HOTARAREA DIVINA si PREDESTINAREA

UNIVERS

AL-QADAA wal-QADR

[HOTARAREA DIVINA si PREDESTINAREA]

BISMILLAH

 

Salam aleikum dragi frati si surori!

Un subiect important, uneori greu de inteles, de cele mai multe ori gresit inteles. Sper ca prin intermediul acestui articol sa facem lumina asupra acestui subiect, cu atat mai mult cu cat este obligatoriu sa avem credinta in Al-QADR.

Allah ne spune:

Adevarat, Noi am creat toate lucrurile bil-Qadr (Predestinarea Divina a tuturor lucrurilor inainte de crearea lor care se afla inscrise in Cartile Hotararii Divine-Al-Lauh Al-Mahfuz).”[54:49]

Din Hadithul lui Gibril –aleihi salam, atunci cand acesta a intrebat ce este Iman(Credinta), Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a raspuns:”Iman este sa crezi in Allah, in Ingerii Sai, in Carti, in Mesageri, in Ziua Judecatii si in Al-QADR(Destinul) bun sau rau.”[Bukhari&Muslim]

Intr-un alt hadis se spune:’Niciun slujitor al lui Allah nu va crede cu adevarat pana cand nu va crede in Al Qadr (Destinul) bun sau rau, pana cand nu va stii ca ceea ce l-a lovit nu avea cum sa-l ocoleasca si ceea ce l-a ocolit nu avea cum sa cada asupra lui.” [Tirmidhi]

SUNT PATRU ASPECTE ALE CREDINTEI IN AL-QADR

1-AL ILM- STIINTA LUI ALLAH

Stiinta lui Allah cuprinde absolut totul. El stie ceea ce s-a intamplat, ce se va intampla si tot ceea ce inca nu s-a intamplat. El stie totul despre creatia Sa inainte sa o fi creat. El stie in infinita Sa cunoastere orice despre creatia Sa, despre proviziile sale, durata vietii, spusele, miscarile, faptele, secretul tuturor faptelor sale de supunere sau de nesupunere, cine sunt oamenii Paradisului si cine sunt oamenii Focului.

“..Allah cuprinde toate lucrurile cu Stiinta[Sa].”[65:12]

Ali (RA)a relatat ca:”Intr-o zi, Profetul sall Allahu aleihi wa sallam statea cu un betisor de lemn in mana sa cu care scrijelea pamantul. Si-a ridicat capul si a spus:’Nu este niciunul dintre voi care sa nu aiba locul sau scris, fie in Paradis, fie in Foc.” Ei au spus:”O, Mesager al lui Allah! Sa depindem de asta (de Al-Qadr si sa renuntam la munca)? Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Nu! Aveti grija sa faceti fapte bune, pentru ca fiecare dintre voi va gasi usurinta in a face acele fapte care il vor conduce catre locul ce i-a fost destinat” si apoi a recitat Versetul:

Cat despre acela care daruieste (in caritate) si are frica[de Allah], si crede in Al-Husna (in ceea ce este mai bun: fie Laa ilaha ill Allah, sau in rasplata lui Allah-adica crede ca Allah il va rasplati pentru ceea ce a cheltuit in Calea lui Allah, sau il va binecuvanta cu Jennah), aceluia ii vom usura Noi [calea] catre bucurie.[92:5-10]”.[sahih Bukhari]

Allah cunostea faptul ca Iblis nu se va supune si ca nu se va prosterna lui Adam (in semn de respect), asa cum i-a poruncit. Ingerii insa, nu stiau nimic despre Iblis. Allah Cel Intelept le spune lor:

Eu stiu ceea ce voi nu stiti”.[2:30]

Abdullah ibn Masoud a spus:”Allah stia ceea ce ingerii nu stiau despre Iblis”.

Ibn Qayyim a mentionat mai multe aspecte cu privire la intelepciunea crearii lui Iblis:

(I)-Reprezinta manifestarea abilitatii lui Allah de a crea lucruri opuse

Allah l-a creat pe Iblis, cea mai nelegiuita si pacatoasa sursa a raului, iar in opozitie, a creat cele mai pure si onorabile creatii-Ingerii. Tot aici se incadreaza si abilitatea Sa manifestata in crearea noptii si a zilei, a bolii si a leacului, a vietii si a mortii, a caldurii si frigului, si multe altele.

