DE CE SA PORT HIJAB?

11721174_1669658279922501_46463353_n

DE CE SA PORT HIJAB?

BISMILLAH 

Salam aleikum dragi frati si surori in Islam!

Islamul inseamna supunere, predare in fata Vointei lui Allah, ceea ce presupune ca ascultarea lui Allah sa devina  prioritara, sa ne punem dorintele noastre pe locul al doilea si sa constientizam ca Allah cunoaste mai bine ceea ce este bun si drept pentru noi.

De multe ori este posibil sa vedem unele lucruri greu de indeplinit sau sa nu reusim sa intelegem rostul lor. De aceea trebuie sa ducem o batalie cu sinele nostru, sa admitem ca ceea ce vrem sau ceea ce gandim nu este de cele mai multe ori ceea ce este drept sau bun. Trebuie sa avem incredere in Allah, si sa fim convinsi ca vom fi rasplatiti cu Jennah, pentru rabdarea noastra fata de incercarile la care suntem supusi in aceasta viata, in shaa Allah.

Probabil voi urati un lucru care este bun pentru voi; si probabil voi iubiti un lucru care este rau pentru voi. SI ALLAH STIE, IN TIMP CE VOI NU STITI.” [2:216]

Asa ca, daca speram la Jennah, trebuie sa ne straduim, sa fim rabdatori si sa incercam sa atingem perfectiunea in supunerea noastra fata de Allah Subhanahu Wa Ta’ala.

Sa revenim la tema, si vom incepe prin a clarifica unul dintre subiectele care naste dezbateri chiar si printre cei mai de seama Invatati.

In primul rand, trebuie sa vedem care sunt opiniile lor in ce priveste necesitatea/obligativitatea acoperirii sau neacoperirii fetei.

Este un lucru bine-cunoscut si de netagaduit printre oamenii de stiinta ca, purtarea niqab-ului (sau acoperirea fetei) nu este considerata o obligatie si este permisibil pentru femeia Musulmana sa nu-si acopere fata in fata barbatilor non-mahram. Acesta este punctul de vedere al majoritatii invatatilor (jumhur al-fuqaha), incepand din timpul Companionilor (Sahaba).

Pentru inceput sa reamintim ce spune Quranul in aceasta privinta.

Inainte de a reda Versetele binecunoscute care au legatura cu acest subiect, as dori sa mai amintesc ca la inceputul Surat An-Nur (cap.24), Allah ne spune:

“O Sura pe care Noi am trimis-o si pe care Noi am impus-o (ale carei prescriptii sunt obligatorii) si in care Noi am trimis Versete limpezi pentru ca voi sa luati aminte”.[ Coran 24:1]

“Si spune dreptcredincioaselor (al-mu’minat) sa-si plece privirile lor (sa nu priveasca la lucruri interzise) si sa-si pazeasca castitatea, si sa nu-si arate frumusetea (gatelile) lor (zenatahunna), afara de ce este pe dinafara (interpretat ca: ochii, pentru necesitatea de a vedea, sau fata si palmele, sau vesmantul exterior) si sa-si coboare valurile(khimaracoperaminte pentru cap)peste Juyubihinna (piepturile)lor!Si sa nu-si arate frumusetea lor(zenatahunna) decat inaintea sotilor lor, sau a paritilor lor, sau a parintilor sotilor lor, sau a fiilor lor, sau a fiilor sotilor lor, sau a fratilor lor, sau a fiilor fratilor lor, sau a fiilor surorilor lor, sau a femeilor lor, sau a acelora care le stapanesc mainile lor drepte(sclave), sau a slujitorilor dintre barbati, care nu mai au dorinta, sau a copiilor mici care nu stiu ce este goliciunea femeilor. Si sa nu loveasca cu piciorele lor, astfel incat sa se afle ce podoabe (zenatahinna) ascund ele. Si caiti-va cu totii, o, voi dreptcredinciosilor (ayyuha al-mu’minum), fata de Allah, pentru ca voi sa izbanditi”.[24:31]

“O, Profetule(Ya, ayyuha an-Nabiyy)!Spune sotiilor tale si copilelor tale si femeilor dreptcredinciosilor (wa nisa al-mu’minin) sa se inveleasca in jilbaburile lor (vesmant exterior cu care se acopera tot corpul in afara de fata si palme), caci astfel vor fi mai bine recunoscute (ca femei libere respectabile) si sa nu li se pricinuiasca necazuri! Allah este Iertator, Indurator[Ghafur,Rahim]”.[ Coran 33:59]

