care are bune maniere”.[Sunan Abu Dawood, 4800]

Cu Pace,

             CezarinaS

 

Let’s Work together For Eternal Peace!

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2013-2014. Folosirea neautorizată și/sau duplicarea materialelor fără permisiune scrisă de la autorul/deținătorul blogului este vehement interzisă. Materialele pot fi distribuite/folosite, numai în cazul în care numele blogului ISLAMUL PACEA ETERNA este afișat si linkul respectivului material este atașat, fără a se înterveni în textul original.

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

2 gânduri despre “BARFA SI CONSECINTELE EI

  1. As-salamu aleykum si Jumuah Mubarak :*
    Este foarte complicat acest subiect pentru mine pentru ca mi se pare imposibil de evitat barfa. Sa inteleg ca regula ca nu trebuie sa vorbim despre alte persoane decat atunci cand fac ceva bun se aplica indiferent de situatie? Indiferent ca povestesc sotului (fata de care ma gandeam ca nu trebuie sa am secrete), mamei, surorii mele ce am patit? Adica daca actiunea unei terte persoane m-a afectat direct sau indirect negativ, nu pot povesti altei persoane ce s-a intamplat pentru ca se transforma in barfa? Regula este doar fata de musulmani sau fata de oricare alta persoana? In legatura cu criticarea celui care face ceva gresit, acolo nu riscam sa judecam alte persoane cand doar Allah SWT are dreptul de a-i judeca? Sau cat timp mentionam spre ex cutare isi inseala sotia si sa facem du’a pentru el sa se indrepte, este ok? Mai degraba mi se pare barfa criticarea altor persoane…Astafighrullah, ma ingrozesc cand imi dau seama ce greu este sa evitam barfa pe care de multe ori nici nu realizam ca o facem. 😦

    • Salam aleikum wa rahmatullahi wa barakatuhu!Barfa a fost definita foarte clar de catre Profet, sall Allahu aleihi wa sallam, astfel:”Sa vorbesti despre fratele tau ceva care ii displace(sa se vorbeasca despre el). Cineva a intrebat:”Si daca este adevarat ceea ce am spus despre fratele meu?”. Profetul, saws a raspuns:”Daca este adevarat ceea ce ai mentionat despre el, atunci cu siguranta l-ai barfit. Si daca nu este adevarat ceea ce ai spus, atunci l-ai calomniat.”[Muslim, Ahmad]. Asa cum am mentionat si in articol, sunt situatii cand barfa este permisa, in cazul nedreptatirii sau pentru avertizare. Am sa-ti mai dau doua exemple:<Aisha(RA) a relatat ca un om a cerut ingaduinta sa vorbeasca cu Trimisul lui Allah, saws. El a spus:'Dati-i ingaduinta, dar el este un membru pacatos al tribului sau".[Bukhari&Muslim] Nawawi a comentat acest hadis:'Daca oamenii nu sunt informati despre comportamentul unor astfel de persoane, atat viata lor religioasa cat si lumeasca, ar putea fi expusa unui grav pericol. Din acest motiv, barfitul persoanelor de acest fel cu scopul de a-i avertiza pe ceilalti, este permis.' Intr-un alt hadis, relatat tot de Aisha(RA a relat ca Profetul, saws a spus:"Nu cred ca pentru cutare si cutare are un inteles religia noastra"[Bukhari]- Nawawi a comentat:'Avertizarea oamenilor impotriva ipocritilor este necesara pentru ca oamenii sa fie cu grija fata de complotarile lor si sa fie in siguranta." In general, atunci cand ne referim daca trebuie sa vorbim de bine, sau daca nu sa tacem, putem sa intelegem, si din prisma altor hadisuri, ca nu este bine sa intervenim in lucruri care nu ne privesc, si nu ar trebui sa ne intereseze ce fac ceilalti, iar daca hotaram sa intervenim intr-o situatie, trebuie sa o facem strict cu intentia de a indrepta sau a corecta pe cineva. Acum de exemplu daca cineva ti-a facut ceva rau, cu siguranta poti sa-i spui sotului, sau parintilor. Poate sa fie ceva grav, si poate este necesar chiar sa se ia masuri, chiar si gen avertisment impotriva acelei persoane. In legatura cu permisibilitatea criticarii celor care comit deschis pacate mari,ei le comit deschis, in ochii lumii. Cei care comit pacatul deschis, cei care isi dezvaluie pacatele nu vor fi iertati de Allah. Deci nu este vorba despre faptul ca ii judecam. Oricum trebuie sa ne abtinem cat de mult putem noi, de la a vorbi despre ceilalti sau de la a ne preocupa de lucruri care nu ne privesc. Pe de alta parte, cea mai rea este calomnia si sa umbli cu barfe cu scopul de a-i invrajbi pe oameni si de a isca certuri si ura intre ei. Sa nu uitam ca, Paradisul se castiga greu, iar aceasta viata este inchisoarea dreptcredinciosilor. Nu uita ca toti oamenii sunt supusi greselii, pentru ca daca noi nu am fi pacatuit, Allah ar fi creat alti oameni care sa pacatuiasca DAR SA-SI CEARA IERTARE! Asta este, ori de cate ori cadem in capcana sa ne cerem iertare si sa ne caim. Si cel mai bine, sa o facem cat mai repede dupa ce am comis un pacat, caci Ingerul(din stanga) insarcinat cu inregistrarea pacatelor, nu-l scrie timp de sase ore. Daca regreti si-ti ceri iertare in acest interval,atunci nu-ti mai scrie pacatul, iar daca nu-ti ceri iertare in acest interval, ti-l scrie ca o singura fapta rea.[at-Tabaraani]. De asemenea, faptele bune sterg faptele rele( te rog sa citesti articolele mele despre Taqwa). Islamul este un complex de reguli si prescriptii, este un mod de viata. Allah cand interzice un lucru, inseamna ca acel lucru este rau pentru noi sau pentru societate. Important este sa avem grija la tot ceea ce facem. In schimb, Allah ne-a lasat deschisa usa iertarii in permanenta si ne-a daruit numeroase cai de a face bine si de a ne apropia de El. Si nu uita de cererea de iertare, care pe langa faptul ca reprezinta o iertare a pacatelor, are numeroase alte beneficii(vezi si articolul:Beneficiile Istighfar).

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s