Nicio nenorocire nu se indreapta pe pamant si nici in sufletele voastre fara ca ea sa nu se afle intr-o carte (Tablele pastrate), inainte ca Noi sa o pricinuim.”[ 57:22]

Acesta este Allah, Domnul vostru, Creatorul tuturor lucrurilor”. [40:62]

Din aceste Versete reiese ca Allah a creat tot ceea ce exista si ca:”Nu exista alta divinitate afara de El”.(40:62)

Atunci ne putem intreba cum de Allah a creat raul? Allah nu a creat raul in sensul absolut, pentru ca in fiecare rau este si un bine, iar doar rau este atunci cand noi il facem rau.

De exemplu: Shirk si Kufr, sunt considerate rele, iar binele decurge din faptul ca prin raportarea la ele se clarifica Imanul (credinta). Pentru ca nu poti sa faci diferenta intre negru si alb, pana cand nu le vezi pe amandoua.

Moartea, ne face sa ne gandim la Viata de Apoi si ne incurajeaza sa facem fapte bune.

Boala este rea, insa daca ramanem rabdatori, devine un lucru bun, deoarece ne sunt iertate pacatele.

Abu Huraira(RA) a relatat ca Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Pentru orice necaz, boala, griji sau durere care afecteaza un Musulman, pana si intepatura unui spin, Allah indeparteaza in loc unul din pacatele sale (minore).”[Bukhari&Muslim]

Atunci cand cineva dintre cei dragi voua moare, unii se pot plange ca de ce a murit si cred ca este un lucru rau. In timp ce Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:” Allah Cel Glorios a spus:’Nu am alta rasplata mai buna decat Paradisul pentru un slujitor credincios al Meu care este rabdator si resemnat, atunci cand cand ii iau unul dintre cele mai iubite lucruri ale sale din aceasta lume.”[Bukhari]

Asa ca, daca cel aflat in aceasta situatie ramane rabdator, este un lucru bun, iar daca nu ramane rabdator, devine un lucru rau.

Asemanator, Iblis este un lucru rau, dar este un lucru rau numai pentru cei care il urmeaza. Daca nu ne supunem lui si nu-l ascultam si ne abtinem de la rau, atunci acest lucru devine un lucru bun, pentru ca este drumul nostru catre Paradis si vom fi rasplatiti pentru ca am facut bine si ne-am abtinut de la rau.

Asa ca, orice a creat Allah, are ceva bun in el, iar raul apare atunci cand il folosim ca rau, adica raul vine de la creatie, dupa cum Allah ne spune:

“Spune:’Eu caut adapost la Stapanul revarsatului zorilor, impotriva raului[venind] de la ceea ce El a creat.”[113:1-2]

Raul (stricaciunea) s-a aratat pe uscat si pe mare (s-au inmultit si s-au raspandit relele), din pricina a ceea ce savarsesc mainile oamenilor (pacatele), pentru ca Allah sa-i faca sa guste o parte din ceea ce ei au facut. Poate ca ei se vor intoarce (la Allah prin cainta si cererea de iertare)!”[30:41]

Din aceste Versete reiese faptul ca raul vine de la creatie.

Binele ii este atribuit lui Allah, dar raul nu ii este atribuit Lui, deoarece raul vine de la creatie depinzand de cum se foloseste de ceea ce Allah a creat.

(II)-Reprezinta manifestarea numelor si actiunilor lui Allah

Daca toti am fi fost asa cum sunt Ingerii, Numele si Atributele lui Allah nu s-ar mai fi manifestat. Allah este de asemenea just, drept si face totul cu intelepciune si nu va pedepsi pe nimeni fara motiv, pentru ca Allah este lipsit de orice imperfectiune.

Mesagerul lui Allah, sall Allahu aleihi wa salam a spus:”Cu adevarat Allah a creat indurarea. In ziua in care a creat-o, a impartit-o in 100 de parti. El a pastrat cu El 99 de parti si a trimis o parte intregii creatii. Daca necredinciosul ar stii toata indurarea care se afla in Mainile lui Allah nu si-ar pierde speranta de a intra in Paradis. Daca credinciosul ar cunoaste toata pedeapsa care se afla la Allah, nu s-ar considera in siguranta fata de Focul Iadului”, iar intr-o alta relatare:”restul de 99 de parti ale indurarii care se afla cu Allah, este ceea ce El a pastrat pentru a judeca oamenii in Ziua Judecatii”.