Impreuna, aceste doua versete contin sapte porunci pentru surorile Musulmane: 1) sa-si coboare privirile; 2)sa-si pazeasca castitatea; 3) sa nu-si arate frumusetea/podoabele in afara de ce este pe dinafara; 4)sa-si coboare valurile (cu care isi acopera capul) peste piepturile lor; 5) sa nu-ti arate frumusetea decat sotilor lor, parintilor lor,…; 6)sa nu loveasca cu picioarele lor astfel incat sa se vada podoabele ascunse; 7) sa se inveleasca in Jilbaburile lor.

Dintre acestea, trei porunci fac referinta la comportament: plecarea privirilor, pazirea castitatii, sa nu loveasca cu picioarele lor in asa fel incat sa se vada ceea ce este ascuns.

Plecarea privirilor se refera la a nu privi la lucruri interzise ce nu pot fi vazute de altii. A-si pazi castitatea (partile intime), se refera la faptul ca numai sotului ii este permis sa le vada/atinga. A nu arata ceea ce este ascuns, inseamna ca printr-un anumit stil de mers sau o anumita postura sa atraga atentia barbatilor asupra partilor ascunse ale corpului, sau sa se observe bijuteriile (gen bratarile de la picioare).

Celelalte porunci, se refera la vestimentatie si anume: sa nu-si arate frumusetea “in afara de ceea ce este pe dinfara”, cu exceptia celor mentionati in Versetul 24:31, sa-si coboare valurile peste piepturile lor si sa se inveleasca in Jilbaburile lor (vesmant de exterior).

Care este adevaratul inteles al fiecareia dintre reguli?

Pentru a explica este nevoie sa apelam la Sunnah care reprezinta modul in care Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a explicat Coranul.

Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam i-a explicat lui Asma bint Abu Bakr(rAa), ca fraza ”ceea ce este pe dinafara” se refera la fata si maini. Acest lucru a fost relatat de Aisha Umm al-Muminin(rAa), Qatada(rAa) si Asma bint Umais(rAa), si a fost confirmat de urmatorii Invatati:

Sahaba: Aisha, ibn Abbas, Anas ibn Malik si Miswar ibn Makhrama-radiyyAllahu anhum

Tabi’un: Ata, Qatada, Sa’id ibn Jubayr, Mujahid, al-Hasan si al-Dahhak-radiyyAllahu anhum

Comentatori ai Coranului: Imam Tabari, Imam Zamakhari, Imam Razi si Imam Qurtubi

De fapt, majoritatea Invatatilor au fost de acord ca expresia “ceea ce este pe dinafara” se refera la fata si palme.

Pentru mai multe opinii, chiar va rog sa cititi AICI :

http://www.muhajabah.com/scholars.htm

Mai mult, prima regula care relationeaza cu “si sa nu-si arate frumusetea lor in afara de fata si maini in preajma barbatilor non-mahram”, este regula de baza a hijabului si nu vine din alta sursa decat din partea Profetului, sall Allahu aleihi wa sallam ca explicatie a Coranului.

A doua regula, este aceea de a-si cobori, a-si extinde Khimar-ul (valul care acopera capul) peste piept. in ideea de a-l acoperi. Comentatorii Coranului au explicat exact ceea ce presupune aceasta porunca:

Imam AL-Qurtubi:” Femeile in acele zile obisnuiau sa-si acopere capul cu Khimar-ul, lasandu-l sa atarne pe spate. Acesta le lasa gatul si partea din fata a pieptului descoperite, impreuna cu urechile, asa cum faceau si Crestinele. Apoi Allah a poruncit sa-si acopere aceste parti cu Khimar-ul.”

Imam ibn Kathir:”A-si extinde/prelungi Khimar-ul pentru a-si acoperi pieptul’ inseamna ca trebuie sa poarte Khimar-ul in asa fel incat sa le acopere pieptul si sa fie diferite de femeile din jalihilyyah care nu faceau astfel, ci treceau prin fata barbatilor cu piepturile neacoperite cu gaturile, partea frontala a parului si cerceii neacoperite”.

