REGULI DE URMAT PENTRU EID

ipe-eid2

REGULI DE URMAT PENTRU EID

                                   BISMILLAH           

OBLIGATIA DE A PARTICIPA LA RUGACIUNEA DE EID

Rugaciunea de Eid este wagib (obligatie) in acord cu majoritatea invatatilor, deoarece Profetul-salAllahu aleihi wa sallam a implinit-o intotdeauna si a porucit oamenilor sa o implineasca, inclusiv tuturor femeilor.

Umm Atiyyah a relatat ca Profetul salAllahu aleihi wa sallam a spus:” Lasati-le pe femeile libere, pe virgine si pe femeile aflate la menstruatie sa iasa pentru Rugaciunea de Eid, ca sa fie martore la bine si la pomenirile credinciosilor. Iar femeile la menstruatie sa nu se apropie de musalla (sa nu participe la Rugaciunea in sine).”

In acord cu o alta relatare: “Una dintre femei a intrebat:’O, Profet al lui Allah, daca una dintre noi nu gaseste un Jilbab (mantie, vesmant de exterior) cu care sa se imbrace ca sa iasa? Atunci, Profetul-salAllahu aleihi wa sallam a spus:’Sa se imbrace cu un Jilbab de la sora ei.”

Shayk al Islam, Ibn Taymiyyah a spus ca Salatul Eid este fard ‘Ayn (obligatie individuala). Aceasta este si opinia lui Abu Hanifa, Ash-Shafi, Ahmad si altii. Cei care sunt de parere ca nu este wagib, sunt extrem de putini, pentru ca acesta este unul dintre cele mai mai mari ritualuri din Islam, in care se aduna cei mai multi oameni, mai multi chiar decat in Ziua de Vineri, si este motivul pentru care a fost legiferat Takbeer-ul.

Ash Showkaanee a spus: Profetul salAllahu aleihi wa sallam a facut in mod costant Rugaciunea de Eid si niciodata nu a neglijat-o. El-salAllahu aleihi wa salam a poruncit oamenilor sa mearga la Rugaciune, inclusiv femeilor libere, virginelor si femeilor la menstruatie, instruindu-le pe cele din urma sa nu faca Rugaciunea. A mers chiar mai departe, poruncind femeilor care ne posedau un Jilbab sa imprumute unul.

Toate acestea demostreaza ca Rugaciunea de Eid este wagib pentru fiecare individ.

Pentru cel care a pierdut Rugaciunea si doreste sa o recupereze, este mustahabb (recomandat) sa o recupereze, asa ca trebuie sa o faca intr-o maniera adecvata. Acesta este punctul de vedere a lui Imam Malik, al-Shaafa’I, Ahmad, al Nakha’I si altii, bazat pe cuvintele Profetului-salAllahu aleihi wa sallam care a spus:” Daca veniti la Rugaciune, atunci veniti mergand calm si cu demnitate. Orice prindeti (din Rugaciune) faceti si orice ati pierdut, recuperati.”

Hanafi este de parere ca Rugaciunea de Eid nu se recupereaza, iar daca cineva a pierdut Rugaciunea cu Imamul, atunci a pierdut-o in totalitate.

Mai multe amanunte, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2016/09/08/ce-trebuie-sa-stii-despre-rugaciunea-de-eid/

SA OFERI ZAKAT-UL FITR-(valabil numai pentru Eid al-Fitr, dupa incheierea Ramadanului)

Abd Allah ibn Umar (ra) a relatat ca:”Profetul salAllahu aleihi wa sallam a poruncit plata unei sa’a (masuri) de curmale sau a unei sa’a de orz ca Zakat al-Fitr pentru fiecare Musulman sclav lau liber, barbat sau femeie, tanar sau batran, si el a ordonat sa fie platit inainte ca oamenii sa mearga la Rugaciunea de Eid.” [Sahih Bukhari 1:409]

AbdAllah ibn Abbas (ra) a relatat:”Profetul salAllahu aleihi wa sallam a declarat plata Sadaqa al-Fitr ca fiind obligatorie; ea purifica postul de orice fapta sau vorba indecenta, si este sursa de hrana pentru saraci. Daca cineva a platit sadaqat al-Fitr inainte de Salah (Rugaciunea de Eid), este considerata o caritate acceptata, iar daca o plateste dupa Salah, atunci este considerata ca o caritate oarecare.”(Sunan Abu Dawud, p. 263)
Sunt numeroase alte relatari care stabilesc aceleasi reguli.