Asa ca, imaginati-va toata Indurarea lui Allah, daca numai datorita unei singure  parti, mama este atat de induratoare cu copilul ei. Iar daca Allah hotareste ca cineva sa mearga in Iad, inseamna ca, cu adevarat merita sa mearga in Iad. De asemenea, atunci cand pacatuim si ne intoarcem catre Allah cu cainta (sincera), se menifesta Atributele Sale de Iertator.

De asemenea, Allah este Atoatestiutor si Cel mai Intelept in privinta alegerilor Sale si ale consecintelor.

Un alt exemplu il gasim in hadisul despre Rugaciunea de Istikhara (cererii de indrumare), cand Musulmanii cer de la Allah calauzire intr-o anumita problema spunand:”O, Domnul meu, caut indrumarea Ta prin Stiinta Ta, si caut forta in Puterea Ta, si iti cer din Favorurile Tale marete, caci cu adevarat Tu poti in timp ce eu nu pot si cu adevarat Tu stii in timp ce eu nu stiu, si Tu esti cunoscatorul celor nevazute. O, Allah, daca Tu stii ca acest lucru (si il mentionezi) este bun pentru mine si pentru religia mea, pentru viata mea si pentru rezultatul faptelor mele, atunci porunceste-l pentru mine. Dar daca Tu stii ca acest lucru (si il mentionezi) va fi rau pentru religia mea, viata mea sau pentru rezultatul faptelor mele, atunci indeparteaza-ma de la el si indeparteaza-l de la mine si da-mi putere sa fac bine indiferent ce ar putea fi si fa-ma multumit cu acesta”.[Bukhari &Muslim]

Profetul, sall Allahu aleihi wa salam ne-a indemnat ca atunci cand avem de luat o hotarare asupra unui lucru sa facem doua Rakat de Rugaciune optionala si sa facem aceasta Du’a pentru a cere indrumarea lui Allah.

[Al-Istikhara: Allahumma inii astakhiruka bi’ilmika, ua-astaqdiruka bi-qudratika, ua as-aluka min fadlikal-‘aziim fa-innaka taqdiru ua la aqdir, ua ta’alamu ua laa a’alamu, ua anta ‘allamul-ghuiub. Allahumma in kunta ta’alamu anna hadhal-amra..(si se mentioneaza lucrul respectiv) khairun lii fii diini ua ma’aashii ua ‘aqibati amrii faqdirhu-lii ua iassirhu lii thumma barik lii fihi, ua in kunta ta’alamu anna hadzaal-amra (si se mentioneaza lucrul respectiv) sharrun-lii fii diinii ua ma’aashii ua ‘aqibati emrii fasrifhu annii ua-srifnii ‘anhu ua-qdir lii al-khaira haithu kaana thumma-rdinii bihi]

Slujitorul lui Allah trebuie sa cunoasca ceea ce este benefic pentru el in aceasta viata. Abilitatea omului vine de la Allah, si de asemenea Allah face lucrurile usoare pentru robul Sau.

Profetul, sall Allahu aleihi wa salam i-a directionat pe Musulmani catre esenta -Uboodiyah- care inseamna sa ceri calauzire si indrumare de la Cel Atoatestiutor al tuturor lucrurilor, a ceea ce este bun si a ceea ce este rau, sa ceri ajutor si putere de la Allah Atotputernicul, sa ceri din Favorurile Sale pentru a-ti usura lucrurile….

Daca Allah il indruma si il calauzeste prin Stiinta Sa, si il ajuta prin Puterea Sa si ii usureaza prin Favorurile Sale, atunci el (slujitorul) are nevoie de ajutorul lui Allah pentru a conserva calauzirea Sa si pentru a avea parte de binecuvantare in treburile sale (in ceea ce a cerut). De asemenea, slujitorul mai cere prin intermediul acestei Du’a, ca Allah sa-l faca multumit cu alegerea Sa, cu alte cuvinte, Allah poate sa aleaga ceva ce nu ii este pe plac, el nestiind ca acest lucru este un bine pentru el.

Probabil voi urati un lucru care este bun pentru voi; si probabil voi iubiti un lucru care este rau pentru voi. SI ALLAH STIE, IN TIMP CE VOI NU STITI.” 2:216 

Maqdoor (ce ar trebui sa se intample in acord cu hotararea lui Allah) are doua aspecte:

Istikhara, inainte ca Maqdoor sa se manifeste

Ridha (multumirea) de dupa (dupa ce Maqdoor s-a manifestat)

O parte a succesului pe care Allah il revarsa asupra slujtorului Sau este sa-l ghideze catre Istikhara inainte de manifestarea maqdoor si sa fie multumit dupa aceasta a avut loc. Iar cel mai nefericit caz este atunci cand slujitorul nu face Istikhara inainte ca maqdoor sa se manifeste si  devine  nemultumit cu ceea ce s-a intamplat.