Din acest lucru, intelegem ca femeile din jalihilyyah isi purtau khimar-ul lasat pe spate. Acesta le acoperea mare parte din par, dar lasau partea frontala a parului, urechile, gatul si partea de sus a pieptului (decolteul), neacoperite. Atunci cand porunca de “ a-si cobori Khimar-urile peste piepturile lor” a fost revelat, femeile si-au tras aceste valuri in jurul conturului fetei si le-au fixat la barbie, si au lasat marginile lor in jos, peste piepturile lor. Astfel si-au acoperit partea de sus a capului, urechile, gatul si partea de sus a pieptului, exact asa cum au specificat Imamul Qurtubi si Imamul ibn Kathir.

Deci, pana acum am inteles ca trebuie acoperit intreg corpul in prezenta barbatilor non-mahram, cu exceptia fetei si palmelor, dupa cum rezulta din expresia “ si sa nu-si arate frumusetea lor in afara de ceea ce este pe dinafara”, si sa-si acopere parul, urechile, gatul si partea de sus a pieptului (decolteul) cu Khimar-ul (esarfa cu care se acopera capul).

Acestea sunt cele doua reguli indicate de Versetul 24:31, explicate de Profetul Muhammad sall Allahu aleihi wa sallam, care ne arata ca, surorile Musulmane in prezenta barbatilor non-mahram trebuie sa poarte khimar (esarfa cu care isi acopera capul, parul, gatul, urechile si decolteul) si vesminte adecvate care impreuna cu khimar-ul, sa acopere intreg corpul, cu exceptia fetei si palmelor.

Mai este  porunca din Surat al-Akzab 33:59, de a purta Jilbabul-vesmantul pentru exterior. In acord cu majoritatea Invatatilor, aceasta porunca se aplica atunci cand femeile ies in spatiile publice. Jilbabul este un fel de mantou (pardesiu, palton,abaye,etc) care se imbraca peste hainele obisnuite, dupa cum au explicat si au inteles Invatatii. De asemenea ei au mai specificat ca o regula generala ca, Jilbabul trebuie sa fie opac incat sa nu se vada ceea ce este sub el, si sa fie larg incat sa nu se observe conturul a ceea ce este pe dedesubt. Aceste doua conditii fac parte din conditile jilbabului.

Invatatii au opinii diferite in ce priveste ce anume trebuie sa acopere jilbabul.

Prima opinie, este aceea ca jilbabul este un vesmant exterior care trebuie sa acopere totul in afara de fata si palme, care are la randul sau doua sub-opinii: poate sa fie un singur vesmant (din cap pana la picioare) care acopera tot ce trebuie acoperit, iar a doua opinie este ca poate fi o combinatie de vesminte care sa acopere ceea ce trebuie sa acopere jilbabul si poate sa fie substitut pentru jilbab. Ei se refera la faptul ca este permisa purtarea unei esarfe pentru acoperirea capului, iar picioarele sa fie acoperite de pantofi si sosete. Astfel cine poarta khimar cu care acopera capul si gatul, jilbabul poate fi un mantou care sa acopere de la umeri in jos. Si atata timp cat picioarele sunt acoperite de pantofi si sosete, jilbabul nu mai trebuie sa fie atat de lung pana la pamant ci poate sa ajunga pana la glezne.

In concluzie, vesmantul numit jilbab trebuie sa intruneasca urmatoarele cerinte: sa fie un vesmant de exterior, un vesmant in plus care se poarta peste hainele obisnuite; daca se poarta khimarul, este un vesmant care trebuie sa acopere de la umeri in jos, asa cum este mantoul, pardesiul, abaya,etc, si sa fie lung pana la glezne daca se poarta pantofi si sosete care sa acopere picioarele; trebuie sa fie dintr-un material opac care sa nu lase sa se vada ceea ce este pe sub el, si larg incat sa nu dezvaluie conturul a ceea ce este pe dedesubt.

Invatati sunt de acord ca jilbabul este un vesmant ce trebuie purtat in spatiile publice, si nu trebuie purtat in interior, in casa sau in cladirile unde accesul este controlat. Asta, deoarece jilbabul serveste la configurarea indentitatii islamice si este protectie impotriva hartuirii, care tin strict de exterior si de spatii publice.

Exista si o a doua opinie, aceea ca jilbabul trebuie sa acopere intreg corpul cu exceptia ochilor. Aceasta este parerea Saudi Ulama, care considera ca jilbabul trebuie sa fie o singura bucata ce trebuie sa acopere totul in afara de ochi.

Jilbabul este deci un vesmant exterior care trebuie sa indeplineasca conditiile mai sus amintite, indiferent ca se numeste abaya, chador, mantou sau sub o alta denumire.