Cerintele pentru ca Sadaqat al-Fitr sa fie obligatorie:
-trebuie sa fii Musulman, sa nu fie sclav (toti invatatii sunt de acord ca sclavul nu este obligat sa plateasca sadaqat al-Fitr [Ibid]), sa detina cantitatea (nisab) pentru Sadaqat al-Fitr, bazat pe hadith-ul:”Sadaqat nu este obligatorie decat pentru cel care are.” (Musnad Ahmad 10:7)

In acord cu Maliki, Shafi’I si Hanbali, cel care poseda un surplus de provizii pentru o noapte si o zi pentru el si pentru cei aflati in grija lui, este obligat sa plateasca Sadaqat al-Fitr. (Mawahib al-Jalil, 3:257;Mughni al-Muhtaj, 1:594; al-Mughni, 4:301)

Sotul poate plati Sadaqat al-Fitr si in beneficiul sotiei sau al copiilor maturi. (Sharh Fath al-Qadir, 2:289-290)

O femeie care detine cantitatea (nisab) este obligata sa plateasca sadaqat al-Fitr pentru ea, si daca este maritata si daca nu.(Imdad al-Fatawa, 2:110)
Copii maturi care sunt in posesia nisab sunt responsabili sa plateasca Sadaqat Al-Fitr pentru ei insasi.
Trebuie mentionat ca un barbat nu este responsabil sa plateasca sadaqat al-Fitr in beneficiul parintilor sai, sau al rudelor sale, dar este permis sa faca astfel.(al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 2:903)
In concluzie, fiecare barbat si femeie este responsabil sa plateasca Sadaqat al-Fitr daca detin cantitatea respectiva (nisab).

Ce trebuie dat?
Abu Sa’id al-Khudri (ra) a spus:”Dadeam zakat al-Fitr pentru fiecare minor si adult, liber sau sclav in timpul Mesagerului lui Allah salAllahu aleihi wa sallam o sa’ (masura) de produse alimentare (de baza) sau o sa’a de branza sau o sa’ de orz sau o sa’ de curmale sau o sa’ de stafide.”(Sahih Muslim, 2:106)

Intr-o alta relatare, Abd Allah ibn Umar a mentionat ca Sahabah mai tarziu dadeau doua mud (1/2 sa’) de faina in locul curmalelor sau a orzului. [Sahih Bukhari 1:411]

Shayk Bashar Arrabi a stabilit ca o sa’ echivaleaza cu 3,2 kg. Aceasta este sustinuta de alte texte si comentarii. Si astfel, ½ de sa’ este echivalenta cu 1, 63 kg. (al-Lubab fi ‘l-Sharh al-Kitab, p.169)

Este permisibil sa se ofere valoarea in bani, in loc de produsele in sine.
Invatatii au subliniat ca telul Sadaqat Al-Fitr este acela de a ajunge la saraci si sa acopere nevoile lor. Astfel, este permisibil sa se ofere orice din ce ar putea sa acopere valoarea respectiva, respectiv valoarea a 1,6 kg de faina. (al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 2:909-910; Bada’i al-Sana’i, 2:543)
Pretul fainii se calculeaza in concordanta cu valoarea din locatia celui care plateste sadaqat al-Fitr.

Cand se plateste?

Este recomandat ca Sadaqat al-Fitr sa fie platita inainte de a ajunge la locul unde se va desfasura Salat Eid (Rufaciunea se Sarbatoare).[Sharh Fath al-Qadir, 2:305]
Este permis sa platesti sadaqat al-Fitr inainte de ziua de Eid.
Ibn Umar (ra) a spus:”Oamenii obisnuiau sa dea sadaqat al-Fitr cu o zi sau doua inainte de Eid.” (Sahih al-Bukhari, 1:411)
Chiar este de preferat in zilele noastre sa se plateasca Sadaqat al-Fitr cu mai multe zile in avans, pentru ca ea sa-si atinga obiectivul, acela de a veni in ajutorul celor saraci la timp (pana in ziua de Eid). [Kitab al-Fatawa, 3:362]

Cine primeste Sadaqat al-Fitr?