2-AL KITABAH-SCRIERILE

(I)-50.000 DE ANI INAINTE DE CREAREA CERURILOR SI A PAMANTULUI

Al-Kitabah inseamna ca Allah a scris TOTUL despre creatie. Totul se afla scris in Umm-ul Kitab (Mama Cartii) cunoscut ca si al-Lauh al-Mahfoudh (Tablele Pastrate). Allah ne spune:

Oare nu stii ca Allah cunoaste ceea ce este in cer si pe pamant? Acestea sunt intr-o Carte (Tablele Pastrate) si aceasta este pentru Allah [un lucru] usor!”22:70

Profetul, sall Allahu aleihi wa salam a explicat ca:”Allah a scris masurile (si proportiile) creatiei cu cinci zeci de mii de ani inainte de crearea cerurilor si a pamantului si Tronul Sau (Arsh) era pe apa”.[Saheh Muslim, v4/1397]

El este Cel care a creat cerurile si pamantul in sase zile-in vreme ce Tronul Sau era pe apa (Tronul si apa au fost create inaintea cerurilor si a pamantului).”[11:7]

Allah a ordonat Calemului (Al-qalam) sa scrie si sa inregistreze masurile tuturor lucrurilor, iar Ceasul este stabilit.

Relatat de Abee Hafsah:Ubaadah bin Saamit i-a spus fiului sau:”O, fiule! Nu vei avea adevarata credinta pana nu vei stii ca ceea ce a cazut asupra ta nu avea cum sa te ocoleasca si ceea ce te-a ocolit nu avea sa cada asupra ta. L-am auzit pe Profet, sall Allahu aleihi wa sallam spunand:’Imediat ce Allah a creat calemul, i-a comandat: Scrie! A spus (calemul):’Ce sa scriu Domnul meu?’. Allah a spus:’Inregistreaza toate lucrurile care se vor intampla pana la sosirea Ceasului”. O, fiul meu, l-am auzit pe Mesagerul lui Allah, sall Allahu aleihi wa salam spunand:”Cel care moare crezand in altceva decat in asta, nu este dintre ai mei”.[Abu Dawood]

(II)-SCRIERILE DE DUPA CREAREA LUI ADAM (aleihi salam)

Umar ibn Al-Khatab a fost intrebat in legatura cu urmatorul Verset:

“Si cand Domnul tau a scos urmasi din fiii lui Adam, din coastele (spatele) lor, si le-a cerut sa marturiseasca ei insisi [zicandu-le]:’Nu sunt Eu Domnul vostru?, au raspuns ei:’Ba da, facem marturie!’, pentru ca voi sa nu spuneti in Ziua Invierii:’Noi am fost fara grija fata de aceasta!”.[7:172],

Iar el a spus:”Cand Mesagerul lui Allah, sall Allahu aleihi wa salam a fost intrebat despre acest verset, l-am auzit spunand:”Cand Allah l-a creat pe Adam, i-a atins coastele cu Mana Sa Dreapta si a luat de acolo din urmasii sai si a zis:’I-am creat pe toti acestia pentru Paradis si ei vor face faptele celor ce merita un loc in Paradis. Apoi i-a atins din nou coastele si a luat ce mai ramasese din rodul sau si a zis:’I-am creat pe acestia pentru Iad si ei vor face faptele celor ce merita un loc in Iad’.

Un companion a intrebat:’O, Mesager al lui Allah!Care este folosul infaptuirii binelui?”. Mesagerul lui Allah, saws a raspuns:”Cand Allah creaza un om pentru Paradis, El ii inlesneste sa infaptuiasca faptele locuitorilor Paradisului pana cand moare si astfel Allah il va primi in Paradis pentru infaptuirea acestora. Iar cand Allah creaza un om pentru Iad, atunci ii faciliteaza sa infaptuiasca faptele oamenilor Iadului pana ce moare si astfel Allah il va lasa sa intre in Iad pentru faptele sale.”[Abu Dawood, Imam Ahmad, At-Tirmidhi si altii]

Shayk Al-Albani a relatat ca multi oameni pot intelege ca acest Hadis indica faptul ca omul nu are de ales in privinta faptelor sale, in timp ce altii gandesc ca a fi dintre oamenii Paradisului sau dintre oamenii Iadului este o chestiune arbritara, sau o chestiune de noroc.