Ce sunt podoabele- Zeenah in opinia mai multor invatati?

O sa incerc sa fac un sumar asupra acestui subiect, pentru ca as ingreuna foarte mult lucrurile daca as cita toti invatatii.

Pentru inceput, acestia au clasificat Zeenah in doua categorii: una la vedere si una ascunsa. Pentru a intelege mai bine acest aspect, zeenah (podoabele) care se afla pe partile corpului ce trebuie acoperite, cum ar fi cerceii, colierele, bratarile de la picioare, picturile cu henna de pe picioare, nu trebuie aratate in prezenta non-mahram si acestea intra in categoria zeennah ascunsa.

De exemplu, Ibn Abbas a spus:” kohl (tusul de ochi), inelele si picturile de pe maini cu henna sunt din categoria celor permisibile sa fie vazute de catre barbatii non-mahram, atata timp cat nu este teama de dorinta, caz in care ei trebuie sa-si plece privirile. Iar acestea sunt permise deoarece acestea nu fac parte din aurah ei, precum i s-a poruncit sa nu-si le acopere in Rugaciune. Insa restul corpului ei este considerat aurah si trebuie acoperit”.

Ibn al-Jawzi, a mentionat la categoria zeenah ascunsa: bratarile, cerceii, coliere, etc, care nu pot fi aratate. In ce priveste expresia”in afara de ceea ce este pe dinafara”,  sunt mai multe opinii:

1) ca acestea reprezinta hainele. Abul-Ahwas relatat de la Ibn Masoud: vesmantul exterior.

2) palmele, inele si fata

3) kuhl si inelele– de la Ibn Abbas

4) bratari, inele si kuhl-al-Miswar bin Makhramah

5) kuhl, inele si desenele cu henna-Mujahid

6) inele si bratari-Al-Hasan

7) fata si palmele-Al-Dahhak

Ibn Masoud si Sa’id bin Jubair au spus: zeenah care poate fi aratata sunt vesmintele, iar Sa’id a adaugat si fata,’Ata si al-Jawzi: fata si palmele; Ibn Abbas, Qatadah si al-Miswar: kuhl, picturile cu henna pana la jumatatea fluerului piciorului; Ibn Atiyyah: femeia nu are voie sa arate nicio parte din zeenah, iar exceptia se refera la ceea ce devine evident in caz de necesitate.

Daca incercam sa tragem o concluzie din punct de vedere al Coranului, ar fi aceea ca interzice  aratarea zeenah cu exceptia a ceea ce este pe dinafara, cum ar fi jilbabul, khimar-ul, si ceva asemanator, bijuteriile si ceva asemanator care sunt pe mana sau pe picior.

Cu alte cuvinte, pentru ca opiniile sunt foarte multe si ar fi fost dificil sa le redau pe toate,”ceea ce este pe dinafara”, poate sa semnifice fie: doar vesmantul exterior, fie fata si palmele, fie vesmantul, fata si palmele si podoabele lor cum  ar fi kohl, inelele, henna.

Si din tot sufletul marturisesc ca:

 ALLAH STIE CEL MAI BINE!!!

Concluzia este aceea ca, in acord cu Coranul si Sunnah, hijabul-consta in comportamentul modest prin plecarea privirilor, pazirea castitatii si evitarea semetirii si imbracamintea modesta. Aceasta include esarfa cu care se acopera capul, gatul si pieptul si vesminte ce acopera intreg corpul, iar pentru exterior consta in purtarea jilbabului in completarea cerintelor din versetul 24:31.

[sursa muhajabah.com]

 

CITESTE si ARTICOLUL URMATOR care completeaza subiectul vestimentatiei femeilor si al barbatilor, ce reprezinta Aurah pentru diferite categorii de persoane si situatii (cum ar fi in timpul Rugaciunii)!

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/02/11/vestimentatia-in-islam-pentru-femei-si-barbati/

Sa ne rugam lui Allah sa ne ajute sa fim dintre cei care respecta si aplica cat de mult cu putinta poruncile Sale, si sa ne ierte greselile si pacatele noastre! Ameen!

Cezarina S.

 

LET’S WORK together FOR ETERNAL PEACE!

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2013-2014.

Islamul Pacea Eterna

Advertisements

One thought on “DE CE SA PORT HIJAB?

  1. Pingback: VESTIMENTATIA IN ISLAM PENTRU FEMEI SI BARBATI | Islamul Pacea Eterna

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s