Invatatii sunt in unanimitate de acord ca cei care trebuie sa intre in posesia sadaqat/zakat al-fitr sunt aceeasi cu cei mentionati in versetul 9:60 si anume opt categorii de oameni (carora trebuie sa li se ofere in mod normal Zakat-ul obligatoriu).
Din toate aceste categorii, in zilele noastre cei carora le putem oferi sadaqat al-Fitr sunt:
-Saracii (fuqara): cei care nu detin in exces fata de nevoile personale alta avere care sa fie egala cu valoarea nisabului (612,36 g argint)
-Nevoiasii (masakin): in acord cu anumiti invatati, sunt cei al caror statut este si mai rau decat al saracilor (fuqara) si bineinteles ca nu detin nimic in exces fata de valoarea nisab-ului.
-Datornicul (al-gharimin): cel care desi detine avere, este coplesit de datorii, iar datoriile sale intrec posesiunile sale.
-Cei aflati in Cauza lui Allah (fi sabil Allah): in acord cu majoritatea invatatilor, se restrictioneaza doar la cei care sunt angajati in lupta militara
-Calatorul (ibn al-sabil): se refera la acei calatori care se afla intr-o situatie disperata si nu au acces la banii personali.
[Sumar din Fiqh of Sadaqat al-Fitr de Mufti Faraz ibn Adam].
Si Allah stie cel mai bine!

SA FACI BAIE(GHUSUL) INAINTE DE A MERGE LA RUGACIUNEA DE EID

Al-Nawawi- Allah sa fie multumit de el, a spus ca Musulmanii sunt in totalitate de acord ca este mustahab (recomandat) sa faci ghusul pentru Rugaciunea de Eid. Motivul este acelasi ca pentru Rugaciunea de Vineri si alte ocazii speciale. Insa pentru Rugaciunea de Eid este si mai puternic recomandat.

SA MANANCI INAINTE DE A PLECA LA RUGACIUNEA DE EID-al FITR SI DUPA RUGACIUNEA DE EID al-ADHA

Una dintre recomandarile in privinta Rugaciunii de Eid al-Fitr este aceea de a manca cateva curmale, conform unui hadis relatat de Anas ibn Malik, care a spus ca, “Mesagerul lui Allah-salAllahu aleihi wa sallam nu pleca la Rugaciunea de Eid al-Fitr, pana cand nu manca cateva curmale.. ”[Bukhari]. (Nota: este bine sa se manance un numar impar de curmale)

Motivul este acela de a sublinia faptul ca postul s-a incheiat si ca este interzis sa tii post in ziua de Eid. Pentru cei care nu au posibilitatea de a manca curmale, pot manca orice altceva dintre lucrurile permise.

In schimb la Eid al-Adha, este recomandat sa nu mananci pana cand te intorci de la Rugaciune, si sa mananci din ceea ce ai sacrificat. Insa pentru cei care nu sacrifica, nu este nicio problema daca mananca inainte de a merge la Rugaciune.

TAKBEER IN ZIUA DE EID

Aceasta este una dintre cele mai importante Sunna pentru ziua de Eid, deoarece Allah a spus: “…si sa impliniti acest numar (de zile de post) si sa-L preamariti pe Allah (sa spuneti Takbir: Allahu Akbar) pentru ca v-a calauzit pe calea cea buna.” 2:185

Ibn Abi Shaybah a relatat(sahih isnad) ca al-Zuhri a spus:” Oamenii obisnuiau sa recite Takbeer in Eid de cand ieseau din casele lor pana cand ajungeau la locul de Rugaciune, si pana cand imamul iesea. Cand imamul iesea, ei incetau, si cand el spunea Takbir si ei spuneau Takbir.”

A spune Takbir de cand iesi din casa pana la locul de Rugaciune pana cand vine imamul, era un lucru foarte cunoscut printre primele generatii si a fost relatat de multi dintre invatati, cum ar fi Ibn Abi Shybah, ‘Abd al-Razzaaq si altii.

Timpul pentru Takbir pentru Eid al-Fitr, incepe din noaptea de dinainte de Eid, pana cand imamul vine sa conduca Rugaciunea de Eid.

In cazul Eid al-Adha, Takbeer incepe din prima zi a sacrificiului si se sfarseste la apusul soarelui din ultima zi de tashriq.