Este cunoscut faptul ca Allah este perfect in Numele si Atributele Sale, din moment ce:”Nu este nimic asemenea cu El”[42:11]

In acord cu Cunoasterea Sa si cu Intelepciunea si Justetea Sa, Allah a ales oameni pentru Paradis sau pentru Iad, cunoscand ca cei alesi pentru Paradis se vor supune Lui, cand li se va porunci sa faca asta. Iar aceia dintre oamenii Iadului, vor fi dintre care nu se vor supune lui Allah. Credinta sau necredinta, ambele, sunt alegeri facute de oameni. Allah Subhanahu wa Ta’aala nu forteaza pe nimeni sa adopte una dintre cele doua variante, spunandu-ne:

Cine voieste sa creada si cine voieste sa nu creada (fiecare este liber sa aleaga).”[18:29]

Allah este Cel mai Just si Cel mai Intelept, si nu se cade ca Allah sa fie socotit pentru asta. [Al Albani in silsilatul Ahadeeth As Saheehah]

(III)-TAQDIR ALLAH-DURATA VIETII

Termenul vietii, faptele si statutul unei persoane in Viata de Apoi sunt scrise in timp ce se afla in uterul mamei in primul stadiu al dezvoltarii.

Acest lucru este confirmat de hadisul relatat de Abdullah ibn Masoud care a spus:”Mesagerul lui Allah, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:

’Fiecare dintre voi este adunat la facere in pantecele mamei sale, timp de 40 de zile, intr-o picatura (nutfah), care se transforma apoi intr-un cheag de sange (alaqah), tot pe atat. Apoi devine un bot de carne (mudghha), tot pe atat. Apoi este trimis la el un Inger cu patru vorbe care inregistreaza proviziile sale, durata vietii, faptele sale si de va fi nefericit sau fericit(in Viata de Apoi). Apoi ii da suflet. Pe Allah, in afara caruia nu exista alt dumnezeu, oricare dintre voi care implineste fapta celor sortiti sa ajunga in Paradis, pana ce nu-l mai desparte de acesta (de Paradis)  decat o lungime de brat, iar atunci i-o ia inainte ursita si implineste fapta celor sortiti sa ajunga in Iad, si in el va intra; si oricare dintre voi implineste fapta celor sortiti sa ajunga in Iad, pana nu-l mai desparte de acesta (de Iad) decat o lungime de brat, si atunci i-o ia inainte ursita si implineste fapta celor sortiti sa ajunga in Paradis, si in el va intra.”[Bukhari &Muslim]

Ce invataminte trebuie sa tragem din acest hadis pe scurt: Imamul An-Nawawi cand a comentat acest hadis a spus ca “faptele sunt dupa sfarsitul lor” si referindu-se la un alt hadis in care se spune ca’’omul implineste in aparenta ceea ce fac salasuitorii Raiului, dar el este dintre salasuitorii Iadului’’, vrea sa sugereze ca fapta lui nu a fost sincera, si el a fost dintre cei fatarnici.

[Allah sa ne fereasca! Rugati-va mult, caci numai Du’a este cea care va poate schimba destinul. Si nu va lasati inselati de faptele voastre si nu va incredeti in faptele voastre, ci mai degraba bizuiti-va pe darnicia lui Allah si pe Indurarea Lui.]

De asemenea in acelasi comentariu, An-Nawawi mai spune ca rareori se intampla acest lucru si aceasta datorita bunavointei lui Allah Preainaltul. Trecerea oamenilor de la rau la bine se intampla de cele mai multe ori, pe cand trecerea lor de la bine la rau este extrem de rara si numai lui Allah I se cuvine Slava si Recunostinta, caci tot El ne spune:”Indurarea Mea o ia inaintea maniei Mele”. Destinul este unul dintre tainele lui Allah Preamaritul si este cunoscurta numai de El, si se cuvine sa ne oprim aici si sa nu trecem de limita pe care El a stabilit-o, caci Allah a ascuns oamenilor stiinta predestinarii, pe care nu o cunoaste niciun Inger si niciun Profet. Insa toate hadisurile resping renuntarea la fapta si lasarea in seama destinului; dimpotriva, trebuie sa ne straduim cat mai mult sa facem faptele bune si sa implinim Poruncile lui Allah. Tot in comentariul sau, remarca si minunea care deriva din acest Hadis, si anume stiinta Profetului, sall Allahu aleihi wa salam despre fazele embrionului. SubhanAllah!