DESCRIEREA TAKBEER

Relatat de Abi Shaybah (saheeh) de la Ibn Mas’ud(RA), ca obisnuia sa recite Takbeer in timpul zileleor de tashriq(zilele de dupa ziua sacrificiului in Eid al-Adha):

ALLAHU AKBAR, ALLAHU AKBAR,

LAA ILAHA ILL-ALLAH

WA ALLAHU AKBAR, WA ALLAHU AKBAR

WA LILLAH-IL HAMD

Intr-o alta relatare cu acelasi lant de transmitatori, “ALLAHU AKBAR” se repeta de 3 ori.

SA-I FELICITI PE CEILALTI

Printre regulile Eid-ului sunt incluse si felicitarile si urarile de bine schimbate intre oameni, indiferent de ce se ureaza, de exemplu: “Taqabbala Allah minna wa minkum (Fie ca Allah sa accepte[faptele bune] de la noi si de la voi)” sau “Eid mubaarak” sau alte expresii de felicitare permise.

S-a relatat ca Jubayr Ibn Nufayr a spus: “Cand companionii Profetului-salAllahu aleihi wa sallam, se intalneau unul cu celalalt in ziua de Eid, isi spuneau unul altuia:” Fie ca Allah sa accepte (faptele bune)de la noi si de la voi

A oferi felicitari era un lucru bine cunoscut printre Sahaba si printre invatati cum ar fi Imam Ahmad si altii, care au permis acest lucru. Fara indoiala aceste felicitari si urari de bine fac parte dintre caracteristicile nobile ale Musulmanilor si era o practica a companionilor care se felicitau unii pe alti atunci cand ceva bun se intampla.

SA PORTI CELE MAI BUNE HAINE CU OCAZIA EID

S-a relatat de Jaabir(RA)ca a spus ca:”Profetul-salAllahu aleihi wa sallam, avea o mantie pe care obisnuia sa o poarte in cele doua Eid-uri si in zilele de Vineri.”[Sahih Ibn Khuzaymah].

Al-Bayhaqi a relatat ca Ibn ‘Umar obisnuia sa poarte cele mai bune haine in Eid. Asa ca, barbatii trebuie sa poarte cele mai bune haine atunci cand ies pentru Rugaciunea de Eid”.

In ce priveste femeile, ele trebuie sa evite sa se impodobeasca, pentru ca este interzis pentru ele sa-si arate gatelile in fata barbatilor non-mahram, si de asemenea este interzis sa se parfumeze sau orice altceva care ar putea sa tenteze, pentru ca scopul pentru care ies la Rugaciune de Eid, este acela de adorare.

SA MERGI PE UN DRUM SI SA TE INTORCI PE ALTUL

S-a relatat de catre Jaabir ibn ‘Abd-Allah(RA):” In ziua de Eid, Profetul-salAllahu aleihi wa sallam obisnuia sa schimbe rutele.”[Bukhari]

Motivul ar fi acela ca, ambele rute vor depune marturie pentru tine in Ziua Judecatii, pentru ca Allah va face ca pamantul sa vorbeasca in acea Zi, si sa spuna ce s-a facut pe el, bun sau rau.

Alte motive ar fi, sa se manifeste pomenirea lui Allah, sau sa interactionezi cu oamenii si sa le afli nevoile, sa le raspunzi la intrebari, sa vizitezi rudele si sa pastrezi relatiile de rudenie.

Cum ne comportam la Rugaciunea de Eid, AICI:

https://islamulpaceaeterna.wordpress.com/2014/10/06/ascultarea-eid-khutbah/

ALLAH STIE CEL MAI BINE SI SUCCESUL VINE NUMAI DE LA ALLAH!

TOGETHER FOR ETERNAL PEACE!

CezarinaS.

© ISLAMUL PACEA ETERNA, autor/deținător: CEZARINA S, 2014-2015. Folosirea neautorizată și/sau duplicarea materialelor fără permisiune scrisă de la autorul/deținătorul blogului este  interzisă. Materialele pot fi distribuite/folosite, numai în cazul în care numele blogului ISLAMUL PACEA ETERNA este afișat si linkul respectivului material este atașat, fără a se înterveni în textul original.

Islamul Pacea Eterna

Advertisements

2 thoughts on “REGULI DE URMAT PENTRU EID

  1. Pingback: EID AL-ADHA MUBARAK!!! ☺ | Islamul Pacea Eterna

  2. Pingback: O ZI DE POST IN RAMADAN de la A-Z! | Islamul Pacea Eterna

Lasă un Comentariu

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s