Inca un sfat pe care imi permit sa vi-l dau, este acela de a ne ruga lui Allah sa nu murim facand un pacat sau un act de necredinta (kufr) si sa murim in cel mai onorabil mod.  Asa ca, cereti-I lui Allah, Al-Aakhir pentru ca ultima voastra fapta sa fie cea mai buna fapta, iar cea mai buna zi a voastra sa fie ziua in care va veti intalni cu El. Pentru aceasta, puteti sa va folositi de o anumita Du’a, pe care sa o recitati reflectand asupra intelesului ei:

<ALLAHUMMA INNA AS ALUKA HUSNAL-KHATIMA>(O, Allah Iti cer un sfarsit bun pentru viata mea).

dua-husn-khatima

(IV)-TAQDIR ANUAL

Este Hotararea Divina care are loc in Laylatul-Qadr (Noaptea Hotararii Divine)

“Pe Cartea cea limpede (Coranul). Noi am trimis-o intr-o noapte binecuvantata (Laylatul-Qadr)- caci Noi am fost cu adevarat prevenitori. In care se hotaresc toate randuielile intelepte, printr-o porunca de la Noi, caci Noi suntem Cel care trimite (Mesagerii)..”[44:2-5]

Este vorba despre lucrurile pentru anul ce urmeaza care sunt trimise din al-Lawh al-Mahfooz ingerilor care inregistreaza destinul: cine va trai, cine va muri, ce provizii vor fi date oamenilor, si orice lucru care este hotarat si care nu poate fi modificat sau schimbat. [Tafsir Ibn Kathir]
Toate acestea sunt deja cunoscute lui Allah inca dinainte de a fi scrise, dar El le face cunoscute ingerilor si le porunceste sa faca ceea ce trebuie sa faca.
(Sharh Saheeh Muslim li’l-Nawawi, 8/57).

(V)-TAQDIR YAWMI (ZILNIC)

“Toti cei care sunt in Ceruri si pe Pamant Il implora pe El (pentru nevoile lor), si in fiecare zi, El implineste ceva.”[55:29]

Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a explicat acest Verset:”In fiecare zi, El implineste ceva”-ca El poate sa ierte pacatul cuiva, sa inalte in grad pe cineva si sa il coboare pe altcineva, sa usureze greutatile cuiva. [Ibn MAAJAH si Abee Aasim in As Sunnah]

Care este relatia intre toate aceste nivele ale Taqdeer-ului?

Ibn Tayymiah si Ibn Qayyim au subliniat ca Taqdeer-ul din Tablele Pastrate este unul general si cuprinzator si care acopera totul, in timp ce, celelalte nivele ale Taqdeer sunt detalii speciale ale Taqder-ului din Tablele Pastrate. [Ibn Tayymiyah Aqeedah Waasitiyah]

Scrierile din Tablele Pastrate nu se pot schimba sub nicio forma deoarece sunt bazate pe Stiinta lui Allah, si sa nu uitam ca sunt inregistrate cu 50.000 de ani inainte de crearea Cerurilor si a Pamantului. Totusi, unele schimbari pot aparea in celelalte Taqder-uri, dar si aceste schimbari sunt inregistrate in Tablele Pastrate, care sunt de fapt Stiinta Absoluta a lui Allah despre toate lucrurile pana la sosirea Ceasului. ALLAHU AKBAR!

3- ALLAH MASHEE’AH-VOINTA LUI ALLAH

Credem ca orice lucru care are loc in acest Univers este conform Vointei lui Allah. Vointa Lui si ceea ce El a predestinat, efectiv cuprind orice lucru, indiferent cat de mare sau neinsemnat ar fi. ORICE LUCRU! Tot ceea ce El voieste se va intampla si tot ceea ce El nu voieste, nu se va intampla.

“Daca ar fi voit Allah, v-ar fi facut o singura comunitate, dar El voieste sa va incerce in ceea ce v-a dat”.[5:48]

Cu alte cuvinte, daca Allah ar fi voit sa urmam o singura Carte, sau o singura legislatie sau un singur Mesager in toate timpurile si locurile, asa ar fi fost. Insa Allah a hotarat sa ne testeze cu diferite legislatii, pentru a-i distinge pe cei care se supun de cei care nu se supun, si pe cei care resping mesajul Sau. Allah este Cel mai Just si Cel mai Intelept in Vointa (Masheehah) Sa.

4- AL-KHALAQ-CREATIA

Allah este Singurul Creator al oricarui lucru, inclusiv al faptelor omului. Toate lucrurile, de la un singur atom pana la cel mai de pret element, static sau in miscare din cate exista, au fost create de Allah. Nimic nu are un loc in aceasta lume fara ca Allah sa il fi creat.

“Allah este Creatorul tuturor lucrurilor”.[39:62]

“..Spune:’Allah este Creatorul tuturor lucrurilor; El este Cel Unic [si]Biruitor [Al-Wahid, Al-Qahhar]’.[13:16]

In toate actiunile Sale este o intelepciune. Allah nu face nimic in van si niciuna din actiunile Sale nu este lipsita de inteles. Actiunile Sale sunt Reale, in intregime Juste si in intregime Intelepte. Creaturile Sale si faptele lor fac parte din creatia Sa.

Slujitorul lui Allah are abilitatea reala, vointa, alegerea si actiunea. Abilitatea omului de a se deplasa, de a sta sau de a crede sunt actiuni  create de Allah, sunt actiuni reale pe care Allah le-a decretat. Aceasta este calea dreapta in privinta relationarii actiunilor lui Allah cu cele ale creatiei Sale.

Allah Subhanahu Wa Ta’ala a creat actiunile noastre si le cunoaste inainte ca noi sa le infaptuim, datorita Cunoasterii Sale Perfecte, ceea ce nu neaga faptul ca oamenii au vointa libera si sunt responsabili pentru faptele lor, deoarece Allah nu ne forteaza sa alegem o anumita actiune.

Cel care continua sa faca fapte bune va gasi usurare si inlesnire de a face fapte bune si asta il va conduce pe el catre locul destinat pentru care a fost creat. Astfel, cel care a fost destinat sa fie printre cei fericiti in Viata de Apoi va gasi usurinta in a face faptele acestor oameni.

BENEFICIILE CREDINTEI in AL-QADR

-Pace in suflete, atunci cand cunosti faptul ca orice te loveste nu te-ar fi putut ocoli, si orice te-a ocolit nu te-ar fi putut lovi

-Nu te face nelinistit in nicio privinta, pentru ca nu spunem:’daca as fi facut asta sau asta, nu s-ar fi intamplat asta’, si astfel nu te ingrijorezi prea tare in legatura cu viitorul pentru ca tu stii ca deja totul este scris. Singura grija pe care trebuie sa o ai, este aceea ca trebuie sa te straduiesti sa faci bine.

-Iti da vointa si puterea si determinarea sa mergi mai departe in cauza lui Allah. Nu te temi de nimeni pentru ca tu stii ca se va intampla numai ce este hotarat. Profetul sall Allahu aleihi wa sallam a spus:Daca toata creatia s-ar aduna sa-ti faca un bine, atunci nu ti-ar face decat binele pe care Allah  l-a hotarat pentru tine; si daca toata creatia s-ar aduna impreuna pentru a-ti face un rau, nu ti-ar face decat raul pe care Allah ti l-a hotarat. Calemurile s-au ridicat si foile s-au uscat.”[Sahih Tirmidhi]

“Si daca Allah te atinge cu un rau,[sa stii ca] nu este cine sa-l indeparteze decat numai El! Iar daca El iti voieste un bine, nu este nimeni care sa poata respinge Harul Sau cu care El ii atinge pe cei care voieste El dintre robii Sai, iar El este Iertator, Indurator[Al-Ghafur, Ar-Rahim].”10:107

-Te invata sa fi modest si umil deoarece tot ceea ce faci este datorita Vointei lui Allah, si daca tu ai succes trebuie sa constientizezi ca Allah te-a ajutat, si nu pentru ca tu esti inteligent, sau pentru ca esti bogat sau pentru ca meriti, iar cel care este sarac, nu este sarac pentru ca este prost. Acest lucru te opreste de la a fi mandru si arogant.

-Te face dependent de Allah. Tu trebuie sa-ti iei precautiile necesare, sa faci tot ceea ce iti sta in putinta si apoi sa te increzi in Allah, pentru ca Al-Qadr nu te impiedica de la acest lucru.

Profetul, sall Allahu aleihi wa sallam a spus:”Luati-va precautii caci fiecare este ghidat catre ceea ce i-a fost destinat (ex.trebuie sa bei atunci cand tie sete). Daca ceva rau vine este datorita faptelor tale rele, si daca ceva bun ne ajunge, atunci este prin gratia lui Allah”.

“Binele de care ai parte iti vine de la Allah, iar raul care te loveste iti vine de la tine insuti.”[4:79]  

[inspirat din lucrarea Dr. Saleh as-Saleh]

Concluzia pe care o putem trage la finalul acestui articol este aceea ca, Al-Qadr, este unul dintre pricipiile credintei si o obligatie de a crede in el. De asemenea semnifica si Cunoasterea Infinita a lui Allah, care ne demonstreaza inca o data Maretia si Unicitatea Sa, in toate aspectele si sensurile acestor expresii. Ne face sa devenim umili si dependeti in toate lucrurile si treburile noastre fata de Vointa lui Allah, iar toate acestea trebuie sa ne conduca catre cat mai multa Du’a care nu este altceva decat expresia acestei umilinte si neputinte. Nu renuntati la Du’a niciodata, fie ca este vorba despre cererea de indrumare, sau cererea de ajutor, calauzire sau orice lucru mic sau mare, insemnat sau mai putin insemnat. Credinta in Al-Qadr, bun sau rau, trebuie sa ne conduca catre acceptarea lui si catre multumirea fata de ceea ce Allah a hotarat. De asemenea, credinta in Al-Qadr, nu inseamna niciodata renuntarea la fapta sau renuntarea la a face ceea ce ne sta noua in putinta pentru realizarea unui anumit scop, din contra, trebuie sa ne straduim cat mai mult si cu toate mijloacele de care dispunem, iar apoi sa ne incredem in Allah. Practic, nu trebuie sa renuntam niciodata, sa traim in permanenta cu constiinta de Allah (Taqwa-teama de Allah care ne impiedica de la pacate si fapte rele), pentru ca fiecare zi pe care o traim ar putea fi ultima, si sa nu uitam ca vom fi inviati in starea in care am murit.

De asemenea, trebuie sa cunoastem ca Allah nu ne forteaza si nu ne influenteaza alegerile sau vointa, ba din contra, suntem liberi sa actionam asa cum dorim. Insa nu trebuie sa uitam ca raspunderea faptelor ne apartine in intregime. De asemenea, trebuie sa cunoastem ca Al-Qadr face parte din stiinta celor nevazute, si trebuie sa credem in ceea ce ne-a fost dezvaluit in Coran si Sunnah despre acest subiect. De asemenea nu trebuie sa trecem peste limite si sa ne intrebam de ce Allah a hoatarat cutare sau cutare lucru, pentru ca totul face parte din Stiinta si Intelepciunea lui Allah, care nu pot fi puse sub semnul intrebarii. Cunoasterea Al-Qadr si intelegerea corecta, trebuie sa duca la liniste sufleteasca, si sa ne determine sa continuam sa mergem pe Calea lui Allah, cunoscand ca nu ni se poate intampla decat ceea ce Allah a hoatarat, fara sa ne temem de creatie. 

Si la El sunt cheile necunoscutului si nu le stie decat numai El. Si El cunoaste ceea ce este pe uscat si ceea ce este pe mare. Si nu cade nicio frunza fara ca El sa o stie. Si nu exista bob in intunericurile pamantului, nimic proaspat si nimic uscat, fara ca ele sa fie insemnate intr-o Carte Limpede (Tablele Pastrate)”. [6:59]   

SubhanAllah!!

IN ACEEASI CATEGORIE:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2017/07/26/folosirea-cuvantului-daca/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/07/07/cartea-destinului-al-lauh-al-mahfuz/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2015/07/08/tafsir-surah-al-qadr/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2013/08/01/relatia-dintre-dua-si-destin-al-qadr/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/01/15/allah-calauzeste-pe-cine-voieste/

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/evenimente-care-vor-afecta-ummah/intelepciunea-din-spatele-incercarilor-si-suferintelor/

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2013-2017.

Islamul Pacea Eterna

Anunțuri

4 gânduri despre “HOTARAREA DIVINA si PREDESTINAREA

  1. Pingback: PACATUL CARE NU SE IARTA-SHIRK-ul si FORMELE LUI | Islamul Pacea Eterna

  2. Pingback: CE TREBUIE SA STII DESPRE ISLAM! | Islamul Pacea Eterna

Lasă un Comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s